Thursday, December 20, 2012

Alpha Dog LS3 Dengan Voice Command

Tahun 2011 dulu aku ada buat satu entri tentang projek DARPA dan Boston Dynamic untuk menghasilkan robot Alpha Dog LS3,tapi masa tu ujian masih lagi dijalankan didalam makmal mengunakan bekalan kuasa dari luar.

Kali ni Alpha Dog dibawa mengharungi permukaan bumi yang sebenar tapi dengan tambahan fungsi arahan suara.”Pemandu’ Alpha Dog boleh menghidupkan dan memberi arahan supaya Alpha Dog mengikut laluan yang dilalui ‘pemandu’.

Sistem komputer Alpha Dog akan mengesan laluan pemandu dan keadaan sekeliling seperti permukaan laluan,halangan pokok,sungai dan sebagainya.Alpha Dog LS3 jauh lebih senyap tapi aku rasa movement dia terlalu perlahan.Cukup menyusahkan kalau berada di medan tempur.

Macamanapun,Alpha Dog tetap satu pencapaian membanggakan dalam bidang robotik cuma kalau sekali nampak memang saspen gak tengok menatang ni punya pergerakan.

Tujuan ia dibina adalah untuk mengangkut keperluan infantri di medan perang,tapi persoalannya pakai keldai kan senang?Murah dan lebih tangkas.Takdelah terkial-kial nak bangun macam Alpha Dog ni bila tersembam.

 

Post a Comment