Ahad, 19 Oktober 2014

Untung vs. Rugi Isi Petrol Dengan Kaedah Liter

Lepas kenaikan harga bahanapi,tiba-tiba muncul teori pengisian minyak mengikut jumlah liter yang ter'viral' sekejap dalam Facebook.Menurut pencipta teori tersebut,kaedah ini lebih menguntungkan pengguna berdasarkan pemerhatian berikut;semua pam minyak menunjukkan paparan jumlah liter dalam angka sehingga 3 titik perpuluhan.
Contohnya macam ni,dengan pengisian RON95 sebanyak RM10 pada harga bahanapi seliter RM2.30,jumlah bahanapi yang dipamkan ke tangki adalah sebanyak 4.347 liter.Sedangkan sepatutnya jumlah yang seharusnya pengguna dapat adalah 4.347826087 liter.
Berdasarkan paparan jumlah bahanapi yang dipamkan ke tangki pengguna ‘hanya’ 4.347 liter,pengguna ‘kerugian’ sebanyak 0.000826087 liter,atau 0.826087 ml untuk setiap pengisian berjumlah RM10.
Dari kira-kira diatas,memang benar kita ‘kerugian’ hampir 1ml untuk setiap pengisian RM10 dan 5ml jika mengisi RM50.Itupun kalau ada lah manusia bangang yang isi petrol lima puluh ringgit tapi bayar kat kaunter lima kali;sekali bayar RM10.
Tetapi berapa nilai kerugian kita yang sebenar jika diterjemahkan dalam bentuk wang ringgit?
Rujuk kira-kira matematik Darjah 1 dibawah:

Harga semasa bahanapi RON95 = RM2.30 sen seliter (1000ml)
RM2.30 sen (230sen) / 1000ml = 0.23
HARGA 1ML RON95 = 0.23SEN
0.23 sen x 0.826087 ml = 0.19 sen

Ertinya kita kerugian sebanyak petrol bernilai 0.19 sen untuk setiap pembelian sebanyak RM10,0.95 sen jika mengisi sebanyak RM50 dan seterusnya.

Persoalannya berapa banyak kerugian untuk pengisian bahanapi dalam sebulan atau setahun?

Katakan sebulan belanja petrol anda RM300.
0.95 sen x 6 = 5.7 sen x 12 bulan = 68.4 sen

Nampak dah sekarang? 68.4 sen setahun adalah jumlah kerugian selepas mengisi RON95 sebanyak RM300 sebulan selama setahun.
Wowwowowow!Lanjioooo betullah pengusaha pam minyak ni.Kita semua rugi 68.4 sen (297.4ml petrol RON95) lepas berbelanja RM3600.00 untuk petrol tahu tak??Hampir satu ringgit tu!
 IMG-20141020-WA0008
Sebelum tu fikir dulu.
Dalam setahun berapa banyak korang bazirkan duit.Makan berlebihan,spending untuk barang-barang yang tak perlu dan jugak hadap jem dalam setahun tu dah berapa liter petrol korang bakar sia-sia?Belum lagi kira yang jenis warm up enjin sampai 15 – 20 minit sehari.
Sekarang ni aku tengok ramai yang salah faham pulak.Paling kelakar tak boleh blah ada yang sebut lagi untung isi 10 liter daripada isi RM20.Sebabnya yang isi RM20 cuma dapat 8.695 liter.Of kos la dol!Isi 10 liter hang kena bayar RM23.Takkan tak nampak beza RM20 dengan RM23.Bayar lebih dapat la petrol lebih.Apa daaa…..

Ok lah,sekarang terpulang kat anda semua nak ikut kaedah mana.Kalau 68.4 sen setahun amat bernilai untuk anda,go for it.Tapi dalam masa yang sama,,jimatkan wang dari sudut lain juga.Pengiraan diatas ikut paparan jumlah liter dengan tiga titik perpuluhan.Andai ada pam yang display dua titik perpuluhan sahaja,siap genapkan lagi (4.35 liter/RM10 ),anda pula yang untung.
Daripada pendapat aku,keadaan sebenar tak semestinya selari dengan kiraan matematik.Aku jangkakan kerugian beberapa ml tu sangat minima berdasarkan kekerapan mengisi minyak.Lagi kerap berziarah ke pam minyak,lagi banyak rugi.Baik isi penuh tiap-tiap kali.Maksud aku isi minyak RM100 sekaligus tak semestinya anda rugi petrol bernilai 1.9sen.Sebab:

RM10 RON95 = 4.347826087 liter
RUGI = 0.000826087 liter / 0.826087 ml / 0.19 sen

RM100 RON95 = 43.47826087 liter
RUGI = 0.00026087 liter / 0.26087 ml / 0.06 sen sahaja

Kesimpulannya,kuantiti ‘kerugian’ petrol setiap kali pam digunakan sebenarnya sangat-sangat minima,lagipun teorinya berdasarkan display pada pam.Bukan saja petrol,apa juga mekanisma pengukuran bendalir mesti ada tolerance,cuma tolerancenya masih dalam julat yang mengikut standard antarabangsa.

Melampau sangat lah pulak sampai kuantiti kurang 1ml punya tolerance pun nak kira.Pam kat stesen minyak tu laju flow dia,mana boleh accurate gilababi.Kalau nak flow + kuantiti tepat,pam la petrol pakai pam HPLC.Seminit dia boleh pam minimum 0.2ml.

Display digital kat pam petrol tu ingat boleh harap?Yang penting ialah calibration berkala.So,teori ni tak masuk akal untuk dipraktikkan sebab ianya semata-mata berdasarkan anggapan ukuran bendalir sebenar disandarkan pada paparan angka di pam.

Nak berjimat pun janganlah sampai menyusahkan diri percaya dengan teori yang tidak terbukti tepat.Petrol baru berapa ringgit je,cuba kira kuantiti minyak enjin semi synthetic dalam tong plastik empat liter tu.Betul ke tidak jumlahnya empat liter.Lepas kita tuang masuk dalam enjin,baki dia tu mana kita campak?

Bai.

 

UPDATE

* Bermula 12 tengah malam Ahad lepas ( 1 Februari 2015 ),harga petrol RON95 ialah RM1.70 dan RON97 RM2.00.Ada sesiapa yang masih lagi praktikkan kaedah isi petrol dengan kaedah liter tak?Hihihihihihi…