Khamis, 19 November 2020

Swap Kompressor Passo ke Kompressor Alza

 Assalamualaikum!

Maaf terlalu lama aku tak menulis sesuatu kat sini. Maklumlah laptop dah melingkop, terpaksalah menyepikan diri walaupun agak banyak benda sebenarnya aku nak kongsikan kat sini.

Walaupun entry blog ni bukan untuk menarik puluhan ribu click macam zaman kegemilangan platform blogspot dulu, blog aku ni aku anggap sebagai diari catatan untuk aku baca di kemudian hari atau mungkin kenangan untuk anak cucu.

 Oooo atuk depa ni dulu blogger sendu rupanya...kahkahkah!

Ok lah merapu panjang-panjang ni tak bagus, bukan tabiat aku sebenarnya. Emmm..latest project aku awal Oktober 2020 adalah penggantian set hampir lengkap aircond Myvi model 2006-2011. Myvi aku lah tu.

Disebabkan projek ni projek agak major dan dilakukan secara solo, maka aku mulakan dengan set up 'pakej jimat PKP'. Untuk makluman umum, kos penukaran set lengkap aircond Myvi model lama menggunakan set Denso berada pada lingkungan RM2200 - RM2500. Atau mungkin ada yang mencecah RM3000 jika dibuat di worksyop yang terletak di Hazafon Hachadash di Tel Aviv sana.

'Pakej Jimat PKP' ni modalnya kurang dari RM1000 merangkumi part-part utama iaitu kompressor, kondenser, expansion valve, dan cooling coil.Ini pun termasuk harga 'pelajaran" yang akan aku ceritakan nanti. Maaf ya tak ada gambar, malas aku nak geledah SD card lama.

Item yang diperlukan:

1. Kompressor - sebelum ni aku pakai kompressor Passo, kali ni aku pakai kompressor Alza dengan pulley 6PK.Harga RM355.00

2.Paip aircond dari kompressor ke cooling coil. Aku terpaksa tukar sebab posisi paip lama tak sesuai dengan kompressor baru.Harga RM55.00

3.Kondenser-aku beli baru juga untuk maksimumkan kesan penyejukan.Lagipun kondenser lama pakai dryer pack 'built in' yang mana tak boleh tukar dryer sahaja.So aku beli kondenser dengan kanister dryer boleh dibuka.Harga RM135.00

4.Expansion valve- aku beli jenama Denso

5.Cooling coil - dari jenama APM RM90.00 dan kemudian aku tukar lagi ke jenama Denso Cool Gear RM180.00. Nampak beza harga Denso dengan APM.

6.Kabin filter - Penting ni,cooling coil dah baru.Jangan bagi sirip-sirip dia melekat habuk.Harga RM2.70

7.O-Ring Denso 3 jenis saiz RM33.00

8.Expansion valve Denso RM38.00. Harga kedai biasanya RM100.00

9.Span untuk kondenser.Ini pun penting untuk mengelakkan kipas menyedut udara panas dari manifold ekzos terutamanya waktu berhenti di traffic light dalam cuaca tengahari.Harga RM19.50


Kita terus ke proses membaraikan kereta ya? Mula-mula sekali pastikan dalam sistem aircond dah tak ada gas. Kalau ada pandai-pandailah keluarkan. Tekan jela mana-mana valve sebelah paip 'low pressure' atau 'high pressure'.

Terminal -ve bateri jangan lupa buka sekali.

Job pertama dan paling melecehkan dalam penyelenggaraan aircond kereta ialah menanggalkan dashboard.Untuk kereta aku, ianya boleh dikatakan agak mudah sebab aku dah biasa buka.Walaupun mudah, kerjanya agak renyah dan sebab aku tak buka steering column. Ada lah skilnya, payah aku nak terangkan kat sini.

Bila dashboard dah selesai dibuka, cabut paip low & high pressure yang bersambung ke firewall kereta anda. Ada skru 10mm yang memegang paip aircond in/out ke expansion valve.

Bila dua-dua paip dah dibuka,barulah box yang memegang cooling coil dapat ditanggalkan dari firewall kereta.Ada lah lagi beberapa skru kecik tang mudah dicapai. Segala soket pendawaian juga ditanggalkan.Tak banyak pun,cuma soket blower fan,sensor suhu dan juga kabel-kabel pelaras laluan udara.

Buka kotak saluran udara,dan tanggalkan cooling coil lama.Senang je bro- bro sekalian.Alang-alang dah buka tu,cucilah sekali blower fan.Memandangkan kerja buka dashboard ni agak leceh,cucilah apa yang patut.Kalau kat kedai ni upah buka pasang saja mau tiga empat ratus agaknya.

Pasang semula ikut turutan dan selesaikan di bahagian dalam kabin dulu.Dah setel masuk cooling coil dan expansion valve baru,tutup lubang expansion valve dengan masking tape.

Sebab nanti masa nak pasang balik kotak angin saluran udara tuke firewall,kebarangkalian untuk habuk masuk sangat tinggi.Ingat,expansion valve ni kalau masuk habuk kira lingkup terus.Takdenya boleh cuci-cuci lagi dah.

Dah setel semua part kabin, barulah fokus part luaran.Kompressor lama kasi buka dan lambung ke tepi.Pasang kompressor baru tapi ingat ya,tapaknya ngam cuma skru kena ejas sikit.Saiz pulley kompressor Alza ni agak besar dari pulley kompressor Passo,jadinya belting 6PK1580 ngam- ngam je dengan sedikit freeplay.

Kalau discharge hose custom untuk kompressor Passo tak ngam sebab posisi kompressor Alza agak senget,beli hos baru atau cari adaptor.

Hos dari kompressor ke kondenser juga aku tukar baru sebab tak cantik posisinya.

Masuk bab kondenser ni ada isu sikit. Mula-mula aku rasa taknak tukar,tapi memikirkan banyak part baru,aku tukar fikiran.Aku beli juga kondenser untuk Myvi model lama (2005-2011).

Harga dikedai agak mahal untuk seketoi jenama OEM iaitu RM185.Kalau kat Shopee ni topup skit dah boleh dapat kondenser Denso.Tapi aku malas nak tunggu,aku sambar jelah.

Sampai kat rumah bila nak pasang tak ngam.Sini silap aku,aku ingat Myvi aku sama je macam Myvi lama yang lain.Rupanya Myvi aku pakai paip high pressure untuk model Myvi lagi best.

Beza dia saiz inlet / outlet paip .

Untuk model Myvi lama,saiz inlet/outlet sama besar,lebih kurang 10mm.Aku agak-agak je ni.

Paip aku pulak inlet 10mm outlet 7mm.Terpaksalah aku beli kondenser lain.

Ok dah setel pasang semua,proses seterusnya masukkan gas R134a. Masa gas masuk,paip low pressure dari kabin ke kompressor sangat sejuk.Tapi anehnya suhu dalam kabin tak sejuk pun.Satu tanda yang kurang menyenangkan ialah kompressor berjalan tanpa cut-off.Kompressor jalan non stop ni tandanya ada yang tak kena dengan penyejukan cooling coil.

Mekanik takde cakap apa-apa kat aku.Minggu berikutnya aku bawa ke worksyop lain.Aku minta dia topup gas sebab aku syak gas tak cukup.

Bila on sistem, pressure in out dah cantik,paip sejuk tapi kabin tak sejuk.Suhu dalaman cuma 16°C. Ekon rumah boleh la setara tu,kalau kereta paling koman 6°C baru dikira sistem cun.

Mekanik agak bingung apatah lagi aku.Tapi suspek kami ialah cooling coil walaupun ianya unit yang baru,kesejukan dari pengembangan gas aircond tak dapat disebarkan ke seluruh sirip-sirip penyejuk.Maka sensor 'membaca' suhu yang ditetapkan masih belum dicapai dan memaksa kompressor jalan berterusan.

Balik rumah aku terpaksa buat kerja leceh kali kedua.Beli cooling coil Denso,buka dashboard dan swap cooling coil yang disyaki defect.

Span baru pun aku dah letak dengan sedikit modifikasi untuk disesuaikan dengan bumper Passo yang pendek.Span ni tujuan dia untuk fokuskan aliran udara dari luar enjin untuk penyejukan gas aircond.

Kalau tak fokus,udars panas dari ekzos akan disedut sekali maka penyingkiran haba dari gas aircond tak sempurna.Nampak bodo-bodo je span tu tapi peranan dia besar.

Then aku recharge sistem balik.Alhamdulillah suhu kabin dapat 2°C dan kompressor ada cut off.

Selesai masalah aircond kereta aku.

Cuma yang tak disangka adalah barang APM yang defect.Jenama APM kot,takde la ayam sangat.Lagi ayam jenama kondenser aku,tah apa brand pun aku tak tau.Kompressor pun made in China tau.Harga RM350 je.

Barang-barang luar dashboard aku tak kisah sangat walaupun cap ayam sebab senang nak tukar. Untuk part cooling coil dan expansion valve,pakailah jenama Denso.Tak delah sampai dua kali kena barai dashboard.

Ini harga yang perlu aku bayar untuk sebuah pelajaran.Ok lagilah kos separuh je dari bikin kat kedai.Hasil jangan cakaplah,untuk diri sendiri aku sangat puas hati walaupun rugi beli cooling coil APM dan kondenser salah saiz tu.










Rabu, 29 Mei 2019

Enkei RPF1 Ayam Tayar Gemuk

Agak lama aku tak menulis berkenaan penyelenggaraan kereta, kereta aku lah tu. Bila dah lama makanya agak banyak parts yang aku telah tukar dan beberapa lagi akan menyusul.
Beberapa bulan lepas aku tukar spring kereta aku daripada spring cap ayam yang entah aku dah lupa namanya kepada spring buatan tempatan iaitu APM Performax. Spring APM Performax ni sedikit lembut dari spring sport cap ayam yang aku gunakan sebelum ni tetapi masih agak keras jika dibandingkan dengan spring asal Myvi.
Padanan spring APM, penyerap hentak asal dan tayar bersaiz standard 175/65/14 memberikan pemanduan yang sedikit selesa hasil kelegaan tebal tayar yang membantu menyerap hentakan halus.
Bagaimanapun penyerap hentak kereta aku dah berusia 10 tahun.Agak mengkagumkan ketahanan dia memandangkan perbatuan sebenar kereta aku rasanya sudah melebihi 500,000 kilometer. Aku agak bersedia sekiranya penyerap hentak ini gagal dalam masa terdekat.
Telahan aku ternyata benar bila kereta aku dinaikkan diatas ramp untuk proses penukaran rim dan tayar. Ahad lepas aku tukarkan rim standard Myvi Lagi Best bersaiz 14' kepada rim replika Enkei RPF1 bersaiz 15' ET30. Rim replika ini dipadankan dengan tayar buatan Jepun berjenama Yokohama BluEarth ES32 iaitu spec abah-abah. Maksudnya bunga tayar standard,kompaun sederhana lembut untuk cengkaman ketika kering dan basah.
Asalnya aku mahukan kombinasi rim dan tayar Toyo TR1, tayar prestasi tinggi buatan Kamunting,Perak. Malangnya tiada dalam stok, begitu juga dengan tayar Bridgestone Potenza RE003. Terpaksalah aku berpuashati dengan spec tayar gemuk 195/55/15. Kos yang terlibat cuma RM1600 tidak termasuk trade in. Rim asal aku bawa balik, entah apa nasibnya nanti.
Ok, semasa kereta diatas tanjakan, aku intai- intailah bahagian bawah kereta maklumlah kawasan ini jarang kita pantau. Aku nampak penyerap hentak sebelah kiri belakang diselaputi minyak, tanda ianya sudah bocor.
Aku terus buat tempahan penyerap hentak Kayaba RS Ultra dari sahabat pembekal alatganti iaitu ZL Autopart.
Memandangkan penukaran penyerap hentak ni lebih baik dibuat di bengkel yang pastinya ada air gun wrench, aku minta dipasangkan terus bersama-sama kelengkapan yang perlu ditukar sekali termasuk mounting dan aksesori getah menggantikan getah lama yang dah kematu.
Bila dibuka penyerap hentak lama, rupa-rupanya penyerap hentak hadapan kanan juga sudah hancur. Eloklah tu, mujur tukar satu set.
Harga satu set Kayaba RS untuk Myvi ialah RM520. Murah berbanding harga pasaran sekitar RM530-560.
Kos yang terlibat termasuk parts tambahan dan dan upah ialah RM800.
Parts tambahan yang aku tukar sekali ialah:
1. Mounting 1 set
2. Getah boot depan 1 set
3. Getah pelapik spring depan atas/bawah 1 set
4. Getah pelapik spring belakang 1 set
5.Hos air wiper Samco

Bagi aku harganya berpatutan untuk semua parts dan upah pemasangan. Korang rasa macamana? Ha, siapa-siapa yang berhajat untuk mendapatkan alatganti kereta terutamanya kereta Perodua dan produk Aisin, boleh beli di ZL Autopart. InsyaAllah harganya terbaik. Boleh cari pagenya di Facebook.
Dari segi keselesaan aku rasa tidaklah selesa mana sebab kombinasi APM Performax + Kayaba RS Ultra lebih sesuai untuk meratah selekoh sederhana laju. Kalau nak dapatkan sedikit keselesaan dan keyakinan  seperti melenjan Axia pekak aku rasa tahap kekerasan spring standard+Kayaba RS Ultra lebih sesuai.

Untuk projek akan datang set mounting,ATF filter dan oil pan kotak transmisi akan diganti sebelum pulang beraya.

Selasa, 5 Februari 2019

Politik di Sebalik Fenomena Hotwheels

Sekitar Jun 2016, aku mula terjebak dengan permainan Hotwheels. Antara model terawal yang aku beli ialah Chevy Chevelle 396 Leap Year,66 Ford Torino Talladega,Camaro model tahun berapa aku tak ingat dan juga Toyota AE86. Lepas tu pembelian aku agak slow sebab banyak jumpa kereta 'dinosor' mengikut panggilan peminat Hotwheels atau istilah sebenarnya ialah fantasy car.
Masa tu aku memang tak berkenan dengan kereta yang berbentuk fantasi sebab merepek kot. Jadinya fokus aku lebih kepada real car.
Setahun lepas tak banyak aku beli dalam sebulan,mungkin tiga unit atau paling banyak. Bukan pasal mahal, pasal citarasa. Masa tu aku tak nampak lagi scene Hotwheels dah mula jadi wabak teruk. Lokasi aku membeli pun tak pelbagai, biasanya pasaraya Giant atau Tesco itupun bila ada promosi. Harga RM7.90 boleh dikatakan berpatutanlah, kalau promosi beli 2pcs RM10.
Ada satu tahap aku macam malas nak beli dah sebab susah sangat nak jumpa model yang bagus. Kebetulan cuti raya tahun 2017, sorang kawan aku Mael namanya bagitau ada satu variasi model Hotwheels yang dinamakan Treasure Hunt. Siri ni dihasilkan dalam unit terhad. Kiranya kalau jumpa umpama jackpot lah.
Aku pun kaji la apadia Hotwheels Treasure Hunt. Rupanya ada dua kategori, pertama regular Treasure Hunt (RTH) dan yang lebih rare ialah Super Treasure Hunt.
Siri Super Treasure Hunt mungkin dikeluarkan sekitar 10 jenis model untuk tiap-tiap tahun. Istimewanya model Super Treasure Hunt ni, warnanya metalik, perincian yang lebih kemas dan disertakan dengan real rider iaitu tayar getah dan rim yang lebih real.
Set tayar istimewa ni memang memberi impak besar kepada penampilan Hotwheels sebab kalau kau beli Hotwheels biasa dan kau masukkan rim bertayar getah, rupa dia memang cantik lain macam.
Serupa kereta kita lah, kalau standard kilang memang bosan rupa dia. Sekali masuk sport rim haa tengok,mesti berseri.
Disebabkan siri Super Treasure Hunt teramat sukar ditemui, aku cuma mencari regular Treasure Hunt yang masih mudah dijumpai. Orang tak berapa nak gila sangat.
Tapi kemudian aku perasan kenapa model kereta Jepun pun amat susah nak dilihat tergantung bebas di rak pasaraya. Rupa-rupanya selain Super Treasure Hunt, apa juga model kereta Jepun (JDM) turut sama menjadi kegilaan pengumpul. Ni baru nak masuk isi penting tulisan posting aku.
Dalam scene Hotwheels Malaysia, ada amat ramai peminat yang menggilai model JDM dan Treasure Hunt. Yang Treasure Hunt tu tak kisah sebab benda memang rare. Kegilaan Hotwheels ni mewujudkan satu golongan 'pengumpul' tetapi fokus mereka cuma keuntungan dari kegilaan masyarakat.
Apa yang pengumpul atau istilahnya scalper ini buat ialah mereka akan memburu model- model spesifik yang mendapat permintaan tinggi dan memborong dalam kuantiti yang banyak. Tujuannya cuma satu; untuk dijual semula dengan harga tinggi. Nak lagi tinggi mereka buka bidaan.
Oklah, aku nak tanya dan aku jawab sendiri. Korang pernah tengok orang kumpul objek yang sama sebijik sampai puluh-puluh jenis? Contohnya kasut. Ada orang cukup gila tak nak beli Adidas Yeezy sampai 50 pasang atas alasan minat?
Jawapan aku, bullshit. Tak ada manusia kumpul benda sama sebanyak itu. Hatta lagenda pengumpul Hotwheels sekalipun tak ada koleksi semacam itu. Aku banyak kali tengok sesetengah so called collector ni show off koleksi diorang di media sosial.Ada sekali tu tengok sorang mamat ni tunjuk Honda Civic EF merah lebih 50 unit.
Heh, kalau ye pun minat Civic EF, kumpul la variasi warna yang pelbagai. Jadah apa kumpul model sama, warna sama.
Ianya berbalik semula pada minat. Model Civic EF boleh dikatakan masih hangat permintaannya. Harga biasa sekarang RM8.90, tetapi ditangan kapitalis-kapitalis ini ianya dijual antara RM25-35.
Menjual adalah hal penjual, kita ada hak untuk tak beli kalau dia jual mahal. Iye betul tu. Kalau ye pun nak berniaga jangan lupa hukum hakam. Mengambil untung berlebihan namanya riba'. Melayu kita ni takut makan babi je, makan riba ok takde masalah.
Permintaan tinggi model-model JDM ni pasal susah nak jumpa ada kaitannya dengan aktiviti kapitalis ni lah. Kapitalis biasanya berurusan terus dengan jalan belakang iaitu pengurusan stor pasaraya besar. Model-model hangat disisihkan terlebih dahulu dan saki baki model sampah akan dijual di rak-rak pasaraya.
Pasal tu la kalau korang perhatikan amat susah nak jumpa model yang baik di pasaraya.
Sebagai pengumpul biasa, aku dan ramai lagi pengumpul memperluaskan lagi skop pencarian. Antara lokasi biasa ialah kedai 7Eleven, KK Mart dan terbaru Family Mart. Itupun ikut rezeki jugalah. Kapitalis pun sama juga akalnya macam kita, tau je kat mana lubang-lubang baekkk untuk hunting.
Jika dulu hobi mengumpul Hotwheels boleh dikategorikan murah, sekarang tidak lagi. Aku move on dari Gundam dan siri-siri model skala dalam majalah sebab kos yang tinggi. Akhir-akhir ni hobi Hotwheels jadi makin mahal bila aku terpaksa mendapatkan model-model yang aku nak di laman jualan online.
Baru-baru ni pengumpul menggilai siri Gran Turismo yang dijual di 7Eleven. Dalam lapan model siri GT ni, dua daripadanya iaitu Nissan Skyline R34 dan Mitsubishi Evolution X paling sukar didapati sebab....JDM.
Dengan harga jualan RM17.80 di 7Eleven, melengkapkan kesemua lapan unit siri GT memerlukan modal lebih RM140. Aku pilih jalan mudah dengan membeli online satu set berharga RM115 sahaja.
Kalau kau beli seunit Skyline atau Evo tadi dari scalper, kos kau kena bayar tak kurang RM40. Modal minyak dan masa diorang cakap.
Ikut suka korang lah. Aku takkan sokong peniaga yang menjual harga riba. Selagi korang beli dari diorang, macam itulah harga yang akan diorang letak dimasa akan datang dan makin sukar korang nak dapat dengan harga murah. Jangan sokong, biar stok diorang yang berlonggok tu kurang permintaan. Masih ramai lagi penjual online yang berpatutan.
Baru-baru ni aku sempat tengok event open case di Giant Gombak. Kotak baru akan dibuka dan siapa yang bayar yuran boleh pilih sendiri dari kotak baru ikut giliran. Aku pergi dah lewat, so dapat beli yang biasa-biasa je. Itupun lepas kecek kat brader organizer. Yang JDM jangan harap la dia nak bagi aku.
Masalahnya Hotwheels yang aku ambil tu aku bayar kepada Giant. Maksudnya Hotwheels tu milik Giant. Adakah brader tu bayar lebih kepada Giant untuk pilih sendiri? Atau aku pun boleh buat benda sama kalau aku bayar lebih kepada Giant?
Itulah scene Hotwheels ya tuan-tuan. Mainan skala 1/64 pun banyak politik disebalik tabir. Apatah lagi urusniaga negara yang bernilai jutaan ringgit. Maka sebagai pengumpul asli, bertabahlah. Jangan jadikan hobi ni sebagai tekanan. Ada yang murah kita beli, yang mahal abaikan.

Rabu, 26 September 2018

Pocophone F1, Takhta Master of Budget & Speed

Sekitar 2014, satu jenama baru muncul mencabar pasaran telefon pintar berprestasi tinggi iaitu One Plus. Dengan spesifikasi flagship tetapi pada harga mampu milik, jenama ini mula mendapat perhatian. Dikenali sebagai 'flagship killer' One Plus menepati hampir setiap kehendak pengguna yang mahukan telefon yang mampu menjalankan tugas dengan pantas tetapi murah.
Buat masa ni One Plus masih lagi dengan konsep spesifikasi tertinggi tapi produk mereka tidak lagi tergolong dalam kelompok 'murah' kerana mereka akur dengan kehendak pengguna yang mahukan spesifikasi tertinggi, rupa premium tapi bajet ketat. Akhirnya faktor bajet dan kos terpaksa diketepikan.
Tapi tak apa, patah tumbuh hilang ganti baru ape ada hal.
Xiaomi memperkenalkan sub jenamanya, Pocophone (Poco di India) dan model pertama mereka, F1. Ada sebab kenapa namanya F1. Mestilah sebab laju ye dak?
Pocophone F1 difokuskan untuk menjalankan tugas harian dan mobile gaming dengan pantas tanpa perlu berbelanja besar membeli flagship berbadan Gorilla Glass 5 yang akhirnya terpaksa ditutup juga dengan casing RM10.
F1 dibina berteraskan SoC Snapdragon 845, GPU Adreno 630,skrin IPS LCD 6.18inci 403ppi, 6 GB RAM, 64GB ROM dan bateri sebesar 4000mAh.
Nampak tak ciri-ciri flagshipnya disitu?
Sebenarnya banyak lagi ciri-ciri menarik yang disumbatkan dalam telefon mampu milik berharga RM1299 ni antaranya IR face unlock, fingerprint sensor yang pantas, dual speaker, 3.5mm audio jack, expandable memory slot/sim hibrid dan yang paling cool sekali ialah 'Liquid Cooling Technology'.
Liquid Cooling Technology ni bukan sekadar gimik ok, telefon ni memang tak panas langsung pada penggunaan biasa. Laporan dari mobile gamer yang bermain PUBG pada tetapan frame rate tertinggi sekalipun tidak menjejaskan suhu operasi mahupun kelancaran sistem.
Dari sudut penghasilan gambar, kamera Pocophone ni tidaklah ayam sangat. Malahan tidak keterlaluan jika dikatakan imej yang terhasil agak setanding dengan telefon pintar lain yang terbaru. Kamera belakang dilengkapi dua lensa 12 + 5MP dual flash dan kamera hadapan untuk ambil gambar muka sendiri sebesar 20MP.
Imej yang terhasil ketika pencahayaan mencukupi amat baik, so-so diwaktu malam dan pemprosesan imej dengan efek bokeh boleh dikatakan agak baik. Kecuali jika diteliti dengan mata helang, penghasilan bokehnya dan beautification pada gambar agak berlebihan sedikit.
Ketahanan bateri boleh dianggap baik bilamana purata SOT (screen on time) berada diantara 7 - 8 jam bagi penggunaan normal. Kalau bateri full pagi dan digunakan secara biasa barangkali boleh mencapai satu hari setengah. Pengecasan pantas disokong oleh Quickcharge 3.0 menggunakan USB Type C.
Ok,sekarang ni apa kurangnya Pocophone F1 memandangkan mustahil la spesifikasi tinggi tapi harga 1/3 flagship?
Setelah digunakan hampir 25 hari, aku dapati benda yang mereka abaikan untuk mengurangkan kos ialah material badan dan perlindungan LCD.

Material - Pocophone menggunakan material polikarbonat yang sedap sikit bila disebut berbanding plastik dikala jenama lain mula mengaplikasikan material aluminium pada telefon pintar pertengahan.
Perlindungan paparan adalah Gorilla Glass yang tidak dinyatakan generasi berapa. Ada yang kata Gorilla Glass 3. Sekarang dah nak masuk generasi ke 6. Ramai yang risau dengan ketahanan Gorilla Glass 3 tapi jangan lupa, di era kegemilangan HTC One X, ianya hanya dilengkapi Gorilla Glass generasi pertama dan diuji sebagai tukul!

Paparan - IPS LCD yang digunakan banyak dipakai oleh jenama lain juga untuk spesifikasi pertengahan. Kosnya yang lebih rendah dan paparan yang cukup baik menjadikan ianya cukup sesuai digunakan. Walaupun AMOLED lebih cantik dengan warna yang punchy dan kurang penggunaan tenaga, kosnya yang merepek akan menghantui anda jika anda memerlukan alatganti sekiranya skrin pecah.

Sambungan - ada sedikit kekurangan dari segi sambungan ke pengendali khidmat talian dan gadget lain. Untuk pengguna Digi, telefon ini tidak menyokong LTE😭 Walaubagaimanapun kelajuan 4G nya memadailah. Telco Malaysia ni bukan power sangat pun.
Sistem perkongsian paparan (screen sharing) tidak begitu mengkagumkan aku. Pocophone dilengkapi wireless display maknanya anda boleh memaparkan paparan telefon ke tv pintar malangnya hanya paparan yang boleh dikongsikan ke tv, bunyi kat telefon,WTF?! Telefon Z2 purba aku lagi power woii!

Perlindungan Ingress Protection - Pocophone F1 tiada perlindungan dari rendaman air. Maklumlah bajet kecik je kan. So tak payah panik sangat ok? Nak perlindungan dari air sepenuhnya, sediakan bajet lebih dari 2k.

Striman HD Netflix - Isu ni sangat popular di page Facebook Pocophone Malaysia. Ianya berlaku kerana Pocophone F1 tiada lesen Widevine L1; lesen yang membenarkan penstriman video HD. Sebagai pengguna Netflix dengan pakej Ultra HD dan pengguna Pocophone, aku tak rasa isu ni masalah yang berat sangat. Pertamanya bukan pasal kekurangan hardware. Lesen je pun, benda ni anytime boleh fix dengan update akan datang. Kedua nak tengok filem baik tengok kat TV rumah jelah. Semua benda kau nak buat kat phone gila ke apa.

Bleeding - Masalah ni bukan saja dihadapi kaum wanita, telefon pintar juga tidak terkecuali. Semenjak aku mula menggunakan telefon pintar, masalah ni aku tak pernah dengar langsung. Bila aku mencuba jenama China, isu bleeding display ni agak kerap diperkatakan. Selepas aku memahami apa itu masalah bleeding, aku dapati panel LCD Pocophone aku ada sikit bleed di bahagian dagu.
Keadaan ni hanya boleh dikesan bila skrin memaparkan warna hitam sepenuhnya. Bleeding yang dimaksudkan adalah paparan warna hitam tidak dapat menghalang sepenuhnya cahaya putih dari belakang layar skrin. Maka warna hitam tadi akan nampak sedikit pudar di kawasan pinggir skrin. Dari komen-komen yang aku baca, ramai pengguna Pocophone tak berpuashati dengan masalah ni. Aku agak beruntung sebab masalah bleeding ni sangat minimum kat telefon aku. Takde sebab untuk aku tak berpuashati dengan masalah remeh ni. 

* tambahan
Satu lagi kekurangan ialah anda tak boleh screenshot ketika video sedang dimainkan. Satu notifikasi akan keluar menyatakan "memori sedang digunakan". Tapi bukan dalam semua aplikasi. Setakat ni screenshot ketika menonton video di MX Player masih berfungsi dengan baik.

Kesimpulan yang aku boleh cakap kat sini, harga RM1299 untuk telefon pintar SD845 dilengkapi audio jack, bateri besar dan slot memori tambahan, gila punya barang ni weiii!
Untuk versi 6GB/128 GB ROM, harganya lebih sikit lah dan spesifikasi tertinggi dilengkapi 8GB RAM dan 256GB internal serta kemasan kevlar.

Diharap Pocophone kekal murah dan tak menjadi seperti OnePlus dimasa akan datang.

Isnin, 16 Julai 2018

Menukar Bearing Roda Depan Myvi

Assalamualaikum, salam semua.

Untuk siapa - siapa yang biasa baca blog aku, tentu maklum dengan satu tabiat aku iaitu DIY. Terutamanya kereta sendiri. Paling terbaru aku tukar bearing depan Myvi. Kerjanya tidaklah mudah tapi kalau berjiwa kental, ok je kot.

Sebelum tukar bearing, mesti ada sebab kita nak tukar ye dak? Problem bearing dah tentulah bearing tu dah tak smooth pusingannya. Kalau elok lancar takde bunyi-bunyian aneh buat apa tukar.
Bila tak smooth, kabin kereta kau berdengung kaw-kaw tahap annoying. Lagi kuat bila mendaki bukit.

Bearing roda kereta sebenarnya lasak dan tahan lama, tapi ada beberapa keadaan yang menyebabkan bearing pencen awal. Antaranya terlanggar lubang, sudut camber terlalu ekstrim dan juga menggunakan spring yang keras. Yaa..pakai spring keras sangat pun masalah ni boleh berlaku, sebab jalan kat negara kita ni tak cantik. Semua gegaran tadi tidak diserap sepenuhnya oleh suspensi dan dibebankan keatas bearing.

Dalam kes aku, aku syak puncanya spring lah. Memang keras sangat pun. Knuckle yang aku pakai sekarang ni pun bukan asal daripada kereta aku. Knuckle asal kereta aku tak ada sensor ABS. Jadinya knuckle ni datang dari sebuah Passo.
Bila dah namanya halfcut, kondisi asalnya kita tak dapat pastikan. Nasib lah kalau dapat yang elok.

Ok, nak tukar bearing kena la ada bearing. Myvi pakai bearing jenis roller yang kalau kau ikat habis nut driveshaft tu kuat-kuat pun takde hal.
Tapi kelemahan dia kau tak mampu nak ketuk keluar bearing tu sendiri. Mesti pakai special tool which is mesin press.
Ada jugak jenis bearing yang macam cone, tapi still roller jugak. Bezanya yang ni nak ketatkan nat driveshaft kena ngam-ngam. Ketat sangat bearing kau terbakar, longgar sangat tayar kau wobble. Biasa Proton Wira pakai kalau tak silap aku. Jenis ni kau boleh ketuk keluar sendiri bearing tu, tapi nak cantik suruh kedai jela press kan.

Bearing roda yang bermasalah dikesan berlaku pada roda depan kanan. Memang ada goyang-goyang sikit. Lagipun beban banyak ditanggung roda depan kanan ni. Sebab tu kalau korang perasan brek pad depan sebelah driver cepat worn out.

Alatan yang diperlukan ialah :

1. 2 x jack (untuk roda kiri dan kanan)
2. Set soket nat tayar
3. Spanar 14mm
4. Spanar 17mm
5. Tukul
6. Playar
7. Soket 30mm + adaptor
8. Paip besi hollow lebih kurang 0.7 meter
9. Bearing roda depan Myvi jenama Koyo
( DAC3564A-1CS31 )
10. WD-40 (pakailah dimana-mana yang dirasakan perlu)
11. Spanar 10mm

1. Langkah pertama jack dan buka tayar lepas tu letak bawah kereta berdekatan jack. Ni SOP standard berpomen. Nak selamat pakai stand.

2. Tanggalkan kaliper disc brake pakai spanar 17mm. Tanggalkan kaliper dari knuckle sahaja. JANGAN TANGGALKAN PAIP BENDALIR BREK.
Tanggalkan juga sensor ABS pakai spanar 10mm.
Kalau tak ada, abaikan.

3. Cabut disc brek. Biasanya longgar je. Kalau ketat, ketuk-ketuk sikit kat tengah disc. Jangan sampai bengkok dah la.

4. Marking absorber dan knuckle untuk elakkan dari sudut camber lari lintang pukang. Aku pakai paint marker. Kemudian buka dua nat 17mm untuk pisahkan knuckle dan absorber.

* Tanggalkan juga stabilizer link. Tak perlu buka semua, cukup dengan buka nat di bahagian yang bersangkut dengan lower arm sahaja.
Stabilizer link ni kalau kau jack sebelah tayar je memang susah nak buka, pasang balik nanti lagi la susah. Seeloknya jack dua-dua belah tayar depan.
( sebab tu aku liskan dua unit jack )

5. Seterusnya tanggalkan tie rod end steering rack. Nat saiz 14mm kalau tak silap aku. Lepastu ketuk bahagian knuckle yang berhampiran dengan tie rod. Jangan takut mengetuk, ni memang kaedah dia.

6. Buka kekunci nat driveshaft, tanggalkan pin dan kekuncinya. Pakai soket 30mm. Kalau tak ada beli satu. Aku pun kena beli sebab lupa ada nat sebesar ni. Dah la soket besar, kena beli adaptor pulak sebab soket tu pakai soket handle L  saiz lori. Besar sikit.

7. Buka nat 30mm tu, henjut pakai handle L yang disambung dengan paip besi. Kurang azab sikit nak memusingnya.

8. Di bawah knuckle ada satu lagi nat yang mengikat knuckle dan bersambung dengan lower arm. Natnya saiz 17mm beserta pin. Yang ni pun kena ketuk kuat. Buat kerja siang supaya tidak dibenci jiran. Ketuk knuckle tu ya, jangan ketuk lower arm.

9. Selesai longgarkan/pisahkan knuckle dari lower arm, tarik keluar knuckle dari driveshaft. Jangan sampai driveshaft tercabut.

10. Berjaya tanggalkan knuckle bermakna dah selesai part yang paling sakit. Bawalah knuckle tu ke kedai tayar sekali dengan bearing baru untuk ditekan masuk. Kerja-kerja tekan bearing ni memerlukan mesin khas. Kalau ketuk sendiri aku rasa sampai minggu depan pun tak boleh siap.

11. Kos memasukkan bearing sahaja antara RM22 - RM35. Nanti hujung artikel aku totalkan kos yang terlibat.

12. Setel pasang bearing, reverse balik step tadi.

Kos-kos yang terlibat :
1. Bearing Koyo RM55
2. Soket 30mm+ Adaptor :RM42
3. Upah press bearing: RM30 (kat tempat aku cajnya agak mahal)
Total = RM127

Kalau buat kat kedai sepenuhnya aku tak tau caj berapa, tapi yang aku pasti bila buat sendiri ni penatnya boleh tahan. Aku anggarkan upahnya antara RM50 - 70.

Berbaloi ke tidak buat sendiri ni?
Bagi aku berbaloi sebab satu pengalaman baru dan pembelajaran baru untuk aku. Bagi yang tak minat aku cadangkan tak payah la susah-susah pegang spanar. Buat kotor tangan je.

Antara jalan pintas lain untuk atasi masalah bearing berdengung ni korang beli je knuckle halfcut. Biasa diorang jual sepasang sekali dengan disc brek. Anggaran harga RM200. Boleh juga request nak knuckle saja, dalam RM100 bergantung pada runner yang jual. Tapi macam aku cakap kat atas tadi lah, nasib kalau dapat yang cun.

Setel kerja tukar bearing, excited la aku nak test nikmat hasil kerja sendiri. Aik? Awat bunyi berdengung tak hilang??

Rupa - rupanya bearing depan kiri pun melingkop daaa....