Seawal sebelum Ramadan lagi 'gambar curi' Perodua sedan baharu sudah mula viral di laman sosial. Kemudian hari ini, beberapa laman web automotif tempatan mula menyiarkan artikel ujipandu ringkas model tersebut. Khabarnya ada perjanjian antara wartawan dan Perodua sendiri dimana artikel berkaitan hanya boleh disiarkan hari ini.
Itupun dengan syarat tiada gambar penuh sehinggalah pelancaran rasmi.
Aku dah baca dua artikel berbahasa Inggeris dari Paultan dan bahasa Melayu di careta.my. Daripada artikel tu, aku rumuskan dahulu bahawa Perodua sedan yang diberi nama Bezza ini hampir melengkapi keperluan ( ya, bukan nafsu) majoriti rakyat Malaysia.
Selain dari itu, faktor keselamatan yang dikatakan tidak menjadi keutamaan Perodua sudah dipenuhi pada Perodua Bezza ini. Buktinya? Perodua Bezza sarat dengan gadget-gadget yang setaraf dengan pesaingnya.Nanti kita go through satu persatu.
1. Perodua sedan ini bukanlah model 'fotostat' sepertimana model-model terdahulu. Berasaskan platform Axia, Perodua Bezza dibangunkan 100% menggunakan bakat tempatan. Pelik kan? Bila masa Perodua pandai R&D? Itu strategi syarikat. Bukan setakat R&D, kerahsiaannya pun terjaga. Tau- tau je dah nak launching.
2. Enjin yang digunakan adalah enjin BARU yang dibina di kilang enjin Perodua Sendayan, Negeri Sembilan. Varian 1 liternya tidak sama dengan enjin Axia. Enjin 1KR-VE dilengkapi dengan VVT-i, manakala varian 1.3 dengan dual VVT-i suntikan terus. Ini menyangkal persepsi haters yang dulu gemar menggunakan alasan Perodua menggunakan enjin berteknologi purbakala.
Penggunaan roller pada camshaft dan salutan teflon pada piston bukanlah purba sangat ya adik-adik.
3. Sekiranya kelengkapan beg udara dan ABS itu biasa-biasa, Perodua menambahbaik aspek keselamatan pasif dengan VSC. Tanyalah pakar-pakar Facebook diluar sana apa itu VSC. Ya, sekali lagi ketiadaan VSC pada model-model terdahulu menjadi modal buah mulut orang. Sistem VSC ditemani dengan sistem HSA (Hill Start Assist), Regenerative Braking, EBD ( Electronic Brake Distribution), Eco-Idle, dan kamera undur.
4. Sistem audio pada varian tertinggi dipasangkan dengan pemain 2-DIN dengan sambungan Bluetooth dan Smart Link. Smart Link ni macam Mirror Link/ MHL. Senang nak duplicate screen smartphone ke display lain yang support fungsi Mirroring/ MHL ni. Boleh faham tak ni?
5. Boot sebesar 508 liter lebih besar dari Vios dan jauh lebih besar dari Saga dan mampu memuatkan tayar gantian bersaiz penuh. Kalau tak cukup juga, seat belakang boleh dilipat 60/40. Ada komentar sinis yang tanya, 'boot besar-besar ni larat ke enjin nye nak bawak beban?"
Ok, dulu kereta-kereta Perodua ni serba kecik bootnya. Ni dah bagi besar, keluar soalan bebal pulak. Guna otak la sikit, ni kereta kegunaan harian, bukan kontena 40 kaki untuk angkut barang hari-hari.
6. Last but not least, lampu brek belakang menggunakan teknologi Light Guide macam kereta- kereta conti dan KPOP. Pakai mentol kang kedekut sangat. LED pun dah biasa-biasa.
Isnin, 18 Julai 2016
Jumaat, 15 Julai 2016
Menukar Motor Kipas Radiator Myvi
Salam Syawal dan berjumpa lagi dalam siri berpomen kereta sendiri. Posting-posting sebegini agak jarang sebab bila kereta rosak baru ada story. Kalau boleh jangan la rosak manjang, tapi yelah kereta dah tua banyak la part yang dah mula uzur.
Baru-baru ni kereta aku ada masalah waktu nak pergi kerja. Sambil-sambil tunggu traffic light hijau, aku perasan ekon tak berapa nak sejuk. Aku pusing tombol sampai nak habis pun tetap sama. Aishhh...apesal pulak ni?
Kemudian aku perasan temperature enjin makin meningkat.Ah,ni kipas buat hal la ni. Kipas radiator aku tu memang aku dah mark akan kong bila-bila masa. Almaklumlah dia dah berjalan keliling bumi 6.2 kali. (250,000km).
Step pertama,jangan gelabah puyuh. Buat-buat cool macam takde pape. Kalau sangkut tengah jem kereta tak bergerak, matikan ekon, turunkan cermin dan tutup enjin. Nak bergerak baru start. Dalam kes aku, area rumah aku tu je jem sikit sebab ada construction MRT. Lepas area Pelangi Damansara, baru la line clear sampai Taman Daya Kepong.
Motifnya adalah kerana waktu kereta tak bergerak, haba enjin tak dapat dibuang dengan bantuan kipas. So kalau dah nampak jarum temperature tu perlahan-lahan naik, tutup je enjin sebelum jarum sampai garis merah. Lebih garisan merah ni, kebarangkalian untuk head bengkok sangat tinggi.
Bila kereta bergerak, ada bantuan aliran udara dari depan, so tak ada masalah sepatutnya. Aku buat macam tu sampai la selamat parking kat opis. Bila enjin dah sejuk sikit, bolehlah buat kerja-kerja penukaran motor kipas. Problem benda-benda yang bernama motor ni biasanya carbon brush habis je, jarang rosak sebab isu lain. Kalau kipas angin rumah selalu jem tu pasal takde grease kat shaft dia. Selalunya kipas rumah cap ayam la yang tak pakai bearing. Diorang ganti dengan benda serupa tembaga tah apa nama dia.
Cara-cara nak DIY motor kipas Myvi ni kacang je. Org lelaki wajib kena tau, yang perempuan tak apalah, takkan nak baring-baring bawah kereta dengan baju kurung pulak. Ikut step kat bawah ni, sori ya gambar tak ada.
1. Sediakan tools seperti ratchet sekali dengan extension dia. Tak perlu yang panjang-panjang, yang 3 inci pun cukup sebab ruang kerja tak banyak, soket saiz 8 dan 10mm, pemutar skru Philips dan playar.
2. Apa-apahal pun sebelum mulakan kerja, tanggalkan terminal -ve bateri. Safety ni, jangan tanya kenapa. Lepas tu buka kotak penapis udara. Ini senang je, buka klip lepas tu buka dua bolt 10mm. Angkat keatas untuk lepaskan kotak penapis udara dari throttle body.
3. Cabut hos getah radiator. Sebelum cabut tu pastikan enjin dah sejuk ye. Kang ada yang kena kukus. Cabut bahagian hos yang melekat pada radiator. Yang ni pakai playar je. Kepit klip dia bagi longgar dan bolehlah tarik hos.
4. Tanggalkan soket kipas. Pandai-pandailah buat macamana asalkan tertanggal tanpa merosakkan dia.
5. Persiapkan ratchet tadi dengan extension dan soket 10mm. Buka empat bolt di kesemua sudut housing kipas. Bahagian yang paling sukar ialah bolt di bahagian bawah yang paling hampir dengan foglamp. Boltnya agak kedalam dan ruang yang ada sempit. Aku baring terus, senang buat kerja. Usaha lah sikit ye?
6. Selesai buka semua bolt, tarik keatas housing kipas tu. Nampak macam susah nak lepas, tapi memang boleh keluar. Kreativiti tu penting.
7. Buka nat saiz 8 yang mengikat kipas kepada syaf motor dan dua skru Philips untuk menanggalkan kipas dari housing.
8. Bawak part pegi kedai sparepart. Sebut je nak motor kipas radiator Myvi 1.3. Kalau diorang tak kenal, baru tunjuk sampel part. Memang ada pesen kedai spare part yang suka minta nak tengok sampel, takut tak sama. Tapi jarang la tokey tak kenal, lagipun bukan kereta modified.
9. Brand asal yang ada pada Myvi 1.3 facelift 2009 ialah Denso dan Made Indonesia. Aku beli brand yang sama cuma printing atas motor tu tulis Made In Japan dengan harga RM120. Tak tau la ori ke tidak. Harganya oklah pada aku.
10. Yang terakhir, pasang balik ikut reverse order, atau bahasa ibundanya undur balik. Lagi tak paham,haha! Senang je kan? Topup balik air radiator then free to go.
Semalam masa balik kerja wife aku ada bagitau satu cerita yang boleh dijadikan teladan. Berkait dengan cerita motor kipas radiator ni jugak.
Kawan dia menghadapi problem yang sama macam kes aku ni lah. Kawan dia pun call la husband dia. Dalam dok menunggu tu datang la pomen macha yang offer bantuan. Kawan wife aku ni pun cakap tunggu husband dia sampai.
Lepas 3 jam tunggu, husband dia sampai dan bagi approval untuk pomen tu repair. Masalah bemula disini.
Lepas bagi approval husband dia terus blah tinggalkan bini dengan pomen. Pomen pulak jenis nak mengencing je kerjanya, dikaborkan la yang ada benda lain rosak juga. Si isteri ni tentu-tentu lah tak tau apa, terpaksa agree sajalah dengan kos pembaikan yang berganda-ganda.
Pomen macha ni charge lebih RM500 untuk problem kipas rosak ni saja. Kesian campur marah bila aku dengar cerita wife aku.
Harga mahal tu nombor dua. Yang paling penting apesal tinggalkan bini macam tu saja? Eh, rasa nak mencarut pulak dalam bulan Syawal ni. Dibuatnya bini dia kena culik ke, rogol ke cemana??
Haiii la manusia macam ni pun ada. Nak cari ilmu berpomen jauh sekali, tunggu dan jaga keselamatan isteri pun tak boleh? Tak payah kawin la cam tu bang. Toksah bagi alasan sibuk kerja, jadi apa-apa karang menyesal pun tak guna dah.
So, suami-suami sekalian, jadilah jantan yang bertanggungjawab. Jangan tau nak sedap je. Belajar sikit-sikit asas membaiki kereta. Aku pun bukan lahir-lahir pandai terus, dah tentu la belajar. Duit dah tentu jimat, hasil kerja puashati. Lagipun macho apa lelaki main minyak, kotor-kotor tangan.
Sekian.
Baru-baru ni kereta aku ada masalah waktu nak pergi kerja. Sambil-sambil tunggu traffic light hijau, aku perasan ekon tak berapa nak sejuk. Aku pusing tombol sampai nak habis pun tetap sama. Aishhh...apesal pulak ni?
Kemudian aku perasan temperature enjin makin meningkat.Ah,ni kipas buat hal la ni. Kipas radiator aku tu memang aku dah mark akan kong bila-bila masa. Almaklumlah dia dah berjalan keliling bumi 6.2 kali. (250,000km).
Step pertama,jangan gelabah puyuh. Buat-buat cool macam takde pape. Kalau sangkut tengah jem kereta tak bergerak, matikan ekon, turunkan cermin dan tutup enjin. Nak bergerak baru start. Dalam kes aku, area rumah aku tu je jem sikit sebab ada construction MRT. Lepas area Pelangi Damansara, baru la line clear sampai Taman Daya Kepong.
Motifnya adalah kerana waktu kereta tak bergerak, haba enjin tak dapat dibuang dengan bantuan kipas. So kalau dah nampak jarum temperature tu perlahan-lahan naik, tutup je enjin sebelum jarum sampai garis merah. Lebih garisan merah ni, kebarangkalian untuk head bengkok sangat tinggi.
Bila kereta bergerak, ada bantuan aliran udara dari depan, so tak ada masalah sepatutnya. Aku buat macam tu sampai la selamat parking kat opis. Bila enjin dah sejuk sikit, bolehlah buat kerja-kerja penukaran motor kipas. Problem benda-benda yang bernama motor ni biasanya carbon brush habis je, jarang rosak sebab isu lain. Kalau kipas angin rumah selalu jem tu pasal takde grease kat shaft dia. Selalunya kipas rumah cap ayam la yang tak pakai bearing. Diorang ganti dengan benda serupa tembaga tah apa nama dia.
Cara-cara nak DIY motor kipas Myvi ni kacang je. Org lelaki wajib kena tau, yang perempuan tak apalah, takkan nak baring-baring bawah kereta dengan baju kurung pulak. Ikut step kat bawah ni, sori ya gambar tak ada.
1. Sediakan tools seperti ratchet sekali dengan extension dia. Tak perlu yang panjang-panjang, yang 3 inci pun cukup sebab ruang kerja tak banyak, soket saiz 8 dan 10mm, pemutar skru Philips dan playar.
2. Apa-apahal pun sebelum mulakan kerja, tanggalkan terminal -ve bateri. Safety ni, jangan tanya kenapa. Lepas tu buka kotak penapis udara. Ini senang je, buka klip lepas tu buka dua bolt 10mm. Angkat keatas untuk lepaskan kotak penapis udara dari throttle body.
3. Cabut hos getah radiator. Sebelum cabut tu pastikan enjin dah sejuk ye. Kang ada yang kena kukus. Cabut bahagian hos yang melekat pada radiator. Yang ni pakai playar je. Kepit klip dia bagi longgar dan bolehlah tarik hos.
4. Tanggalkan soket kipas. Pandai-pandailah buat macamana asalkan tertanggal tanpa merosakkan dia.
5. Persiapkan ratchet tadi dengan extension dan soket 10mm. Buka empat bolt di kesemua sudut housing kipas. Bahagian yang paling sukar ialah bolt di bahagian bawah yang paling hampir dengan foglamp. Boltnya agak kedalam dan ruang yang ada sempit. Aku baring terus, senang buat kerja. Usaha lah sikit ye?
6. Selesai buka semua bolt, tarik keatas housing kipas tu. Nampak macam susah nak lepas, tapi memang boleh keluar. Kreativiti tu penting.
7. Buka nat saiz 8 yang mengikat kipas kepada syaf motor dan dua skru Philips untuk menanggalkan kipas dari housing.
8. Bawak part pegi kedai sparepart. Sebut je nak motor kipas radiator Myvi 1.3. Kalau diorang tak kenal, baru tunjuk sampel part. Memang ada pesen kedai spare part yang suka minta nak tengok sampel, takut tak sama. Tapi jarang la tokey tak kenal, lagipun bukan kereta modified.
9. Brand asal yang ada pada Myvi 1.3 facelift 2009 ialah Denso dan Made Indonesia. Aku beli brand yang sama cuma printing atas motor tu tulis Made In Japan dengan harga RM120. Tak tau la ori ke tidak. Harganya oklah pada aku.
10. Yang terakhir, pasang balik ikut reverse order, atau bahasa ibundanya undur balik. Lagi tak paham,haha! Senang je kan? Topup balik air radiator then free to go.
Semalam masa balik kerja wife aku ada bagitau satu cerita yang boleh dijadikan teladan. Berkait dengan cerita motor kipas radiator ni jugak.
Kawan dia menghadapi problem yang sama macam kes aku ni lah. Kawan dia pun call la husband dia. Dalam dok menunggu tu datang la pomen macha yang offer bantuan. Kawan wife aku ni pun cakap tunggu husband dia sampai.
Lepas 3 jam tunggu, husband dia sampai dan bagi approval untuk pomen tu repair. Masalah bemula disini.
Lepas bagi approval husband dia terus blah tinggalkan bini dengan pomen. Pomen pulak jenis nak mengencing je kerjanya, dikaborkan la yang ada benda lain rosak juga. Si isteri ni tentu-tentu lah tak tau apa, terpaksa agree sajalah dengan kos pembaikan yang berganda-ganda.
Pomen macha ni charge lebih RM500 untuk problem kipas rosak ni saja. Kesian campur marah bila aku dengar cerita wife aku.
Harga mahal tu nombor dua. Yang paling penting apesal tinggalkan bini macam tu saja? Eh, rasa nak mencarut pulak dalam bulan Syawal ni. Dibuatnya bini dia kena culik ke, rogol ke cemana??
Haiii la manusia macam ni pun ada. Nak cari ilmu berpomen jauh sekali, tunggu dan jaga keselamatan isteri pun tak boleh? Tak payah kawin la cam tu bang. Toksah bagi alasan sibuk kerja, jadi apa-apa karang menyesal pun tak guna dah.
So, suami-suami sekalian, jadilah jantan yang bertanggungjawab. Jangan tau nak sedap je. Belajar sikit-sikit asas membaiki kereta. Aku pun bukan lahir-lahir pandai terus, dah tentu la belajar. Duit dah tentu jimat, hasil kerja puashati. Lagipun macho apa lelaki main minyak, kotor-kotor tangan.
Sekian.
Selasa, 12 Julai 2016
Comment Box Is Back!
Salah satu faktor yang aku rasa punca penurunan pembaca ialah kehilangan kotak komen.
Selepas try n error bermain HTML code, akhirnya kotak komen berjaya dikembalikan seperti dulu.
Jemput-jemput la berkomen ye? Nak berhujah pun boleh. Kita sembang secara ilmiah. Satu dua artikel akan menyusul dalam masa terdekat. InsyaAllah.
Selepas try n error bermain HTML code, akhirnya kotak komen berjaya dikembalikan seperti dulu.
Jemput-jemput la berkomen ye? Nak berhujah pun boleh. Kita sembang secara ilmiah. Satu dua artikel akan menyusul dalam masa terdekat. InsyaAllah.
Langgan:
Catatan (Atom)