Ahad, 5 Januari 2014

Projek Jalanraya...


Salam bertemu lagi...
Sebenarnya agak banyak idea untuk penulisan sempena tahun baru ni,tapi malangnya kebanyakan topik tidak sesuai diulas dalam kedudukan aku sekarang berbanding sebelum ni semasa bekerja di sektor swasta.Terpaksalah aku tapis dulu topik-topik yang sesuai sedangkan ada antara isu-isu tu yang tak tahan jejari ni nak mengulas.Cuma yang merisaukan adalah bila ada segelintir pembaca tak sampai kepada maksud tersirat yang aku cuba sampaikan.
Jalan selamatnya adalah menulis cerita-cerita biasa saja,orang pun senang faham.Beberapa minggu lepas aku ada terjumpa satu laporan impak kepada alam sekitar berkenaan projek jalan penghubung antara Felda Lepar Utara - Sungai Lembing.Isi kandungan laporan tu aku ceritakan serba sedikit kejap lagi.Mula-mula kena tahu dulu projek apa benda ni dan juga apa keperluan untuk projek yang khabarnya dirancang sejak pertengahan 80-an lagi.


Aku yakin ramai yang tahu dimana terletaknya Sungai Lembing,rasanya ada tercatat dalam buku teks Geografi sekolah menengah.Dulu-dulu Sungai Lembing ni makmur dengan adanya lombong bijih timah,tapi seperti juga kebanyakan bandar-bandar perlombongan,kemajuannya terhenti dan merosot bila galian mula berkurangan.Tapi tak apa,pokoknya orang tahu apa itu pekan Sungai Lembing dan dimana terletaknya Sungai Lembing.
Itu cerita tentang Sungai Lembing.Sekarang aku nak tanya pembaca,dimana terletaknya Lepar Utara?Zaman aku sekolah dulu pun ada juga orang Pahang yang tak tau dimana Lepar Utara.Kalau ada yang tau pun orang akan cakap tempat tu jauh bebenor,dalam hutan,ulu banat dan sebagainya.Ya,hampir kesemua telahan tu benar,tapi tidak tepat.Adakah 2 jam 30 minit dari Lepar Utara ke Gombak lebih jauh dari 4 jam 30 minit dari Gombak ke Alor Star?Pernah dengar lagi tak orang cakap 'uiiiiiiiiiiii!jauhnya kampung hang!'bila disebut anda berasal dari Alor Star?Tak ada kan?
Kecuali anda warga Lepar Utara.Barangkali orang Pahang sendiri akan cakap lokasinya jauh.Secara geografinya,Lepar Utara ni terletak di tengah-tengah Negeri Pahang dan dikelilingi ladang kelapa sawit dan hutan hujan Khatulistiwa yang bergunung ganang.Bandar terdekat ialah Bandar Jengka dalam anggaran 50km dan jarak ke Gombak lebih kurang 200km.Aku pernah catat mileage dari halaman rumah kakak aku di Greenwood hingga ke laman rumah mak aku,tepat 200km.
Jarak ke ibu Negeri Pahang pulak ialah 210km iaitu dari Felda Lepar Utara 4 - Kuantan melalui gugusan Jengka,Lebuhraya Pantai Timur dan exit di Gambang.Nampak tak betapa turun ke Gombak lebih dekat sikit daripada turun ke Kuantan?Tak hairanlah pertama kali aku sendiri menjejak kaki ke Kuantan masa aku berumur 19 tahun.Siapa nak pergi kalau dah jauh macam tu?
Kalau rajin lepas ni buat macam yang aku cakap ye?Buka Google Earth,pinpoint kat mana Lepar Utara(N 3'53' 58.2",E 102 46' 43.4") dan Sungai Lembing.(N 3 55' 4.8",E 103 2' 9.9")Lepas tu guna function ruler,ukur jarak kedua-dua tempat tu.Dari kiraan aku,jaraknya lebih kurang  35km.Route calculation pulak dari Sungai Lembing ke bandar Kuantan lebih kurang 35km juga.Jumlah keseluruhan 70km.Sekarang bandingkan jarak asal Lepar Utara-Kuantan (210km,sebahagiannya bertol) VS. jarak baru 70km (tiada tol).
Jauh bezanya kan?
Disitulah relevannya pemmbinaan jalan baru penghubung antara Lepar Utara dan Sungai Lembing tadi.Jarak dan masa perjalanan dapat dipendekkan,dan seterusnya memakmurkan sosio ekonomi dikawasan sekitarnya.Jalan baru tu juga dapat memendekkan jarak dari bandar Jerantut ke Kuantan.
Berkenaan projek tersebut,khabarnya ia akan dimulakan awal 2014 dan berakhir sekitar akhir 2016.Itu dari apa yang aku baca dalam laporan tu lah.Wallahua'lam..
Untuk baca laporan tersebut,boleh baca di sini.











Selasa, 31 Disember 2013

Entri Penutup 2013


Kembali bertemu selepas lama aku tak mengemaskini entri blog ni.Nak kata sibuk tu tak lah,cuma ketiadaan komputer untuk menaip.Masa yang ada depan PC pun biasanya digunakan untuk mengemaskini laporan bulanan.Selebihnya masa aku banyak dihabiskan ditapak semaian keratan pokok.
Seronok sebenarnya belajar benda-benda baru.Bidang pertanianlah satu bidang yang masih lagi dipandang rendah oleh sebahagian masyarakat kita.Sesetengah orang tak bagi anak dia belajar Ijazah yg berkaitan pertanian.Kerja kotor katanya.Baik jadi engineer atau cikgu,besarkan perut dengan kerusi empuk dalam kondisi aircond.
Berapa gaji engineer fresh grad?
Adik member aku study akaun sampai Ireland,balik tanam rock melon atas tanah 3-4 ekar,rilek je dapat puluh ribu semusim.Amacam?
Realiti yang kita semua tak sedar ialah,kebanyakan benda yang kita makan hari-hari adalah diimport dari luar.Barang makan yang paling asas,beras,pun diimport dari luar sebab bekalan dalam negara tak cukup.Ingat lagi perkataan Negeri Kedah Jelapang Padi?
Aku rasa dah tak relevan lagi dah sekarang ni.Cuba jenguk-jenguk sawah padi kat Alor Star nun.Banyak yang tanam rumput dari padi.Yang ditambak jadi taman perumahan pun banyak juga.Terengganu,Pulau Pinang,Perak dan Kelantan pun ada padi tapi tak secantik dan sesistematik sistem penanaman padi di Selangor.Kalau ada rezeki ke negeri orang,tengok-tengoklah sama benda yang kita letak dalam pinggan tiap hari.
Bercakap mengenai import makanan,apa benda yang kita tak import?Hampir semua import belaka.Cili kering,bawang,kentang,kobis...banyaklah kalau nak ditulis satu-satu.Bayangkan semua benda-benda ni tak mampu lagi dibekalkan ke negara kita,dan yang dihasilkan dalam negara pulak melambung berganda-ganda harganya sebab tak cukup bekalan.Boleh jawap "duduk oversea kalau Malaysia mahal"?
Sistem yang ada sekarang tak betul.Terlalu mengejar kemodenan infrastruktur sampai terlupa asas untuk hidup iaitu makanan.Tengok macam aku ni ha,nak menaip pun gigil sebab tak lunch lagi.Apa guna PC power kalau tak larat nak menaip sebab kebulur?
Bila dah kebulur cari nasik.Mana datang nasik?Dari beraslah.Beras pulak siapa tanam?Orang kampunglah,Malaysia punya.Ye ke?.....cuba check bebaik dari mana datangnya...

Sebelum aku habiskan entri ni,aku ucapkan Selamat Tahun Baru 2014,dan bertabahlah menghadapi cabaran berat ekonomi  2014.Berbelanja dengan bijak,tambahkan pendapatan.



Selasa, 10 Disember 2013

Renungan Sejenak


Tadi aku luangkan masa agak lama membelek inbox email Yahoo.Walaupun email utama aku pakai sekarang ialah Gmail,semua komen dalam blog aku ni akan masuk kedalam email Yahoo.Ada la satu dua email yang aku sempat reply awal,ada jugak yang dah hampir setahun baru aku sedar ada komen kat entri tu.Maaf lah ye?Ada tujuh ratus lebih entri yang berkemungkinan dibaca orang.
Sambil-sambil scroll inbox lama-lama,rupanya ada juga komen yang aku terlepas pandang.Bila aku baca semua komen-komen yang aku dapat,aku sedar yang tak semua penulisan aku diterima orang.Aku mengaku,ada fasa-fasa zaman berblogging aku yang agak keras dan agak semberono.Mostly entri-entri lama.
Terima kasih untuk semua yang menegur samada secara baik atau kasar.Semuanya adalah pembaca blog ni.Tak semua benda yang berlaku disekeliling kita ni boleh dikongsi sewenang-wenangnya.Apatah lagi andaikata ianya ditulis dengan skil yang rendah,barang pasti maksudnya akan disalahertikan.
Dalam masa kejarangan aku menulis entri ni,aku juga ada berfikir tentang hala tuju blog ni,apa matlamat sebenarnya.Dalam kebanyakan entri aku suka kongsi maklumat ilmiah,pengalaman dan sikit sebanyak penulisan buah fikiran yang tak berapa nak genius.
So,aku buat keputusan untuk mengekalkan penulisan pengalaman dan maklumat ilmiah sahaja berbanding ulasan atau luahan perasaan terhadap kebobrokan dunia sekeliling.Dikhuatiri ramai yang sakit hati dan menyumpah seranah.Tak semestinya apa yang baik itu betul pada masanya.
Diawal-awal aku berblogging dulu memang aku cuba menegur dunia sekeliling aku,malangnya orang kita sukar menerima perubahan.Tegar macam tunggul balak.Apapun aku akan kembali menulis benda yang aku arif sahaja.

*Hujan diluar pejabat mencurah-curah turun.Macamana aku nak pegi stesen bas nihhh??



Aku takde apa nak cerita jugak sebenarnya ni..

Rabu, 27 November 2013

Respon Dari Pengurus Perodua SC


Berkenaan isu aircond kereta aku semalam,pagi tadi aku sempat menghubungi pihak Perodua Servis Sunway Damansara Technology Park melalui emel.Emel aku dijawab oleh Senior Manager Encik Sazali bin Md.Atan yang menerangkan situasi sebenar.
Apa yang berlaku ialah,cawangan Perodua Servisnya tidak pernah melantik mana-mana pihak luar untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan di premis mereka.Kejadian yang berlaku keatas kereta aku disebabkan oleh pekerja mereka yang tidak amanah dalam menguruskan pelanggan.
Antara lain isi kandungan emel beliau ialah,beliau bertanyakan kenapa aku tidak menservis kereta melalui syarikat,dimana pembayaran dibuat di kaunter dan disertakan resit.Begini ceritanya:

Pagi Jumaat tu aku ke Perodua Servis Sunway Damansara Technology Park selepas beberapa hari sebelumnya bertanyakan cawangan-cawangan  Perodua Servis berkenaan kos menservis sistem aircond.Memandangkan kos menservis disini lebih berpatutan dan jugak dekat,aku pilih pusat servis ni.Aku pun memang biasa hantar kereta buat major servis.
Macam biasalah,pergi ke kaunter dan bertanyakan costing kerja-kerja pembaikan aircond.Lepas tu tunggulah sekejap.Hari tu aku menunggu kat bilik tingkat atas sebab agak ramai orang sementara SA memeriksa punca kerosakan sistem aircond aku.
Tak lama lepas tu SA panggil aku bagitau kompressor rosak.Tah datang dari mana,tetiba ada Cina pomen yang offer kompressor recon.Nampak macam baik benar dengan SA tu.Aku takdelah fikir bukan-bukan sebab  mula-mula aku sampai kat Perodua SC tu pun memang aku berurusan dikaunter.Telahan aku agaknya kerja-kerja aircond memang di 'sub con' pada pomen luar.
Tapi bila bayar,Cina tu cakap bayar kat dia sebab dia cuma tumpang bengkel tu.Dah sah la takde resit.So,aku fahamlah ni projek luar staff diorang.Itupun aku tak berapa kisah sangat asalkan kerja dibuat dengan betul.
Yang menjadi persoalannya ialah,aku berurusan dikaunter,kenapa mekanik luar yang dipanggil?Aku tak mempersalahkan pihak pengurusan Perodua SC tu,cuma adalah malang bagi mereka mempunyai pekerja-pekerja yang tidak amanah.
Apa yang aku dah bayar pun takdelah aku fikir nak minta semula.Biarlah sistem pengadilan akhirat yang menentukan.Apapun aku ucapkan terima kasih banyak kepada Encik Sazali yang sudi menjawab emel aku.Pesanan aku kepada pemilik kenderaan Perodua,beberapa perkara perlu diambil perhatian:

1.Siapa yang menjalankan kerja-kerja pembaikan
2.Diterangkan secara terperinci bahagian mana yang mengalami kerosakan
3.Memastikan mekanik menjawab apa juga persoalan yang dibangkitkan pemilik kereta.Sekiranya mekanik cuba mengelak dengan alasan sibuk dan juga bekerja dibelakang pandangan kita,PASTI ada sesuatu yang cuba disembunyikan.Ini memang PASTI.Pasti kencingan sedang berlaku.
4.Perhatikan cara mekanik mencari punca kerosakan.Setakat buka bonet,intai-intai celah enjin then terus declare kompressor rosak,mekanik tu memang nak kena ketuk dengan spanar saiz 42.