Isnin, 7 Mac 2022

Teknik Memeriksa Backbone Rod Pancing Anda

Weekend baru-baru ni aku balik kampung lagi, macam biasalah selain menjengah mak aku, topik yang tak lari dibincangkan ialah topik memancing.
Kali ni ada sesuatu lagi yang aku pelajari berkenaan kriteria penting dalam pemilihan rod. Benda ni aku pernah baca satu masa dulu tapi tak sangka aku boleh lupa nak praktikkan.
Selain pemilihan action, poundage, material, line guide dan jenama, ada satu lagi perkara penting yang kita mungkin terlupa. 

Pemeriksaan jajaran line guide dengan lenturan backbone rod. Setiap rod ada sudut bahagian yang lebih mudah melentur berbanding bahagian lain. Biasanya sebelum pemasangan cincin/line guide, assembler yang mahir akan menentukan bahagian permukaan rod sebelah mana yang akan dipasangkan cincin.
Caranya adalah dengan melentur rod tanpa mengenakan beban dan rod akan melentur mengikut susunan backbone yang telah ditetapkan semasa membalut karbon fiber/material buatan rod tersebut.
Untuk rod spinning,bahagian bawah lenturan akan ditanda untuk meletakkan cincin dan rod casting di bahagian atas. Sebenarnya lebih jelas kalau ada gambar tapi aku tak jumpa. Aku lukiskan la senang sikit korang paham kot macamana caranya.

Penting ke tidak backbone ni?

Memang penting sebenarnya. Namanya pun backbone, ketika berlaku lenturan, ada bahagian rod yang menerima mampatan dan ada yang menerima regangan. Umpama macam rasuk jambatanlah. Bila beban dikenakan, konkrit akan menerima mampatan dan regangan. Sifat konkrit tahan mampatan,tapi lemah dalam regangan. Sebab tu struktur rasuk akan ditambah keluli di bahagian bawah untuk menguatkan rasuk.
Lebih kurang macam tulah, cuma binaan rod tak setegar rasuk. Lenturan yang direka ada peranan tersendiri dalam menentukan aksi rod.
Bila susunan cincin dan posisi backbone tak sejajar, beban akan menyebabkan rod menerima tekanan di tempat yang salah. Risikonya ialah patah. Sifat grafit atau karbon ialah keras dan ringan tetapi brittle( rapuh). Tak seperti rod fiberglass yang liat tetapi agak lembut dan berat.
Kebanyakan jenama-jenama 'mewah' menjalankan kawalan kualiti yang agak ketat, maka kebiasaannya masalah backbone yang tak sejajar ni amat jarang berlaku.
Bagi jenama yang sedikit tinggi dari rod murahan, masalah ni ada berlaku. Contohnya rod Gtech Jig Legend spinning. Adik aku beli secara online dan didapati backbonenya 'lari' 90°. Maka kerja-kerja penjajaran semula perlu dibuat.
Malang sekali bila adik aku sorang lagi tersalah teknik menguji rod, maka rod tu patah tipnya,😂
Kebetulan binaan rod tu jenis hollow,maka ia tidak dapat diselamatkan.
Teknik menguji sangat penting, kang pegi buat test backbone kat kedai tak pasal-pasal patah rod tokey kedai.
Balik rumah aku test empat-empat rod yang aku ada. Tiga rod Seahawk dan satu rod Santec. Seahawk Ryoku lulus cemerlang, Kossori dan Kingdom Xtreme cuma lari 2-3° which is acceptable dan Santec Capricorn gagal teruk. Jajarannya juga lari 90°. Nasib baik murah, so takdelah aku kecewa sangat.
Yang mana baru berjinak-jinak dengan dunia memancing dan sedang galak menambah koleksi rod, jangan lupa buat ujian ni. Kalau tak pandai, minta tauke kedai buatkan. Beli online rezeki kalau dapat yang cun.

Tiada ulasan: