Ahad, 20 April 2014

Cerita Dari Kuantan

Dua minggu lepas aku balik kampung lepas wife aku selesai mesyuarat kat Kuantan.Mula dari hari Rabu sampai Jumaat.Disebabkan mak aku sorang-sorang je kat kampung,aku bawa sekali mak aku berjalan,ada jugak teman sembang.Tiap petang lepas mesyuarat habis aku bawak la pergi jalan-jalan.

Kat Kuantan lokasi yang best dah tentulah ke pantai.Petang Rabu aku bawak ke Teluk Cempedak.Lain betul suasananya sekarang.Parking pun dah kena bayar.Pantainya pun dah tak cantik,serupa gumuk pasir kat gurun.Sekadar nak lepak-lepak cuci mata boleh la,toksah buat gila pi berendam kat situ.

IMAG1958

Petang Khamis aku bawak anak bini dan mak aku ke Pantai Batu Hitam.Asalnya nak ke Pantai Balok tapi meeting wife aku drag sampai 6.15 petang pulak dah.Buang masa kat situ plus jem kat area Taman Semambu Baru,aku tukar plan masuk ke Pantai Batu Hitam.Dapat la melepak dalam setengah jam.Pantai kat sini landai,nampak la juga dua tiga kumpulan budak main-main air.Anak aku seronok sangat dapat korek pasir sampai tak mau balik.Next time memang kena cuti betul-betul,bukan beriadah sambil kerja.

Balik dari pantai terus ke homestay solat Maghrib,lepas tu kami pergi cuba ikan bakar kat Tanjung Lumpur.Dengarnya kemain glemer port nih.Sebelum pergi tu aku sempat la jugak mengGoogle pasal Ana Ikan Bakar.Telan ayaq lioq gak la tengok depa ni melantak seafood sampai dua-tiga ratus.So,aku dan bini set dalam kepala harga tu.

Memang ramai orang kat restoran tu,mujur Ana Ikan bakar ni ada dua kedai.Hari biasa pun penuh table,kalau hujung minggu confirm gila sesak ni.Aku masuk kedai dia yang hujung sikit,sama je pun,janji boleh duduk makan.

Kitorang angkat kerapu,lala 1/2kg,dengan sotong besar dua ekor.Kerapu buat bakar petai,lala tumis halia,sotong goreng tepung sudeyyy!Cukup la kot dewasa 3 orang makan.1st time makan kat tempat macam ni memang aku tak berani nak ikut selera mata.Kang tak pasal-pasal balik pakai spender.

Okeyy..lepas mencekik mesti la nak komentar ye dak?

 

1.Kerapu bakar petai – 4.0/5 : resepi signature restoran ni kot.Walaupun agak pelik,tapi best jugak la rasa dia

2.Lala tumis halia – 4.5/5 : ohsem,nama je tumis halia,tapi rasa halia taklah obvious sangat dan lalanya manis

3.Sotong goreng tepung – 3/5 : walaupun sotongnya fresh,tepung celupannya plain amat.Takdak rasa langsung.Maybe tujuan dia untuk kita rasa kemanisan sotong,lagipun boleh celup kat sos.Tapi aku rasa lagi mantap kalau tepungnya ada sikit rasa.

 

Dari segi harga,masih lagi berpatutan.Untuk hidangan diatas campur nasi dan air,bilnya RM70 something.Angka tepat aku tak ingat,tapi lebih kurang macam tulah.Fuh!Legaa…Meja sebelah beratus-ratus jugak la aku dengar.Diorang order ikan merah kot.

Balik dari Tanjung Lumpur,aku terus bergegas ke Kompleks Mahkamah Kuantan jemput kawan lama.Mamat ni tengah kerja,tapi aku bawak dia pergi mengeteh sekejap.Lama betul tak jumpa dia.Dia nilah member zaman huru-hara aku dulu,tapi memasing dah berumur.Baik pikir masa depan daripada merapu sampai ke tua.

Kesian jugak bila aku dengar cerita dia.Sebelum ni dia kerja kontrak elektrikal,tapi kena kencing.Tokey tak bayar gaji.Sekarang baru je kerja dengan Mahkamah Kuantan.Kemudian ditambah lagi dengan desakan mak dia yang suruh dia kahwin.Mak dia dah siap-siap cari calon,tapi dia ni tak berkenan,tambahan lagi baru tukar kerja.

Member aku ni walaupun dulu agak ‘ligat’ zaman remajanya,tapi tak pernah lah kurang ajar dengan parent.That’s why bila dalam situasi macam ni dia dilema.Aku pun tak suggest dia terima perancangan mak dia.Yelah,kita yang nak kawin.Hari-hari nak hadap perempuan yang sama.Kalau sikit perasaan nak ter’cinta’ pun tak ada,apa guna kahwin?Buang duit,buang masa.

Walaupun tak lama dapat melepak dengan dia,satu pelajaran lama terlintas balik dalam fikiran aku;sesusah-susah mana pun kita ni,ada lagi yang jauh susah.

Maksudnya kita tak payahla nak mengamuk bila hadap masalah besar,sebab masalah orang lain lagi besar.Tak percaya cuba tweet PM,mintak dia share masalah negara.Itupun kalau hangpa boleh chat dengan dia la,haha!