Ahad, 9 Mac 2014

Kereta Kedua Ver. III!


Barangkali ada yang masih ingat entri aku pasal calon kereta kedua Perodua Kenari.Tak lama la sangat,dalam bulan lepas je aku tulis.Kali ni aku ada idea lain pulak dah.Haiihhhhh!Tak tetap pendirian betul.
Sebelum tu aku nak maklumkan entri Patriotik Level Orang Awam terpaksa aku remove semula untuk mengelakkan salah faham dari mana-mana pihak.
Let’s continue to the main topic.Idea tentang kereta kedua versi ketiga ni timbul lepas aku ternampak salah satu ex classmate aku post tentang kereta Ford Focus Sedan yang baru siap direstorasi.Tahun bila punya model aku tak pasti.Dulu aku mudah mengecam jenis-jenis kereta,tapi kebelakangan ni pengetahuan aku makin merosot pulak.Barangkali disebabkan fokus kerjaya vs. hobi.
Sejarah dia ni yang aku tau ialah dia memang bermain kereta sekolah lama terutamanya jentera Mazda,dan beliau agak serius dalam sukan drag.Bila nampak kereta sedan beliau yang kemas bergaya selepas proses baikpulih,aku terfikir..why not aku cari je sebijik sedan yang tak terlalu tua untuk dipulihkan dan dalam masa yang sama masih nampak gagah dijalanraya?

Carib
Ihsan Google
Secara automatik kereta ni muncul dalam fikiran aku,Toyota Corolla SEG dengan kod cesi AE111.Dua tiga tahun lepas harganya masih berlegar sekitar RM24k-30k.Baru-baru ni harganya dah mula masuk akal iaitu sekitar RM12k-RM25k.Yang termurah aku jumpa dalam Mudah.my ialah RM11,800.00.Kondisi macamana aku tak tahulah.Enjin barai tak apa,jangan body sambung.
Pilihan enjin power untuk keluarga Corolla amat banyak terutamanya dari varian 4A-GE SilverTop,
BlackTop dan juga Supercharger.
Hasil analisis aku,aku lebih prefer SilverTop.Kenapa?
Semua enthusiast kereta tentu maklum perbezaan ketiga-tiga enjin tadi.Atas kertas yang paling pelesit sekali dah tentu varian Supercharger,4A-GZE dan diikuti BlackTop yang menghasilkan 165ps @ 7,800rpm daripada sesaran enjin 1600cc.
Cuma,enjin BlackTop ni disyaki memerlukan bahanapi RON97 kerana nisbah mampatannya 11:1,manakala SilverTop dibina dengan nisbah mampatan 10.5:1.Teori ni disahkan oleh abang ipar aku yang menyertai komuniti Toyota sejak beberapa tahun lepas.Memang kengkawan dia yang pakai BlackTop terpaksa menggunakan bahanapi premium yang faham-faham ajelah berapa harganya sekarang.
Silver Top
Memandangkan matlamat aku cuma nak enjin yang sedap sikit je daripada standard,cukuplah setakat SilverTop.160ps @ 7,400rpm.Ok what?
Ok,bahagian enjin dah selesai.Sekarang fasa pemulihan rupa luaran.Tidak dapat tidak pakaian yang paling cantik untuk SEG ialah dari model Carib.Lebih-lebih lagi aku tak tau.Baru nak belajar pasal Toyota.Maaf eh?
Platform dah ada,enjin dah ada,baju pun dah ada.Sekarang meh cerita bab bajet pulak.Cerita deras pun tak guna kalau tak ada bajet.Atau sekurang-kurangnya perancangan pengurusan bajet.

Platform RM 12,000 – RM 15,000
Halfcut 4A-GE RM 5,500 – RM6,500
Pemasangan RM 2,000 kot????
Lain-lain RM 4,000
TOTAL lebih kurang RM25,000

Macam terlebih bajet je??Kahkahkah!
Ok,jangan risau.Kepala genius kena pandai cari penyelesaian segera.Pakai je enjin asal 4E-FE.Overhaul baik-baik,ganti apa jugak part yang dah uzur.Dari spec asal,enjin 1600cc yang ditala untuk penjimatan ni mampu menjana 115ps @ 6000rpm.Power sikit dari VIOS kott??

Rabu, 5 Mac 2014

Berjimat Biar Kena Gaya

Semalam wife aku cerita pasal kesusahan staff klinik dia.Aku namakan staff tu sebagai Kak M.Kak M ni memandu Proton Wira dengan kondisi separa runtuh setiap hari untuk bekerja dan menghantar anak ke sekolah.

Ditakdirkan keretanya rosak semalam dan dihantar ke bengkel.Dari penceritaan wife aku, barangkali kerosakannya ialah overheating.Biasanya overheating ni kipas tak jalan atau sistem penyejukan enjin bocor.Jalan sekejap kena topup air radiator.

Selepas kopak lebih lebih RM300,mekanik cuma tukar gasket dan cuci piping.Gasket apa tu aku tak tau.Hari ni pergi woksyop tengok kereta,mekanik tak periksa pun kondisi pam air.Disebabkan aku cuma dengar cerita dari WhatsApp je,aku tak boleh nak imagine jugak apa yang rosak sebenarnya.

Kalau air cepat sangat berkurang maknanya ada kebocoran,radiator kena batu atau water pump dah uzur.Setahu aku,water pump ni dicipta memang untuk bocor sebagai indikasi yang ianya perlu diganti baru.Biasanya permukaan luar water pump akan diselaputi karat.Ini tok guru aku dululah yang ajar.

Tapi banyak faktor yang boleh dipertimbangkan untuk mengenalpasti kerosakan berpunca dari mana.Pertamanya gunakan deria mata.Tengok mana-mana bahagian yang terlibat dalam sistem penyejukan iaitu radiator,kipas,piping(hos getah),dan water pump.Ada tak mana-mana bahagian yang tak berfungsi atau mengeluarkan air.

Kedua,waktu bila meter suhu enjin melonjak.Samada ketika dipandu atau idle.Yang ni kena tengok kipas radiator,berjalan ke tidak bila suhu enjin mencapai tahap tertentu.Laju atau perlahan kipas tu bergerak pun kena tengok juga.

Tetapi simptom yang ditunjukkan kereta Kak M tadi ialah perlu ditambah air dengan kerap.Maknanya bocorlah,bukan disebabkan kipas tak jalan.Ada satu keadaan lain dimana secara zahirnya tak nampak air memercik atau meleleh,tapi air cepat berkurang.Simptom macam ni menunjukkan rosak yang agak kritikal.

Keadaan ni dipanggil “enjin minum air”,hahaha!Pasal apa enjin haus sangat sampai minum ayaq radiator?

Keadaan ini disebabkan oleh enjin lampau panas berulang-ulang kali dan menyebabkan head enjin bengkok dan seterusnya membocorkan water jacket di sekeliling silinder.Head yang bengkok merenggangkan ruang antara head dan blok enjin dan seterusnya air panas yang bertekanan tinggi memasuki silinder enjin.Bukan setakat itu saja,air juga boleh bercampur dengan minyak enjin.

Kalau benda ni terjadi,overhaul lah jawabnya.Head perlu di “skim” semula untuk meratakan permukaan,air yang bercampur dengan minyak enjin perlu dibuang dan bahagian dalaman enjin perlu dibersihkan.Poket parah + patah kaki takde transport untuk beberapa hari.Kecuali pomen yang komited,tiga hari boleh siap.

Sebenarnya Kak M tadi berhajat nak pakai Viva-forever,tapi laki dia tak bagi.Katanya kereta kecik,tak muat anak ramai.Masalahnya bila nak pergi tempat jauh-jauh,tak pakai juga Wira reput tu.Tetap kena sewa kereta lain.”Bijak'” sungguh laki dia.Kesian la sikit kat wife yang bekerja,dalam masa yang sama perlu menyelenggara anak-anak.Awok tidorrr aje kat rumah sampai pukul 9.

kereta zaman akn dtg

Gambar hiasan

Taknak berhutang dengan membeli kereta baru tu bagus,tapi lebih bijak kalau kereta yang ada tu diselenggara sampai tip-top.Tak payah la kemut sangat.Eh,malu la Wira takut jalan jauh.Arwah bapak aku dulu rilek je start Mitsubishi Evolution Galant Sigma tahun 1977 balik Sekinchan.Zaman tu plak mana ada highway LPT.Biasa lepas subuh gerak dari Lepar Utara,nak dekat Asar baru sampai Tali Air 8,Sekinchan.Terberak kencing baru sampai,but the point is kereta tu cemerlang sekali menjalankan tugas tanpa gagal.

Rabu, 19 Februari 2014

Unlock Your Mind

Semalam aku baca artikel dari laman sesawang automotif tempatan,funtasticko.net.Nak kata follower website tu taklah juga,cuma aku suka baca pendapat komentator entri website tu tentang industri automotif nasional/antarabangsa dari kacamata peminat Proton.Apa kesimpulan yang aku dapat katakan ialah majoriti diorang die hard fan Proton.
Tak salah jadi peminat tegar,cuma kurang baik bila sebahagian kecil terjebak dalam kategori taksub.Kenapa?Begini ceritanya…

Semuanya bermula dari video ni:


Agak menarik cara geng-geng ni membuat ulasan.Santai habis.Secara keseluruhan kereta dengan reputasi love-hate diatas mendapat review dan respon yang baik.Bukan senang ya nak jumpa video ujipandu kenderaan dalam bahasa kebangsaan.Satu usaha yang baik untuk team Roda Pusing.
Sesiapa yang mengikuti perkembangan website tu tentu dapat mengesan kecenderungan komuniti disitu terhadap Proton;sekali lagi aku tegaskan,tak salah langsung.Tapi komen dari entri tu buat aku tersenyum simpul.
Kereta apa yang selayaknya perfect dimata diorang ni agaknya ya?
VIDEO   Pandu uji Toyota Vios baharu  funtasticko   funtasticko.net

Apa yang salah kalau tak ada komen negatif?Tak dengar betul-betul ni…Come on my friend..
Aku rasa diorang ni imagine parameter nak ujipandu sesebuah kereta tu sama je semua kot.Let say,benchmark Preve untuk semua kelas sedan.Tak bolehlah macam tu.Kena rujuk balik purpose setiap kategori kenderaan yang hendak diuji;adakah memenuhi tujuan dan kehendak ia dibuat.

Aku teringat sesuatu yang aku baru pelajari iaitu kepentingan outcome melebihi output.Benda ni berkaitan dengan LFA (Logical Framework Approach).Dalam sistem pendidikan kebangsaan aku tak pastilah ada ke tak subjek ni.
Kebelakangan ni banyak perubahan dalam sistem pentadbiran agensi kerajaan,tapi tak semua orang sedar.Benda ni makan masa bertahun-tahun untuk menampakkan hasil.Secara ringkasnya macam aku sebut tadi,outcome vs.output.Sebagai contoh institusi penyelidikan,buat research,kumpul paten dan menang award.Itu namanya output dari seseorang doktor atau pegawai penyelidik.Cukuplah untuk naik gaji dan pangkat.
Ianya diterima baik selama ni tetapi tidak lagi sekarang.Output sahaja tak memadai.Apa yang dikehendaki sebenarnya ialah outcome;siapa yang bakal mendapat faedah daripada output tadi.Aku bagi contoh la ye?
Aku diminta buat penyelidikan tentang potensi rumput lalang.Selepas berperang dengan peralatan makmal,aku buat announcement yang lalang ada komponen kimia yang boleh mengubati kanser.Aku dapat award dan penemuan aku tu dipatenkan.Untuk makluman kos paten adalah puluhan ribu setahun,macam lesen jugak la.
Ok,setakat ni,tercapai tak matlamat penemuan aku tadi?Ya sebab penemuan tu berjaya menang award dan menaikkan nama institusi tempat aku bekerja tapi tidak lagi mencapai outcome yang dikehendaki.
Outcome yang bagaimana?Nampak tak output aku tadi hanya menang award tapi tak boleh buat duit dan memberi manfaat kepada banyak pihak atau menjana keuntungan negara?Bila dibuat analisis lanjut,bekalan lalang tak cukup untuk dikomersilkan.Pulak dah..Manfaat ni yang dikategorikan sebagai outcome.Matlamat tersirat yang kita kena capai.
So,kejadah apa aku taip panjang-panjang tapi macam tak ada kena mengena dengan industri automotif tempatan?

Baca baik-baik…..sebelum mula buat kereta,kena fikir S.M.A.R.T.Analisis kritikal apa yang nak dibuat,untuk siapa,kos,abiliti dan sebagainya.Tujuannya supaya apa yang dihasilkan memenuhi kehendak pasaran secara maksimum.Kehendak pasaran bermaksud apa yang sebenarnya masyarakat perlukan,bukannya apa yang masyarakat mahu.
Dua perkara penting dalam dunia ni ya,iaitu perkara baik (good thing),dan perkara betul (right thing).Sepatutnya kita kena dahulukan perkara betul (right thing),baru diikuti perkara baik (good thing).Mengikut kehendak peminat itu baik,tetapi tidak semestinya betul.
Yang ni kena buat research,responden dari seluruh lapisan masyarakat,merentasi latar belakang budaya dan ekonomi(aku pasti diorang memang ada buat benda ni).Jangan terpengaruh dengan kehendak kelompok minoriti.Dahlah minoriti,bukan semua pulak tu yang mampu beli.
Berbalik kepada sesetengah peminat Proton,take it as a medicine.Belajar dari pesaing,sentiasa tanamkan sifat we can do far more better than that.Bukan menganggap kritikan kepada lawan adalah kemenangan dipihak anda.Kenapa Toyota success dengan Vios di Malaysia?Bukan sebab ramai ah soo & ah beng dalam Malaysia ni,jangan salah faham.Buka minda dan jangan taksub.Baru boleh nampak ‘kunci’ rahsianya.Bandingkan jenama ni dengan jenama tempatan dari skop outcome.

Macam bos aku cakap,dia marah bukan sebab dia benci,dia marah sebab nak realign us back on track.

Selasa, 4 Februari 2014

Melaka Negeri Cantik,Tapi...


As salam semua,
Atas urusan kerja,hari ni aku berada di Jasin,Melaka.Urusan pengumpulan sampel ada separuh lagi untuk diselesaikan.Harap-harap semuanya selesai esok.Lagi cepat lagi bagus.Bukan sebab tak seronok buat kerja outstation ni,masalahnya ialah bajet yang ketat.Tak syoklah pakai duit sendiri,lepas tu claim lambat dapat.
Perjalanan kali ni hanya melibatkan negeri Melaka.Dari Tampin Negeri Sembilan ke Alor Gajah,lepas tu bermalam di Masjid Tanah.
Planning awal sebenarnya nak bermalam di Alor Gajah,tapi rupanya susah nak cari hotel kat situ.Di Masjid Tanah pun sama,yang ada cuma homestay.Mujur homestaynya tiptop dengan harga yang berpatutan.Kalau berkunjung ke Masjid Tanah,cuba la bermalam kat sana.Satu bilik dua katil singel cuma RM70.Nama homestay tu Solok Duku Homestay.Solok Duku tu nama kampung barangkali.Aku cuma tau solok lada.Duku sumbat dengan isi ikan+kelapa parut tak pernah pulak aku jumpa.
Hari ni aku bermalam di Hotel Sri Impian Jasin,berdekatan Econsave Jasin.Ini je yang ada.Sebenarnya ada satu lagi hotel bersebelahan Stadium Jasin,tapi nampak creepy siap dengan semak samun.Bermalam kat situ free je,tu pun kalau berani la.
Hotel Sri Impian ni agak errrr................walaupun fasilitinya nampak macam mantap.Aku ambik bilik dua katil single dengan harga RM99 satu malam termasuk breakfast.Kemudahan yang ada TV kotak,aircond,WiFi,pemanas air dan pencahayaan berkeamatan rendah dari sebijik mentol.Selain lampu yang malap tadi,siaran Astro pun takde.Kalau nak tengok Astro ada bilik khas di aras dua.Lagi satu ialah amaran yang tertampal didinding,"DILARANG MEROKOK".What the heck??Jasin bandar hijau?Kemon lah,pi ukur kuantiti karbon monoksida ekzos kereta kat luar sana tu.Ni lah pertama kali aku jumpa hotel yang tak boleh merokok.
Hasil penjimatan tenaga elektrik ni mampu menampung kos sarapan pagi besok
Oklah,bebel panjang pun bukan management hotel baca.Setakat ni aku dah sampai Melaka dalam empat kali kot.First time masa zaman sekolah dulu.Biasalah ikut lawatan.Lepas tu jalan-jalan dengan wifey masa baru-baru kawin.Mencari sampel ni yang syoknya ialah segala ceruk negeri kami masuk,so dapatlah nampak kepelbagaian cara hidup dan jugak kegiatan ekonomi negeri-negeri yang dilawati.
Pertama sekali aku nak cakap tentang Melaka ialah negerinya cantik.Walaupun perindustrian tak berapa nak rancak,negerinya bersih.Kebanyakan kampung yang aku masuk rumahnya besar-besar,macam berlumba-lumba dengan jiran pulak rumah siapa lawa.Jalanraya dalam kampungnya walaupun tak lebar,keadaannya amat baik.Susah sangat nak jumpa lubang.Good job Melaka.

#mohontambahhotelmurahkatMelaka


Khamis, 30 Januari 2014

Andai Mahu Jadi Usahawan

 

Semalam kawan baik aku ada tanya pasal bisnes.Dia ada perancangan untuk buat bisnes produk.Actually dulu kami sama-sama kerja dalam bidang pemprosesan herba lebih kurang empat tahun setengah.Pengalaman dia dalam bidang pemprosesan herba jauh lagi lama dari aku,cuma aku ada sikit pengalaman dalam bidang produksi krim dan produk kecantikan.

Dia pun tanya la pasal dana.Dana nak bisnes ni dari bank pun boleh apply,janji proposal cun.Tapi tak boleh juga mula daripada kosong.Sekurang-kurangnya kita dah ada first step contohnya ada prototaip produk,ada premis dan yang wajibnya lesen perniagaan.Kalau tak silap akulah.

Aku rasa bank atau mana-mana institusi pembiaya tak bagi dana dengan modal air liur je.

Kemudian dia sebut pasal produk.Dari pengalaman kerja dia aku faham yang dia prefer produk bahan mentah berasaskan herba.Yelah,benda yang kami sama-sama arif.Pendapat aku pulak lain.

Memang betul kita ada pengalaman banyak,tapi kita cuma ada pengalaman manufacturing,marketing strategy takde.Benda-benda herba ni kalau betul-betul nak serius berniaga kena ada paperwork yang mantap.Bukan setakat pemprosesan berstatus GMP je.Akan datang,semua benda perlu jelas asal-usulnya.Maksud aku bahan mentah sebelum diproses tu ada kertas kerja yang menunjukkan sumber genetik pokok,kandungan bahan aktif yang terbukti dan bla..bla..bla..Bahasa ringkasnya ialah sumber bahan mentah datang dari QDPM(Quality Declared Planting Material).

Baru la bisnes boleh pergi jauh.Setakat main dalam Malaysia je siapa nak beli.Ada beratus-ratus syarikat yang buat benda sama.That’s why kita kena stand out daripada pesaing yang ramai-ramai nih dengan business plan yang bagus.

Kemudian fikirkan soal jumlah dana yang berjaya diperoleh.Sejuta?Dua juta?Atau ratus-ratus ribu je?Apa yang aku nampak dalam perniagaan herba ni,mesin pemprosesan adalah perkara yang amat-amat perlu dititikberatkan.Matematiknya mudah,ada modal besar dapatkan saja mesin dari Jerman atau Swiss.Kalau tak mampu,mulakan dengan mesin custom made dari Sungai Buloh.Cuma mesin-mesin custom made ni kurang efisien.Kilang mesin boleh fabricate apa juga mesin yang kita nak,tapi diorang tak ada team engineer untuk buat efficiency calculation.

Berapa flowrate,temperature,vacuum pressure atau setidak-tidaknya berapa tebal optimum stainless steel yang nak digunakan.Semuanya hanya gunakan imaginasi diorang je.

Mesin macam tu masih boleh berfungsi,tapi kita tak boleh dapat hasil yang optimum dengan kos yang minimum.Caranya ialah,belajar dari pengalaman…lepas tu kita sendiri yang buat design,diorang fabricate sahaja.Mesin yang baik akan menjimatkan masa,kos,tenaga pekerja dan juga meningkatkan yield.Maknanya untung lah.

Itulah cabaran dunia usahawan herba.Untuk mencapai tahap boleh berdikari barangkali akan memakan masa dua ke lima tahun.Bergantung pada kekuatan mental usahawan tu sendiri.Jangan baru setahun dua bisnes dah mula pakai kereta besar.Faham-faham lah ye.

Macam banyak sangat je challengenya ye dak?Apa bidang pun ada cabarannya tersendiri.Apa yang kita boleh buat ialah pilih challenge yang kita boleh atasi.Aku teringat satu hadis atau terjemahan Al-Quran,”Allah S.W.T tidak akan membebankan hambanya melebihi dari keupayaannya”,lebih kurang macam tulah bunyinya.Wallahua’lam…Kita dikurniakan akal,banyak jalan kita boleh pilih.

Lagi persoalannya ialah,andaikata aku sendiri yang nak buat bisnes,bidang yang bagaimana aku pilih.Dah tentu bidang yang aku pandai buat iaitu manufacturing.Cuma aku tak pilih bidang bahan mentah herba,walaupun aku ada sikit pengalaman tentang bidang tu.

Aku akan pilih bidang yang hampir sama juga,tetapi risiko dan cabarannya sedikit ringan berbanding industri bahan mentah herba.Contract manufacturer.

326837487_219

Macam ni.

Katakan aku ada modal.Untuk permulaan aku akan set up premis makmal,proses dan pembungkusan berstatus GMP,tapi menumpukan pada produk kontrak.Penghasilan produk kontrak ni untung per unitnya kecik je,tapi aliran tunai bagus.Keduanya,kita tak perlu fikir marketing dan promosi produk.

Once kita dah deliver produk kepada pelanggan,dapat cek,done.Kecuali kalau ada produk defect,itu saja.Di peringkat awal,ada baiknya mulakan dengan sesuatu yang kurang berisiko.Bila dah stabil dan boleh catch up demand,barulah boleh fikir produk sendiri.

Lepas tu marketkan produk dengan harga yang orang ramai mampu.Tak payah nak main premium sangat.Mampu ke nak head-to-head dengan brand terkenal?Dalam bidang macam ni ,branding amat-amat mempengaruhi pasaran.So kalau rasa brand kalian gitu-gitu je,juallah dengan harga yang munasabah.Ingat,Malaysia ni bukan negara yang rakyatnya willing to spend ratusan ringgit semata-mata untuk produk tak terkenal.

Dua benda je yang terlajak laris dalam Malaysia ni,barang kecantikan dan seks.Kat Facebook kebelakangan ni banyak pulak iklan produk membesarkan tuuutt dengan testimoni yang…adoyaii…malu kalau dibaca bebudak kecik.Ini realiti.Produk kesihatan duduk tangga berapa aku tak pasti.Mungkin sama dengan kedudukan Manchester United dalam EPL sekarang.

Arini terasa macam penulisan mantap dan padu plak.Krik..krik…krik…