Rabu, 19 Februari 2014
Unlock Your Mind
Tak salah jadi peminat tegar,cuma kurang baik bila sebahagian kecil terjebak dalam kategori taksub.Kenapa?Begini ceritanya…
Semuanya bermula dari video ni:
Agak menarik cara geng-geng ni membuat ulasan.Santai habis.Secara keseluruhan kereta dengan reputasi love-hate diatas mendapat review dan respon yang baik.Bukan senang ya nak jumpa video ujipandu kenderaan dalam bahasa kebangsaan.Satu usaha yang baik untuk team Roda Pusing.
Sesiapa yang mengikuti perkembangan website tu tentu dapat mengesan kecenderungan komuniti disitu terhadap Proton;sekali lagi aku tegaskan,tak salah langsung.Tapi komen dari entri tu buat aku tersenyum simpul.
Kereta apa yang selayaknya perfect dimata diorang ni agaknya ya?
Apa yang salah kalau tak ada komen negatif?Tak dengar betul-betul ni…Come on my friend..
Aku rasa diorang ni imagine parameter nak ujipandu sesebuah kereta tu sama je semua kot.Let say,benchmark Preve untuk semua kelas sedan.Tak bolehlah macam tu.Kena rujuk balik purpose setiap kategori kenderaan yang hendak diuji;adakah memenuhi tujuan dan kehendak ia dibuat.
Aku teringat sesuatu yang aku baru pelajari iaitu kepentingan outcome melebihi output.Benda ni berkaitan dengan LFA (Logical Framework Approach).Dalam sistem pendidikan kebangsaan aku tak pastilah ada ke tak subjek ni.
Kebelakangan ni banyak perubahan dalam sistem pentadbiran agensi kerajaan,tapi tak semua orang sedar.Benda ni makan masa bertahun-tahun untuk menampakkan hasil.Secara ringkasnya macam aku sebut tadi,outcome vs.output.Sebagai contoh institusi penyelidikan,buat research,kumpul paten dan menang award.Itu namanya output dari seseorang doktor atau pegawai penyelidik.Cukuplah untuk naik gaji dan pangkat.
Ianya diterima baik selama ni tetapi tidak lagi sekarang.Output sahaja tak memadai.Apa yang dikehendaki sebenarnya ialah outcome;siapa yang bakal mendapat faedah daripada output tadi.Aku bagi contoh la ye?
Aku diminta buat penyelidikan tentang potensi rumput lalang.Selepas berperang dengan peralatan makmal,aku buat announcement yang lalang ada komponen kimia yang boleh mengubati kanser.Aku dapat award dan penemuan aku tu dipatenkan.Untuk makluman kos paten adalah puluhan ribu setahun,macam lesen jugak la.
Ok,setakat ni,tercapai tak matlamat penemuan aku tadi?Ya sebab penemuan tu berjaya menang award dan menaikkan nama institusi tempat aku bekerja tapi tidak lagi mencapai outcome yang dikehendaki.
Outcome yang bagaimana?Nampak tak output aku tadi hanya menang award tapi tak boleh buat duit dan memberi manfaat kepada banyak pihak atau menjana keuntungan negara?Bila dibuat analisis lanjut,bekalan lalang tak cukup untuk dikomersilkan.Pulak dah..Manfaat ni yang dikategorikan sebagai outcome.Matlamat tersirat yang kita kena capai.
So,kejadah apa aku taip panjang-panjang tapi macam tak ada kena mengena dengan industri automotif tempatan?
Baca baik-baik…..sebelum mula buat kereta,kena fikir S.M.A.R.T.Analisis kritikal apa yang nak dibuat,untuk siapa,kos,abiliti dan sebagainya.Tujuannya supaya apa yang dihasilkan memenuhi kehendak pasaran secara maksimum.Kehendak pasaran bermaksud apa yang sebenarnya masyarakat perlukan,bukannya apa yang masyarakat mahu.
Dua perkara penting dalam dunia ni ya,iaitu perkara baik (good thing),dan perkara betul (right thing).Sepatutnya kita kena dahulukan perkara betul (right thing),baru diikuti perkara baik (good thing).Mengikut kehendak peminat itu baik,tetapi tidak semestinya betul.
Yang ni kena buat research,responden dari seluruh lapisan masyarakat,merentasi latar belakang budaya dan ekonomi(aku pasti diorang memang ada buat benda ni).Jangan terpengaruh dengan kehendak kelompok minoriti.Dahlah minoriti,bukan semua pulak tu yang mampu beli.
Berbalik kepada sesetengah peminat Proton,take it as a medicine.Belajar dari pesaing,sentiasa tanamkan sifat we can do far more better than that.Bukan menganggap kritikan kepada lawan adalah kemenangan dipihak anda.Kenapa Toyota success dengan Vios di Malaysia?Bukan sebab ramai ah soo & ah beng dalam Malaysia ni,jangan salah faham.Buka minda dan jangan taksub.Baru boleh nampak ‘kunci’ rahsianya.Bandingkan jenama ni dengan jenama tempatan dari skop outcome.
Macam bos aku cakap,dia marah bukan sebab dia benci,dia marah sebab nak realign us back on track.
Selasa, 4 Februari 2014
Melaka Negeri Cantik,Tapi...
As salam semua,
Atas urusan kerja,hari ni aku berada di Jasin,Melaka.Urusan pengumpulan sampel ada separuh lagi untuk diselesaikan.Harap-harap semuanya selesai esok.Lagi cepat lagi bagus.Bukan sebab tak seronok buat kerja outstation ni,masalahnya ialah bajet yang ketat.Tak syoklah pakai duit sendiri,lepas tu claim lambat dapat.
Perjalanan kali ni hanya melibatkan negeri Melaka.Dari Tampin Negeri Sembilan ke Alor Gajah,lepas tu bermalam di Masjid Tanah.
Planning awal sebenarnya nak bermalam di Alor Gajah,tapi rupanya susah nak cari hotel kat situ.Di Masjid Tanah pun sama,yang ada cuma homestay.Mujur homestaynya tiptop dengan harga yang berpatutan.Kalau berkunjung ke Masjid Tanah,cuba la bermalam kat sana.Satu bilik dua katil singel cuma RM70.Nama homestay tu Solok Duku Homestay.Solok Duku tu nama kampung barangkali.Aku cuma tau solok lada.Duku sumbat dengan isi ikan+kelapa parut tak pernah pulak aku jumpa.
Hari ni aku bermalam di Hotel Sri Impian Jasin,berdekatan Econsave Jasin.Ini je yang ada.Sebenarnya ada satu lagi hotel bersebelahan Stadium Jasin,tapi nampak creepy siap dengan semak samun.Bermalam kat situ free je,tu pun kalau berani la.
Hotel Sri Impian ni agak errrr................walaupun fasilitinya nampak macam mantap.Aku ambik bilik dua katil single dengan harga RM99 satu malam termasuk breakfast.Kemudahan yang ada TV kotak,aircond,WiFi,pemanas air dan pencahayaan berkeamatan rendah dari sebijik mentol.Selain lampu yang malap tadi,siaran Astro pun takde.Kalau nak tengok Astro ada bilik khas di aras dua.Lagi satu ialah amaran yang tertampal didinding,"DILARANG MEROKOK".What the heck??Jasin bandar hijau?Kemon lah,pi ukur kuantiti karbon monoksida ekzos kereta kat luar sana tu.Ni lah pertama kali aku jumpa hotel yang tak boleh merokok.
Hasil penjimatan tenaga elektrik ni mampu menampung kos sarapan pagi besok |
#mohontambahhotelmurahkatMelaka
Khamis, 30 Januari 2014
Andai Mahu Jadi Usahawan
Semalam kawan baik aku ada tanya pasal bisnes.Dia ada perancangan untuk buat bisnes produk.Actually dulu kami sama-sama kerja dalam bidang pemprosesan herba lebih kurang empat tahun setengah.Pengalaman dia dalam bidang pemprosesan herba jauh lagi lama dari aku,cuma aku ada sikit pengalaman dalam bidang produksi krim dan produk kecantikan.
Dia pun tanya la pasal dana.Dana nak bisnes ni dari bank pun boleh apply,janji proposal cun.Tapi tak boleh juga mula daripada kosong.Sekurang-kurangnya kita dah ada first step contohnya ada prototaip produk,ada premis dan yang wajibnya lesen perniagaan.Kalau tak silap akulah.
Aku rasa bank atau mana-mana institusi pembiaya tak bagi dana dengan modal air liur je.
Kemudian dia sebut pasal produk.Dari pengalaman kerja dia aku faham yang dia prefer produk bahan mentah berasaskan herba.Yelah,benda yang kami sama-sama arif.Pendapat aku pulak lain.
Memang betul kita ada pengalaman banyak,tapi kita cuma ada pengalaman manufacturing,marketing strategy takde.Benda-benda herba ni kalau betul-betul nak serius berniaga kena ada paperwork yang mantap.Bukan setakat pemprosesan berstatus GMP je.Akan datang,semua benda perlu jelas asal-usulnya.Maksud aku bahan mentah sebelum diproses tu ada kertas kerja yang menunjukkan sumber genetik pokok,kandungan bahan aktif yang terbukti dan bla..bla..bla..Bahasa ringkasnya ialah sumber bahan mentah datang dari QDPM(Quality Declared Planting Material).
Baru la bisnes boleh pergi jauh.Setakat main dalam Malaysia je siapa nak beli.Ada beratus-ratus syarikat yang buat benda sama.That’s why kita kena stand out daripada pesaing yang ramai-ramai nih dengan business plan yang bagus.
Kemudian fikirkan soal jumlah dana yang berjaya diperoleh.Sejuta?Dua juta?Atau ratus-ratus ribu je?Apa yang aku nampak dalam perniagaan herba ni,mesin pemprosesan adalah perkara yang amat-amat perlu dititikberatkan.Matematiknya mudah,ada modal besar dapatkan saja mesin dari Jerman atau Swiss.Kalau tak mampu,mulakan dengan mesin custom made dari Sungai Buloh.Cuma mesin-mesin custom made ni kurang efisien.Kilang mesin boleh fabricate apa juga mesin yang kita nak,tapi diorang tak ada team engineer untuk buat efficiency calculation.
Berapa flowrate,temperature,vacuum pressure atau setidak-tidaknya berapa tebal optimum stainless steel yang nak digunakan.Semuanya hanya gunakan imaginasi diorang je.
Mesin macam tu masih boleh berfungsi,tapi kita tak boleh dapat hasil yang optimum dengan kos yang minimum.Caranya ialah,belajar dari pengalaman…lepas tu kita sendiri yang buat design,diorang fabricate sahaja.Mesin yang baik akan menjimatkan masa,kos,tenaga pekerja dan juga meningkatkan yield.Maknanya untung lah.
Itulah cabaran dunia usahawan herba.Untuk mencapai tahap boleh berdikari barangkali akan memakan masa dua ke lima tahun.Bergantung pada kekuatan mental usahawan tu sendiri.Jangan baru setahun dua bisnes dah mula pakai kereta besar.Faham-faham lah ye.
Macam banyak sangat je challengenya ye dak?Apa bidang pun ada cabarannya tersendiri.Apa yang kita boleh buat ialah pilih challenge yang kita boleh atasi.Aku teringat satu hadis atau terjemahan Al-Quran,”Allah S.W.T tidak akan membebankan hambanya melebihi dari keupayaannya”,lebih kurang macam tulah bunyinya.Wallahua’lam…Kita dikurniakan akal,banyak jalan kita boleh pilih.
Lagi persoalannya ialah,andaikata aku sendiri yang nak buat bisnes,bidang yang bagaimana aku pilih.Dah tentu bidang yang aku pandai buat iaitu manufacturing.Cuma aku tak pilih bidang bahan mentah herba,walaupun aku ada sikit pengalaman tentang bidang tu.
Aku akan pilih bidang yang hampir sama juga,tetapi risiko dan cabarannya sedikit ringan berbanding industri bahan mentah herba.Contract manufacturer.
Macam ni.
Katakan aku ada modal.Untuk permulaan aku akan set up premis makmal,proses dan pembungkusan berstatus GMP,tapi menumpukan pada produk kontrak.Penghasilan produk kontrak ni untung per unitnya kecik je,tapi aliran tunai bagus.Keduanya,kita tak perlu fikir marketing dan promosi produk.
Once kita dah deliver produk kepada pelanggan,dapat cek,done.Kecuali kalau ada produk defect,itu saja.Di peringkat awal,ada baiknya mulakan dengan sesuatu yang kurang berisiko.Bila dah stabil dan boleh catch up demand,barulah boleh fikir produk sendiri.
Lepas tu marketkan produk dengan harga yang orang ramai mampu.Tak payah nak main premium sangat.Mampu ke nak head-to-head dengan brand terkenal?Dalam bidang macam ni ,branding amat-amat mempengaruhi pasaran.So kalau rasa brand kalian gitu-gitu je,juallah dengan harga yang munasabah.Ingat,Malaysia ni bukan negara yang rakyatnya willing to spend ratusan ringgit semata-mata untuk produk tak terkenal.
Dua benda je yang terlajak laris dalam Malaysia ni,barang kecantikan dan seks.Kat Facebook kebelakangan ni banyak pulak iklan produk membesarkan tuuutt dengan testimoni yang…adoyaii…malu kalau dibaca bebudak kecik.Ini realiti.Produk kesihatan duduk tangga berapa aku tak pasti.Mungkin sama dengan kedudukan Manchester United dalam EPL sekarang.
Arini terasa macam penulisan mantap dan padu plak.Krik..krik…krik…
Selesai Masalah
Gambar ni bertarikh 24 Mei 2012
SSR Type C-RS + Aderenza 205/40/R17
Solusi jangkamasa panjang untuk menempuh jalanraya Pahang yang ‘teramat cantik’.SSR tu akan diperbaiki dan jual/trade in.Maybe akan diganti dengan Enkei RPF saiz maksimum 16 inci je.Malas nak main trend concave nih!
*Hujung minggu lepas aku balik kampung sempena perkahwinan member baik aku,Encik Naruto.Lepas tukar rim+tayar haritu,ni lah perjalanan jauh pertama yang aku pandu.Tahu tak betapa nikmatnya memandu kereta dengan rim standard,tayar baru serta spring yang sedikit keras?
Seriously best.Dah bertahun juga aku tak rasa nikmat pemanduan macam ni.Perjalanan selesa,hati senang,lubang atas jalan pun tak perlu risau lagi dah.To be honest,tahap keyakinan memandu sedikit laju di lebuhraya sama macam aku drive Persona dulu.Masa kereta aku pakai kombinasi rim 17,aku dah tak memandu laju dilebuhraya.Terasa gayat sebab sensitiviti tayar memberikan isyarat yang kurang enak pada roda stereng.Paling laju pun aku pernah drive 140kmj masa pakai sport rim.
Sedangkan rekod kelajuan maksimum yang aku ingat ialah 162kmj(aku drive),dan 180kmj(adik aku drive) menggunakan kombinasi rim + tayar standard.Rumusan yang aku dapat buat ialah:
i) Gunakan setting rim 17" untuk nampak cantik,tapi berkorban keselesaan dan keyakinan memandu laju,
ii) Kekalkan kombinasi rim standard kalau utamakan keselesaan
Pendapat aku,kombinasi terbaik untuk dapatkan keselesaan dan sedikit kosmetik pada kereta ialah dengan menggunakan konfigurasi rim bersaiz 15 inci dan dipadankan dengan tayar berprofil 195/55/15.Atau rim 16 inci + tayar 205/45/16.Tak boleh lebih/kurang.Kang jauh sangat beza dari radius tayar asal.
Stail-stail rim yang dicadangkan ialah dari model-model evergreen macam RPF,TE37,CE28N atau EVO Regamaster.Syaratnya kena lowered sikit.
Ahad, 26 Januari 2014
Rasa Nak Kereta Kedua;Ver.II
Sorry guys,dua tiga entri kebelakangan ni banyak cerita pasal kereta je.Sebelum ni aku ada sebut pasal Inspira tapi idea tu terpaksa ditongsampahkan sebab kekangan ekonomi keluarga aku.Idea tu tak bijak sebenarnya,bukan untuk masa ni.Walaupun pilihan tu 'kena' dengan jiwa aku,ekonomi keluarga jauh lebih penting.
Korang semua tau kan berapa ramai diisytiharkan bangkrap setiap hari disebabkan terlalu mengikut 'jiwa' yang kengkonon resing?Bukan tak boleh ikut,cuma masanya belum tiba lagi.Banyakkan sabar dulu.
Ok,daripada idea nak membeli Inspira,timbul idea untuk membeli Alza.Lagipun sekarang harganya dah murah sikit.Sebelum idea tu bertahan sampai direalisiasikan,sekali lagi Jabatan Kira-Kira Rumah Tangga menarik handbrake bila didapati komitmen bulanan agak mengganggu kewangan.
Kemudian timbul idea untuk mencari sebuah kereta kecik terpakai.Salah satunya ialah Perodua Kelisa.Kereta ni kecik,tapi ianya boleh diharap.Walaupun harga terpakainya agak sedikit tak masuk akal untuk saiz macam tu,reliabilitinya memang terbukti.Dalam dok terfikir sebelum keputusan terakhir dibuat,entah macam mana nama ni muncul.
Perodua Kenari.
Yup.Kenapa nama ni tak muncul diperingkat awal perbincangan?Sebab skop awalnya nak mencari kereta sedan.Setelah diperhalusi,Kenari terpakai dipilih untuk menjadi kereta kedua.Aku ringkaskan kenapa kereta ni jadi pilihan:
1.Harga terpakai agak berpatutan.
-Lingkungan harga agak sama dengan Kelisa yang lebih kecik.
2.Alatganti bersepah.
3.Halfcut high performance masih murah.
-Halfcut L9 turbo tiptronik agak murah,sekitar 2.6k-2.9k.
-Dulu mungkin mahal macam Passo sekarang,tapi trend Move JDM dah agak slow sikit.
4.Potensi untuk dihensemkan.
5.Banyak enjin boleh masuk,termasuk K3-VET.
6.Paling penting,reliabiliti dan penjimatan bahanapi.
Seba sedikit spesifikasi Perodua Kenari:
Enjin : EJ-VE 1.0l,12V DOHC DVVT
Sesaran : 989cc
Tork maksimum : 88.3Nm/3,600rpm
Kuasa maksimum : 43kW/6,000rpm (57.66hp)
Tangki : 40 liter
Penggunaan bahanapi : 50.4 mpg (21.4km/liter)
Berat kering : 865 kg
Bila aku buat sikit kajian,rupanya Perodua pernah keluarkan Kenari versi RS,iaitu versi rebadge lengkap Move RS.Malang sekali harganya mahal amat,harganya hampir sama dengan Myvi basic yang baru dilancarkan juga masa tu.Maka ramai pembeli berpotensi menukar niat masing-masing.Ada juga yang beli,tapi betul-betul hardcore punya olang ni.