Rabu, 14 Mac 2018

Bebelan Dunia Automotif Tempatan




Beberapa minggu lepas kalau tak salah, aku ada terima satu mesej Whatsapp berkenaan transplan enjin 3SZ pada sebuah Myvi. Rupa-rupanya beliau adalah pembaca blog aku dan katanya dari blog ni lah beliau terispirasi untuk menukar enjin.

Terima kasih banyak-banyak ya? Aku harap penulisan aku sebelum ni dapat memberi manfaat berterusan kepada sesiapa saja selagi blog ni wujud. Maaf sebab semakin kurang menulis kebelakangan ni.

Ada sedikit tambahan untuk cerita Myvi 3SZ tu dan aku rasa agak penting juga. Pertamanya sistem suspensi dan tayar. Enjin 3SZ dibina dengan asas blok besi tuang, jadi ianya agak berat berbanding enjin K3VE. Sebaiknya dapatkan sistem suspensi yang mampu menampung berat enjin baharu. 

Berkenaan dengan tayar, aku  perhatikan tayar bersaiz standard (175/65/R14) tak sesuai digunakan. Set up tayar asal kilang kalau kita perhatikan pada Myvi standard pun menyebabkan tayar kelihatan seperti kurang tekanan angin sekalipun kita pamkan mengikut rekomendasi pegeluar (220kPa).

Satu sebabnya ialah tayar berketebalan 65 tidak mempunyai sidewall yang kuat sepertimana tayar berprofil rendah. Kalau dipam setinggi 240kPa, tak selesa pula. Habis bergegar dashboard. Aku rasa saiz rim yang sesuai ialah antara 15 atau 16 inci sahaja. Kalau nak sumbat rim 17 pun boleh, tapi laburlah modal yang besar sikit untuk membeli set suspensi bolehlaras yang ada reputasi cemerlang.
Lagipun dengan saiz minima rim 15 inci, korang boleh pasang sekali rotor brek bersaiz 11 inci. Tak perlu la sampai berdiri bila tekan brek kecemasan.



------------------------------------------------------------


Kebelakangan ni juga banyak perkembangan automotif yang kita dapat tengok. Paling ketara sekali ialah kemunculan supercar-supercar elektrik yang senang-senang je boleh mengatasi kelajuan supercar berenjin petrol. Pernah dengar tak jenama Rimac Automobili? Model Concept S dia boleh sprint 0 - 100km/j dalam masa 2.5 saat je gila. Top speed 365km/j sahaja. Rimac ni jenama dari negara Croatia. Ya, negara yang aku rasa takde jenama kereta nasional yang boleh dibanggakan pun sebelum ni.

Dulu aku skeptikal juga dengan kereta elektrik ni. Apa barang kereta laju takde bunyi perang. Tapi itulah, kita kena move on juga bila sampai masanya. Bila kereta elektrik makin laju,kos makin murah, tempoh pengecasan pantas dan jarak pemanduan sekali cas 1000km misalnya, itulah masa yang sesuai untuk kita berubah kearah dunia yang lebih bersih.

Satu perkembangan yang menarik lagi di Malaysia ialah Honda Malaysia mencatat rekod sebagai pembuat kereta bukan nasional yang mengungguli jualan untuk tahun ketiga berturut-turut. Dulu Toyota pegang title market leader non nasional ni. Tapi Honda nampaknya bijak membaca selera orang tempatan. Aku rasa sebabnya satu je, Honda Malaysia sangat agresif dalam menawarkan model jualan dan effort mereka untuk mengatasi skandal airbag Takata juga harus dipuji.

Berbanding Honda Malaysia, UMW Toyota kelihatan ‘lembab’ dari sudut ini. Korang tengok ajelah senarai model-model jualan UMW. Boleh dikatakan jauh ketinggalan. Design orang tua, spec pulak agak basic sedangkan bukan tak ada langsung model-model Toyota yang canggih. HR-V dah naik jemu kita nampak atas jalan, UMW baru nak mula jual CH-R. Nampak tak lembabnya mereka disitu.

Selain dari tu UMW cuma ada Vios, Altis, Camry bla…bla…bla…bosan. Kalau spesifikasi sedap pun, harga dah masuk kategori meninggal untuk rakyat marhaen. Dalam hal ni nampak Perodua pula lebih kedepan dari segi spesifikasi passive safety dan jualan. Itu pasal la UMW cuba beli pegangan saham yang lebih besar dalam Perodua. Easy money kot.

Tentang Proton tidak ada apa-apa yang menarik selepas pembelian saham oleh Geely. Barangkali selepas mereka melancarkan SUV. Adakah Proton terlambat mengejar trend? Atau kali ni sekali lagi mereka tersilap percaturan harga. 

Aku ada terbaca kat mana tah, SUV Proton ni kategori Premium. Premium dari spesifikasi atau harga premium tak pasti la pula. Premium spesifikasi harga masuk akal insyaAllah orang terima. Jangan harga premium tak tentu hala sudahlah. 

Aku memang tunggu Proton jual kereta baru sebab masa ni ramai yang excited lebih. Berlambak screenshot muka-muka dan statement over confident yang aku jadikan khazanah. Lepas dua tiga tahun aku baca balik komen sorang-sorang sebagai hiburan masa tengah berak. Dulu aku suka betul baca komen Fauzan dalam blog Funtasticko. Gila positif sampai aku rasa nak hantuk kepala kat bucu meja pejabat. Entah mana la brader tu sekarang...lama dah aku tak menyibuk dalam blog tu.

Nak positif tak salah, tapi biar realistik dan ada point-point yang menyokong statement hangpa. Banyak kali aku tulis dalam blog ni, sebagai sebuah jenama kereta, wajiblah anda mampu menjual dengan banyak supaya ekonomi syarikat sihat untuk mengharungi cabaran industri.
Tu, Preve dengan Exora bila lagi nak buat major facelift? Kalau bajet rendah pun sekurang-kurangnya buat sikit refreshment untuk naikkan balik momentum jualan.
Sekarang ni nampak Proton macam idle sikit mungkin sebab peralihan organisasi. Korang ingat mesti aku tak suka Proton kan? No. Sebenarnya aku suka dengan Suprima, agak cantik sebenarnya.Nampak bold gitu.


Tadi ada sorang mamat komen pasal satu post paultan.org tentang pilihan kereta bandar samada Picanto, Myvi atau Iriz.

Pilih la apa-apa pun tak kisah sebenarnya tapi hujah dia guna point Iriz masuk rally, Myvi tak masuk rally bagi aku hujah yang diluar konteks. Hei, kereta bandar kot? Kau nak rally pergi mana? 

Dia kabor body Iriz kuat, sebab tu digunakan dalam rally. Eh, nampak macam kaki motorsport siap mention ada bengkel kereta conti, takkan tak tau kot banyak lagi penambahbaikan pada casis walaupun platform tu bagus. Bukannya keluar kilang masuk tayar offroad terus ready untuk rally. Orang cerita pasal KERETA BANDAR, dia pegi bawak hujah rali dia. Agak-agak tak boleh blah, keluar pulak peluru HPF. Ape-ape jelah asal kau boleh menang.

Dia ingatkan aku juga tentang gearbox automatik kuno Perodua sedangkan orang lain dah move on pakai CVT. Part ni aku separa setuju, ya betul memang kuno tapi CVT belum cukup lasak setara transmisi automatik konvensional. Itu je sebabnya. Bila CVT dah boleh dilenjan dalam rally, masa tu aku orang pertama akan pakai CVT. Setuju?

Selasa, 18 Julai 2017

Komentar Axia:Selepas 3 Tahun

Sekitar September 2014 dulu aku pernah tulis satu artikel berkenaan Axia (http://blog5zal.blogspot.my/2014/09/komentar-axia.html?m=1).
Di perenggan akhir aku ada tulis kebarangkalian untuk Iriz merebut pasaran kereta kompak amat tinggi.Sebabnya aku yakin dengan spesifikasi Iriz dan harga yang berpatutan,sepatutnya Iriz laku keras dengan mudah.
Hampir 3 tahun berlalu, baru-baru ni aku terbaca laporan jualan suku kedua Perodua dimana semua modelnya (Myvi,Alza,Axia,Bezza) mendahului carta jualan untuk kelas masing-masing.
Apa sudah jadi dengan Iriz?
Sentimen sejarah sekali lagi menghantui Proton. Isu kualiti, alatganti dan masalah-masalah remeh masih lagi belum berjaya diatasi. Gamechanger yang diwar-warkan masih belum menampakkan hasil.

Kita tinggalkan Proton dan masalahnya untuk diselesaikan pakar-pakar automotif tempatan. Aku cuma nak cerita sikit pasal Axia facelift yang aku beli bulan puasa hari tu.
Rasa macam dah ada tulis, tapi ulasan dari segi teknikal belum ada.

Ok,Axia yang aku beli adalah versi G Auto. Senang cerita versi pertengahan. Axia versi facelift ni diberikan enjin baru yang hanya lebih 1hp berbanding versi awal.Dari segi kuasa, cukup seadanya untuk bergerak lancar dan agak lincah di kawasan bandar.

Tapi Axia menghadapi sedikit masalah kekurangan kuasa yang ketara untuk perjalanan yang banyak mendaki, terutamanya kalau salah strategi. Aku biasa pakai kereta enjin kecik, dan sedia maklum kalau enjin kecik ni torknya pun ciput je. Selalunya aku gunakan momentum, yakni sedia dengan kelajuan yang agak tinggi semasa permulaan mendaki dan cepat-cepat menukar gear rendah sebelum banjaran tork menurun.

Kadang-kadang skil ni tak menjadi juga kalau ikut belakang kereta yang lembab mendaki bukit. Masa ni la rasa betapa beratnya Axia untuk diperah tenaganya.

Aku rasa talaan nisbah gear Axia disusun untuk kesesuaian dibandar dan lebuhraya.

Ya,lebuhraya atau bahasa Banjarnya highway. Macam tak betul je kan? Itulah realitinya. Sebenarnya Axia sedap dipandu dilebuhraya sebab nisbah akhir dia kecik. Pandu jauh memang puashati lah, enjin pun tak barai diteran, bahanapi pun jimat. 

Dari segi interior, unit audio Axia dilengkapi port USB yang dah jadi asas wajib untuk kereta sekarang. Walaupun bunyinya tak la padu mana tapi ok lah. Satu lagi kalau kita lupa tutup lampu bila matikan enjin, automatik lampu akan tertutup sendiri. Tak ada lagi isu bateri kong sebab tak tutup lampu.

Apa yang tak bestnya pulak ialah tuil untuk penutup tangki minyak agak jauh tersorok. Tangan aku yang besar ni memang tak lepas nak seluk. Walaupun secara lojiknya pengguna akan buka pintu untuk isi bahanapi, bagi aku ada baiknya tuil tu diletakkan di tempat yang mudah dicapai.
Satu lagi bahagian tengah stereng dia agak tajam sikit. Aku kalau genggam stereng, ibu jari aku sangkutkan kat spoke stereng. Kalau permukaan dia agak smooth, tentu lebih baik.

Lain-lain ok, terbaik untuk wang. Cukup sifat untuk dijadikan kenderaan harian setakat ni. 
Ok,bai.

Jumaat, 23 Jun 2017

Game Lagi

blog5zal dan berusia 7 tahun rupanya.

7 tahun bukan masa yang singkat tau. Cuba kau buat satu blog pastu kau maintain selama 7 tahun tengok cemana boleh tahan ke tidak? Tak payah maintain ranking la, maintain konsistensi kerajinan menulis pun cukup dah.
Di tahap ni aku boleh katakan yang aku bangga dengan pencapaian peribadi aku. Dikala sahabat-sahabat maya hilang satu persatu akibat komitmen lain dan penurunan populariti platform blogging, aku masih tegar menulis di wadah yang tak seberapa ni. Dengan keadaan sekarang ni blog aku bukan lagi 'laman' rujukan/bacaan orang, dah jadi macam diari aku je sebenarnya. Sebab tak ramai orang baca pun. Mungkin untuk bacaan anak aku bila dia dah besar nanti.

Ok, ni aku rasa macam nak tulis pasal game, sebab bermain game ni benda yang aku baru sambung balik selepas lama memeram konsol.Kali terakhir aku tengok konsol permainan aku, ianya masih berupa PS2 slim dan bahagian atasnya telah ditebuk dan dipasang kipas CPU komputer untuk penyejukan yang efisien.
Tetiba aku terus jump beli PS4 slim sebab Lazada jual murah.Terpaksalah mem aku belanja..hihihi


------------------------------------------

Aku agak kecewa dengan game The Last of Us; Remastered sebenarnya. Game yang diwar-warkan menang banyak anugerah ni tak berapa kena dengan selera aku. Bukan maksud aku game ni tak bagus. Majoriti gamer diluar mungkin dapat feel game tu dengan baik, kecuali aku.
Awal-awal dulu beria jugak la aku nak beli game ni sampai wife aku yang belanja sebab aku yakinkan dia game ni bagus, tentang relation anak perempuan dengan pengorbanan seorang bapa. Mujur tak berapa mahal sebab remastered je, so kos pembangunan tak macam buat game baru.

Antara sebab yang aku hilang minat nak teruskan game tu buat masa ni ialah:
1. Kawalan pemain yang 'lag'. Lembab nak mampos.
- Aku tak reti nak describe macamana sebenarnya. Movement watak utama dia sangat 'lembab' bagi aku. Untuk genre game lawan-lawan zombie macam ni patutnya pergerakan dia kena tangkas. Baru la seimbang dengan AI. Nak buat benda-benda basic macam menembak musuh pun susah sebenarnya.
2. Mabuk
- Aku rasa macam mabuk sebenarnya bila main game ni pasal point kat atas ni lah. Sayang betul. Premis cerita dia baik, tapi tu lah....tak kena dengan gaya aku main. Game Uncharted: The Thiefs End jauh lebih cemerlang walaupun gameplay dan developernya sama. Kalau sistem game tu dipolish lagi sampai tahap macam Uncharted aku rasa jauh lebih sukses game ni.

Metal Gear Solid: The Phantom Pain pulak bagi aku ok la...takde la teruk sangat. Mungkin aku masih mengharapkan konsep permainan dia sama macam siri-siri MGS yang lepas.
1. Sistem perjalanan cerita dia yang ada episod ni agaknya tak berapa nak kena agaknya. Dengan ratusan side ops yang tak habis-habis ulang misi sama, fan tegar pun boleh bosan wehh!
2. Sistem GMP satu idea menarik, tapi makin tinggi gred senjata, deployment cost jadi merepek betul. Tak balik modal kalau deployment cost sampai 63k untuk 'job' yang payment dia cuma 30k. Rasa bodo je accept mission camtu. Tapi kalau tak accept bila game ni nak siap?GMP tetap perlu dikumpul untuk pembangunan Mother Base. Sudahnya aku jalan kaki je pergi dari satu area ke satu mission area yang lain.
Satu kaedah nak jimatkan deployment cost ialah equip sortie prep yang gred rendah. Tu pun rasa bodo jugak la. Apa guna bagi option upgrade senjata kalau tak boleh pakai senjata yang gred tinggi.
3. Charm Venom Snake tak berapa best la dalam MGS:TPP ni. Rasa macam dia seorang yang sentiasa dalam kemurungan terutamanya bila kita tau dia kurang bercakap. Aku ingat lagi Hideo Kojima pernah cakap dia buat banyak elemen-elemen yang tak terlalu rigid dalam MGS yang lepas-lepas supaya pemain tak stress. Kojima dah lupa ke apa nak apply benda tu dalam MGS:TPP? Venom Snake ni dah la tak kelakar, pendiam pulak tu.
4. Tak ada pertarungan dengan Big Boss. Benda yang agak susah dalam MGS:TPP ni bila lawan unit Skull, misi Persistence dan juga tugasan menewaskan Sahelanthropus. Itu saja. Kredit yang aku boleh bagi cuma tang grafik, relation Snake+Quiet, OST nyanyian Donna Burke dan Sahelanthropus yang awesome.

Buat masa ni aku tengah main game Horizon Zero Dawn. Orang kabor game ni sedap...lepas main sikit semalam aku yakin game ni betul-betul sedap. Stail kawalan pemain lebih kurang kawal Nathan Drake dalam Uncharted 4.
Game ni aku tengok kat kedai kelmarin harga dia RM210. Tapi tauke kedai offer aku beli bundle pack (yang sepatutnya datang dengan konsol ). Horizon Zero Dawn ( BD disc ) + Driveclub ( BD disc ) + Ratchet & Clank ( baucer ) dia jual kat aku RM259. Ok la kot ye.
Game Driveclub tu aku ada la try sikit. Grafik cantik, handling kereta sikit senang la kalau nak dibandingkan dengan Gran Turismo, tapi yang bodonya scene lumba selalu sangat time Maghrib. Bongok gila, dah la jalan kampung. lampu malap pulak tu.
Next game yang aku cadang nak beli ialah Call of Duty WWII dengan Gran Turismo Sport.
 Tudia sampai lelap aku nak mengabihkan artikel ni. Ape benda aku nak cakap lagi ni eh? Selamat Hari Raya Aidilfitri 2017, selamat memandu dan selamat bertemu keluarga. Sekian terima kasih!









Khamis, 25 Mei 2017

Shirimasen Metaru Gia' Soriddo?

Malam semalam aku baru je selesaikan misi menewaskan bipedal robot Sahelanthropus selepas total jam bermain melebihi 90 jam. Satu rekod yang teruk sebenarnya dan ada beberapa chapter lagi perlu dihabiskan Apa benda Sahelanthropus ni kejap lagi abang cerita. Aku nak adik ipar aku baca karangan aku ni.

Aku bukanlah seorang gamer hardcore. Aku lebih suka letakkan kategori aku sebagai gamer kasual. Pegang controller pun jarang-jarang kecuali kalau aku ada beli tajuk game baru kegemaran aku. Apa yang pasti aku jenis yang suka main game pelbagai genre, asalkan game tu menarik.
Sejak berkecimpung dalam arena permainan konsol, hanya tiga jenis konsol yang pernah aku pakai. Yang pertama PSOne, kedua PS2 dan yang terbaru PS4. Itupun aku baru beli sebulan lepas. Pasal apa tak ada PS3? Pasal aku tunda pembelian sejak tahun launching 2006 sampai la PS4 Slim keluar. Tu yang aku terus beli PS4 je. Itupun pasal tetiba Lazada buat sale. Dapat harga RM1082.00 spec Slim 500GB.
Semalam aku nampak ada offer dalam Lazada juga, harga turun sikit lagi sekitar RM 1032.00 sempena hari Raya barangkali. Boleh la makan PS4 ramai-ramai dengan jiran tetangga.

Oklah, sejak awal aku terjebak dengan konsol Playstation ni, satu tajuk game yang aku sentiasa suka ialah siri Metal Gear walaupun ada beberapa tajuk yang aku skip contohnya MGS4:Guns of the Patriot dan MGS: Ground Zero. Selain dari tu hampir semua tajuk aku pernah main berulang-ulang.
Semalam wife aku belikan game The Last of Us: Remastered. dia pergi beli dengan adik ipar aku (lelaki). Budak lelaki biasalah, serba sikit mesti tau hal-hal game ni. Tapi sedikit yang buat aku terkejut ialah bila adik ipar aku cakap game Metal Gear tak glamour (tak femes la kot pada dia). Aku terdiam sekejap bila wife aku bagitau aku macam tu.

Hey, ni abang nak cerita sikit pasal Metal Gear, Snake dan orang kuatnya Hideo Kojima. Siri Metal Gear tak masuk kategori glamour okay? Metal Gear is LEGEND! Setakat game-game baru yang glemer ni dik, alahai celah gigi je. 
Timeline siri Metal Gear ni sangat panjang dengan twisted plot yang kalau nak dihuraikan dalam bentuk peta minda confirm minda hang stuck.
Ok, abang bagi contoh game berasaskan perang yang abang pernah main, Call of Duty dengan Medal of Honor. Siri game-game ni boleh dikatakan berterusan juga sejak zaman PSOne. Banyak tajuk dia. Tapi pembinaan legasi karekter dia jauh beza dengan watak Snake dalam siri Metal Gear. Sejak hujung tahun 80'an Snake dah wujud dik oii!!! kalau ikut timeline siri Metal Gear, Snake dah wujud sejak era Perang Dingin.
Ini yang gamer otai suka. Main game bukan sekadar layan grafik dengan letup sana sini. Straight forward bosan dik. Metal Gear ni lain, dunia dia terperinci. Ada kau terfikir macamana cara Kojima buat untuk kalahkan Psycho Mantis yang boleh predict pergerakan korang dan baca fikiran player? Tahu tak kalau kau tenung muka Meryl Silverburgh lama-lama pipi dia akan jadi merah? Ni sikit contoh je abang bagi. banyak lagi keunikan Metal Gear yang korang sendiri tak sangka.

Lagi abang nak tanya, game mana yang ada soundtrack paling sedap kat muka bumi? Takpelah abang jawab sendiri.

Takde dik!

The one and only Metal Gear sahaja ada runut bunyi dan lagu tema yang superb awesome. Dari segi keseluruhan kualiti permainan so far tak pernah lagi siri Metal Gear dapat rating bawah dari 9.0/ 10.0 dari pengulas game terkenal.


True Big Boss

"That made us blend into the character, feel the same suffer and pain in the battlefield..."
                                                                                                                       -Hideo Faizal

Fahamkan ayat abang ni. Tak banyak game yang ada karekter kuat macam Snake. Dia bukan sekadar watak tentera yang menjalankan tugas negara. Snake ni satu sifat dia adalah dia seorang yang kelakar sinis dan sedikit pervert. Bergantung pada cara korang main lah. Tapi watak Phantom Snake dalam MGS: TPP je aku rasa dia serius gila.
Sebabnya beliau bukanlah darah daging Snake sebenar. Beliau diberi 'wajah' dan terapi supaya beliau percaya yang beliau adalah Snake. Boss sebenar tak ada tanduk diamond kat kepala.

Celaka kena tipu dengan Kojima.

#foxdie
#lalilulelo
#12wisemen
#bipedalrobot
#revolverocelot
#TheBigBoss
#XOF





#utogarage, brek dan loan


Ni ha member aku si #utogarage tiap-tiap kali jumpa mesti tanya, ‘ada update blog tak?’. Terkesima aku dibuatnya. Nah, baca la apa yang aku terfikir nak tulis sekarang ni.
Tulis blog ni kekadang boleh jadi bengong dibuatnya. Kena pulak time tu idea memang takde. So, aku merapu jelah hari ni pasal kereta.


Sikit update kat Myvi kesayangan aku sejak kali terakhir aku tulis entri ialah penukaran kaliper dan rotor brek 3SZ menggantikan set brek depan asal Myvi. Setelah berkhidmat hampir 300k km, rotor asal haus dengan kronik menyebabkan ‘muncul’ tebing disisi rotor. Bila keadaan macam ni berlaku, pad brek yang tebal pun tak ada guna lagi sebab tebing tu akan menyentuh besi pad brek lalu menghasilkan bunyi yang annoying.
Zaman aku berpomen-pomenan dulu, biasanya aku akan grind tebing tu tiap kali customer minta tukar pad brek. Sekarang buat sendiri kat rumah mana ada grinder. Bila dah teruk macam ni baik tukar saja lagi senang.


Alasan lainnya ialah brek asal Myvi dah tak mampu nak memberhentikan momentum kereta aku pada jarak efektif. Antara rotor kegemaran pengguna Myvi ialah rotor 11 inci dari Honda Odyssey dan rotor 10 inci dari 3SZ. Aku tak tau apesal diorang pakai nama 3SZ bila jual set brek ni. Kan lagi senang kalau sebut model keretanya. Brek Odyssey boleh pulak pakai nama betul. Awat tak pakai kod enjin Odyssey?
Ok, pilihan aku ialah set brek dari 3SZ (tak tau dari 3SZ Alza, Sette, Luminas, Bb atau Avanza?) Saiz rotornya besar sikit saja dari rotor Myvi yang bersaiz 9.2 inci. Tapi contact surface area lebih lebar.
Untuk part pad brek, saiznya masih sama dengan pad brek Myvi generasi pertama (2005- 2011)


TAPI,


Barang sesiapa yang berhajat nak memakai set brek 3SZ ni baik cari siap-siap pad brek Suzuki ERV* atau Daihatsu YRV. Brek pad untuk dua model kereta ni lebih sesuai sebab ‘pad’nya lebar, ngam cantik dengan rotor 3SZ. Nak pakai pad brek Myvi pun boleh saja, tapi rugilah. Potensi sebenar tak boleh dimanfaatkan.
Nak beli kat kedai jangan kabor nak pad brek 3SZ,kang sesia kena maki dengan tokey kedai. Biasanya kedai akan tanya, nak brek pad kereta apa. Hah, kereta apa korang nak sebut? Myvi? Tunjuk sampel pad brek dan dengan tenang bisik kat tokey kedai tu saya nak pad brek SUZUKI ERV…..


---------------------------------------------------------------------------


Sejak sebulan lepas sebenarnya aku ada memohon pembiayaan sewa beli kenderaan dari Ambank. Aku berhajat nak beli Toyota Vios G tahun 2014. Tapi itulah nak ceritanya, tak pernah lagi dalam sajarah hidup aku yang nama aku susah buat pinjaman. Yang peliknya si Ambank ni haram tak call interview ke, bagitau loan gagal ke….
Senyap sunyi sampai kesudah.


Adik aku cakap banker Ambank bagitau aku ada rekod CCRIS yang kurang cantik. Ambank mintak aku pergi Bank Negara dan clearkan rekod CCRIS.
Masalahnya aku takde hutang yang major. Myvi aku pun dah settle lump sump awal April lepas. Entah rekod apa dia cakap aku pun tak tau. Sudahnya aku pergi juga Bank Negara dan print out CCRIS statement. Nampak cantik dan tak ada masalah. Aku rujuk pulak kat pegawai Bank Negara dan ceritakan masalah loan aku yang tak lepas sebab CCRIS ni.


As expected dia cakap rekod aku baik, tak ada masalah kalau apply loan baru. Dia cakap attach report CCRIS ni dalam permohonan pinjaman. Ok, Ambank suruh aku update rekod kat Bank Negara, bank Negara pulak suruh aku pass je report CCRIS kepada Ambank.
Nak tambah nasik lagi bila emel aku ke bank Negara tentang hal ni sebelum aku dapatkan printout CCRIS dibalas macam ni:


‘”Kami mendapati pihak tuan telahpun mendapatkan laporan CCRIS pada 17/5/2017. Tuan perlu menghubungi bank tersebut jika mereka masih belum mengemaskini rekod pembiayaan tuan.”


Bank tersebut tu bank apa? Aku syak Maybank sebab loan Myvi aku dulu kat situ. Masalahnya pihak Maybank dah keluarkan surat pengesahan penyelesaian pinjaman dan aku dah pun attach sekali masa apply loan Ambank. So, apa masalahnya kat siapa ni?
Sampai saat aku menaip ni Ambank masih hold permohonan aku. Macamananpun benda ni aku dah bincang dengan wife aku petang semalam masa on da way balik kerja. Aku cakap agaknya aku takde jodoh dengan Vios kot. Kita ambil Axia baru jelah. Lagipun untuk ulang alik pergi kerja je. Bayaran bulanan murah, petrol pun hirup sikit-sikit,heeee!

Asalnya dulu aku cadang nak pakai Vios sebab sedap sikit cruising highway. Minyak pun jimat. Tapi Myvi aku sekarang pun dah sedap sangat cruising dengan RPM yang sesedap rasa. Nak henjut 180kmj  pun tak jadi masalah, wife aku pernah try tau tak?


Awal bulan Mei haritu aku pergi Perlis. Dari Serendah sampai Hotel Seri Malaysia Perlis, konsumsi petrol lebih kurang 5 out of 8 bar saja. Power betul 3SZVE auto. Seriously recommended. Kalau nak pakai manual pun boleh tapi aku tak pasti final ratio manual Jepun berapa,itupun kalau ada lah. Alza punya gear 5 tak syok jugak rojak dengan 3SZ sebab 100kmj @3000 rpm.
Perancangan seterusnya ialah mencantikkan Myvi untuk wife aku pakai dan aku layan Axia untuk angkut anak pergi sekolah. Yeahhhh!


#kcarlife


*rujukan blog tacradiy.com (keyword brek pad ERV)