Selasa, 4 Jun 2013

Susahnya Nak Dapat Duit Semula…

Entri yang lepas aku ada ceritakan macamana duit didalam akaun aku disedut secara haram.Hari ni dah lebih seminggu kejadian tu berlaku dan masih belum ada apa-apa perkembangan positif dari pihak bank.

Disebabkan transaksi tu melibatkan Google Play Apps,maka banyak pihak terlibat dan setelah beberapa hari sibuk mengemail mereka,inilah catatan sebahagian perjalanan proses untuk mendapatkan duit aku semula.

Aku -> Maybank -> VISA -> Google Play/Wallet Team -> Games Developer(Kiloo Games)

1.Kiloo Games

-Geng Kiloo Games cuba membantu tapi tiada sebarang transaksi diterima dari Google yang melibatkan identiti aku.

-Berpuluh-puluh email dihantar dan diterima beserta dengan bukti debit dan akhirnya siasatan menemui jalan buntu.

 

2.Google Play/Wallet Team

-Diorang pun bagi respon tapi selepas mengemukakan semua bukti termasuk printscreen profil Google Wallet dan list transaksi yang berjaya,siasatan mereka terhenti atas beberapa sebab.

-katanya diorang tak boleh siasat sebarang pengecajan yang tidak dilaporkan melalui login ID Google Wallet atas dasar keselamatan dan privasi.

-Cadangan diorang ialah menghubungi pihak bank yang mengeluarkan kad debit tersebut untuk refund.

-Kesimpulan;tolak masalah kepada orang lain.

 

3.VISA

-Aku baru je mengemail bahagian credit dan debit VISA Malaysia.Setakat ni belum ada respon lagi.Kemudian aku cuba baca ruangan FAQ (Frequently Asked Question) berkenaan VISA Debit.

-Ini adalah soalan yang menarik perhatian aku:

How can I dispute a charge on my Visa Card?

Visa banks issue cards and are responsible for all billing and account management issues.Visa has no access to or jurisdiction over accounts.Accounts are confidential and propetiary information between the bank and the cardholder.

-Visa ni lagi aku tak faham.Kalau ada masalah,contohnya macam yang aku hadapi baru-baru ni,Visa sepatutnya bertanggungjawab sama.Memang Visa memudahkan urusan transaksi tanpa tunai,tapi diorang sepatutnya ada mekanisma verification semasa transaksi tu diadakan.

-Diorang cuma menyediakan perkhidmatan debit,tapi taknak bertanggungjawab dan semua masalah ditolak ke bank?Servis apa macam ni?

 

4.Maybank

-Aku dah replace kad dan menghubungi nombor branch Maybank Intan Millenium.Pihak sana agak terkejut macamana aku boleh tau transaksi haram tu dilakukan dari dalam branch.Tapi diorang tak usaha nak siasat sendiri,katanya investigation adalah kerja HQ.Aku diminta membuat laporan ke HQ untuk sebarang complaint.

-Maybank ada memberi respon dari email aku dan aku diminta melengkapkan borang Dispute Form dan fakskan kepada mereka untuk siasatan lanjut.Tetapi…

-Tempoh siasatan adalah teramat panjang,iaitu 45 hari.Itupun mungkin lebih kalau diambilkira 45 hari bekerja.Agaknya sebab aku bukan Lisa Surihani yang hilang RM50k.Duit aku hilang RM355 je.

-Tak apa,lepas aku serahkan semua bukti kat encik polis,baru laju sikit siasat kot.

Rabu, 29 Mei 2013

Hati-Hati Dengan Akaun Google Wallet Anda

Sekarang ni pengguna Android makin bertambah.Sokongan dari segi aplikasi percuma dan berbayar juga makin meningkat,dah mencecah 1/2 juta aplikasi yang boleh dimuatturun dari Google Play.

Kebanyakan dari aplikasi tersebut adalah percuma tapi barang percuma ni ada hadnya.Contohnya aplikasi permainan.Versi percuma mungkin hanya boleh dimainkan sehingga level 3,manakala versi berbayar mungkin sampai level 10.

Bagi yang tak kisah mengeluarkan sedikit bajet,apalah sangat kalau membeli satu game dengan harga RM5-6.lagipun kita membantu developer aplikasi untuk membangunkan lebih banyak aplikasi yang bagus untuk kegunaan seharian.Setakat ni empat aplikasi dalam smartphone aku adalah versi berbayar.

 

1.Sygic Navigation :US$29.99

2.N.O.V.A 2 :RM6

3.Air Attack HD :US$2.76

4.Fishing Times : US$2.13

 

Sebelum ni semua transaksi melalui Maybank VISA Debit tidak bermasalah sehinggalah hujung minggu lepas.Apa yang bakal aku ceritakan ni mungkin membuatkan korang semua takut nak guna kad debit dalam pembelian aplikasi Google Play.

Isnin lepas aku log in Maybank2u untuk bayar bil.Tetiba aku perasan kenapa baki duit aku terlalu sikit.Bila aku semak transaction history,ada dua PRE AUTH DEBIT berlaku pada 25 dan 26 Mei yang berjumlah US$57.09 setiap satu.Aku agak hairan bila masa pulak aku guna kad debit tu hari Sabtu dan Ahad.Kemudian aku semak debit card history.Terpampang dua PREAUTH SALE GOOGLE*Kiloo Games.Tapi,ketahian apa satu game berharga sampai 57USD???(Kiloo Games adalah developer permainan Subway Surfer yang FREE tu)

 

2013-05-28_11-03-16

Dengan sepantas kilat aku membuat panggilan ke Maybank Customer Care untuk menyekat pergerakan duit aku.Dalam pembelian menggunakan kad debit,memang normal setiap transaksi akan berada pada status PREAUTH sebelum bertukar kepada status SALE.

Sebagai contoh bila kita isi minyak.Walaupun kita isi minyak RM50,PREAUTH DEBIT akan menolak RM200.Selepas 2-3 hari,PREAUTH tadi akan bertukar menjadi REV PREAUTH,dimana duit kita dipulangkan semula sebanyak RM150 selepas ditolak RM50 (SALE DEBIT) isi minyak tadi.

Macam kes aku ni pulak,dua PREAUTH awal yang berjumlah RM355.88 telahpun ditolak terlebih dulu dari akaun aku.Walaupun sepatutnya aku tak perlu risau sebab akan masuk ke fasa REV PREAUTH sekiranya tiada pembelian(duit dikredit semula kedalam akaun),pada 27 & 28 Mei PREAUTH tadi dahpun bertukar menjadi SALE DEBIT!Bermakna duit aku telah dipotong secara sahnya untuk sesuatu transaksi yang aku tak buat langsung.

Sejak dua hari lepas aku sibuk berbalas email dengan pembangun Kiloo Games dan juga Google Wallet berkenaan masalah ni.Mungkin ada kebocoran maklumat tentang profil aku di Google Wallet.So far diorang masih menyiasat “komplen”an aku.Di pihak aku juga,aku dahpun membuat kad baru Maybank yang tak ada fungsi VISA lagi sebab dah serik.Kemudian aku minta kakitangan Maybank yang uruskan kad baru tu untuk menyiasat status transaksi haramjadah tersebut.

Agak mengejutkan sebab mula-mula aku suspek ni angkara hackers/sindiket kad klon luar negara.Rupa-rupanya dua transaksi tersebut dilakukan dari dalam branch Maybank yang terletak di Shah Alam dan Intan Millenium Klang.Semua proof aku dah minta di printout dan brader Maybank tu siap bagi contact number kedua-dua branch tadi.Lupa nak tanya nama staff Maybank The Curve Damansara yang kelihatan otai tetapi sangat helpful tu.

Fasa seterusnya ialah menghubungi branch yang terlibat tadi dan kalau diorang tak membantu siasatan,aku akan lodge police report.Nantikan cerita seterusnya untuk mengetahui samada branch Shah Alam & Intan Millenium memberi kerjasama,apa jawapan siasatan Google dan mampukah aku mendapatkan semula duit aku yang dirompak secara professional….

Sabtu, 25 Mei 2013

Mengenal Asas Sistem Penyaman Udara Kereta

Dari entri terakhir aku semalam,aku ada cakap berkenaan penerangan sistem air conditioning (A/C) kereta sebagai rujukan untuk siapa-siapa yang tidak tahu langsung bagaimana sistem ini berfungsi.Aku akan cuba menjelaskan satu persatu dengan seringkas mungkin supaya mudah difahami.

acsystem
Gambarajah diatas aku rembat dari Google je dan aku rasa gambarajahnya menunjukkan sistem asas A/C dengan baik,lengkap dengan warna gas bertekanan tinggi dan juga rendah.
Sebelum tu elok kita mula dulu dengan mengenali gas A/C yang digunapakai kebanyakan kereta iaitu R-134a.

R-134a
-merupakan sejenis gas pendingin dimana sifat gas pendingin akan menyerap haba dengan banyak semasa mengembang.Gas ini akan bergerak ke seluruh sistem untuk membawa keluar haba dari kabin kereta.Ianya akan berada dalam bentuk cecair selepas menyingkirkan haba dan bertukar menjadi gas sebelum dimampatkan semula oleh kompressor.

Komponen asas sistem A/C
1.Kompressor
-Tugasnya adalah memampatkan gas R-134a dan menghantarkannya ke kondenser.Seperti yang kita faham dari namanya sendiri iaitu kompressor,didalamnya ada piston(omboh) yang akan bergerak sepanjang masa selagi sistem A/C dihidupkan.Bila ada komponen bergerak,maka wajib ada sistem pelinciran untuk mengelakkan kehausan pada omboh tadi.Sebab itu sangat penting untuk memastikan pelinciran didalam kompressor sentiasa berkeadaan baik.

2.Kondenser
-Kondenser berbentuk seperti radiator kecil yang berperanan menyingkirkan haba daripada gas R-134a dengan dibantu sebuah kipas dan juga udara dari luar semasa kenderaan bergerak.Gas yang telah dimampatkan oleh kompressor tadi masih lagi berbentuk gas cuma ianya bertekanan tinggi dan panas.Selepas melalui tiub-tiub halus pada kondenser,haba disingkirkan oleh udara yang bergerak melalui tiub dan sirip halus pada kondenser.
Sepertimana air yang menjadi stim ketika panas,ia akan bertukar menjadi cecair semula setelah disejukkan (condensation/kondensasi).

3.Drier
-Berperanan menyerap/mengasingkan air dari bendalir penyejuk R-134a.Didalamnya terdapat bahan dessicant(seperti paket penyerap air dalam kotak kasut baru),yang akan menyerap air.Kenapa perlu memastikan air tidak bercampur dengan bahan penyejuk akan diceritakan sekejap lagi.

4.Expansion valve
-Dalam bahasa Melayunya ialah injap pengembangan.Ia berperanan mengawal aliran bendalir sebelum memasuki cooling coil.Bendalir penyejuk yang berkeadaan cecair dan bertekanan tinggi tadi akan dilepaskan sedikit demi sedikit mengikut pelarasan suhu yang kita buat dari dalam kabin.Bendalir penyejuk akan melepasi injap pengembangan dan bertukar menjadi gas.Suhunya sekitar 0 darjah Celcius.Sebab itulah kita tidak mahu ada sebarang unsur air bercampur dengan gas penyejuk untuk mengelakkan sistem tersumbat akibat pembentukan ais didalam paip sistem A/C.

5.Cooling coil/evaporator
-Apabila bendalir penyejuk bertukar menjadi gas selepas melalui injap pengembangan,ia akan memasuki cooling coil/evaporator yang berbentuk seperti radiator juga.Gas ini akan menyerap haba dengan banyak dan menghasilkan udara diluar cooling coil sejuk.Seterusnya blower(penghembus) menolak udara sejuk tadi ke ruang kabin.Manakala gas penyejuk bergerak semula ke pemampat dan membawa bersama haba yang diserap dari dalam kabin tadi.
Proses ini berulang semula selagi kita memerlukan udara nyaman ketika memandu dalam cuaca Khatulistiwa Malaysia ini.

Dengan memahami fungsi asas setiap komponen sistem A/C,sepatutnya kita dapat menjangka bahagian mana yang gagal berfungsi berdasarkan simptom-simptom yang kita alami semasa A/C kita rosak.
1.Gas habis.Puncanya mudah.Ada bahagian yang bocor.Tapi kenapa ianya bocor?Barangkali berlaku penyumbatan yang menghalang kelancaran aliran gas akibat pembentukan ais dan seterusnya menyebabkan tekanan sistem A/C terlalu tinggi.Boleh jadi juga kondenser bocor akibat terkena lentingan batu.Kebocoran juga dapat dikesan melalui kehadiran kesan seakan berminyak pada vent air cond di dashboard.
2.A/C sekejap sejuk,sekejap panas.Kebiasaannya bila masalah ini berlaku,udara yang keluar dari vent air cond terasa panas semasa kenderaan berhenti dan sejuk semula ketika dipandu.Puncanya adalah kipas kondenser yang rosak.Gas penyejuk tidak dapat kembali kepada bentuk cecair dan seterusnya gagal menyerap haba semasa memasuki cooling coil.
3.A/C sejuk tapi ada bunyi kasar semasa suis A/C diONkan.Ini petanda kerosakan pada bearing kompressor atau minyak kompressor telah kering.Sekiranya pasti bearingnya rosak,ia boleh ditukar tanpa perlu menukar seunit kompressor baru.Jika minyak kompressor kering,terpaksalah ditukar baru kerana ada kebarangkalian sistem dalaman kompressor telah rosak teruk.
4.Udara tidak sejuk dan rpm enjin tinggi bila suis A/C ON.Ini bermakna magnet klac pada kompressor tidak berfungsi.Kompressor memerlukan tenaga yang agak banyak untuk digerakkan,sebab itu pembuat kereta mencipta sistem dimana enjin akan sedikit mengerang jika memacu kompressor untuk mengelakkan enjin mati andai A/C dibuka semasa enjin idle(melahu).

Itulah sedikit sebanyak yang dapat aku tuliskan berkenaan sistem air conditioning kereta.Mungkin ada yang tidak tepat dan harap ada yang sudi memperbetulkan mana-mana kesalahan dalam penulisan diatas.Tujuanya untuk memudahkan pengguna memeriksa dahulu kereta masing-masing sekiranya berlaku ketidaknormalan sebelum terus menghantar ke bengkel.Tak ada siapa yang suka kena tipu kan…Aku akan cuba update dari masa ke semasa sekiranya terjumpa apa-apa yang boleh dikongsi lagi.

Jumaat, 24 Mei 2013

Air Cond Myvi Dah Elok,Tapi...

Pagi tadi lebih kurang jam 10.30am,aku terus ke Perodua Servis Sunway Damansara untuk mendengar apakah pendapat bebudak Perodua Servis tentang masalah air cond kereta aku.Kalau diagnostik diorang memberikan jawapan dan saranan yang masuk akal,aku boleh terus servis kat sana je.
Lepas aku tunggu dalam 10 minit,SA Perodua bagitau aku jawapan yang paling aku tak nak dengar;kompressor rosak.Memang betul magnet klac kat kompressor tu tak enggaged,tapi SA mencadangkan aku menukar seketul kompressor baru atas alasan tak boleh tukar unit magnet klac kompressor sahaja.

Kosnya pulak?
Lebih 2k tuuuu!
Dalam masa yg sama,ada juga sorang mekanik Cina,maybe dipanggil oleh budak Perodua SC untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan air cond pelanggan.Pomen Cina tu bagi option lain iaitu menggantikan kompressor dengan unit recon pada harga RM750.
Tapi aku tetap tak puas hati.Sedangkan bearing kompressor pun boleh ditukar,inikan pulak magnet klac yang terletak diluar kompressor.Aku konfiden kompressor aku tak rosak sebab tak ada bunyi kasar.Satu lagi tentang rpm aku yang mencecah 1700 bila suis air cond diONkan,bukti kompressor aku tak jammed.
Then aku bagi jawapan tak mau repair kat situ.Lepas aku blah dan menghala ke Glenmarie Shah Alam,SA Perodua tadi call aku bagitau,ada spare part untuk magnet klac tadi.Kos yang terlibat ialah RM350 termasuk kos servis sistem air cond sekali.Dah nampak sikit wayang kat situ.Tetiba plak ada spare part.Kalau aku agree tukar kompressor tadi macamana?Tak pasal-pasal kena sembelih RM2000++.
Sebenarnya aku ke Glenmarie tu sebab nak cuba hantar repair air cond kat Denso.Tapi tak buka pulak.Bulan Jun nanti baru buka.Bila aku fikir-fikir balik,terpaksalah buat juga kat Perodua SC Sunway tu.Masa tu pun jam dah dekat pukul 12.30pm.Nak solat Jumaat lagi.
Sampai je Sunway Damansara,aku bincang lagi dengan pomen Cina tu.Aku perjelaskan kat dia yang aku nak dia tukar unit magnet klac kompressor dan juga servis air cond(tambah gas,tukar minyak kompressor,cuci cooling coil) sahaja.Harga RM350 tu pun dimuktamadkan sekali.Aku takmau dia memandai-mandai tukar benda lain.
Lepas tinggal kunci dengan kereta,aku gerak ke masjid.Pukul 2.15pm aku ke SC semula dan tengok kereta aku macam dah siap.Laju gak dia buat.Betul ke dia dah servis ni?Masa tu pomen Cina pergi makan.Bila pomen sampai je aku terus test air cond...
Alhamdulillah air cond dah kembali pulih dan aku rasa lebih sejuk dari sebelum ni.Tapi aku tanya Cina tu,"you dah servis ke?"Dia jawab dah.Then aku tanya lagi,"you dah buka dashboard dan cuci cooling coil tak?"
Dia terdiam....
Harga sebenar benda ni RM60 jerrr!
Sah dia tak cuci.Kemudian dia jawab,upah buka dashboard sahaja RM220.Laaa...apa fesyen punya takrifan servis dia buat ni.Setahu aku servis air cond ni paling kurang kena top up gas,tukar/tambah pelincir kompressor,check sensor,dan cuci cooling coil.Nampaknya cuma top up gas dan tukar pelincir kompressor je dia kata dia buat.Itupun aku tak puas hati sebab tak nampak.
Macamana pun aku terpaksa juga terima keadaan tu dan membayar RM350 kat pomen.Bayaran bukan dibuat  pada SC ya sebab projek repair air cond ni aku rasa memang di subcon pada pomen luar.Fasiliti je tumpang Perodua SC.Lebih kurang macam projek duit tepilah.
Sebelum aku keluarkan kereta aku,aku mintak semula magnet klac kompressor Denso original yang ada kat kereta aku.Walaupun rosak,aku tetap bawa balik.Yang kelakarnya pomen tu macam teragak-agak je nak bagi benda tu kat aku.Dia terkejut kot aku minta semula.Mesti la aku mintak,aku beli barang baru,bukan trade in.Macam ada something fishy je...ada la tu..
Oklah,kesimpulannya air cond aku berjaya dipulihkan selepas mengganti magnet klac spool dengan kos RM350.Tapi ada beberapa perkara yang perlu diambiltahu pemilik Myvi.Sebabnya kerosakan sistem air cond ni la yang pomen paling suka sembelih.Sikit-sikit nak tukar kompressor,padahal masalahnya mungkin hanya berpunca dari relay/fius yang berharga tak sampai puluh ringgit pun!Hati-hati ya?Jangankan pomen bawah pokok,Perodua SC pun sama letak parang kat leher kita jugak.Awal minggu lepas,wife aku call banyak Perodua SC untuk buat benchmarking harga.Harga average servis air cond( kalau tak rosak),RM165.Sangat berpatutan,tapi Perodua SC Sungai Buloh punya harga RM600++.
Entah macamana ada satu SC menyambungkan call wife aku ke Denso Glenmarie.Kos servis di Denso Glenmarie sekitar RM200++ je.Lagi puas hati sebab manufacturer yang servis.Confirm part original.
Sini aku nak listkan beberapa perkara yang boleh dilakukan  kalau berlaku masalah air cond:

1.Kenalpasti simptom luarbiasa yang terjadi bila air cond dah tak sejuk,samada bunyi kompressor bising,air cond sekejap sejuk sekejap panas atau tiba-tiba tak sejuk langsung.
2.Ketahui bagaimana sistem air cond berfungsi.Tak perlu tahap pro.Tahu secara asas pun dah cukup.
3.Harus tahu ya kompressor air cond sebenarnya sangat lasak dan tahan lama dengan syarat diservis sekurang-kurangnya dua tahun sekali.Paling malas la tu.Apa la sangat kos RM165 untuk dua tahun.Daripada kena kencing buta-buta je.
4.Rujuk kawan-kawan/internet atau apa juga sumber yang boleh membantu untuk mendapatkan gambaran sebenar masalah air cond korang.
5.Rajinkan tangan menelefon banyak pusat servis macam wife aku buat.
6.Kalau terpaksa juga tukar kompressor,bawa balik unit yang lama.Aku yakin ramai yang sedekah kompressor lama kat pomen.Kompressor boleh direbuild/re-condition semula.Kompressor yang siap direcon berharga paling koman RM450 tau.
7.Jangan tinggalkan kereta.Pomen yang jujur akan terangkan apa juga yang kita tanya.Kalau pomen jenis rimas bila kita tengok dia buat kerja,ada la benda nak dikencing tu.

Akhir kata,aku harap ramai yang dapat manfaat dari entri aku ni.Jangan mudah setuju dengan pomen.Aku agak skeptikal dengan pomen zaman sekarang.Baik pomen motor atau kereta.Sebenarnya sangat banyak benda pasal air cond ni aku nak tulis memandangkan informasi dalam bahasa Melayu teramat terhad,kalau ada pun sesetengahnya tak membantu langsung.Entri lain aku akan tuliskan bermula dari konsep asas air cond,simptom,mengenalpasti punca dan juga kos-kos anggaran.
Dalam masa terdekat ni aku akan cuba kumpul informasi dan juga membuat entri dengan lebih terperinci.Susah derrr taip pakai Android!

*Aku harap pembaca-pembaca yang ingin berkongsi masalah dapat terus emelkan ke faizalrsd@gmail.Insya Allah aku akan respon dengan segera.Banyak boleh diceritakan kat situ.Sebenarnya aku rasa agak terkilan bila dapat tau ramai yang hadapi masalah macam aku,lebih buruk lagi dapat mekanik yang teruk.I wish i can help but i'm not Superman...
Cuba fahami asas sistem penyaman udara kenderaan kat sini.Moga-moga masalah dapat dikesan dan diperbaiki seperti yang sepatutnya...




Khamis, 23 Mei 2013

Best Juga Suzuki Belang 150R Ni

Semalam aku dapat mencuba motorsikal kapcai bersesaran paling besar di pasaran Malaysia iaitu Suzuki Belang 150R.Di awal-awal keluarannya dulu pun aku dah berkenan dengan motorsikal ni sebab nampak agresif,tapi lama-kelamaan Suzuki Belang semakin dilupakan dek kerana populariti Yamaha LC135.Tapi selepas menunggang sekejap Suzuki Belang ni,aku rasa macam jatuh cinta semula walaupun sebelum ni aku merancang nak tukar Honda Wave 125S aku kepada Yamaha LC135.
Apapun kita mula dulu dengan spesifikasi asas Suzuki Belang 150R:

Enjin Empat lejang sejukan udara,DOHC 4 valve
Isipadu enjin 147cc
Karburetor MIKUNI BS26SS
Transmisi 6 kelajuan
Kuasa 16.5ps @ 8500rpm/12.76Nm @ 8500rpm
Tangki 4.9 liter
Berat 108kg

First time duduk atas seat Belang ni mengingatkan aku zaman mula-mula belajar bawa motor dulu,masa tu aku darjah lima.Motorsikal yang pertama aku bawa ialah Honda Hurricane.Best gila Honda Hurricane tu,bebudak la ni mana nak merasa dah mesin lama-lama ni.Dah pupus.
Lepas duduk atas seat baru aku belek sikit-sikit motor Belang ni.Masalahnya waktu malam,nampak pun tak berapa nak terang.Suzuki memilih sistem sejukan udara yang dibantu sistem penyejukan pelincir(oil cooler).Lagi aku perasan tempat filter minyak enjin.Yang lain macam biasalah,info dari Google pun boleh dapat.Disc brek depan belakang,rear monoshock dan juga ekzos yang nampak stailo la jugak.Macam pakai ekzos aftermarket.
Apa lagi yang best ya…haaa…meter dia memang best,kombinasi takometer analog dan juga speedometer digital beserta pilihan mod enjin samada normal, ECO atau PWR.Dari segi fizikal agak garang juga kalau ditenung lama-lama,cuma taste aku mungkin dipengaruhi rekabentuk Yamaha yang bersudut tajam.Satu je yang agak merisaukan,tangki bahanapi cuma menampung 4.9 liter untuk memberi ‘minum’ enjin sebesar 150cc.
Ok,aspek fizikal dan teknikal aku dah sentuh sikit,sekarang sesi ujipandu.Menghidupkan enjin Suzuki Belang ni memerlukan penunggang menarik klac sepenuhnya sebelum menekan butang starter.Macam Vios pulak.Pada pendengaran aku,bunyi enjin Belang sedikit kasar,sebab bunyi-bunyian mekanikalnya tidak diredam oleh water jacket sepertimana LC135.Ditambah lagi dengan bunyi ekzos standardnya yang agak garang pada standard keluaran kilang.
Tapi tak apa,semua tu tak penting.Yang penting macamana rasa tork enjinnya.Respon enjin ringan,pickup cukup kuat dan khabarnya ada lampu shift light untuk mengingatkan penunggang sekiranya enjin over rev.Aku tak adalah try sampai redline,motor tu pun baru je keluar kedai.Dah habis pantang nanti baru boleh test kelajuan maksimum.
So,itu sajalah yang dapat aku tuliskan berkenaan Suzuki Belang 150R.Barang Suzuki ni bukanlah tak bagus,tapi tak taulah kenapa amat kurang orang pakai.Nisbah Belang vs Yamaha 135LC diatas jalanraya agaknya 1:70.Ada yang cakap secondhand valuenya tak setinggi Yamaha.Of coz la tak tinggi sebab demand tak banyak.Pasal apa demand tak banyak?Puncanya adalah kerana sentimen dan cerita-cerita tahyul,padahal pakai Suzuki pun mungkin tak pernah.Cepat sangat percaya cerita orang.
Oklah,cerita banyak tak guna.Straight to the point.Siapa nak beli Honda Wave 125S aku,tahun 2007,kondisi nak runtuh.Aku bukak harga RM2,500 boleh negosiasi.Kalau takde orang nak beli,aku pakai sampai reput.Hahahaha!

*Suzuki Belang yang aku ujitunggang tu dah pun dipakaikan tunable CDI dari REXTOR.Dalam entri pasal LC135 dulu,ada komentator yang mengatakan cut-off engine ni hanya marketing strategy semata-mata.Untuk makluman,Suzuki Belang yang telahpun diuji tu limit rpm sekitar 11,000.Selepas memakai CDI REXTOR,rpm tiada had lagi.Jarum sampai kebawah pun boleh.

Bagaimanapun kombinasi sprocket memainkan peranan penting.Pernah Suzuki Belang diatas dipakaikan sprocket 38,akibatnya top end torque terjejas teruk.Masuk je gear enam,langsung tak ada daya kilas.Top speed boleh pergi cuma hampir-hampir 120kmj dengan badan P.Ramlee aku.
Rupa-rupanya Suzuki Belang ni tak mau sprocket kecik,dia nak sprocket 42 juga sebab dah ada gear 6 sebagai overdrive.