Isnin, 13 Oktober 2014

Angka-Angka Tak Boleh Blah…

Beberapa minggu lepas punya cerita (ayat budak batak dalam FB)..

 

Timbalan Menteri Kewangan announce,

Penggunaan RON95 mengikut pendapatan isi rumah:

RM3000 kebawah = RM132 sebulan

RM5000 keatas = RM375 sebulan

 

Soalan :

1) Yang gaji RM3001 – RM4999 pakai berapa banyak pulak Datuk?

2) Survey ni siapa yang conduct dan dibuat dimana Datuk?

3) Figure pendapatan isi rumah ni bersih ke kasar?

 

Secara jujurnya aku nak cakap,aku amat kecewa dengan hasil tinjauan melepas batuk ditangga semacam ini.Malas pula aku nak cakap kasar-kasar ni.Not my style.Lainlah setahun dua lepas.Mau aku maki hamunkan aje.

Aku pernah terbaca kat mana entah,ada sorang tolong buatkan kira-kira mudah untuk tunjukkan statement penggunaan RON95 tu tidak berasas.

RM132 (perbelanjaan RON95 sebulan) / 30 hari = RM4.40 sen

RM4.40 sen / RM2.30 sen (harga RON95 per liter) = 1.91 liter sehari

 

1.91 liter lebih dari cukup untuk aku yang bekerja dekat dengan rumah,lebih kurang 20km macam tu lah.Sebabnya aku pakai motorsikal 4 lejang 125cc.Orang lain yang pakai kereta macamana?

Contohnya wife aku.Dia kerja di Raub.Perbelanjaan dari KL ke Raub memerlukan sekurang-kurangnya RM40,petrol RM30,tol RM8.Itu perjalanan sehala,belum termasuk kos penggunaan bahanapi dari Isnin sampai Jumaat,lebih kurang RM40 juga kalau tak kemana-mana.Hari Jumaat kena keluarkan amaun yang sama untuk balik KL semula.

Dalam sebulan paling kurang RM500 tahu tak??Ini pakai Myvi tau,baru 1300cc je.Campur perbelanjaan untuk motor aku dah berapa?Kos balik kampung jenguk mak aku kat kampung sebulan sekali?

Banyak betul persoalan aku dengan statement menteri tu.Itu baru soal perbelanjaan bahanapi sebulan.Belum lagi perbelanjaan wajib macam sewa rumah,ansuran kereta,pinjaman peribadi,bil utiliti dan jugak perbelanjaan barang-barang dapur.Dengan pendapatan isi rumah sekitar RM4000,baki yang tinggal untuk makan minum belanja harian dan kos petrol,ada la dalam RM1200++.Kalau belanja petrol je dah lebih RM500,bayangkan la sesaknya kami ni.Dah la BR1M tak dapat.Aihhh…..hidup dalam kemarahan ajelah macam ni.

Yang mana gaji kurang RM2000 aku rasa bukan sesak lagi dah.Tahap anak kecik pun kena minum sirap la nampaknya.Semalam ada lagi sorang menteri cakap dia sendiri ikat perut.Oh my……jangan buat lawak plissss..Dia tujukan ayat dia tu kat rakyat Malaysia ke lembu?Lembu takpe la,rumput free.

Apepun syukurrrrrlah masih berupaya makan nasik,belum tahap makan tanah lagi,huhuhuhu!

Iriz vs Myvi

Sebelum pelancaran Iriz haritu aku ada buat imejan bertindih Myvi vs. Iriz tapi belum sempat aku buat entri,gambarnya hilang entah kemana.Semalam aku terbaca entri dari Funtasticko.net berkenaan perbandingan dimensi Iriz vs. beberapa model yang dijadikan benchmark.
Ada komentar yang menyatakan perbandingan tu kurang tepat disebabkan faktor scaling.Aku cuba buat satu perbandingan antara Myvi 1.5 Extreme manual vs. Iriz 1.6 Premium manual menggunakan apps PicsArt.Hasilnya tidaklah tepat sangat memandangkan amat susah menindihkan gambar menggunakan skrin sesentuh yang separa hancur.Lainlah kalau aku ada Photoshop.Penanda aras skala yang digunakan adalah saiz PCD rim sepertimana yang dicadangkan oleh seorang pengomen.
Myvi 1.5 Extreme menggunakan rim aloi 14 inci manakala Iriz 1.6 Premium menggunakan rim 15 inci.Manakala wheelbase Myvi 2440mm dan Iriz 2555mm.Perbezaan adalah sebanyak 115mm atau 11.5cm.Jadi,inilah perbandingan versi aku.
true comp

Rasanya tak perlulah aku huraikan panjang lebar,gambar diatas menceritakan semuanya.Dimensi keseluruhan Iriz melebihi Myvi sepertimana yang tertera dalam spec sheet.Cuma dalam gambar ni ketinggian bumbung dan panjang wheelbase je macam kurang tepat.Tapi sebenarnya yang penting ialah usable space yakni ruangan kabin dan ruang simpanan barang.Dalam entri berkenaan Iriz yang lepas,ulasan aku lebih kepada penampilan luaran dan juga safety feature.
Macamanapun,selepas meneliti spesifikasi dari laman web Proton,ada beberapa point yang aku rasa nak bincangkan sikit.
Pertamanya dari segi power plant.Memandangkan Iriz ialah direct rival kepada Myvi,patut benarlah Myvi dijadikan perbandingan.Takkanlah Axia pulak.Ok,Iriz 1.6 digerakkan oleh enjin baru Proton yang berupaya menghasilkan 80kW atau 107.3hp.Ini adalah conversion secara terus.Ramai orang tak boleh imagine berapa kuat enjin kereta tu kalau unitnya kilowatt.
Kuasa yang terhasil ni perlu menggerakkan beban badan sebanyak 1165kg.Angka nisbah kuasa ialah 0.0921hp/kg atau 92.1hp/tan.
Manakala enjin Myvi 1.5 menghasilkan sebanyak 76kW atau 102hp.Nisbah kuasanya pula ialah 0.1025hp/kg atau 102.5hp/tan memandangkan berat Myvi cuma 995kg.Secara teorinya Myvi 1.5 memiliki lebih sedikit kuasa berbanding Iriz.Sekurang-kurangnya itulah yang ditunjukkan oleh angka-angka diatas.
Kedua ialah penggunaan bahanapi sebab ianya berkait rapat dengan faktor berat kenderaan tu sendiri.Semenjak harga bahanapi naik sebanyak 20 sen,ramai yang mula memikirkan ekonomi seharian.Harga bahan api aku yakin takkan turun lagi macam harga 15-20 tahun lepas sebab ianya adalah sumber yang terhad dan bakal habis.
Cuba perhatikan trend kereta di Eropah sekarang.Banyak pengeluar sudah mula bereksperimentasi dengan segmen kapasiti enjin kecil berserta bantuan pendesak turbo.
Kedua-dua kereta yang dibandingkan dalam entri ni mempunyai tangki bahanapi sebesar 40 liter.Selepas membaca beberapa perenggan,korang tentu dapat meneka kereta yang mana lebih cepat mengosongkan tangki  berdasarkan penggunaan bahanapi harian.
Peralatan-peralatan keselamatan yang dilengkapkan pada Iriz amat baik untuk kenderaan sekelasnya,tapi terpaksa mengorbankan berat keseluruhan kereta.Tidak dapat tidak,Iriz memerlukan lebih bahanapi untuk menggerakkan badannya.
Aku baru terbaca laporan ujipandu Iriz dari blog paultan.org.Salah satu gambar menunjukkan paparan rpm dan kelajuan dimana enjin Iriz hanya memerlukan lebih kurang 2200rpm untuk bergerak pada kelajuan 100kmj.Final ratio gearnya nampak membantu penjimatan bahanapi dalam pemanduan konsisten atas lebuhraya.
Apapun masing-masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.Iriz adalah cubaan terbaik Proton setakat ini,cuma ada ruang-ruang yang boleh ditambah baik terutamanya dari sudut kuasa enjin untuk disesuaikan dengan berat badan.Agak pelik bila aku baca komen-komen yang kekadang suka kereta berat ni.Katanya lebih stabil.
Dah tu macam tak guna jugalah teknologi proses dan juga material yang kuat tetapi ringan.Proton pun ada kan teknologi HPF yang khabarnya menghasilkan struktur casis yang lebih kuat.Achievement yang nak dicapai sebenarnya kekuatan lentur yang lebih tinggi dengan berat material yang sama.
Pernah dengar perbandingan yang tulang manusia lagi kuat dari besi?Maksud dia bukanlah korang boleh karate rel keretapi sampai bengkok.Maksud dia ialah,dengan berat jisim yang sama,kekuatan tulang menahan lenturan lebih tinggi dari besi.Stabiliti kelajuan tinggi pulak dicapai dengan aerodinamik,bukan berat.Ringan bermakna laju,cepat memecut dan kurang penggunaan bahanapi.Pegi cek tengok berat kereta F1 berapa kilo?
Selain dari tu,potensi enjin empat lejang masih luas untuk diteroka.Sebagai contoh,prototaip Kawasaki H2R,sebuah motorsikal 1000c.c dengan pengecas lampau berupaya menghasilkan kuasa setinggi 300hp.Pasca Perang Dunia Kedua dulu,enjin Maybach 5000cc cuma mampu produce kuasa setara enjin Campro 1.6 je tahu?

Selasa, 30 September 2014

Civic Type R Concept

Buat masa ni aku amat meminati jentera Toyota.Biasanya purist Toyota takkan sudi menyebut nama Honda.Hubungan ‘istimewa’ kedua-dua peminat jenama terkenal Jepun ni umpama penyokong PAS dan UMNO.Tak pernah sebulu langsung.

Disebabkan aku bukan purist,aku bebas untuk menghargai keajaiban kejuruteraan mana-mana pembuat kereta.Hihihi!Aku sayang dengan dunia automotif sebenarnya,tapi apa boleh buat..bidang kerja aku sekarang tak ada kena mengena langsung dengan mesin.Lebih kepada mencintai alam sekitar rasanya.

 

Toyota lebih veteran dalam dunia automotif berbanding Honda yang hanya mula membuat kenderaan empat roda pada awal 60-an.Tetapi Honda amat cepat berkembang,terutamanya selepas kemunculan teknologi ikonik VTEC.Banyak model-model lagenda yang terhasil di zaman kegemilangan automotif Jepun antara tahun 80-an hingga menjelang tahun 2000 seperti NSX,Integra,keluarga Civic dan juga roadster S2000.

Selain rekod dalam perlumbaan F1 yang lebih baik daripada Toyota,enjin F20C roadster S2000 juga adalah satu contoh kejuruteraan yang mengagumkan.Dengan isipadu silinder 1,997cc NA,enjin ini mampu menghasilkan kuasa setinggi 247hp @ 218Nm tork.Aku pernah baca dalam majalah apa entah,enjin ni punya la mesra tuning.Tukar air filter je pun dah boleh dapat ekstra 10hp.Aku ingat kalau tukar mentol signal dia,mesti tambah lagi 0.0358hp.

Pendek kata bab enjin NA,Honda memang champion.Disokong pula dengan lambakan produk aftermarket dari macam-macam pengeluar,Honda menempa nama sebagai pembuat kereta yang disegani.Ayat kampungan tak boleh blah,lanjiooo betul….

Tahun lepas,aku dengar khabar angin yang Honda dah insaf daripada menghasilkan mesin rempit.Nak main teknologi hijau pulak katanya.Manakala model Type-R terakhir ialah FD2 dan juga FN2 yang keluar dari kilang Honda.Tapi masa tu pun aku dah musykil,iyelah,bertahun-tahun bergelumang dengan dunia perlumbaan,glemer pun pasal mesin lumba,ilmu F1 banyak,takkan la nak tinggal macam tu je kan?

Nak pulak Type-R ni umpama perkataan keramat.Tengok perkataannya pun dah tau laju.Branding Type-R ni sangat kuat sampai Kancil 660 pun rasa laju atas highway bila ada setepek stiker Type-R kat bonet belakang.Adrenalin rush terus,huhuh!2015-Honda-Civic-Type-R-turbocharged-engine

Sekitar awal tahun ni pulak,tiba-tiba muncul berita dan gambar di internet menunjukkan model misteri Honda yang bersalut stiker camouflage sedang menjalani ujian trek di Nurburgring.Rumor mengatakan model itu dikuasakan oleh enjin baru VTEC dengan tambahan pendesak turbo.Ingat dah insaf,makin menjadi-jadi pulak rupanya.

 

 

Antara cerita menariknya ialah matlamat Honda untuk merampas takhta pacuan roda hadapan terpantas di litar Nurburgring yang buat masa ini dipegang oleh Renault Megane RS 275 Trophy-R.Nama panjang-panjang ni tak laju juga tak tau la.

bff0ec3a475d3dea53a9f5e89c5f15fa

Ini adalah Civic Type-R Concept Halilintar Membelah Langit Champion League.Haaaaa….Power tak?

Dengan rekabentuk yang mewarisi genetik dari Civic FN,model terbaru ni menampilkan banyak inovasi baru selain daripada rupa luaran yang …… ah,susah nak describe.The most powerful & aggressive Type-R ever made.Bodek lebih ni boleh payung sebijik kot??

Secara ringkasnya Type-R baru membawakan dua perkara besar melalui model ini.Pertamanya enjin 2.0 liter i-VTEC turbo Earth Dream yang berupaya menghasilkan lebih 276hp untuk diagihkan melalui transmisi manual 6 kelajuan.Yang keduanya ialah butang ‘+R’.

Bila Type-R ditambahkan lagi ‘R’ apa maknanya?Rempit?Rajesh Khanna?

 

Butang +R memberikan pilihan lebih agresif daripadan mod standard Type-R.Dengan mengaktifkan mod ‘+R’,respon enjin dan steering,pemetaan tork,serta 4 point talaan suspensi  untuk lebih lincah di jalanraya mahupun litar lumba.Race Mode la senang cerita.Sistem suspensi depan juga ditambah sistem mekanikal apa kejadah kingpin tah,yang barang pasti tujuannya untuk memantapkan kawalan steering.

Setakat ni tak banyak informasi yang didedahkan,bagaimanapun aku yakin banyak lagi benda-benda yang menarik untuk diperkatakan dengan Type-R ni apabila spesifikasi rasmi diumumkan.

Bagaimana dengan Toyota?Ada tak model yang directly compete dengan keluarga Type-R?Maksud aku sedan bukan premium empat pintu,dan enjin NA/turbo pelesit.Tak ada?Sila bikin satu.

Khamis, 25 September 2014

Manfaat Speech to Text

Banyak kali kot aku cerita pasal henpon buruk aku yang rosak ni.Makin susah nak menaip teks.Bila dipegang vertikal,huruf ‘A’ tak boleh tekan,bila dipegang horizontal,huruf ‘J’ pulak taknak keluar.Terpaksa lah menaip sampai tonggang-terbalik henfon.

Masa bateri penuh oklah lagi,paling leceh bila tengah mengecas.Lubang USB mikro ni pulak dah lobos,apa taknya dua tahun lebih kena rogol tiga empat kali sehari,huhuhuhu!

Tapi disebabkan aku ni genius tanpa sempadan (puiiii!!),aku berjaya jumpa satu method menulis yang amat sesuai dipraktikkan bila terjadinya keadaan macam aku sekarang.Android ni cukup canggih sebenarnya,tapi aku yakin amat-amat sikit yang manfaatkan fungsi dia.Percaya tak,ramai yang beli smartphone sebab nak install WhatsApp,Wechat,main Facebook,selfie dan paling biasa sekali sebab nak bersaing dengan kawan-kawan.

Hehe!jangan marah,aku gurau je.

 

Rasanya ramai yang tau benda ni tapi tak pernah guna betul tak?Android ada satu feature speech to text yang mana benda ni menukarkan bait-bait perkataan yang kita cakap kepada teks.Fungsi ni amatlah berguna sekali bila skrin rosak ataupun kita nak tulis mesej sambil memandu.

Mula-mula kena configure dulu sebab by default bahasa yang akan ditaip adalah bahasa Inggeris.Tapi rasanya dia ikut tetapan bahasa masa mula-mula kita beli dan aktifkan phone.

Caranya macam ni,tapi ni dalam Android versi Jelly Bean 4.1.1.Alah,Android ni lebih kurang sama je fungsi asas dia:

1. Buka Setting

2.Scroll pilihan yang ada dan cari menu Language & Keyboard.Dia duduk dekat area Storage,Power,Date & Time bla..bla..bla..

3.Klik Language & Keyboard dan cari menu Voice Search

4.Dalam menu Voice Search,pilih Language

5.Klik kat situ dan pilih bahasa Melayu.

6.Bila dah siap,buka aplikasi SMS atau apa-apa jelah yang memerlukan korang menaip teks.

7.Rujuk gambar.2014-09-25_22-38-02 8.Nampak simbol yang ditandakan dalam kotak merah?Klik dan hold butang tu sampai keluar macam ni:

2014-09-25_22-38-11

 

9.Tekan dan akan keluar bunyi ‘beep’.Lepas tu cakap la apa korang nak cakap.Jangan sebut laju-laju pulak.Dia ni bukannya manusia.Kena cakap seketul-seketul baru boleh detect perkataan apa yang keluar dari mulut kita.Dah habis cakap tekan balik butang tu.

10.Sistem ni taklah perfect,tapi agak baik sebenarnya asalkan korang treat dia sebagai gajet ciptaan manusia,bukan sesuatu objek yang datang dari syurga.Slang etnik Melayu dia tak boleh detect ya?Jangan bantai bercakap dengan dia slang Kedah pulak.

Gunung Berapi Pulakk

Akhir-akhir ni (selalu perkataan pertama adalah kebelakangan),sejarah tanahair sangat mengujakan aku.Tak tahulah kenapa,tapi yang pastinya menelusuri sejarah Malaysia ni macam jigsaw puzzle.Semakin diteroka dan dicantumkan kepingan-kepingannya,semakin cantik gambaran yang terhasil.

Aku mula berblogging lebih kurang empat tahun agaknya.Masa mula-mula berblogging dulu,tentulah ada idola.Maksudnya blogger terkenal yang mampu goyang telor kat rumah tapi berduit.Selepas beberapa lama,aku rasa angan-angan nak jadi macam diorang ni baik dilupakan saja.Aku teruskan menulis tapi ikut acuan dan haluan aku sendiri.

Tengoklah entri blog aku,macam-macam ada.Ikut sedap tangan aku masa tu lah nak tulis apa.Sebabnya minat aku ni macam-macam,tapi yang kuat buat masa ni ialah isu teknikal,gadget,militari dan sejarah.Akan datang mungkin fotografi kot?

Dalam dunia berblogging ni,aku respek tiga orang blogger iaitu Shah Paskal ,Mo Razzi ,dan juga Cik Srikandi.Ketiga-tiganya berjaya memupuk minat aku mendalami sejarah walaupun pada asalnya aku lebih menggemari isu-isu militari hasil tulisan Shah Paskal.Brader ni la yang buka cerita pasal piramid Alam Melayu.Aku nak jadi macam dia tak bolehlah,dia kabel kuat.Banyak network.

Sekarang ni cerita piramid dia tergantung dah dua tahun kot.Sambil selang seli dengan cerita cari emas,la ni dia sibuk dengan misi cari gunung berapi kat Johor pulak.Adooiiii!Cerita bro Shah Paskal memang macam ni,kekadang tak terjangkau dek akal rasanya.Tapi sesiapa yang rajin siasat,InsyaAllah dapat pautkan kebenaran dalam bait-bait perkataan dia.

Actually bro Shah Paskal ni takkan share banyak info dalam blog dia kerana terikat dengan protokol,kecuali payung dia rokok League sekotak sambil TT.Tapi sebelum tu kena angkat sumpah menjaga kerahsiaan kot?hehe!

Bila la agaknya dapat duduk semeja sambil ternganga dengar cerita-cerita dia…hmmmm…..

 

Berbalik kepada cerita gunung berapi tadi,alkisahnya gunung berapi purbakala tu adalah tempat mendaratnya bahtera Nabi Nuh AS masa banjir besar dulu…aaaaaaaaa….(ternganga)

Kemudian Nabi Nuh ternampak satu gunung berapi lalu Nabi Nuh AS berdoa supaya gunung tu berhenti mengeluarkan api.Allah SWT memperkenankan doa Nabi Nuh AS dan menutup lubang gunung tersebut dengan emas.Yaaaa….emas lagiii.

 

Tapi bukan ke bahtera Nabi Nuh AS terdampar di gunung Ararat?Versi lain cakap Bukit Judi.Kedua-duanya terletak di benua Asia Barat sana.Macamana tiba-tiba timbul versi mendarat di Tanah Melayu pulak?Nanti aku siasat ye kot-kot ada hikayat lama lain yang menceritakan pasal perjalanan Nabi Nuh AS ni.

Untuk menyiasat kebenaran posting brader Shah Paskal,mula-mula kena cari gunung berapi di Malaysia.Ada ke gunung berapi atau bekas-bekas dia kat Malaysia ni?Tak pernah jumpa dalam buku teks sekolah punn???

Hahahaha!Of course.Benda ni kena belajar dengan Universiti Google.Oklah,gunung berapi tak ada,tapi ada banyak mata air panas kan?Sebenarnya ada lebih 40 gunung berapi purba di Malaysia.Secara fizikalnya memang tak ada gunung berapi aktif macam kat Indonesia nun,sebab gunung berapi kat Malaysia ni dah mati berjuta-juta-juta tahun dulu.island

Yang pasti boleh dijumpai dalam carian Google ialah satu kawasan bekas gunung berapi,tapi di Sabah.Maria Ozawa Volcanic Caldera nama dia,yang terletak di Taman Bukit Tawau Sabah.Satu lagi ialah pulau yang muncul pada 21 September 1897 selepas berlaku aktiviti gunung berapi iaitu Pulau Tiga.Juga terletak di perairan Sabah.

Walaupun kedua-duanya adalah bekas gunung berapi,ianya tidak menepati kata kunci kedua iaitu JOHOR. We need more clue.

Bro Shah Paskal meninggalkan beberapa klu iaitu EMAS,GUNUNG,JOHOR,BELERANG,dan TIMUR dalam posting Facebook dia.Dengan menggunakan bakat mengGoogle aku,pencarian aku menuju kepada satu gunung yang menepati ciri-ciri yang digambarkan.

xxxhistoryxxx

 

Not exactly where it is,but real close to ‘that’ mountain.

Then,i stumble upon this yang mengukuhkan lagi fakta diatas: (BI jahanam sial)Ujian mineral disini juga pernah dilakukan menunjukkan ianya terkait dengan kata kunci EMAS.Malaysia ni kan Aurea Chersonese.

Aktiviti perlombongan emas secara haram juga pernah berlaku di hutan simpan berhampiran.Seminggu dapat 29K wooo!

xxxhistoryxxx2

 

Sori la ada padam-padam sikit ye?Hehe!Bukan apa,aku menghormati orang yang mula-mula menimbulkan cerita ni.Biarlah Shah Paskal explore dulu then tunggu dia karang hikayat explorasi dia.

Itupun kalau korang sabarlah.Kalau tak sabar,boleh je buat macam aku,then pergi sendiri.Aku boleh dapat dari Google takkan korang tak boleh ye dak?

 

Tapi jaga-jaga..dengarnya tempat tu angkerrrrrr…Huhuhu!