Khamis, 5 April 2018

Jam

Hari ni aku nak kongsi cerita pasal jam.

Sebelum wujudnya zaman gadget elekronik yakni sekitar 20 tahun lepas, jam tangan adalah satu aset yang boleh dibanggakan. Jangan compare dengan zaman sekarang ya, zaman dulu beli jam tangan canggih umpama beli iPhone tau? Kami yang lahir era 80’an je mengerti situasi macam ni. Adik-adik 90'an semua kenal tak bengkel makhluk asing (Alien Workshop) tu apa?

Jam pertama aku ialah jam Boy London. Arwah bapak aku belikan kat pekan Sekinchan kalau tak silap aku. Masa tu aku tingkatan satu, sekitar tahun 1995. Jam ni tidaklah canggih, yang menariknya cuma faceplate dia mampu bertukar warna mengikut suhu sekeliling. Kalau kat kampung aku, waktu pagi-pagi pergi sekolah tu boleh la tengok warna dia berubah.
Tak lama lepas tu jam ni viral satu sekolah. Haha! Masa tu aku dah tak berkenan nak layan jam jarum sebab jumpa jam yang nampak lagi best.

Jam kedua aku ialah Casio Illuminator model W87H-1V yang aku beli dengan harga RM 180 sekitar pertengahan tahun 1996. Dulu – dulu pengiklanan jam adalah melalui majalah. Salah satunya adalah majalah URTV. Dalam majalah punya la cantik jam G-Shock dengan Baby-G. Tapi tak mampu lah pulak nak beli G-Shock.

Dengan bermodalkan duit biasiswa, aku beli la jam ni. Walaupun tak sehebat G-Shock, illuminator backlight yang ada pada jam ni boleh dibanggakan jugalah. Jam ni amat-amat tahan lasak, aku pakai hampir sepanjang masa dari tingkatan dua sampailah habis pengajian sijil Politeknik tahun 2002. Bawa mandi tu biasalah, terjun sungai (siap main lampu dalam air),dan berlumur minyak hitam enjin. Jam ni tetap gagah berkhidmat. Alarmnya cukup kuat untuk membangunkan aku tiap pagi.
Di penghujung hayatnya, kejituan masa yang ditunjukkan semakin lemah. Waktu yang ditunjukkan semakin ‘lari’ walaupun ditukar bateri baru. Mungkin disebabkan oleh crystal oscillatornya yang semakin uzur.
Jam ni masih boleh didapati dipasaran dengan harga sekitar RM127 (USD28.3).

Lepas jam tu rosak, aku dah tak pakai jam tangan dalam tempoh yang agak lama. Walaupun terasa janggal, perasaan tu sekejap saja sebab zaman tu dah memasuki era telefon bimbit. Apa-apa hal tengok jam telefon je.
Kemudian bila hampir menjelangnya alam perkahwinan sekitar pertengahan 2010, aku dihadiahkan jam Fossil Decker Silicone Chronograph. Jam ni aku pilih sebab nak merasa pakai jam yang nampak matang sikit. Harganya aku tak ingat berapa, tapi harga pasaran sekarang sekitar RM400++. Jam ni walaupun nampak best, ianya tak sesuai dengan kondisi pekerjaan aku yang lasak.
Kalau diperhatikan baik-baik, cerminnya sedikit timbul dari bezel menyebabkannya mudah tercalar dan sompek kalau terjatuh. Alat ganti boleh dapat dari cawangan Fossil One Utama, tapi nak tunggu cermin tu sampai berbulan-bulan lamanya.
Talinya walaupun diperbuat dari silikon, lenturannya tidak mengikut kontur pergelangan tangan menyebabkan pergelangan tangan rasa macam tersepit. Penggunaan bateri juga agak kuat. Kali terakhir aku tukar bateri, jam ni bertahan beberapa bulan sahaja.
Pendapat aku jam ni tak sesuai dengan aku. Mungkin orang lain pakai ok,so aku tak boleh salahkan kualiti Fossil juga.

Jam ketiga aku beli ialah jam Casio G-Shock GD200-2DR. Harganya sekitar RM340 pada pertengahan tahun 2012. Jam ni aku rasa berada dalam kategori G-Shock entry level sebab masa tu aku baru tau ada jam G-Shock yang harganya ribuan ringgit.

Spesifikasi jam ni biasa-biasa saja, bersesuaian dengan ranking entry level. Ada world time, carbon fiber insert band dan autolight …itu saja. Walaupun jam ni dari keluarga G-Shock, aku tak bawa melasak langsung, hatta waktu mandi pun aku tak pakai. Cukup setahun, jam ni gagal berfungsi. Aku bawa untuk diperbaiki, malangnya waranti baru saja tamat beberapa hari dan kos pembaikan lebih kurang sama dengan beli baru.
Kesudahannya aku simpan saja dalam kotak, temankan Fossil Decker Silicone Chronograph. Aku pernah menghubungi syarikat Casio melalui emel supaya mengkaji balik samada modul jam 3267 layak memakai title G-Shock.

Semalam aku survey keyword GD200 di Facebook, nampaknya jam ni dah mula dijual secara bidaan dalam page Facebook G-Shock vintage. Kondisi terpakai 9/10 boleh capai harga minima RM200 jugak la.

Jam keempat dari jenama Casio juga tapi betul-betul yang murah punya iaitu Casio Illuminator AE 1000W. Aku beli online bulan puasa tahun lepas dengan harga RM120 kot sebab nampak cantik dalam gambar. Pastu spesifikasi dia tulis bateri tahan 10 tahun.
Bila jam tu sampai, aku godek-godek lampu dia, nah haiiii….setompok nyalaan oren dibelakang LCD. Kecewa sungguh. Kat bezel tulis illuminator, apa barang ni tahun 2015 pakai mentol… Jam ni aku pakai agak jarang dan akhirnya selepas beberapa bulan, jam ni lesap entah kemana. Mungkin jam tu membawa diri sebab tak dihargai kot.

Kemudian pertengahan November 2016, aku belek-belek GD200 yang terperuk dalam kotak. Kebetulan aku ada beli set screwdriver kecik untuk tukar bateri remote alarm kereta. Memang jadi kebiasaan aku untuk membaraikan harta benda yang dah diisytiharkan rosak.
Lepas aku buka cover belakang jam, aku cuba buka baterinya. Masa tu hujung screwdriver tersentuh sesuatu dan backlight jam tiba-tiba menyala,tapi kosong tak ada display. Mungkin ada litar pintas kot, 

Yela jam dah diisytiharkan rosak kan, macam-macam boleh jadi. Kemudian timbul garisan ---- kat paparan jam disusuli kemunculan angka 12.00am. Lebih kurang macam boot system la gayanya.
Lepas aku tutup cover belakang dan laraskan waktu, nampak ada piksel mati di ruangan tarikh. Itu sahaja yang nampak kurang sempurna, lain-lain fungsi masih ok. Selepas bertahun-tahun dia ‘koma’, tiba-tiba dia hidup balik, terpaksalah pakai semula. Hihiiii…Rasa macam Illuminati pun ada kalau korang ingat cerita Lara Croft.

Perancangan masa depan aku nak beli model GA-1100GB Gravity Master untuk menggantikan GD200, tiba-tiba terserempak pulak dengan model Mudman GG-1000-1A3. Dengan tali warna military olive green dia…fuhhhh! Bergegar tulang rusuk.

Tahun depan siap kau!

Tiada ulasan: