Versi terbaru Mazda RX8 iaitu Spirit R dilancarkan oleh Mazda sebelum pengeluarannya ditamatkan Jun 2012.Mula dilancarkan di Jepun sudah agak lama iaitu November 2011,dan di Indonesia baru-baru ini.Walaubagaimanapun,menurut Mazda pembangunan enjin rotary tetap diteruskan.
Spirit R diasaskan dari versi Type RS(6 kelajuan manual) dan Type E(6 kelajuan auto) dengan penambahan beberapa ciri istimewa pada bahagian kosmetik.Tidak ada talaan khas pada bahagian enjin.
Manual dan Auto
-Lencana Spirit R
-Tunnel trim transmisi berwarna piano black
-Lampu depan,lampu kabus dan lampu belakang dengan bezel hitam
-Curtain & front SRS airbag
-Kaliper brek depan & belakang berwarna merah
Eksklusif Manual
-Bucket seat Spirit R rekaan khas Recaro
-Tayar 225/40R19 89W dan rim aloi(bronze colour)
Eksklusif Auto
-Seat kulit hitam dengan jahitan merah
-Stereng bersalut kulit hitam dengan jahitan merah
-Tuil handbrake dengan jahitan merah
-Konsol depan,armrest,konsol belakang bersalut kulit sintetik dengan jahitan merah
-Suspensi sport,brek lebih besar
-Tayar 225/45R18 dan rim aloi(gunmetal)
Tamatnya pengeluaran RX8,apakah akan ada lagi kereta yang berfalsafah sukan sepertinya selain dari FD2,GTR,EVO & Impreza?Walaupun RX8 tak mencapai status legenda seperti RX7,ia tetap ada peminatnya tersendiri yang setia dengan mesin rotary.Boleh dikatakan pengeluar kereta Jepun sudah agak memperlahankan tempo,dan menumpukan pada pembangunan enjin hybrid dan EV.
Bayangkan masa depan nanti semua mesin lumba tak ada bunyi perang,tak ada asap,dan gear CVT…………