Selasa, 8 Oktober 2013

Spare Part Motor Yang Mahal

Kebelakangan ni (aku kerap guna intro dengan perkataan ni) aku suka menulis pasal motorsikal.Cuma kali ni tidaklah spesifik kepada jenis-jenis motorsikal kegemaran aku.Aku cuma nak menulis tentang bengkel dan juga alatganti motorsikal yang pada aku harganya makin merepek terutamanya di bandar.
Banyak kali aku cerita dalam entri yang lepas mengenai zaman remaja aku yang intim bebenar dengan kapcai.Dah menjadi tabiat aku yang lebih suka buat sendiri daripada hantar ke kedai.Aku kurang percaya mekanik kedai,sebabnya diorang buat kerja rushing,lepas tu entah barang apa dia pasang kita tak tahu.Kali terakhir aku overhaul enjin motor di bengkel yang terletak di Sungai Penchala,tahun 2007.Itupun sebab bengkel tu yang paling dekat masa motor aku tetiba mati enjinnya sebelum sampai One Utama.Mekanik kat woksyop tu Melayu/mamak aku pun tak pasti tapi gaya macam pro lah.Tapi hasil kerja macam shilaka.Con rod original katanya,dia tutuh RM160.Total kena pau RM400.Dua tahun lepas potong blok pun piston aku masih ketat dan cepat jem panas.Aku cukup hangin sampai sekarang sebab hasil kerja macam tu pun berani buka workshop.
Walaupun dah tak serius bermotorsikal,tempias harga spare part tetap aku dapat rasa.Contoh paling mudah,tayar.Sekarang ni tayar cap entah hapahapa pun RM70-80.Barang-barang lain macam biasalah,baik punya ka,biasa punya.What de....FAILLL.Biasa punya harga masuk akal lagi tapi kualiti out.Baik punya nah kau,mahal nak mampos.
Tapi nak buat macamana kan,tak ada pilihan.Alatganti motorsikal dah nak sama harga dengan barang kereta.

Aku orang Pahang tengah.Tak payah sebutlah area mana.Pemuda dan juga remaja yang berasal dari Pahang tengah terutamanya kawasan Jengka pasti maklum benar dengan kewujudan sebuah pekan lama terpencil yang bernama Pekan Sungai Jerik.Penduduk tempatan lebih senang memanggilnya dengan nama Tong Kiat.
Tong Kiat ni pekan kecil yang majoritinya berbangsa Cina,selain berniaga aktiviti lain ialah pertanian dan juga mengusahakan kebun durian.Pekan ni juga tempat aku and the gang berlatih snooker di kedai Gemuk(taukenya Gemuk) bila mendapat gaji kerja kontrak sekitar tahun 2003-2004 dulu.
Istimewanya Tong Kiat ni cukup popular dengan kewujudan bengkel motorsikal yang banyak,plus harga yang super murah dibandingkan dengan harga dibandar.Aku bagi beberapa contoh,CDI Yamaha SS baik punya RM25,cap ayam RM12.Kat Puchong harga CDI baik punya RM55.Masa tu lah.Tayar Sime Tyres 2.25 sekitar RM22-25.Tapi sekarang dah tak wujud tayar tu.
Mungkin ada yang cakap itu cerita zaman purba bhaiii....oklah.Pagi tadi aku singgah ke Pekan Tong Kiat untuk membeli cover set Yamaha Ego lama dan juga mudguard depan LC135.Di Shah Alam harganya RM300++.Di Tong Kiat,harga cover set berwarna tak termasuk cover yang berwarna hitam ialah RM90.Kalau full set tambah lagi RM90 lebih kurang.Baru RM180.Mudguard depan LC RM20.
Kemudian adik aku beli goggle untuk helmet Greyfosh.RM70 kot.
Persoalannya kat sini macamana diorang boleh jual barang berkualiti dengan harga murah sedangkan tempat tu berada di ceruk Pahang yang mana dari segi logistiknya amatlah tak menguntungkan.Cuba korang cari guna Google Earth kat mana Pekan Sungai Jerik tu.Sekian.

Jumaat, 4 Oktober 2013

Mengesan Telefon Menggunakan Google Play

Hari ni aku nak share kaedah mengesan telefon sekiranya keciciran ataupun dicuri.Boleh cuba sendiri bagi yang tahu,cuma pagi ni tangan gatal nak menulis.Kaedah ni cuma boleh digunapakai pada smartphone Android yang dilengkapi pakej data.
Sebelum tu pastikan ada akaun Google dulu.Patutnya kena ada sebab nak configure smartphone Android mesti melalui akaun Google.
Langkah-langkahnya seperti berikut:

1.Login akaun Google.
2.Buka laman web Google Play.Nak buka website ni dulu baru login pun boleh.
3.Klik butang Setting > Android Device Manager (rujuk gambar dibawah)














4.Secara automatik Google akan mengesan kedudukan device seperti dibawah dengan ketepatan sehingga 9 meter radius.


















Walaubagaimanapun,kebanyakan smartphone akan menutup sambungan data sekiranya screen off untuk menjimatkan bateri.Atau dalam versi Android JellyBean 4.1.1,apabila fungsi power saver diaktifkan.
Untuk mengubah tetapan power saver:
1.Buka menu power saver dengan meleret jari dari atas skrin
2.Klik pada power saver untuk membuka menu power saver
3.'Off'kan dahulu untuk membenarkan tetapan power saver diubah.
4Un'tick' pada pilihan 'Data connection-Put to sleep when screen is off'
5.'On' kan semula fungsi power saver

Dalam gambar diatas ada tiga pilihan iaitu Ring,Lock dan Erase.Tetapi hanya Ring yang aktif.Untuk membenarkan fungsi Lock dan Erase dari jarak jauh,ubah tetapan didalam aplikasi Google Settings pada smartphone.
Cari aplikasi Google Settings > Android Device Manager > Tick pada 'Allow remote lock and factory reset'

Rasanya kebanyakan Antivirus ada fungsi trace & lock phone kalau berlaku kecurian.Apapun yang penting sekali pakej data kena ada dan sentiasa disambung walaupun dalam mode screen off.

Khamis, 3 Oktober 2013

ZX-10Rrrrroooaarr!




Harganya 12,199 pound di UK.
Di negara Malaysia yang serba aman ni harganya ialah RM86,900.00.

Motor ni takde siapa-siapa dalam keluarga aku yang beli.Aku post entri ni pun sebagai motivasi untuk mendapatkannya bila masanya tiba nanti,hehehe!
Beberapa tahun dulu aku cukup suka dengan Yamaha YZF-R1,sehinggalah aku dapat membelek BMW S1000RR kepunyaan seorang eksekutif kilang lama aku.Power betul BMW tu.Untuk kategori 1000cc,dialah kingnya.
Kemudian bermulalah zaman aku mula memandang serius kekuatan Kawasaki.Tipikal rider kapcai Malaysia,kat mana ranking Kawasaki?Second to none.Mostly lebih kenal Yamaha dan Honda.Last kapcainya aku pernah naik ialah Kawasaki K1.Boleh tahan laju walaupun rupa tak lawa langsung.
Berbalik kepada kategori 1000cc tadi,inilah lawan sebenar mesin BMW walaupun ada main tipu sikit tang cc.
Tonton video ni dulu.YZF R-1 memang lauk kalau main sprint.




Adoyai Demak DTM 150

Demak DTM 150.

"Sayanglah damak,getah sumpitan,menyumpit burung didalam hutaannnn!...."

Damak ngan Demak bunyi lebih kurang je kan?Hehehe!
Motor ni adik aku beli lama dah,lebih kurang sebulan la kot.Macamana dia boleh beli motor ni aku pun tak tau lah.Taste adik aku yang sorang lagi ni memang lain macam sikit.Kategori apa moto ni ek?Urban motocross?
Mustahil la kalau aku tak try walaupun motorsikal famili motorcross ni bukan selera aku.Aku yang berketinggian 172 cm terjengket sikit untuk celapak diatas kusyen motor ni.Review ni aku buat sikit-sikit jelah eh,sebab testing tak lama.Motor ni berat.Kalau rasa diri tu rendah,tak payahlah pakai motor ni.Kaki yang terjengket menyukarkan korang untuk bergerak.Motor ni pakai inverted fork bahagian depan dan monoshock belakang.
Test drive pulak.Meternya oklah,digital dengan latarbelakang lampu oren,tapi aku lupa ada takometer ke tidak.Agak fail disini ialah ketiadaan meter aras bahanapi.Payah juga tu.Disebabkan masa test tu motor baru keluar kedai,senang je enjinnya hidup.Bunyi boleh tahan garang.
Sistem gearnya standard motor klac tangan keluaran kilang,lima kelajuan.Elok tunggang motor ni pakai kasut,sebabnya jari kaki boleh robek tersangkut klip pedal gear yang agak tajam.Pickup ok la jugak,lagipun tak pernah aku tengok mat motor perah DTM ni serupa launching MotoGP.
Dari segi rupa keluaran kilang memang banyak yang perlu dibuang/ditukar.Lepas ambik dari kedai,reflektor depan dan belakang dahpun dicabut.Lepas tu cover disc belakang.Malam tadi aku tengok mudguard depan dah tukar lain,body sticker asal dan tak ada,side mirror ditukar dan cover kat hendal dibuang terus.

Rupa sebelum ditempek sticker tempahan.



















Selepas,nampak sweet sikit lahhhh!



















Pukul 11.30 malam tadi aku cabut awal,bermandi peluh tolong melayur stiker 3M pakai lighter!

Isnin, 30 September 2013

Sekali Lagi Masalah Air Cond

Assalamualaikum semua,

Lama benar aku tak meroyan dalam blog ni macam fan MU lepas kena senggama bergilir-gilir dengan Manchester City dan WBA,hehe!Oklah,tak baik bagi fan MU panas lama-lama,so terus saja kepada cerita yang aku nak sampaikan.
Kali ni cerita pasal air-cond sekali lagi bila masalah yang berlaku dalam entri air-cond yang lepas berulang semula.Secara tiba-tiba air-cond tidak mengeluarkan udara sejuk dan simptomnya sama iaitu enjin revving sehingga 1500rpm bila suis air-cond di'ON'kan;tanda tiada load pada kompressor.
Kali ni aku terus saja mencari alat ganti magnetik klac kompressor walaupun sangat susah nak jumpa.Ada satu kedai yang aku hubungi tak mau jual sebab aku orang perseorangan,bukan woksyop atau kedai alatganti.Pasal apa?Benda ni ada kaitan dengan dominasi pasaran alat ganti,senang nak mark up harga.Lepas ni aku cerita..

Kemudian aku jumpa satu lagi kedai di Rawang yang ada menjual magnetik klac tapi dengan harga RM250.Tapi sebelum tu aku menghubungi Encik EastOne aka.Naruto untuk mengerjakan air cond dan juga beltingnya sekali.Apa taknya,kereta aku dah lebih 130k mileage.Andaikata belting tu putus tengah jalan,bukan saja kompressor air -cond,alternator,pam power steering & water pump sekali fail.Memang kritikal tugas sehelai belting tu.

 Kat atas ni adalah unit magnetik klac asal daripada kompressor DENSO.Sebenarnya unit ni masih lagi berfungsi dengan baik,cuma getah yang bertindak sebagai spring untuk mengembalikan kedudukan plat paling luar tu dah keras dan retak.




















Sebelum aku melanjutkan cerita,sebenarnya aku tak beli pun magnetik klac yang baru.Aku cuma beli belting V (empat lurah) jenama BANDO 1705 (RM42),spanar 12mm(RM12.50) dan juga T-10mm(RM10).
Langkah pertama adalah membuka tayar depan kanan dan juga menanggalkan bumper.Dua gambar ni je aku ambik sebab lepas tu tangan aku penuh dengan kotoran.Henpon plak warna putih-putih melati.Kerja-kerja menanggalkan belting aku serahkan kepada Encik EastOne sebab beliau dah kenal amat dengan mesin Perodua ni.
Cuma ada beberapa skru ketat yang aku terpaksa buka menggunakan KEKUATAN POKOK PISANG Faradyable.Tak faham sila tengok YouTube.Maka belting berjaya dikeluarkan.Sementara tu aku cuba membuka pulley magnetik klac tapi susah tanpa tool yang betul dan tak berjaya buka pun.Kena pakai airgun.Oh ya,pomen Cina sebelum ni rupanya tak sambung semuala dua wayar sensor.Mujur ada Encik EastOne.
Hasil pengamatan aku dan juga perbandingan dengan unit kompressor Myvi EastOne,'gap' antara plat yang bersambung dengan syaf kompressor dan juga pulley terlalu jauh,lebih kurang 3mm.Barangkali itulah puncanya kuasa elektromagnetik tak mampu untuk menarik plat supaya melekat pada pulley.
Agak memeningkan kepala bila benda tu tak dapat dibuka untuk dibaiki sedangkan masalahnya memang berpunca dari situ.Akhirnya aku bertawakkal sajalah dengan meneruskan kerja-kerja memasang belting sebab hari dah makin gelap.
Selesai saja kerja-kerja pemasangan dan pelarasan ketegangan belting,test run dulu.Bila suis air cond dibuka,magnetik klac yang fail sebelum ni kembali berfungsi dengan baik walaupun 'gap'nya agak jauh.Cuma tak 100% baik.Sebabnya:

1.Sistem aircond tak pernah diservis langsung menyebabkan udara sejuk tak cukup sejuk.Mungkin sebab habuk dah tebal pada permukaan fin cooling coil.
2.Sesekali akan kedengaran bunyi 'slip' pada magnetik klac bila sambungan berlaku.Puncanya gap jauh menyebabkan lekapan plat kurang sempurna.Atau boleh jadi sebab tekanan tinggi dalam kompressor.Ini pun sebab tak pernah bikin full servis.

Lepas ni aku plan nak simpan seketul kompressor dari kedai potong.Imagine ya,harga kompressor kedai potong ada sekitar RM250-300.Harga pasaran magnetik klac RM250,dan kompressor recon RM700.Lepas ni aku nak recon sendiri lah!