Selasa, 10 Disember 2013

Renungan Sejenak


Tadi aku luangkan masa agak lama membelek inbox email Yahoo.Walaupun email utama aku pakai sekarang ialah Gmail,semua komen dalam blog aku ni akan masuk kedalam email Yahoo.Ada la satu dua email yang aku sempat reply awal,ada jugak yang dah hampir setahun baru aku sedar ada komen kat entri tu.Maaf lah ye?Ada tujuh ratus lebih entri yang berkemungkinan dibaca orang.
Sambil-sambil scroll inbox lama-lama,rupanya ada juga komen yang aku terlepas pandang.Bila aku baca semua komen-komen yang aku dapat,aku sedar yang tak semua penulisan aku diterima orang.Aku mengaku,ada fasa-fasa zaman berblogging aku yang agak keras dan agak semberono.Mostly entri-entri lama.
Terima kasih untuk semua yang menegur samada secara baik atau kasar.Semuanya adalah pembaca blog ni.Tak semua benda yang berlaku disekeliling kita ni boleh dikongsi sewenang-wenangnya.Apatah lagi andaikata ianya ditulis dengan skil yang rendah,barang pasti maksudnya akan disalahertikan.
Dalam masa kejarangan aku menulis entri ni,aku juga ada berfikir tentang hala tuju blog ni,apa matlamat sebenarnya.Dalam kebanyakan entri aku suka kongsi maklumat ilmiah,pengalaman dan sikit sebanyak penulisan buah fikiran yang tak berapa nak genius.
So,aku buat keputusan untuk mengekalkan penulisan pengalaman dan maklumat ilmiah sahaja berbanding ulasan atau luahan perasaan terhadap kebobrokan dunia sekeliling.Dikhuatiri ramai yang sakit hati dan menyumpah seranah.Tak semestinya apa yang baik itu betul pada masanya.
Diawal-awal aku berblogging dulu memang aku cuba menegur dunia sekeliling aku,malangnya orang kita sukar menerima perubahan.Tegar macam tunggul balak.Apapun aku akan kembali menulis benda yang aku arif sahaja.

*Hujan diluar pejabat mencurah-curah turun.Macamana aku nak pegi stesen bas nihhh??



Aku takde apa nak cerita jugak sebenarnya ni..

Rabu, 27 November 2013

Respon Dari Pengurus Perodua SC


Berkenaan isu aircond kereta aku semalam,pagi tadi aku sempat menghubungi pihak Perodua Servis Sunway Damansara Technology Park melalui emel.Emel aku dijawab oleh Senior Manager Encik Sazali bin Md.Atan yang menerangkan situasi sebenar.
Apa yang berlaku ialah,cawangan Perodua Servisnya tidak pernah melantik mana-mana pihak luar untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan di premis mereka.Kejadian yang berlaku keatas kereta aku disebabkan oleh pekerja mereka yang tidak amanah dalam menguruskan pelanggan.
Antara lain isi kandungan emel beliau ialah,beliau bertanyakan kenapa aku tidak menservis kereta melalui syarikat,dimana pembayaran dibuat di kaunter dan disertakan resit.Begini ceritanya:

Pagi Jumaat tu aku ke Perodua Servis Sunway Damansara Technology Park selepas beberapa hari sebelumnya bertanyakan cawangan-cawangan  Perodua Servis berkenaan kos menservis sistem aircond.Memandangkan kos menservis disini lebih berpatutan dan jugak dekat,aku pilih pusat servis ni.Aku pun memang biasa hantar kereta buat major servis.
Macam biasalah,pergi ke kaunter dan bertanyakan costing kerja-kerja pembaikan aircond.Lepas tu tunggulah sekejap.Hari tu aku menunggu kat bilik tingkat atas sebab agak ramai orang sementara SA memeriksa punca kerosakan sistem aircond aku.
Tak lama lepas tu SA panggil aku bagitau kompressor rosak.Tah datang dari mana,tetiba ada Cina pomen yang offer kompressor recon.Nampak macam baik benar dengan SA tu.Aku takdelah fikir bukan-bukan sebab  mula-mula aku sampai kat Perodua SC tu pun memang aku berurusan dikaunter.Telahan aku agaknya kerja-kerja aircond memang di 'sub con' pada pomen luar.
Tapi bila bayar,Cina tu cakap bayar kat dia sebab dia cuma tumpang bengkel tu.Dah sah la takde resit.So,aku fahamlah ni projek luar staff diorang.Itupun aku tak berapa kisah sangat asalkan kerja dibuat dengan betul.
Yang menjadi persoalannya ialah,aku berurusan dikaunter,kenapa mekanik luar yang dipanggil?Aku tak mempersalahkan pihak pengurusan Perodua SC tu,cuma adalah malang bagi mereka mempunyai pekerja-pekerja yang tidak amanah.
Apa yang aku dah bayar pun takdelah aku fikir nak minta semula.Biarlah sistem pengadilan akhirat yang menentukan.Apapun aku ucapkan terima kasih banyak kepada Encik Sazali yang sudi menjawab emel aku.Pesanan aku kepada pemilik kenderaan Perodua,beberapa perkara perlu diambil perhatian:

1.Siapa yang menjalankan kerja-kerja pembaikan
2.Diterangkan secara terperinci bahagian mana yang mengalami kerosakan
3.Memastikan mekanik menjawab apa juga persoalan yang dibangkitkan pemilik kereta.Sekiranya mekanik cuba mengelak dengan alasan sibuk dan juga bekerja dibelakang pandangan kita,PASTI ada sesuatu yang cuba disembunyikan.Ini memang PASTI.Pasti kencingan sedang berlaku.
4.Perhatikan cara mekanik mencari punca kerosakan.Setakat buka bonet,intai-intai celah enjin then terus declare kompressor rosak,mekanik tu memang nak kena ketuk dengan spanar saiz 42.