Jumaat, 9 Oktober 2015

Relevankah Kereta Lama

Banyak kali aku sebut dalam blog ni yang aku mahukan sebuah lagi kereta yang berstatus kereta lama.Alasan utamanya ialah aku dah malas nak berhutang dan potensi kereta tersebut dijadikan laju.Dah berapa tahun dok pung pang sana sini,keretanya tak muncul-muncul juga.
Tak apalah,anggap saja aku sembang kencang.
Kereta baru atau lama masing-masing ada kelebihan dan kekurangan yang tersendiri.Apa yang penting ialah macamana kekurangan-kekurangan tersebut diadaptasi dalam life korang dan seterusnya mengatasi kelemahan yang ada.
Betul,kereta lama banyak kelemahannya,tapi kereta baru lemah tang mana pulak?

Satu daripada kelemahan utama kereta baru ialah HUTANG.Gila kau ingat aku mampu beli kereta cash?
Mungkin ada persoalan yang muncul berbunyi begini;
‘Axia G baru berapa RM je sebulan’
Betul,tapi aku dah ada kereta kecik yang sesuai dikerah untuk angkut kami lakibini pergi kerja tiap hari,buat apa aku nak tambah sebijik lagi yang kecik juga?Hutang pulak tu.Sedan kelas segmen C pulak komitmen bulan-bulan confirm dah RM700++.
Sebab tu sebelum masa yang sesuai untuk aku mendapatkan kereta kedua ni tiba,aku manfaatkan dengan menganalisa kebarangkalian yang impaknya kurang membebankan.Bak kata orang-orang pandai agama,pilih mudarat yang paling kurang.
Berbalik kepada model kereta lama idaman aku sebelum ni,model yang paling ‘muda’ berusia hampir 15 tahun(rujuk entri lama).Jarang( tapi masih ada ) digunakan dalam keadaan pekak kecuali pemiliknya pakcik-pakcik yang tidak bernafsu kepada kelajuan.Bukan maksud aku kereta ni enjinnya tidak reliable,enjin asal masih mampu menjalankan tugas dengan baik cuma ianya dibina untuk tujuan kegunaan normal.
Pilihan yang ada tak lain tak bukan swap enjin.Dari pemerhatian aku,halfcut 4AGE 20V yang dibawa masuk kebanyakannya memiliki perbatuan sekitar 100,000 – 150,000 km.Secara am ianya boleh dikatakan berkeadaan baik,asalkan korang pandai memilih.Kadang-kadang nasib tak baik,mileage rendah tapi internal part dah macam cilake.
Bab enjin tak apalah,material dia logam.Yang agak merisaukan ialah pendawaian dan komponen-komponen elektronik.Benda-benda kecil ni yang selalu meragam tak kira masa.Buatnya problem datang tiap-tiap minggu,tak ke semak kepala.
Apa yang boleh dibuat ialah standby sebuah lagi kereta baru yang kecil dan murah bayaran bulanannya.Kereta baru ni lah yang akan memikul tugas harian,bukan kereta lama tadi.Kereta lama yang dah dibela baik-baik tadi bawak keluar hujung minggu saja.
Hasil pengamatan aku beberapa tahun ni nampaknya mungkin aku terpaksa melupakan niat untuk mendapatkan kereta idaman aku tu.Kemungkinan besar aku akan beralih arah kepada model yang lebih muda,sedan sederhana besar,berlainan jenama,reputasinya baik dan harga yang masuk akal.Yang paling penting sekali ialah ruang modifikasi.

Model apakah itu?



Bersambung…