Rabu, 22 Mei 2013

Masalah Air Cond Myvi Aku

Sabtu lepas wife aku call masa dia dalam perjalanan balik kerja,dia mengadu kenapa air cond kereta ni panas?Aku jawab le,cuaca memang panas sekarang ni,cuba adjust temperature controller tu bagi tinggi sikit(supaya lebih sejuk).Dah jadi kebiasaan aku,sejak beli kereta bulan Julai 2009 sampai sekarang,temperature controller air cond kereta aku memang tak pernah dipulas sampai penuh.Paling tinggi pun dalam 45% je,itu pun dah memadai.Kalau waktu memandunya malam,boleh dikatakan tak perlu langsung adjust temperature knob tu.Blower speed letak nombor dua pun dah rasa macam nak kebas kesejukan.

Lagipun ada baiknya kompressor air cond kereta tak dipaksa bekerja keras,mudah-mudahan tahan sampai reput,heee!Sesekali bila memandu malam,air cond tak dibuka langsung.Bagi dia rehat sikit,minyak pun boleh jimat.

Tapi apakan daya,bila dah sampai masa nak rosak,dia tetap rosak.Mileage pun dah cecah 120,000km.Petang Sabtu tu aku pun saja-saja la nak drive kereta pergi kedai beli barang dapur sikit.Bila ON air cond,”eh,kenapa lama sangat nak rasa sejuk ni?”Aku tunggu lagi seminit dua……

Confirm memang air cond dah tak sejuk langsung.Gas habis ke?

Kenapa tiba-tiba je jadi tak sejuk?

Nama pun kereta sendiri,aku perasan ada sikit behaviour yang aneh masa aku ONkan suis air cond.Selalunya RPM akan berada sekitar 900-1000 rpm ketika idle.Bila suis A/C di ON kan,rpm akan melonjak sikit,itupun tak lama,tak sampai satu second pun dan rpm tetap maintain pada bacaan 900-1000.

Tapi kali ni lain,bila suis A/C di ON kan,rpm melonjak sampai 1700 dan ambil masa agak lama untuk turun semula ke paras idle sebenar.So,jangkaan pertama aku kompressor tak jalan.Sebabnya enjin ringan macam tak ada load kompressor walaupun enjin dah ready dengan rpm tinggi untuk terima beban kompressor.Dalam istilah mekaniknya,magnet klac kompressor tak enggaged bila suis ON.

Persoalannya,kenapa tak enggaged?Maka aku pun gunakan skil paling asas iaitu memeriksa fius.Kemudian baru aku perasan,dimana letaknya fius air cond?Myvi ada dua kotak fius,satu di ruangan enjin dan satu lagi dibelakang konsol dashboard sebelah kanan.Dalam kotak fius utama di ruang enjin tu,ada ditunjukkan diagram,setiap fius untuk komponen apa.

Ada satu bahagian yang bertanda A/C 7.5v,tapi sebenarnya memang tak ada apa-apa fius kat situ.Kalau sumbat juga fius spare 7.5v yang dibekalkan pun tak guna,slot tu memang tak boleh letak fius,longgar semacam je.Kemudian aku check kotak fius belakang konsol dashboard.Yang ni pulak langsung tak ada petunjuk.Tapi aku check jugalah,tak ada yang putus pun.Ditambah lagi dengan keadaan masa tu dahpun Maghrib,aku pun stop dulu untuk cari idea.

Sambil-sambil tu aku call member kat Rawang,kot-kot dia boleh diagnostik punca masalah air cond aku ni.Selesai solat Maghrib,aku terus pecut ke Rawang.Pecut malam-malam dengan tak ada air cond memang syok.Terasa enjin power je walaupun sebenarnya minyak hitam aku dah patut kena tukar,heee!Tak apa,last time aku tukar dulu aku pakai minyak 10,000km,tapi aku set 7000km je.

Dipendekkan cerita,member Rawang cakap mungkin gas habis.Sebabnya,dari sight glass piping selepas kompressor tak ada nampak apa-apa flow bendalir.Bila tengok Myvi member aku ON air cond,boleh nampak bubble halus dari sight glass tu.

Hari Isnin lepas,wife aku minta kengkawan kat kilang dia checkkan kereta aku.Ada la alat diorang pakai untuk check pressure gas.Nampaknya gas masih penuh,petanda tak ada sebarang kebocoran.Malam tu juga aku check lagi sekali semua fius,confirm tak ada yang putus walaupun fius yang aku check tu tak ada kena mengena langsung dengan air cond.Kemudian aku buka penutup refill valve gas dan tekan valve tu.Nah kau!Menyembur gas air cond.

Tak apalah,sekurang-kurangnya confirm sistem tak bocor.Teori magnet klac kompressor tak enggaged mungkin betul,cuma puncanya masih belum dijumpai.Memandangkan woksyop kat luar sana kebanyakannya sembelih customer,Jumaat ni aku akan pergi check sistem air cond aku di Perodua Servis Sunway Damansara.Boleh tukar minyak enjin sekali.Nantikan kesudahannya di entri akan datang.

Isnin, 20 Mei 2013

Terima Kasih Laurent Koscielny

Barclays Premier League Table

Malam tadi berlangsungnya perlawanan terakhir kelab-kelab liga Inggeris untuk musim 2012/2013.Manchester United dinobatkan sebagai juara beberapa minggu lepas selepas pesaing terdekatnya iaitu Manchester City tidak mampu lagi merapatkan jurang mata.Terima kasih kepada Van Persie yang mana pada pendapat aku,beliau masih lagi seorang goal machine yang ampuh.

No,no….aku bukan peminat MU.Malah boleh dikatakan aku tak suka langsung dengan MU.Tapi sebagai ‘lawan’ yang gentleman,aku harus katakan yang mereka layak untuk kembali menjadi juara liga Inggeris.

Empat pasukan yang menghuni tangga teratas ialah MU,Manchester City,Chelsea dan Arsenal.Aku akan fokus pada Arsenal sahaja untuk ayat-ayat yang berikutnya.Arsenal dan Tottenham Hotspur hanya dipisahkan dengan satu mata,mata yang amat-amat penting untuk melayakkan diri ke perlawanan Liga Juara-Juara(UCL).

Arsenal menghadapi Newcastle United di St.James Park manakala Tottenham Hotspur menentang Sunderland di laman sendiri dalam perlawanan ke-38 liga Inggeris musim 2012/2013.Kedua-dua pasukan memburu  tiga mata berharga untuk mengatasi antara satu sama lain.Tugas berat lebih dirasai Arsenal selepas mengharungi musim yang tidak menentu,dan akhirnya fokus ditumpukan pada kelayakan Liga Juara-Juara.Kalau tak salah,sudah berbelas musim juga Arsenal tidak pernah ketinggalan untuk melayakkan diri ke liga berprestij UCL.

Akhirnya Laurent Koscielny menjadi ‘hero’ malam tadi apabila menjaringkan gol tunggal perlawanan dan memastikan Arsenal mengutip 73 mata musim ini,mengatasi Tottenham Hotspur yang juga berjaya menewaskan lawan disaat akhir hasil jaringan hensem Gareth Bale.

 

koscielny score against newcastle 2013

Berlainan pula dengan Manchester United yang menghadapi WBA.Perlawanan terikat 5-5.Mungkin MU memandang remeh perlawanan terakhir mereka.

Apapun,tahniah kepada Arsene Wenger kerana berjaya mengekalkan Arsenal didalam kelompok  empat pasukan elit EPL.Musim ni aku teramat kurang menulis berkaitan Arsenal sebab masih kecewa dengan keupayaan Arsenal ketika menghadapi lawan yang besar.

Akhir sekali,tiga pasukan yang tersingkir dari EPL ialah Wigan,Reading dan QPR…Bye..bye…

Trip Pertama di Pulau Carey

Semalam,(Ahad,19 Mei 2013) satu trip memancing telah diaturkan oleh Mr.Bantan..Mr.Bantan ni kawan sekampung aku.Walaupun tak sebaya,kami pernah sama-sama mengharung susah payah berkelana di Puchong masa zaman habis persekolahan dulu.

Sekarang Mr.Bantan berkhidmat dengan Sime Darby R&D Pulau Carey,dimana kaki pancing lembah Klang mesti tau yang persekitaran Pulau Carey amat banyak port memancing yang baik,cuma akses terhad menyebabkan hanya segelintir dapat masuk kedalam kawasan hakmilik Sime Darby ni.

Pulau Carey bukanlah seperti pulau yang kita semua faham,iaitu setompok daratan yang berada ditengah-tengah laut.Pulau Carey terbentuk apabila aliran Sungai Langat memisahkan sebahagian daratan menjadi seperti sebuah pulau.Pulau ni cuma ada ladang sawit,kilang pemprosesan sawit,perumahan kakitangan,fasiliti R&D dan juga biodiesel plant.

Disebabkan hampir kesemua permukaan Pulau Carey dimiliki oleh Sime Darby,akses kepada orang luar sangat terhad,melainkan korang adalah orang asli Mah Meri.Orang asli je boleh keluar masuk sesuka hati,sebab diorang adalah penduduk asal Pulau Carey ni.Memandangkan Mr.Bantan adalah kakitangan Sime Darby,dapatlah kami menumpang memancing kat pulau ni.

Berdasarkan jadual pasang surut,air mula pasang lebih kurang jam 7.00am.Maka aku tiga beradik bersama abang ipar mula bergerak dari Kota Damansara lebih kurang jam 6.15am.Mujur barang pancing dah siap packing dan bekalan nasik goreng juga wife aku sempat siapkan.

Agak kelam kabut juga pagi tu sebab masa adik aku sampai,aku masih terbongkang kat katil.Alarm bunyi pukul 5.30am pun aku tak sedar dah.Puncanya malam tu aku tak boleh tidur sebab cuaca panas,walaupun rasa mengantuk lepas balik dari diagnose kereta kat Rawang.

Selepas menghenjut Vios merentas NKVE,ELITE dan SKVE,kami sampai di depan guard post Sime Darby jam 7.02am.

Eksplorasi ke lokasi memancing memerlukan motorsikal untuk meredah ladang sawit,dimana Mr.Bantan sudah uruskan semuanya.Kami cuma parking kereta di kuarters kakitangan,dan motorsikal sudah tersedia untuk dilenjan.Lebih kurang 15 minit masa perjalanan untuk merentas ladang sawit untuk ke lokasi memancing yang terletak di koordinat 2.902075,101.369774.

 

IMAG1034

semua orang hati banyak hepi loo

 

IMAG1036

selipar kena buka sebab wajib randuk lumpur paya bakau

Cabaran seterusnya adalah seperti diatas.Itu baru sikit.Di tempat yang betul-betul lembut,kaki aku terbenam hampir ke paras lutut!Walaupun jarak yang perlu diranduk lebih kurang 30-40 meter saja,terasa pancit jugalah menarik kaki dari lumpur sambil memegang barang pancing.Cuba tengok stokin lumpur kat kaki diorang ni:

 

IMAG1037

 

Lebih kurang jam 7.45am barulah aktiviti memancing bermula.Mr.Bantan menyediakan umpan ikan belanak sebanyak 2kg,dan udang pasar setengah kilo kot.Kata dia umpan lain kurang ampuh.Isi belanak lebih berkesan untuk memancing spesies gelama pisang dan senangin.Tapi macamana pun dah tentu tuan rumah yang score dulu.Mari lihat aksi beliau,saspen gak la tengok beliau mengepam mesin pancing:

 

IMAG1039

Bakal hasil pertama yang membuat kitorang teruja

IMAG1043

Tuuu diaaaa!!ikan belukang!

 

Walaupun ianya ikan belukang,kira oklah daripada membangau.Kemudian ikan tu dilepaskan semula supaya menjadi lebih monster,hehehe!Lagipun sebenarnya reputasi belukang ni agak buruk disebabkan dongengan orang dulukala.Khabarnya ikan ni makan tahi.Mungkin zaman purba dulu orang Melayu berak tepi sungai.La ni Melayu dah berevolusi jadi spesies manusia yang lebih bertamadun,mana ada berak tepi-tepi sungai lagi dah.

Malangnya nama belukang tetap juga tercemar.Kasihan si belukang…..Agaknya kalau ikan belukang ni sedap macam patin masak tempoyak,sure berebut orang terjah pantai Sekinchan.

Apapun sasaran kami ialah ikan bersisik.Gegaran pancing aku yang pertama rupanya dihenjut sirat-sirat,rupanya lebih kurang belut.Fighting dengan sirat-sirat ni agak best juga sebab berat macam ikan besar.Tapi perambut habis jahanam digulungnya.

Tak lama lepas tu ikan bersisik pertama naik,iaitu gelama pisang yang menjamah umpan isi belanak di kail aku,diikuti Mr.Bantan yang mendapat gelama pisang juga dengan saiz besar sedikit.

IMAG1046

Ikan ni kalau banyak memang syok melayan,tapi teknik ragutannya yang halus menyukarkan kami yang selalu melayan sambaran belukang ni.Banyak yang miss.Tak ada spesies lain berjaya dibawa naik.Sehingga jam 1.30pm,semuanya gelama pisang kecuali ikan penutup yang memakan umpan aku iaitu ikan buntal.

Lepas tu kami terus balik sebab kelaparan.Walaupun hasil tak berapa memberangsangkan,aku yakin port ni berpotensi cuma masa pancingan tak cukup panjang.Arus didasar sungai agak kuat memandangkan batu ladung saiz 8 masih lagi mudah hanyut.Mungkin kena pakai ladung bersegi.

Next trip boleh cuba-cuba bermain casting sebab banyak siakap menyambar berhampiran tebing.Mungkin boleh cuba kaedah casting udang kopek.Cuma kali ni kami semua bawa set pancing agak kasar,tak sesuai langsung untuk casting.

Akan datang diharap ahli forum WhatsApp AFC dapat membawa bekalan makanan secukupnya untuk stay sampai petang.Boleh hayun fasa air pasang dengan surut sekali.Sambil tunggu ikan makan,kita boleh gotong royong bikin dangau tempat berteduh.Rugi woo datang jauh-jauh tapi mancing sekejap je.

Selasa, 14 Mei 2013

Vios J => GT Street Sudah Siap!

Akhirnya hampir lengkap juga projek dugong “J”amban ni.Banyak sangat sambungan sebab banyak fasa.Gila ke apa nak henjut sekaligus,lain la kalau adik aku kerja runner spare part.Daripada spesifikasi versi ‘J' manual,kerja-kerja menyamar sebagai versi yang powiiirrr sikit dahpun siap.
Macam ni la rupa asal dia,umpama tak pakai seluar.

IMG_4584
Gambar pinjam dari carsifu.com
Selepas pakai seluar dan kasut baru,baru la senonoh sikit:
IMAG1019
IMAG1020
IMAG1022
IMAG1023
IMAG1024

Kos yang terlibat:
Bodykit GT Street : RM1000
Emblem GT Street : RM80
Improve Adjustable : RM1650

Sebenarnya ada beberapa lagi penambahbaikan termasuk pemasangan foglamp,piping ekzos lengkap daripada extractor dan juga intake filter K&N.Berapa duit lagi yang keluar aku tak tau.

Kalau mahal pun bukan duit aku,hahaha!

** Vios diatas mengalami kemalangan akibat terbabas di kilometer 121 Lebuhraya Pantai Timur arah Kuantan pada 22 Februari 2015.Faktor kemalangan adalah disebabkan driver mengantuk..bukan disebabkan faktor modifikasi,cuaca atau keadaan jalanraya.
Masa kejadian,cuaca cerah,tapi faham-faham jelah highway LPT ni,boring nak mampus.Asal mata cerah pun boleh jadi layu.Walaupun kereta ni bukan kereta aku,aku sedih juga sebab aku tau macamana tuan dia jaga.Apapun kereta yang rosak boleh diclaim insuran,nyawa lebih penting.
Alhamdulillah semua penumpang selamat...
Lepas dua eksiden minor dan satu eksiden major dalam tempoh dua tahun,mak aku suruh jual kereta ni,cari kereta lain.Dia suruh pakai Altezza.....

Musim Cendawan Busut

Sesetengah orang mungkin kenal cendawan ni,tapi aku yakin sebahagian besar orang bandar tak tau cendawan ni sangat sedap sebenarnya.Bagi sesiapa yang berasal dari Felda,cendawan ni adalah makanan istimewa yang tak boleh didapati sepanjang tahun.Hanya ada musim-musim tertentu je cendawan ni keluar.

Nama saintifik cendawan ni aku tak tau,kebanyakan orang panggil cendawan busut.Info lengkapnya boleh dibaca kat sini.Brader owner blog tu adalah orang yang selayaknya untuk berbicara perihal botani.

 

IMAG1013

Yang macam ni sesuai buat goreng

Kebiasaannya cendawan ni tumbuh di ladang-ladang sawit dan mungkin juga di ladang-ladang getah.Masa family aku baru pindah Felda dulu,cendawan ni tumbuh dengan sangat banyak di belakang rumah.Kadang-kadang bawah rumah pun dia boleh tumbuh walaupun tanahnya keras.Sekali tuai boleh dapat satu bakul saiz besar yang selalu orang letak baju nak basuh tu.Tapi itu dulu,zaman awal 90-an.

Sekarang ni cendawan ni masih banyak,cuma kena rajin meronda ladang sawit dan juga masa yang sesuai untuk kutip cendawan ni.Kalau dah kembang sangat,cendawan ni mula mereput atau kat bawah payung cendawan tu banyak kumbang warna hitam.

Minggu lepas aku balik kampung dan kebetulan musim cendawan tu tengah banyak.Wife aku yang tak pernah tengok cendawan ni pun sibuk nak follow.Terpaksa angkut anak kecik aku sekali meronda ladang.

Walaupun banyak jumpa kelompok cendawan,tapi yang sesuai dibawa balik cuma satu plastik besar.Selebihnya dah reput atau penyek dipijak lembu.

Menu yang paling sedap untuk cendawan ni simple je sebenarnya.Cukup sekadar digoreng dengan garam dan kunyit.Tak payah penat-penat nak goreng dengan tepung.Resepi kedua yang popular ialah dimasak sup lada hitam.Serius sedap kalau nak dibandingkan dengan cendawan-cendawan komersil kat market tu.So far tak ada lagi aku dengar orang berjaya tanam cendawan ni macam tanam cendawan tiram.Kalau terjumpa kat pasar tani,cuba beli.Bukan selalu boleh dapat cendawan ni,raritynya maybe sama macam cendawan truffle,hahahah!

 

IMAG1015

Yang berkeadaan baik biasanya terselit macam ni.Pastu imagine berapa luas ladang sawit

IMAG1018