Sabtu, 30 Julai 2011

Usaha Lagi...

Mukadimahnya,kita cerita pasal perlawanan Kelayakan Piala Dunia Peringkat Zon Asia,Malaysia vs.Singapore yang berkesudahan dengan agregat 4-6.

Image from Utusan Online
Siapa tengok Malaysia vs.Singapore semalam sure kecewa gila.Apatah lagi yang bersesak-sesak ke Bukit Jalil memberi sokongan padu.Lately penyokong Malaysia dah mula kembali memberi sokongan setelah pasukan Malaysia mengalami zaman suram.Tapi malang sungguh,sorakan dari lebih 85,000 peminat bolasepak tempatan gagal memberi impak kepada prestasi pemain Malaysia.
Aku pun sama kecewa sangat,tapi itulah keputusannya.Aku baca kat blog mana tah pagi tadi,Datuk K.Rajagobal menyalahkan pemain Singapore yang melengah-lengahkan permainan.Rasanya kalau kita berada dalam situasi Singapore,kita pun bermain macam tu jugak.Longgok ramai-ramai pemain depan pintu gol,bertahan cukup-cukup.Kena tackle dengan pemain Singapore,kita guling atas padang macam ayam kena sembelih.Janji layak ke peringkat seterusnya,amacam?
Bagi pendapat aku pulak,aku meletakkan 70% kekalahan tu disebabkan percaturan K.Rajagobal yang meletakkan penjaga gol Sarbini Alawee semasa kunjungan ke Stadium Padang Besar.Atas alasan apa aku pun tak tahu.Sekali dia tak dapat selamatkan bola sepakan percuma aku boleh maafkan lagi,tapi kalau dah 3 kali???Akibatnya 5 gol bolos.
Mujurlah dapat juga 3 gol di tempat lawan,walaupun tugas berat masih belum selesai.Wajib hukumnya untuk dapatkan dua gol untuk Malaysia,dan kosong untuk Singapore di Bukit Jalil.Suratan dah tertulis,keputusannya seri 1-1.Apapun aku bangga tengok kesungguhan penjaga gol Khairul Fahmi yang menjaga gol tahap world class.Bukan aku cakap,commentator ASSP HD berulang-ulang kali memuji Khairul Fahmi.Begitu jugak dengan Safee Sali.Jelas nampak beliau kecewa amat sangat dengan kekalahan malam tu.
Walaupun bermain di Bukit Jalil,Singapura yang banyak melancarkan serangan.Sepatutnya K.Rajagobal dapat meramalkan Singapura bermain secara offensive dan sekali-sekala akan counter-attack.Malangnya tiada perubahan pada formasi pemain.Ditambah lagi dengan ketiadaan Safiq Rahim,maka tak adalah pakar sepakan percuma.Aku hairan jugak kenapa K.Rajagobal menurunkan Ismail Faruqi,sedangkan masa bermain di tempat lawan,aku nampak dia suka bawa bola sorang-sorang.Kalau lepas ke depan gol lawan tak apalah jugak.Maybe sebab Norshahrul Idlan Talaha masih belum cergas,K.Rajagobal tak banyak pilihan.
Baki 30% lagi aku letakkan kekalahan tu disebabkan keseluruhan pasukan.Permainan tak harmoni,seperti kehilangan punca.Sedangkan sebelum menghadapi Singapore,pasukan kita dah pun bermain dengan tiga gergasi bolasepak England.Kalau menang dengan Singapore sekalipun,entah sampai tahap mana perjuangan pasukan Malaysia.
Hmmmm...apa nak buat,peminat kenalah terima keputusan tu.Cuba lagi tahun akan datang.Sementara masa tu tiba,aku harap pasukan Malaysia akan berusaha 120% untuk sekurang-kurangnya membuktikan Malaysia raja bolasepak Asia Tenggara.

-Aku bukanlah pakar tentang bolasepak,setakat main Winning Eleven PS2 boleh la.Pepatah Melayu kata,'rumah siap,pahat berbunyi'.Walaupun perkara dah berlaku,aku nak jugak membebel dan aku puas hati dengan bebelan aku.Cheers!

Jumaat, 22 Julai 2011

Malaysia 0-1 Chelsea;Bagus Ke?

Perlawanan Asia Tour Chelsea 2011 menentang pasukan Malaysia kendalian Ong Kim Swee berlangsung malam tadi di Stadium Bukit Jalil.Untuk orang yang tak mampu macam aku,duduk je depan TV tengok ASSP HD Live.


Keputusan perlawanan 1-0,gol milik Chelsea hasil sepakan percuma Didier Drogba.
Itupun golnya sedikit kontroversi kerana bola agak kurang jelas kelihatan samada melepasi garisan atau tidak.Keputusan 1-0 kelihatan agak mengagumkan memandangkan pasukan Malaysia menentang Chelsea yang turun dengan majoriti pemain utama.Tapi dari segi kualiti permainan,dua-dua team hancurr...
Disebabkan taktik permainan Malaysia agak 'rambang',pergerakan pemain agak 'unpredictable'.Jadi,pasukan Chelsea kebuntuan idea untuk menghasilkan kenduri gol sebagaimana pasukan Arsenal dan Liverpool yang menentang Malaysia sebelum ini.
Tapi agak mengagumkan,penjaga gol pasukan Malaysia yang kelihatan kurang cergas rupanya beraksi cemerlang menjaga gawang Malaysia.Tahniah!
Sedikit PHAIL dimata aku ialah papan nombor untuk pertukaran pemain kelihatan sangatlah ketinggalan zaman.Rasanya papan digital tu mampu dibuat dengan kos murah kalau betullah ianya tak mampu dibeli.Mungkin boleh minta budak kursus elektronik disekolah Vokasional untuk menciptanya sempena pertandingan Johan Kemahiran.Rasanya taklah susah sangat.

Khamis, 21 Julai 2011

Usahawan Malaysia Beli Kapal 3 Billion Pound

Biar betikk!!

Anonymous sangat dibenci dalam ruangan komen blog.But,how about this anonymous?
Menurut berita Dailymail ,seorang usahawan Malaysia yang anonymous membelanjakan 3 billion pound(RM14.5 billion) untuk membeli sebuah kapal persiaran dihiasi emas dan platinum.



Hampir keseluruhan badan kapal disalut emas dan untuk bilik tidur utama,logam platinum digunakan, dindingnya dihias batu meteorit serta tulang dinosour T-Rex asli.Jumlah keseluruhan logam berharga yang digunakan adalah seberat 100,000kg!
Dinamakan sebagai History Supreme dan merupakan hasil kerja Stuart Hughes,seorang pereka barangan mewah dari Britain.Menurut Stuart,usahawan tu memintanya membuat kapal terbang bersalut emas,tapi berkemungkinan besar projek tu akan gagal.Lalu usahawan tu minta dia buatkan kapal layar.Projek terbesar Stuart ni memakan masa selama tiga  tahun untuk disiapkan.
Siapakah usahawan itu?Ianya masih misteri dan pastinya kapal layar Eclipse milik Roman Abramovich kelihatan seperti sebuah kayak sahaja.Tapi awas,jangan belayar melalui Teluk Aden.This bling-bling yacht absolutely attract pirates!

Rasa Nak Kereta Kedua

Semalam aku nak cerita pasal Toyota Altezza kan?Tapi baik aku mula dulu dengan beberapa kereta mampu milik yang aku rasa berbaloi dimiliki.Kadang-kadang terfikir jugak nak ada kereta kedua untuk dibelai selain kereta untuk ke tempat kerja.
Pertama sekali dalam senarai:

Toyota SEG AE100/AE101

Pasal apa aku minat kereta ni?Sebab banyak ruang untuk dimodifikasi,spare part banyak dan designnya masih relevan walaupun keluarannya bermula tahun 1991.Enjinnya 1.6 4A-FE tapi banyak bebudak muda sumbat 4A-GZE supercharger ataupun enjin Toyota BZR 4 throttle Blacktop/Silvertop.

Spesifikasi:
Enjin 1300&1600cc
Tahun: 1991-1998
Kuasa:115ps(1.6)
Harga:Lingkungan 12-18k untuk standard,dah tukar enjin Blacktop/Silvertop,smoked headlight,bodykit FX harganya sekitar 25-30k

Mazda Lantis 323F

Aku rasa kereta ni comel tapi kalau kena caranya,garang cam Rottweiler jugak.Yang penting owner kena tau nak buat apa.Harga pun mampu milik,design cantik dan ruang modifikasi sentiasa ada untuk orang yang kreatif.Versi yang banyak kat Malaysia 1.6 Auto atau manual.Actually model ni ada version V6 dan jugak Type-R.Model V6 2.0 pakai hub rim 5 lubang,dan versi Type-R menggunakan enjin KF-ZE 2.0 yang menghasilkan 170ps.
Lagi pulak pembuatnya Mazda,satu manufacturer Jepun yang disegani dengan siri Rotary Renesis.Satu lagi ciri unik,tingkapnya frameless,macam Impreza.So,nampak kerek sikit.Heeee!!!

Spesifikasi:
Enjin:1.6,1.8 dan 2.0
Tahun:1994-1998
Kuasa:88hp(1.6),147hp(2.0)
Harga:Rujukan aku kat mudah.my ,harganya sekitar 13-20k untuk versi standard dan paling mahal 38k dah siap convert B8 Turbo.

Toyota Altezza

Gambar dari belakang pun cukup.Siapa tak kenal dengan lampu belakang Altezza yang sangat identikal,sampai banyak manufacturer yang terinsirasi dengan rekaan lampu belakang Altezza ni.Sebuah kereta yang cantik,cukup berkuasa dan yang uniknya kereta ni menggunakan sistem pacuan roda belakang.Agak asing untuk sebuah sedan moden buatan Jepun.
Memandangkan kereta ni berpacuan belakang,nampak gayanya kereta ni jugak bakal jadi rebutan drifter dan tak mustahil harganya akan meningkat semula.Sebelum kereta ni dapat status legend macam Sprinter Trueno AE86,baik beli cepat-cepat.
Walaupun harganya masih mahal(sebab aku tak mampu),faktor yang membuat aku jatuh hati adalah pacuan belakangnya tu la.Sebab bagi aku,pacuan belakang lebih seimbang dari segi agihan tugas.Untuk kereta pacuan depan,bebanan enjin,kawalan stereng,beban memacu dan beban semasa membrek semuanya ditanggung roda depan.Manakala pacuan belakang(FR),tayar depan cuma menampung enjin,kawalan stereng dan jugak beban semasa brek sahaja.Tugas memacu diserahkan ke tayar belakang.

Spesifikasi:
Enjin: 2.0 3S-GE BEAMS VVT-i(dengan kolaborasi Yamaha) model RS200
Tahun:2001-2005
Kuasa:210ps
Harga:harga termurah dalam mudah.com RM58.8k dan yang termahal RM100k(convert to 1JZ turbo engine)
Oh ya,BEAMS bermaksud Breakthrough Engine with Advance Mechanics Systems.

Rabu, 20 Julai 2011

Oldskool;Galant Sigma

Aiiii..........

Makin dekat nak puasa ni,makin sentimental plak.Semalam terkenang adik aku,arini tetiba teringat plak kat kereta oldskool bapak aku.


Ni lah model kereta bapak aku dulu.Jenama Mitsubishi,model Galant Sigma.Warna terakhirnya sama la macam dalam gambar ni.Tapi ni bukan gambar sebenar,aku rembat dari Wikipedia.
Dengan Galant reput ni la kami sekeluarga bergerak kemana-mana,sumbat selagi boleh.Bapak aku beli masa aku Tingkatan 1,beli cash je RM8500,no pletnya WL2228.Tah berapa hand aku pun tak tau,dalam geran tahun 1977.Maklumlah peneroka Felda,cukup kelengkapan rumah,ada kereta sebijik,rumah dibesarkan sikit pun dah syukur sangat dah.
Warna asalnya merah,1st nite kereta ni dibawa balik,aku ngan bapak aku lepak kat kedai.Yang aku tak pahamnya bapak aku lalu jalan ladang,tak ikut main road.Bapak aku segan kot,haha!Lepas dia pakai kereta ni,terus diabaikan Yamaha SS110 dia.Motor Yamaha tu sempat ada roadtax setahun je,pastu lanyak pergi ladang sawit.Mujur aku dapat poli Kuantan tahun 2000,nyawa Yamaha SS warisan bapak aku dipanjangkan lagi sampai la aku pakai kereta dua tahun lepas.Yamaha SS tu sekali lagi dilucut tauliah sebagai kenderaan pengangkut.Nampaknya sama la apa yang aku buat tu dengan apa yang bapak aku buat bila dia pakai Mitsubishi Galant dulu,heee!!
Sambung balik cerita Galant tadi.Lebih kurang tahun 1998 kot,Galant tu kemalangan,langgar motor scrambler.Rosak teruk jugak,radiator pun pecah.Aku pun hairan macamana penunggang motor tu boleh survive,kereta dulu-dulu keras baii!!
Kereta lama ni spare part payah cari.Pomen Jerantut terpaksa order dari Ipoh,Perak.Bodypart yang rosak digantikan dengan model Mitsubishi Astron 2000.Aku pun tak tau rupanya macamana,tapi hood enjin ngan fender sama.Bila dah eksiden,kena cat baru.Bapak aku cat kaler hijau tua solid.Alamak....memang taste oldtimer betul lah.
Bila umur aku meningkat,aku cuba-cuba belajar driving.Tapi enjin tak hidup,dok imagine timing masuk gear ngan main clutch je.Masa tu aku teruja dengan filem Jackie Chan,Thunderbolt.Jackie Chan pakai EVO III kaler kuning.Teringat Jackie Chan duduk sorang-sorang pegang stopwatch,mainkan gear untuk training kepantasan tukar gear.Aku pun praktis camtu la.Tahun 2001 aku buat lesen dah senang.Cikgu yang mengajar tu tanya aku,
Driving teacher:'Pandai bawa kereta tak?'
Aku:"Saya tak pernah memandu,tapi saya rasa saya boleh memandu"

Konfiden beb.Tapi memang betul,sehari je aku dah cekap.Bila lulus lesen,merata aku lenjan Galant Sigma bapak aku.Memula memang cuak,belajar memandu dengan Kancil,Galant Sigma ni lebar.Dengan alignment lari,stereng berat gila,air cond takde,bila brek tarik sebelah,macam macam cacat cela la.Tapi satu je aku respek.
Urgent macamana pun urusannya jauh atau dekat,kereta Galant Sigma bapak aku tak pernah buat hal.Sikit-sikit tu biasa la,pulley kipas selalu pecah.Tapi nak susah apa.Bapak aku beli sparepart,aku pasang kat rumah.Lastly tukar kipas Pajero,setel masalah.
Stail bapak aku plak bila pegi memana suka ajak aku,dah berlesen lagi la senang nak switch driver.Kelebihannya bila nak memandu jauh,aku offer untuk driving bila mata bapak aku layu.Tengok dia lena kat sebelah,aku tekan la lelaju.Kereta berat makin laju makin steady,tak macam kereta zaman sekarang.tapi kereta lama,takat mana jela lajunya.Aku pernah tekan maksimum sampai 95bs/j je.
Nampak slow je ye tak?Kereta lama pakai unit batu/jam.Kalau convert km/j lebih kurang 152km/j beb.Apa taknya,walaupun oldskool dan berkaburetor Solex,enjin 4G32 1600cc Galant Sigma bapak aku tak pakai manifold cast iron asal,dah ditukar ke extractor 4-1.Owner lama kaki rembat zaman Hail Amir dulu kot..

Lelama kaler hijau gelap solid tadi terkopek sana-sini.Kebetulan masa tu aku jobless lepas habis poli Kuantan,aku suruh bapak aku beli cat ngan simen.Aku catkan kereta dia kaler biru.Dekat dua minggu jugak la aku 'kerjakan' Galant buruk tu sampai berseri semula.
Lepas aku berhijrah ke bandar dan bapak aku meninggal,adik aku pulak belasah kereta tu pergi kerja kilang sawit.Sampai tinggal driver seat je,dah macam kereta drift dia lanyak.Akhirnya Galant Sigma tu rosak teruk,wiring punya problem.Nak repair mahal,lagi mahal dari value kereta.Sudahnya mak aku jual kat India besi buruk.Berakhirlah hayat sebuah kereta yang sangat berjasa untuk kami sekeluarga.Bila aku drive Myvi aku,aku teringat macamana payahnya bawa kereta oldskool.Tapi kepayahan tulah mengajar aku erti nikmat bersyukur dengan apa yang ada...

Target aku akan datang(tah bila agaknya),aku nak pakai Toyota Altezza.Mantap,harga masuk akal,agak rare,dan yang pentingnya kereta Jepun moden yang tiba-tiba pakai sistem rear drive.Next entri aku cerita panjang lebar.