Jumaat, 10 Ogos 2012

Komen Dari Puchong,1Malaysia

Hari ni tak banyak cerita menarik untuk aku poskan sebagai entri blog,jadi aktiviti lain adalah menyemak komen-komen yang ditinggalkan pembaca.Entri pasal tiket bas mendapat dua respon dari pembaca yang mungkin mengalami perkara yang sama dengan aku.Thanks Alam dan Acid Voice.

Entri kedua mengenai screenshot artikel dalam Kosmo Online semalam,tentang jumlah badak air di Malaysia yang semakin berkurangan.Artikel ni mendapat satu respon dari seseorang yang bernama Tang Tzong Yuh dari Puchong Selangor.Ini komen beliau:

 

Badak Air Malaysia    Laman Fakta vs Tahyul-141210

Sebenarnya aku tak berapa berkenan dengan jenis komen seperti ini walaupun ianya berkaitan dengan entri yang menceritakan tentang sesuatu perkara bodoh di sekeliling aku.Aku pun buat sedikit siasatan siapakah dia Tang Tzong Yuh ini dan aku jumpa profil Facebooknya.Ini screenshot dari wall Facebook beliau yang juga ada mempamerkan ‘lawak badak air’ Malaysia semalam,dari sumber Bernama.

 

Screenshot_2012-08-10-14-17-44

 

Ya,pertama kali aku baca artikel tu pun aku dah berasa sesuatu yang tidak kena.Bila pulak badak air ada di Malaysia.Ada tu memang ada tapi di zoo lah.Mungkin apa yang diorang nak cakap sebenarnya adalah spesies badak sumbu kecil tu,apa nama sainsnya aku tak taulah.

Agak ralat disini apabila DUA akhbar memaparkan berita yang sama dan menunjukkan penulis artikel tak buat kajian sebelum menulis.

Pernah tak korang jumpa tajuk akhbar yang berbunyi ‘Ikan Aneh Ditemui Di Kedah’,(sebagai contoh sahaja nama tempat Kedah tu).Internet didepan mata bermaksud tiada istilah ‘aneh’,Googlekan sajalah spesies apa ikan tu.Kalau ikan rupa buaya dah tentulah Alligator Gar,so buat apa tulis tajuk akhbar ‘Terpancing Ikan Berwajah Buaya’?Tulislah ‘Terpancing Alligator Gar’.Strategi menjual akhbar barangkali?

Keyword hari ni ialah ‘buat kajian’.

Kepada Tang Tzong Yuh,benar artikel akhbar online itu sangat LOL,tapi komen anda terlalu umum.Any country in this world have bullshit,not in Malaysia only.For sure kenderaan penjelajah Marikh,Curiousity belum menemui sebarang bullshit disana.Nanti kalau kita mampu hidup lama,kita mampu tinggal diplanet Marikh yang tiada bullshit ok?

Apa yang aku meraban dalam perenggan akhir ni?