Selasa, 30 Oktober 2012

Waze Navigation;Mudah,Cekap & Free,Tapi?

Amacam Hari Raya Haji kat kampung?Tak best?Sebab apa tak best?Sebab pergi balik kena hadap jem berjam-jam kan.Hehe!Biasalah tu,lima enam tahun kebelakangan ni cuti hujung minggu biasa pun boleh sesak sebab kereta makin banyak.Semua orang nak pakai kereta kerana ia adalah keperluan,tapi inilah harga yang perlu dibayar.

Member aku balik Kedah guna Highway PLUS,dari Saujana Utama lepas Maghrib,sampai kampung dia jam tiga pagi.Mau lumpuh kaki tekan klac ye dak?Mujur kampung gua dekat je.

Sebenarnya aku nak cerita pasal satu aplikasi navigasi yang aku dah download dari bulan lepas.Sistem navigasi memang perlu untuk orang malas meronda macam aku.Tambahan lagi aplikasi Sygic yang aku beli sekali lagi fail dengan serius untuk menunjukkan jalan balik dari Pusat Bandar Damansara ke Kota Damansara.Ada ke patut disuruhnya aku ronda-ronda kat highway DUKE.Mangkuk betul.

Aku pun cuba satu aplikasi navigasi Android bernama Waze.Waze ni aplikasi Android percuma bersaiz 14.30Mb sahaja.Pasai apa kecik je saiznya?Sebab sistemnya tak ada fungsi offline.So tak ada saiz map yang besar perlu didownload.sebagai contoh,saiz map Malaysia untuk aplikasi Sygic bersaiz lebih 500Mb kalau tak salah aku.Sekiranya berminat nak download,pastikan korang pelanggan pakej data mobile.

 

Konsep

Aplikasi Waze adalah sebuah aplikasi navigasi beserta arahan suara yang bukan sahaja memberi panduan ke destinasi yang kita nak pergi,ia juga dilengkapkan dengan real time traffic condition.Memang penting feature ni.Akaun pengguna-pengguna Waze seluruh Malaysia akan sentiasa memberikan maklumat trafik terkini untuk dikongsikan bersama pengguna lain.Contohnya kita boleh share keadaan aliran trafik,polis,kamera perangkap laju,kerja senggaraan jalanraya atau kemalangan.

Maklumat tadi akan dipamerkan di peta jalanraya untuk menunjukkan arah laluan dan kawasan yang sesak.Selain dari tu,maklumat keadaan jalanraya akan membantu sistem Waze mengira laluan yang terbaik secara automatik untuk mempercepatkan perjalanan.

Ada sistem navigasi yang memberi pilihan setting laluan seperti Fastest,Easiest & Economic.Katakan kita set ke pilihan Fastest.Masalahnya ia tidak akan menjadi Fastest sebab keadaan trafik sentiasa berubah-ubah.Disinilah aplikasi Waze menang besar melalui idea komuniti pengguna Waze tu sendiri yang menyumbang maklumat trafik semasa.Laluan sesak akan berwarna merah berserta animasi arah laluan yang terlibat.

 

Screenshot_2012-10-30-10-00-15-1

 

Navigasi

Dari segi navigasi,bagi aku peta jalanrayanya agak lengkap dan carian lokasi menggunakan alamat lebih mudah.Tetapi tiada fungsi carian lokasi menggunakan kordinat GPS.Arahan suara tepat pada masanya dan jelas.Cuma tiada pilihan Bahasa Melayu.Tapi pendapat aku baik dalam Bahasa Inggeris je sebab kadang-kadang arahan Bahasa Melayu lebih kucar-kacir,macam Sygic punya.

Satu lagi fungsinya yang agak baik ialah,fungsi pilihan route.Katakan route pertama yang dicadangkan berlaku sedikit sesak,sistem boleh mengira beberapa pilihan laluan yang jauh sedikit dimana mungkin keadaan trafiknya lebih baik.So,pilihlah mana-mana laluan yang berkenan dihati.Macam pilih kain pasang kat Gulati’s pulak ye?

Katakan kita tersasar dari route yang ditunjukkan,jangan risau.Sistem akan mengira route baru dengan cepat(bergantung pada coverage internet tempat tu).Tak macam Sygic,(Sygic lagiii!) yang suruh juga kita patah balik ke poin yang kita tersalah masuk.

 

Screenshot_2012-10-30-10-04-08-1

Contoh pilihan laluan;E35 Guthrie Corridor yang terbaik

 

Lain-lain

Pengguna Waze akan meningkat rankingnya mengikut berapa banyak jarak perjalanan anda menggunakan aplikasi Waze ini dan kuantiti sumbangan informasi yang korang bagi.Tapi tak taulah dapat apa.Sesiapa yang pernah ‘terkena’ dengan aplikasi yang bawak korang masuk jalan sehala(lepas tu kena hon kaw-kaw) bolehlah cuba Waze.Bagus atau tak sesebuah sistem navigasi tu senang je nak dinilai.Sampai ke destinasi tanpa sesat.Noktah.Apatah lagi free!

 

Tetapi…

Ada sesuatu yang perlu anda tahu.Aplikasi Waze dibangunkan oleh orang Israel iaitu Noam Bardin(CEO),Uri Levine(Co-Founder) dan jurutera software Ehud Shabtai(CTO).Ada lah beberapa orang lagi yang aku rasa semuanya Israeli.Aku tak tau macamana Israel boleh mengeluarkan produk best dan free macam ni tetapi developer Islam tak boleh.Ada alasan yang munasabah?

Dalam hal ni aku tak tau adakah aku berdosa kerana promote produk Yahudi secara tidak langsung.Apakah pilihan lain untuk aplikasi sistem navigasi yang bagus,cekap,free dan Islamik?Bagitahu aku kalau ada.Jangan sebut Garmin/PapaGo pulak.Diorang tak ada buat Android Apps yang cekap dan free.

 

*Tambahan untuk apa yang aku tulis sebelum ni.Baru-baru ni aku travel ke Kampung Piandang Baru yang terletak dalam mukim Siputeh,Perak.Agak rare jugak nama tempat tu.Aku cuba gunakan aplikasi Waze untuk kesana tapi malangnya mukim Siputeh tak dapat dicari.Terpaksalah aku guna khidmat Sygic,itupun tak dapat pinpoint exact location.Selesai urusan kat sana,sekali lagi aku cuba gunakan Waze untuk perjalanan balik sebab nak singgah Sabak Bernam.Tapi memandangkan Waze memerlukan liputan internet mobile yang agak kuat untuk berfungsi dengan pantas,dan Siputeh tiada DiGi Internet yang power,Sekali lagi Sygic menjadi hero dalam cerita ni.

Kesimpulan aku macam ni,Waze amat bagus di kawasan urban yang sentiasa ada liputan internet mobile tetapi ‘cacat’ di kampung-kampung sebab tak ada preloaded map untuk offline.Pendek kata tak boleh offline langsung.

Sygic pulak menang di mana sahaja sebab telah tersedia peta purbakala yang telahpun dimuatturun.Kelemahan ketaranya ialah peta tidak terkini(menyusahkan jika navigasi dikawasan bandar) dan arahan suara yang lembab plus mengelirukan.

Penyelesaiannya,simpan je dua-dua aplikasi dan guna mengikut kesesuaian tempat yang hendak dituju.Kalaulah Google Maps tu ada navigasi suara….

Rabu, 24 Oktober 2012

Carian Terbaik Semalam;EO1e

Semalam adalah satu hari yang bersejarah untuk blog ni sepanjang aku berblogging.Untuk pertama kalinya,blog5zal mendapat lebih 1000 pageview dalam sehari.Tapi bukan sebab entri yang aku tulis semalam.Puncanya adalah kerana ada sesuatu berita hot yang berkaitan dengan apa yang aku tulis tahun lepas.

 

Screenshot_2012-10-23-23-19-39

Yaaa….berkenaan dengan enjin EO1e yang dibangunkan Petronas lebih sedekad yang lalu.Tapi kenapa tiba-tiba ramai yang berminat nak tau pasal enjin ni?

Puncanya adalah kerana berita dalam Berita harian Online semalam.

 

Berita Harian   PROTON guna enjin PETRONAS-125818

Maka ramailah peminat-peminat automotif tempatan mencari maklumat berkenaan enjin EO1 ni dan ‘malangnya’ mereka mendarat di blog aku.Hehee!Patutlah tiba-tiba semalam apehal entri lama paling banyak dapat view pulak.Rupanya Google rankkan blog aku pada kedudukan yang agak baik dalam carian keyword enjin EO1e.

Bila aku siasat lagi ada seorang hamba Allah yang mengepostkan entri aku tu ke laman web forum carigold dan linkkan sumbernya ke blog5zal.Terima kasih banyak la ye?Keseluruhan jumlah pageview semalam adalah 1,214,paling banyak sejak aku mula berblogging.

Kalau PageRank 3/5 atau 4/5 fuhhh!Manjang dok atas je memang syok la tengok graf trafik.Ada yang aku tengok kat ping busuk tu sampai puluh-puluh ribu pageview sehari.Ape benda la yang diorang tulis agaknya.

Berkenaan niat Proton nak gunakan enjin EO1,baguslah kalau diteruskan semula.Bayangkan dulu masa zaman aku sekolah,beria keluar news dalam paper yang cakap enjin ni bakal digunakan Proton tahun 2000.Sekarang dah hujung 2012,sungguh lembab automotif Malaysia ni.Tahun 2000 dulu enjin ni memang breakthrough dalam pencapaian Petronas,tapi entah apa silapnya projek tu senyap.Lepas tu dengar khabar segala berkenaan tentang enjin ni dah dijual ke syarikat China,Nanjing,Anjing,Hanjing……….errr… apekebendatah.Mujur niat nak beli semula harta intelek tu muncul semula.Sekarang dah tak ada alasan lagi kenapa kita tak mampu buat enjin sendiri secara besar-besaran.

 

Kita kan dah develop enjin CamPro?

Jujur cakaplah,enjin CamPro ni macam balik ke zaman silam.Baru nak pakai teknologi cam profile.Cam profile ni kalau faham betul bukanlah teknologi yang perlukan PhD pun nak tau konsep dia.Kemudian muncul teknologi CPS.Bayangkan EO1e dah pakai VVT tahun 1999 dulu!

Maaf kepada peminat Proton,renung balik dengan hati yang terbuka,canggih sangatkah CamPro itu.Jawab balik dalam hati,memang tak canggih langsung.

Bila enjin lama nak dipakai zaman sekarang,standardnya dah lain.Maybe ada beberapa standard antarabangsa yang perlu dilepasi contohnya ujian emisi.Tapi tak kisahlah sebab foundation dah kukuh.Bila dah pandai buat enjin for sure tau material apa nak guna,parameter yang sesuai,FC,karekteristik tork enjin dan sebagainya.Pendek kata tak adalah nak mula dari A semula.

Kesimpulannya,satu berita baik yang diberikan oleh Proton selepas diambilalih oleh DRB Hicom.Harapnya berjaya direalisasikan dan janganlah ditunekan enjinnya menjadi kurang tenaga batin.Semoga Proton mampu menjadi entiti automotif nasional yang mampu berjaya di peringkat global.

Oh ya,sebagai pemain utama automotif tempatan,rupa kereta paling penting.First impression.Designer kena tau predict rekabentuk/fesyen masa depan.Kekadang benda yang dibuat tu memang up to date pada masa design tu dibuat,tapi bila kereta siap design tu dah jadi ketinggalan zaman.Wajib kena mampu meramal fesyen kereta.Sekian.

Sut Baru Iron Man 3

Iron Man suit Mark VIII?Inilah sut terbaru yang bakal digunakan Tony Stark dalam filem Iron Man ke-3.

 

New-Iron-Man-3-armor-570x380

IronMan front

Ironman back

Ironman threequarter

 

Sut Iron Man dengan tema warna patriot.

Iron-Man-3-Official-Iron-Patriot-Armor-1024x683

 

*Sumber ScreenRant

Selasa, 23 Oktober 2012

Zulfahmi Khairuddin Dan Motor KTM Duke Barunya

Aku tak sempat tengok perlumbaan Moto3 minggu lepas.Bila baca kat Facebook,baru tau pelumba Malaysia Zulfahmi Khairuddin dapat naik podium tempat kedua.Cayalah dikk!Yelah,muda lagi bai,baru 21 tahun.Banyak lagi masa nak asah bakat dia ni.Dari berita semalam dengarnya KTM(bukan keretapitanahmelayu) hadiahkan motor,KTM Duke 690.Rezeki…

 

Zulfahmi

Best ke KTM Duke 690 ni?Haha!taktaulah den,try la beli.RM45K je.

 

Pihak KTM (Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen) memilih konfigurasi enjin LC4 satu silinder 690cc empat lejang sejukan cecair dengan saiz bore 102mm berbanding stroke 84.5mm.Kuasa yang terhasil adalah 67hp dan disalurkan ke jalan dengan enam kelajuan.Apa lagi yang best?Chassisnya keluli tubular chrome molybdenum macam Ducati,berat sekitar 150kg kalau aku tak duduk kat seat dia dan petrolnya RON95 dah cukup.Compression ratio 11.8:1 dan tidak lupa juga ABS.

 

Layan korner,ewahhh!

 

ed94299ebf

Mitsubishi Lancer Evo XI Hybrid?

Industri permotoran dunia semakin menumpukan pada pembangunan kenderaan hibrid dan akan datang pasti kenderaan elektrik yang praktikal akan terhasil.Ini termasuklah kenderaan berkelas sport yang juga tidak ketinggalan untuk menerima perubahan demi menjaga alam sekitar.

Tidak ada lagi kereta sport yang berbunyi bising dan sentasa dahagakan petrol mahal.Siri lagenda Mitsubishi Lancer juga bakal menerima transformasi drastik pada model akan datang iaitu Lancer Evolution XI.

Khabar angin yang tersebar adalah,model Lancer terbaru akan dikuasakan hibrid turbodiesel yang mampu memecutkan Evo XI pada kelajuan 100kmj dibawah 5 saat.Motor elektrik 81hp akan menggerakkan kereta pada rpm rendah dan disambung oleh enjin diesel 1.6 liter pada kelajuan tinggi.Teknologi S-AWC pada EVO X akan turut digunakan pada model baru nanti.

Apapun ia masih lagi khabar angin.

 

*Sumber TopSpeed dan Autoblez

 

mitsubishi-lancer-evw