Jumaat, 22 Januari 2016

Kelibat Satria FU Injection Di Indonesia

Sebaik saja Yamaha Malaysia melancarkan model Y15ZR,Honda tidak ketinggalan dengan model yang diberi nafas baru iaitu Honda Sonic 150R.Buat masa ni belum ada maklumat rasmi yang model ini bakal dibawa masuk ke Malaysia sepertimana model terdahulu iaitu Nova 125 atas alasan 'safety regulation'.
Nanti aku tuliskan entri berkenaan model moped terbaru Honda yang dah pun berada di pasaran Indonesia.
Buat masa ni aku rasa nak tulis entri pasal model upgrade Suzuki Belang.Disember 2015 dikhabarkan Suzuki Indonesia telahpun menguji model terbaru Belang (atau Satria FU di Indonesia ) yang berkemungkinan akan dilancarkan dalam suku pertama 2016.
 
Posisi rempitan Suzuki Satria baharu
Apa yang baru pada Suzuki Satria ni?

Pertama sekali ialah perubahan major luar dan dalam.Kelihatan lampu depan direka semula dan berbentuk seperti muka robot dalam kartun Tobot ( sape biasa teman anak tengok channel 611 Astro Ceria sure kenal kartun ni).


Badan motorsikal juga menerima perubahan cover set yang agak ketara berlainan dari Satria FU lama.Lampu brek dan mudguard belakang juga direka semula,dah lain bentuknya.

Aspek luaran aku tak tertarik sangat nak ulas sebab perubahan dalaman lebih seronok dibincangkan.Khabarnya :

1. Penggunaan sistem pancitan bahanapi elektronik (EFI)
2. Penambahan nisbah mampatan.Ratio berapa tak pasti.Penting untuk perubahan No.5 dibawah.
Confirm bukan oil cooler
3. Peningkatan isipadu silinder daripada 147cc  kepada 155cc.Juga untuk point No.5
4. Pertukaran sistem penyejukan daripada sejukan udara kepada sejukan cecair
5. Nisbah gear dikecilkan melalui pengecilan saiz sprocket belakang.Saiz lama 43,manakala yang baru 39
6. Papan instrumentasi dan speedometer digital penuh                           
7. Penambahbaikan magnetic keyhole shutter untuk aspek keselamatan
8. Pemijak depan bolehlipat

Pemilik-pemilik Suzuki Belang sekalian pasti maklum yang tork (orang Indon panggil torsi) rpm rendah untuk final gear Belang teramat lemau.Tak caye try panjat highway Karak sebelum terowong tak payah pakai lajak.Confirm rasa nak turun tolak moto.Ni kalau kes pakai spoket 39 lah.
Keputusan Suzuki mengecilkan lagi sprocket belakang standard kilang pastilah tindakan bodoh jika tiada penambahbaikan pada daya kilas enjin.Tapi diorang tidaklah bodo ye.Bahagian mampatan dan isipadu silinder telah ditingkatkan porestasinya.InsyaAllah banyak improvement untuk model baru ni.
Diharap Suzuki Malaysia membawanya masuk sebab Y15ZR kedengaran seperti overrated.Boring ah mainstream ni.

Saiz tangki petrol tak upgrade ke woiii??


Info :http://motorblitz.com/2015/12/23/penampakan-bagian-belakang-satria-fu-injeksi/

Khamis, 21 Januari 2016

Samsung A7

Hari ni aku nak kasi blog aku berisi sikit.Lama sangat tak menulis rasanya ni.Topik yang aku rasa sesuai sebagai warm up tahun ni ialah berkenaan smartphone.
Awal Januari hari tu aku buat keputusan untuk membelikan wife aku satu telefon baru sebab HTC One X dia dah agak tenat.Skrinnya dah penuh dengan retakan,bateri pulak tak tahan lama lagi dah.Jadi aku rasa dah sampai masa untuk dia dihentikan tugas selepas berkhidmat dengan cemerlang selama 3 tahun 7 bulan 23 hari.
Penggantinya adalah jenama mainstream yang aku rasakan sesuai dengan keperluan wife aku.Sebab apa aku pilih jenama ni?Ni aku nak cerita la ni.Siapa-siapa yang rajin follow blog aku dan baca entri berkenaan smartphone,korang mesti sedia maklum yang aku tak gemar betul dengan cap Samsung.Nampak murahan tapi harga mahal.
Tapi kebelakangan ni Samsung dah mula bermain dengan material premium dan hasilnya boleh tahan.Salah satu model pertengahan yang aku rasa menarik ialah model A7.Dipasarkan di Malaysia dengan harga RM1499,dan dibekalkan dengan hardware tahap pertengahan,aku rasa model ni agak menarik walaupun ada yang cakap harga dia patut sedikit murah lagi.Betul tu.Kalau lagi murah,baguslah tapi dengan harga ni pun oklah aku rasa.

Samsung A7 tergolong dalam kategori phablet dengan saiz skrin AMOLED 5.5 inci 1080x1920 piksel dan ketumpatan setinggi 401ppi.Skrin hadapan dilindungi Gorilla Glass 4,bezel aluminium dan bahagian belakang plastik yang tidak boleh dibuka.Masih ada plastik tapi kali ni plastik matte finishnya tidak nampak murahan.Walaupun skrinnya besar,A7 agak kompak juga bila diletak sebelah menyebelah dengan Xperia Z2 aku sebab bezelnya nipis.
Ketebalannya juga hanya 6.3mm,kecuali lensa kamera yang tersembul keluar.Disebabkan kenipisannya tu,'hanya' bateri bersaiz 2600mAh mampu dimuatkan.
Dari segi hardware,A7 versi tempatan ialah A700FD yang mana cipnya ialah Qualcomm Snapdragon 615,Quad-core 1.5&1.0 GHz Cortex A-53,dan GPU Adreno 405.Memori dalaman 16GB,2GB RAM,kamera belakang 13MP dan kamera depan 5MP.Slot memori hibrid juga disediakan yang mana slot ni juga boleh diletakkan kad sim.
Boleh pakai dua sim sebenarnya,tapi terpaksa sacrifice memori tambahan.Kalau redho memori ciput,silakan pakai dua sim.Slot memori ni boleh menyokong sehingga 64GB sahaja,dan untuk phone wife aku,aku bagi 32GB sudah.
Dari segi speaker,cuma diberikan satu dan diletakkan mengadap kebelakang bersebelahan lensa kamera.A7 berkemampuan LTE Cat.4,WiFi 802.11 a/b/g/n (tiada ac) dan apa lagi eh?USB biasa tiada MHL atau OTG.
Pakej didatangkan dengan aksesori standard iaitu plug-in earphone ( cukup solid bunyinya bila dipadankan dengan Xperia Z2) dan charger standard beroutput 1.55A.

Ha,tu baru pengenalan je.Sekarang nak citer user experience.Aku buat dalam bentuk point saja.Simple.

1.Luaran 3.5/5
- Agak besar digenggaman,tetapi cukup padat untuk saiz skrin 5.5 inci,AMOLED 401ppinya menghasilkan warna yang 'punchy' dan resolusinya tajam,tapi warna putihnya agak yellowish bila dibandingkan sebelah-menyebelah dengan IPS LCD.
- Terbaik dari segi berat dan ketebalan,cuma lensa kamera terbonjol je pakcik kurang gemar.Pakcik suka lensa flush dengan body macam Sony.Chassis aluminium yang dimesin dan bucu yang tak terlalu bulat satu kredit besar untuk Samsung.
- Tiada lampu notifikasi.

2.Dalaman 3.5/5
- Kombinasi CPU,GPU,chipset dan RAM seimbang.Fitur dual sim / slot memori relevan memandangkan memori dalaman cuma sekitar 11GB.

3.Bunyi 3.5/5
- Kualiti bunyi baik untuk speaker tunggal dan cukup lantang,cuma bila dah biasa dengar dual speaker,agak terasa kekurangan disitu.Posisi speaker mengadap kebelakang menambahkan lagi rasa kekurangan tersebut.

4.Kamera 4/5
- Kualiti gambar sangat baik.Kamera hadapan sesuai untuk kaki selfie.Ada tetapan khas untuk me'ramping'kan pipi pau dan juga membesarkan bijik mata.

5. Bateri 4/5
- Walaupun hanya 2600mAh,Samsung melakukan tugas yang terbaik bilamana baterinya mampu bertahan lama setara dengan bateri bersaiz 3000mAh keatas.Rating GSMarena 83 jam.Pengecasan agak pantas sekitar 80% dalam masa anggaran 1 jam setengah.

+ Pembelian ini disertakan dengan dua barang FOC iaitu power bank berjenama e-tric berkapasiti 5000mAh dan juga flip case brand apa tah dah lupa,tapi nampak mahal juga.Power bank e-tric ni pengecasan dia boleh tahan pantas,tapi drain pun cepat juga.

Dengan kapasiti simpanan tenaga sebanyak 99% sebesar 5000mAh,keupayaan pengecasan hanya sekali sahaja untuk Z2 yang mempunyai bateri sebesar 3200mAh.Ye ke 5000mAh ni....hmmmm....




Isnin, 18 Januari 2016

Penutup Tahun 2015 (Pending...)

Assalamualaikum,
Mohon maaf  banyak-banyak sebab amat jarang update tahun ni.Kekadang bila jumpa benda menarik untuk ditulis,masa pula tak ada.Ini pun curi-curi sikit masa waktu petang sementara internet tengah down.

Tanpa membuangkan masa,aku teruskan kepada point bebelan aku untuk kali ni.Dua benda yang aku rasa nak cerita iaitu pasal Terminal Jengka Sentral dan juga Proton Persona.

Bagi sesiapa yang duduk disekitar Jengka,kampungnya di Jengka atau adik-adik yang bekajar di UITM Jengka,mesti biasa dengan Terminal Jengka Sentral ni.Terminal ni adalah bangunan baru yang dibina untuk menggantikan terminal bas lama yang tidak lagi sesuai menampung keperluan semasa.Secara umumnya Jengka Sentral menempatkan kaunter tiket bas,premis-premis perniagaan,medan selera dan sebuah pusat bowling di aras atas.

Selepas bangunan ni siap awal tahun 2015( kalau tak silap ),hujung minggu lepas merupakan kali pertama aku memasuki bangunan berkenaan.Masa mula-mula Terminal Sentral ni siap,aku rasa terminal ni memang cantik dan memadai untuk memenuhi keperluan pengguna.Terutamanya impression bila dipandang dari luar.

Bila aku masuk kedalam untuk ke pusat bowling, keadaan dalaman agak menyedihkan.Lot-lot kedai masih banyak yang kosong,eskalator yang tidak berfungsi,kebersihan toksah cakaplah,bersepah tahi burung di lantai dan hand rail tangga serta medan selera yang kelihatan hidup segan mati tak mahu.

Persoalan pertama,bangunan Terminal Jengka Sentral ni dibawah pentadbiran siapa?Majlis Perbandaran?Kalau dibawah Majlis Perbandaran,mohon pihak berkenaan melantik kontraktor kebersihan dan penyelenggaraan untuk memastikan bangunan baru ni menjadi petunjuk tahap kebersihan Bandar Jengka.Katakanlah pelancong/orang luar datang dengan bas,tak malu ke benda pertama yang orang nampak ialah terminal bas yang selekeh?

Bila kebersihan dan fasiliti terjaga dengan baik,secara perlahan-lahan peniaga mula memenuhi lot-lot kosong dan terminal Jengka lebih meriah dengan pengunjung.Sayang sungguh infrastruktur macam ni tidak ditadbir dengan baik.Akan datang entah macamana pula dengan Stadium Jengka yang bakal siap tak lama lagi.

Next.

Sudah hampir tiga minggu aku menjaga sebuah Proton Persona 1.6 Manual basic tahun 2008.Ownernya siapa tak perlulah aku cerita sebab kereta tu dalam proses hendak dijual.Sementara menunggu pembeli,ada la beberapa kali aku pandu dan paling jauh aku drive balik Pahang.Dengan mileage sekitar 142k,’usia’ kereta ni sedikit muda berbanding Myvi aku yang didaftarkan tahun 2009,tetapi dah berjalan sejauh 220k kilometer.
Dua perkara sahaja yang aku suka dengan Persona ni iaitu gear shifting yang terasa pendek dan juga penyaman udara yang sejuk gila.Yang lain,maaflah.Samada isu kualiti atau kereta tu memang tak sesuai dengan aku.

1.Interior
Aku mulakan dari interior dulu.Posisi memandu ok,cuma saiz badan aku agak menyukarkan aku keluar masuk sebab peha tersangkut stereng.Wife aku pun mention perkara yang sama sebab posisi yang ‘mendap’ menyukarkan proses keluar masuk.Meter bahanapi pulak agak sewel.Bila enjin dimatikan,meter tak mau naik dah walaupun bahanapi penuh.Dalam keadaan paras bahanapi kurang ( 1/8 tangki) sebelum dimatikan enjin,esok pagi meter tunjuk ‘E’ dengan lampu amaran menyala.Petrol hilang ke cmana?
Biasanya penunjuk simbol pam petrol kat panel meter ada anak panah kan yang tunjuk kat sebelah mana posisi untuk mengepam bahanapi.Kiri atau kanan.Agak pelik bila anak panahnya tak ada.1st time memandu memang agak kalut sikit.
Bunyi reverse sensor sangat perlahan.Mula-mula aku ingat rosak,rupanya ada berbunyi tapi halus benar bunyinya.Seram aku tiap kali nak reverse kereta ni.

2.Sistem audio
Pada trim pintu depan kelihatan grill speaker,tapi tak bunyi langsung.Faulty atau memang standard tuningnya macam tu aku tak pasti.

3.Handling
Bila sebut soal ride and handling,ramai yang akan puji Proton.Barangkali benar.Kali terakhir aku memandu Proton dengan sedikit gila di Lebuhraya Karak ialah dengan menggunakan Satria.Memang melekat.Tapi masa tu belum zaman Lotus.Sekali lagi aku agak pelik dengan behaviour Persona yang aku pandu ni.Cengkaman di selekoh agak baik,tapi sedikit liar dan kurang accuracy.Ditambah lagi dengan suspensi yang lembut,olengannya agak terasa.Bila dalam keadaan macam ni,agak sukar untuk menjangka limit yang boleh diterima oleh tayar.Pendek kata boleh berlaku overkonfiden disitu.Buat pertama kalinya wife aku mengadu agak mabuk dengan suspensi lembut.
Macamanapun aku tak meletakkan sepenuhnya pada kesalahan teknologi.Memandangkan kereta tu agak berusia,mungkin ada mana-mana wear & tear yang menyebabkan kejituan pemanduan terjejas.

4.Enjin/Ruang enjin
Pertama kali aku belek enjin Campro,pada aku enjin tersebut ‘bulky’ untuk sesaran sebesar 1.6 liter.Respon dan tork pertengahan bagus cuma final ratio gearnya bagi aku agak besar.Pada 100kmj,meter rpm menunjukkan bacaan 3000rpm.Untuk kereta bersesaran 1.5 liter keatas,sepatutnya rpm berada sekitar 2600-2700 rpm.Bayangkan pengurangan 300-400 rpm ni boleh menjimatkan berapa banyak petrol.

Di perenggan kedua tadi aku ada sebut pasal shifting gear yang pendek.Agak seronok bermain gear sebab pertukaran gear terasa solid,malangnya menurunkan gear tidak seronok langsung.Maksud aku feel solid tu sedap,tapi gear susah untuk dimasukkan.Rugi 1/2 second kat situ macam klac terlalu pendek sedangkan klac cukup panjang.Entah dimana silapnya tak tahulah.1/2 second kalau speed 120kmj,dah masuk selekoh lewat sangat dah tu.

Satu pemandangan yang menarik perhatian aku ialah susunan pulley-pulley alternator,pam power steering,kompressor air cond dan pam air.Unik sungguh.Sehelai belting menjalankan empat kerja tu aku tak hairan.Yang aku rasa pelik sikit ialah posisi tensioner.Posisinya menyebabkan belting dipaksa untuk ‘bend’keluar dan kedalam dengan maksimum.Mungkin untuk mencapai surface contact maksimum pada kesemua pulley.Dalam keadaan tekanan kerja semacam ni satu saja tekaan aku,jangkahayatnya tidak panjang.

Untuk yang terakhir,aku perasan saluran tabung air untuk wiper dan berbalut plastik dan diikat getah.Jangkaan aku mungkin tudungnya hilang.Rupa-rupanya dah reput dan patah.Aduhai….Aku rujuk kat member yang pernah pakai Gen2,memang cepat reput benda tu.

Kesimpulannya macam nilah,mungkin kereta ni memang tak sesuai dengan aku.Orang lain pakai mungkin ok,aku pakai plak yang dah berusia,so agak tak adil kalau aku menyalahkan kualitinya…


Sekian,jumpa lagi tahun depan,:) (Dah 18 hari di tahun 2016)