Rabu, 26 September 2018

Pocophone F1, Takhta Master of Budget & Speed

Sekitar 2014, satu jenama baru muncul mencabar pasaran telefon pintar berprestasi tinggi iaitu One Plus. Dengan spesifikasi flagship tetapi pada harga mampu milik, jenama ini mula mendapat perhatian. Dikenali sebagai 'flagship killer' One Plus menepati hampir setiap kehendak pengguna yang mahukan telefon yang mampu menjalankan tugas dengan pantas tetapi murah.
Buat masa ni One Plus masih lagi dengan konsep spesifikasi tertinggi tapi produk mereka tidak lagi tergolong dalam kelompok 'murah' kerana mereka akur dengan kehendak pengguna yang mahukan spesifikasi tertinggi, rupa premium tapi bajet ketat. Akhirnya faktor bajet dan kos terpaksa diketepikan.
Tapi tak apa, patah tumbuh hilang ganti baru ape ada hal.
Xiaomi memperkenalkan sub jenamanya, Pocophone (Poco di India) dan model pertama mereka, F1. Ada sebab kenapa namanya F1. Mestilah sebab laju ye dak?
Pocophone F1 difokuskan untuk menjalankan tugas harian dan mobile gaming dengan pantas tanpa perlu berbelanja besar membeli flagship berbadan Gorilla Glass 5 yang akhirnya terpaksa ditutup juga dengan casing RM10.
F1 dibina berteraskan SoC Snapdragon 845, GPU Adreno 630,skrin IPS LCD 6.18inci 403ppi, 6 GB RAM, 64GB ROM dan bateri sebesar 4000mAh.
Nampak tak ciri-ciri flagshipnya disitu?
Sebenarnya banyak lagi ciri-ciri menarik yang disumbatkan dalam telefon mampu milik berharga RM1299 ni antaranya IR face unlock, fingerprint sensor yang pantas, dual speaker, 3.5mm audio jack, expandable memory slot/sim hibrid dan yang paling cool sekali ialah 'Liquid Cooling Technology'.
Liquid Cooling Technology ni bukan sekadar gimik ok, telefon ni memang tak panas langsung pada penggunaan biasa. Laporan dari mobile gamer yang bermain PUBG pada tetapan frame rate tertinggi sekalipun tidak menjejaskan suhu operasi mahupun kelancaran sistem.
Dari sudut penghasilan gambar, kamera Pocophone ni tidaklah ayam sangat. Malahan tidak keterlaluan jika dikatakan imej yang terhasil agak setanding dengan telefon pintar lain yang terbaru. Kamera belakang dilengkapi dua lensa 12 + 5MP dual flash dan kamera hadapan untuk ambil gambar muka sendiri sebesar 20MP.
Imej yang terhasil ketika pencahayaan mencukupi amat baik, so-so diwaktu malam dan pemprosesan imej dengan efek bokeh boleh dikatakan agak baik. Kecuali jika diteliti dengan mata helang, penghasilan bokehnya dan beautification pada gambar agak berlebihan sedikit.
Ketahanan bateri boleh dianggap baik bilamana purata SOT (screen on time) berada diantara 7 - 8 jam bagi penggunaan normal. Kalau bateri full pagi dan digunakan secara biasa barangkali boleh mencapai satu hari setengah. Pengecasan pantas disokong oleh Quickcharge 3.0 menggunakan USB Type C.
Ok,sekarang ni apa kurangnya Pocophone F1 memandangkan mustahil la spesifikasi tinggi tapi harga 1/3 flagship?
Setelah digunakan hampir 25 hari, aku dapati benda yang mereka abaikan untuk mengurangkan kos ialah material badan dan perlindungan LCD.

Material - Pocophone menggunakan material polikarbonat yang sedap sikit bila disebut berbanding plastik dikala jenama lain mula mengaplikasikan material aluminium pada telefon pintar pertengahan.
Perlindungan paparan adalah Gorilla Glass yang tidak dinyatakan generasi berapa. Ada yang kata Gorilla Glass 3. Sekarang dah nak masuk generasi ke 6. Ramai yang risau dengan ketahanan Gorilla Glass 3 tapi jangan lupa, di era kegemilangan HTC One X, ianya hanya dilengkapi Gorilla Glass generasi pertama dan diuji sebagai tukul!

Paparan - IPS LCD yang digunakan banyak dipakai oleh jenama lain juga untuk spesifikasi pertengahan. Kosnya yang lebih rendah dan paparan yang cukup baik menjadikan ianya cukup sesuai digunakan. Walaupun AMOLED lebih cantik dengan warna yang punchy dan kurang penggunaan tenaga, kosnya yang merepek akan menghantui anda jika anda memerlukan alatganti sekiranya skrin pecah.

Sambungan - ada sedikit kekurangan dari segi sambungan ke pengendali khidmat talian dan gadget lain. Untuk pengguna Digi, telefon ini tidak menyokong LTE😭 Walaubagaimanapun kelajuan 4G nya memadailah. Telco Malaysia ni bukan power sangat pun.
Sistem perkongsian paparan (screen sharing) tidak begitu mengkagumkan aku. Pocophone dilengkapi wireless display maknanya anda boleh memaparkan paparan telefon ke tv pintar malangnya hanya paparan yang boleh dikongsikan ke tv, bunyi kat telefon,WTF?! Telefon Z2 purba aku lagi power woii!

Perlindungan Ingress Protection - Pocophone F1 tiada perlindungan dari rendaman air. Maklumlah bajet kecik je kan. So tak payah panik sangat ok? Nak perlindungan dari air sepenuhnya, sediakan bajet lebih dari 2k.

Striman HD Netflix - Isu ni sangat popular di page Facebook Pocophone Malaysia. Ianya berlaku kerana Pocophone F1 tiada lesen Widevine L1; lesen yang membenarkan penstriman video HD. Sebagai pengguna Netflix dengan pakej Ultra HD dan pengguna Pocophone, aku tak rasa isu ni masalah yang berat sangat. Pertamanya bukan pasal kekurangan hardware. Lesen je pun, benda ni anytime boleh fix dengan update akan datang. Kedua nak tengok filem baik tengok kat TV rumah jelah. Semua benda kau nak buat kat phone gila ke apa.

Bleeding - Masalah ni bukan saja dihadapi kaum wanita, telefon pintar juga tidak terkecuali. Semenjak aku mula menggunakan telefon pintar, masalah ni aku tak pernah dengar langsung. Bila aku mencuba jenama China, isu bleeding display ni agak kerap diperkatakan. Selepas aku memahami apa itu masalah bleeding, aku dapati panel LCD Pocophone aku ada sikit bleed di bahagian dagu.
Keadaan ni hanya boleh dikesan bila skrin memaparkan warna hitam sepenuhnya. Bleeding yang dimaksudkan adalah paparan warna hitam tidak dapat menghalang sepenuhnya cahaya putih dari belakang layar skrin. Maka warna hitam tadi akan nampak sedikit pudar di kawasan pinggir skrin. Dari komen-komen yang aku baca, ramai pengguna Pocophone tak berpuashati dengan masalah ni. Aku agak beruntung sebab masalah bleeding ni sangat minimum kat telefon aku. Takde sebab untuk aku tak berpuashati dengan masalah remeh ni. 

* tambahan
Satu lagi kekurangan ialah anda tak boleh screenshot ketika video sedang dimainkan. Satu notifikasi akan keluar menyatakan "memori sedang digunakan". Tapi bukan dalam semua aplikasi. Setakat ni screenshot ketika menonton video di MX Player masih berfungsi dengan baik.

Kesimpulan yang aku boleh cakap kat sini, harga RM1299 untuk telefon pintar SD845 dilengkapi audio jack, bateri besar dan slot memori tambahan, gila punya barang ni weiii!
Untuk versi 6GB/128 GB ROM, harganya lebih sikit lah dan spesifikasi tertinggi dilengkapi 8GB RAM dan 256GB internal serta kemasan kevlar.

Diharap Pocophone kekal murah dan tak menjadi seperti OnePlus dimasa akan datang.

Tiada ulasan: