Khamis, 25 Mei 2017

#utogarage, brek dan loan


Ni ha member aku si #utogarage tiap-tiap kali jumpa mesti tanya, ‘ada update blog tak?’. Terkesima aku dibuatnya. Nah, baca la apa yang aku terfikir nak tulis sekarang ni.
Tulis blog ni kekadang boleh jadi bengong dibuatnya. Kena pulak time tu idea memang takde. So, aku merapu jelah hari ni pasal kereta.


Sikit update kat Myvi kesayangan aku sejak kali terakhir aku tulis entri ialah penukaran kaliper dan rotor brek 3SZ menggantikan set brek depan asal Myvi. Setelah berkhidmat hampir 300k km, rotor asal haus dengan kronik menyebabkan ‘muncul’ tebing disisi rotor. Bila keadaan macam ni berlaku, pad brek yang tebal pun tak ada guna lagi sebab tebing tu akan menyentuh besi pad brek lalu menghasilkan bunyi yang annoying.
Zaman aku berpomen-pomenan dulu, biasanya aku akan grind tebing tu tiap kali customer minta tukar pad brek. Sekarang buat sendiri kat rumah mana ada grinder. Bila dah teruk macam ni baik tukar saja lagi senang.


Alasan lainnya ialah brek asal Myvi dah tak mampu nak memberhentikan momentum kereta aku pada jarak efektif. Antara rotor kegemaran pengguna Myvi ialah rotor 11 inci dari Honda Odyssey dan rotor 10 inci dari 3SZ. Aku tak tau apesal diorang pakai nama 3SZ bila jual set brek ni. Kan lagi senang kalau sebut model keretanya. Brek Odyssey boleh pulak pakai nama betul. Awat tak pakai kod enjin Odyssey?
Ok, pilihan aku ialah set brek dari 3SZ (tak tau dari 3SZ Alza, Sette, Luminas, Bb atau Avanza?) Saiz rotornya besar sikit saja dari rotor Myvi yang bersaiz 9.2 inci. Tapi contact surface area lebih lebar.
Untuk part pad brek, saiznya masih sama dengan pad brek Myvi generasi pertama (2005- 2011)


TAPI,


Barang sesiapa yang berhajat nak memakai set brek 3SZ ni baik cari siap-siap pad brek Suzuki ERV* atau Daihatsu YRV. Brek pad untuk dua model kereta ni lebih sesuai sebab ‘pad’nya lebar, ngam cantik dengan rotor 3SZ. Nak pakai pad brek Myvi pun boleh saja, tapi rugilah. Potensi sebenar tak boleh dimanfaatkan.
Nak beli kat kedai jangan kabor nak pad brek 3SZ,kang sesia kena maki dengan tokey kedai. Biasanya kedai akan tanya, nak brek pad kereta apa. Hah, kereta apa korang nak sebut? Myvi? Tunjuk sampel pad brek dan dengan tenang bisik kat tokey kedai tu saya nak pad brek SUZUKI ERV…..


---------------------------------------------------------------------------


Sejak sebulan lepas sebenarnya aku ada memohon pembiayaan sewa beli kenderaan dari Ambank. Aku berhajat nak beli Toyota Vios G tahun 2014. Tapi itulah nak ceritanya, tak pernah lagi dalam sajarah hidup aku yang nama aku susah buat pinjaman. Yang peliknya si Ambank ni haram tak call interview ke, bagitau loan gagal ke….
Senyap sunyi sampai kesudah.


Adik aku cakap banker Ambank bagitau aku ada rekod CCRIS yang kurang cantik. Ambank mintak aku pergi Bank Negara dan clearkan rekod CCRIS.
Masalahnya aku takde hutang yang major. Myvi aku pun dah settle lump sump awal April lepas. Entah rekod apa dia cakap aku pun tak tau. Sudahnya aku pergi juga Bank Negara dan print out CCRIS statement. Nampak cantik dan tak ada masalah. Aku rujuk pulak kat pegawai Bank Negara dan ceritakan masalah loan aku yang tak lepas sebab CCRIS ni.


As expected dia cakap rekod aku baik, tak ada masalah kalau apply loan baru. Dia cakap attach report CCRIS ni dalam permohonan pinjaman. Ok, Ambank suruh aku update rekod kat Bank Negara, bank Negara pulak suruh aku pass je report CCRIS kepada Ambank.
Nak tambah nasik lagi bila emel aku ke bank Negara tentang hal ni sebelum aku dapatkan printout CCRIS dibalas macam ni:


‘”Kami mendapati pihak tuan telahpun mendapatkan laporan CCRIS pada 17/5/2017. Tuan perlu menghubungi bank tersebut jika mereka masih belum mengemaskini rekod pembiayaan tuan.”


Bank tersebut tu bank apa? Aku syak Maybank sebab loan Myvi aku dulu kat situ. Masalahnya pihak Maybank dah keluarkan surat pengesahan penyelesaian pinjaman dan aku dah pun attach sekali masa apply loan Ambank. So, apa masalahnya kat siapa ni?
Sampai saat aku menaip ni Ambank masih hold permohonan aku. Macamananpun benda ni aku dah bincang dengan wife aku petang semalam masa on da way balik kerja. Aku cakap agaknya aku takde jodoh dengan Vios kot. Kita ambil Axia baru jelah. Lagipun untuk ulang alik pergi kerja je. Bayaran bulanan murah, petrol pun hirup sikit-sikit,heeee!

Asalnya dulu aku cadang nak pakai Vios sebab sedap sikit cruising highway. Minyak pun jimat. Tapi Myvi aku sekarang pun dah sedap sangat cruising dengan RPM yang sesedap rasa. Nak henjut 180kmj  pun tak jadi masalah, wife aku pernah try tau tak?


Awal bulan Mei haritu aku pergi Perlis. Dari Serendah sampai Hotel Seri Malaysia Perlis, konsumsi petrol lebih kurang 5 out of 8 bar saja. Power betul 3SZVE auto. Seriously recommended. Kalau nak pakai manual pun boleh tapi aku tak pasti final ratio manual Jepun berapa,itupun kalau ada lah. Alza punya gear 5 tak syok jugak rojak dengan 3SZ sebab 100kmj @3000 rpm.
Perancangan seterusnya ialah mencantikkan Myvi untuk wife aku pakai dan aku layan Axia untuk angkut anak pergi sekolah. Yeahhhh!


#kcarlife


*rujukan blog tacradiy.com (keyword brek pad ERV)

Isnin, 27 Mac 2017

Dendiar

Aku tulis cerita sejarah lagi boleh tak?

Hari ni tergerak hati nak tulis pasal sejarah Dendiar; satu watak yang tidak dikenali ramai tetapi kisahnya amat menarik untuk dihayati. Nama sebenar beliau  ialah Raden Diar Dhurmakusomo Ki Aji Ningrat. Artikel ni aku dah siapkan sejak minggu lepas lagi, tapi baru hari ni aku boleh publish. Jemput baca ye? 

Kisahnya bermula ketika era pemerintahan Kanjeng Ratu Kediri didalam kerajaan Giri ( Kediri ), sebuah kerajaan kecil di tanah Jawa. Ada dua beradik berlainan ibu iaitu Raden Kesumowijo dan Raden Manosekoro. Kanjeng Ratu Kediri melantik Raden Kesumowijo sebagai Pangeran Adipati Agung, iaitu bakal pengganti tampuk pemerintahan Kanjeng Ratu Kediri.
Kemudian Raden Kesumowijo (Pangeran Adipati Agung) mengahwini seorang penari bernama Mas Ayu secara senyap-senyap. Ini menyebabkan isteri Kanjeng Ratu Giri iaitu Radin Ratu Giri berasa marah. Al maklumlah darjat bangsawan tak boleh kahwin dengan orang kebanyakan. Tapi apa boleh buat, Pangeran Adipati Agung tetap berkahwin dengan wanita yang dia suka. Semasa Pangeran Agung keluar berburu, Radin Ratu Giri berpakat dengan Raden Manosekoro untuk menghapuskan Mas Ayu semasa ketiadaan Pangeran Agung.
Raden Manosekoro membunuh Mas Ayu dan membakar istana bersama-sama dengan anak hasil perkahwinan Pangeran Agung dan Mas Ayu iaitu Raden Mas (juga dikenal sebagai Raden Mas Ayu). Kebetulan ketika itu Pangeran Agung baru pulang dari berburu ( ada juga kisah yang mengatakan Pangeran Agung sengaja dihantar untuk berperang) lalu melihat istananya terbakar. Raden Mas berjaya diselamatkan manakala isterinya Mas Ayu mati dipangkuan Pangeran Agung.
Bersama-sama dengan pengikutnya termasuk Dendiar, Pangeran Agung amuk dan membunuh Raden Manosekoro serta konco-konconya. Kemudian Pangeran Agung bersumpah bahawa dia tidak akan lagi menjejak tanah Giri. Dendiar dan enam pengikut setia bersumpah untuk memporak-perandakan tanah Giri dan kerajaannya sehingga tiada lagi makhluk bernyawa, tetapi dihalang oleh Pangeran Agung.
Pangeran Agung meminta Dendiar bersumpah untuk melindungi tanah Giri sepanjang ketiadaan beliau dan Pangeran Agung pun meninggalkan Giri bersama anak perempuannya Raden Mas untuk selama-lamanya…


Kisah di Singapura Versi 1

Kemudian Pangeran Agung menetap di Singapura, atau lebih tepat lagi bertani di kaki bukit Mount Faber. Menjejak usia Raden Mas 17 tahun, beliau menjadi tarikan kerana kecantikannya. Satu ketika Raden Mas diganggu oleh kerabat Istana Johor, menyebabkan pangeran Agung dihukum kerana mempertahankan anak perempuannya.
Di hari yang sama, Dendiar belayar ke Singapura mencari bekalan. Perihal orang dihukum dikhalayak ramai menjadi buah mulut masyarakat disitu lalu menarik perhatian Dendiar. Dendiar terus ke Teluk Blangah untuk melihat hukuman tersebut dijalankan dan alangkah terkejutnya beliau apabila mendapati orang yang sedang dihukum itu ialah sahabatnya, Pangeran Agung, Putera Raja Giri.
Dendiar menerpa ke tengah khalayak ramai dengan keris yang terhunus ditangan lalu memperkenalkan dirinya sebagai Jeneral Perang Kerajaan Giri. Orang ramai terdiam kerana mereka tahu Kerajaan Karimun pernah dikalahkan beberapa tahun lalu oleh angkatan perang Kerajaan Giri.
Melihatkan keadaan Pangeran Agung yang agak teruk, Dendiar mahu amuk tetapi sekali lagi dihalang oleh Pangeran Agung. Melihatkan kejadian itu, Sultan Abdul Jalil memerintahkan Pangeran Agung dilepaskan dan memohon maaf.
Tidak lama selepas kejadian tersebut, Sultan Abdul Jalil mengaturkan perkahwinan adiknya Tunku Khalijah dengan Pangeran Agung sebagai tanda maaf dan juga sebagai jalinan antara dua kerajaan. Keraian perkahwinan diadakan di Teluk Blangah dan dihadiri Dendiar serta enam sahabat lain.
Daripada perkahwinan tersebut, Tunku Chik dilahirkan. Melihatkan keadaan menjadi semakin baik, Dendiar kembali ke Giri sebagai memegang janji yang pernah dibuat dahulu untuk menjaga tanah Giri.
Raden Mas yang semakin dewasa pula menjadi pujaan ramai kerana kecantikannya dan keturunan raja yang dimiliki. Bagaimanapun ini mengundang musibah baru apabila isteri Pangeran Agung, Tunku Khalijah mencemburui Raden Mas, manakala adik Tunku Khalijah, Tunku Bagus jatuh hati kepada Raden Mas.
Suatu malam, Tunku bagus meletakkan satu bahan untuk memabukkan dalam makanan Pangeran Agung lalu Pangeran Agung dikurung dalam perigi di belakang istana. Raden Mas pula dipaksa berkahwin dengan Tunku Bagus.
------------------
Beberapa bulan kemudian Dendiar datang ke Teluk Blangah untuk melawat sahabatnya, Pangeran Agung. Berita ini sampai ke istana lalu satu perancangan dibuat supaya Dendiar tidak dapat berjumpa Pangeran Agung yang dikurung. Pihak istana memaklumkan bahawa Pangeran Agung pergi ‘bersuluk’ atau istilah lainnya bertapa.
Bagaimanapun kebenaran tidak dapat disorok apabila Tunku Chik memberitahu bahawa bapanya dikurung dibelakang istana. Maka segeralah Dendiar pergi mendapatkan Pangeran Agung. Melihatkan keadaan bakal menjadi lebih buruk, Tunku Bagus cuba membunuh Pangeran Agung, tetapi dihalang oleh Raden Mas. Keris yang ditikam kearah Pangeran Agung mengenai Raden Mas dan Raden Mas menemui ajal. Akibat terlalu kecewa Pangeran Agung turut menghembuskan nafas terakhir.
Marah dengan peristiwa itu, tujuh pendekar Jawa ini amuk buat sekian kalinya selama tujuh hari tujuh malam. Ribuan penduduk kampung dibunuh dan kampung-kampung dibakar. Seisi istana melarikan diri menaiki kapal. 
Akhirnya Sultan menghantar Tunku Chik, anak Pangeran Agung ke pantai. Maka berkatalah Tunku Chik kepada Dendiar “ Raden Diar, sekiranya kamu bunuh semua orang, siapa lagi yang  tinggal untuk menjaga saya?”

Dendiar terdiam dan kemudiannya berkata, 
“Aku..Raden Diar Dhurmakusomo Ki Aji Ningrat akan berkhidmat dan patuh kepada Tunku Chik dan keturunannya sepertimana aku berkhidmat kepada Pangeran Agung sebagai tanda kesetiaan tidak berbelah bahagi terhadap Pangeran Agung.”

Artikel asal ditulis dalam bahasa Inggeris lebih panjang mencakupi peristiwa-peristiwa kemunculan Dendiar selepas ratusan tahun peristiwa diatas berlaku. Nanti bacalah di link asal sebab gaya penceritaannya lebih dramatik. Gaya aku tulis pulak biasa-biasa je tanpa pengisian emosi. Tapi aku harap terjemahan ke Bahasa Melayu ni tidak lari jauh dari maksud asal penulis.



Kisah di Singapura Versi 2

Suatu ketika semasa Pangeran Agung menjalani kehidupan sebagai petani bersama anaknya Raden Mas Ayu, teluk Blangah diserang lanun. Oleh kerana kehebatan Pangeran Agung bertarung, lanun berjaya ditewaskan. 
Kebolehan Pangeran Agung amat dikagumi Sultan dan satu rombongan dari Jawa mengesahkan ‘petani’ itu adalah Pangeran Agung, maka Sultan mengaturkan perkahwinan dengan puterinya dan mereka dikurniakan seorang anak lelaki yang diberi nama Tunku Chik.
Raden Mas pula semakin cantik dan amat dicemburui ibu tirinya. Satu hari kaki Tunku Chik terluka kerana terkena serpihan pinggan yang dijatuhkan oleh Raden Mas. Ibu tirinya amat marah dan berpakat dengan adiknya Tun Bagus ( Tunku Bagus ). Tun Bagus pula menaruh dendam kerana Raden Mas pernah menolak lamarannya.
Tun Bagus meracun Pangeran Agung lalu mengurungnya didalam perigi buta, manakala Raden Mas dipaksa kahwin sekiranya mahu mengelakkan dari bapanya dibunuh. Semasa majlis pernikahan, Raden Mas ditanya samada bapanya mengizinkan beliau berkahwin, Raden Mas terpaksa menipu dengan menyatakan bapanya sudah meninggal dunia sewaktu melawat tanah Jawa.

Tiba-tiba Tunku Chik mencelah,

”bapakku masih hidup dalam perigi buta!”

Maka komplot itu terbongkar, dan Pangeran Agung dapat diselamatkan. Khuatir Pangeran Agung membalas dendam, Tun Bagus cuba menikam Pangeran Agung tetapi dihalang oleh Raden Mas lalu keris tertusuk ke jantungnya. Dikatakan juga ketika berlaku kakalutan itu cuaca bertukar mendung dan isteri Pangeran Agung cuba melarikan diri tetapi dipanah petir.


Sepertimana  yang diketahui melalui penceritaan orang-orang dahulu, Dendiar dikatakan wujud sehingga era pemerintahan Sultan Ismail iaitu sekitar tahun 70’an. Dikatakan umurnya sangat panjang sehingga ratusan tahun.

Sebuah kampung kecil di kaki Mount Faber Teluk Blangah dinamakan Kampung Radin Mas dimana terletaknya rumah Pangeran Agung sewaktu tinggal di Singapura dan tempat bersemadinya jasad Raden Mas Ayu….

Bayangkan pula kalau kisah ni jadi sebuah filem dan Iko Uwais jadi Dendiar…perghhhh!!


Isnin, 6 Mac 2017

ATF 3SZ-VE + Cooling Coil Passo

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bersua kembali di laman blog yang semakin terpinggir. Tak apalah, bagi aku platform blogspot ni masih lagi medan yang sesuai untuk menulis panjang lebar.
Hari ni aku nak tulis sikit pasal kereta. Pertama sekali tentang transmisi automatik 3SZ-VE, dan kedua berkenaan pendingin hawa kereta aku.

Lepas kereta aku siap menjalani proses transplan nadi penggerak, ada satu kelainan yang aku rasa tak patut berlaku iaitu 'lag' semasa penukaran posisi gear daripada 'N' kepada 'D'. Lag yang aku maksudkan ialah sistem transmisi mengambil masa sekitar 0.5 - 1 saat untuk enggage.
Siapa yang biasa bawa kereta automatik baru mesti dapat rasa 'lag' ni kalau bawa kereta aku. Apatah lagi kalau lepas switch dari 'N' kepada 'D',terus tekan pedal. Alamatnya kereta akan bergerak dengan mengejut. Macam kereta gear manual lepas klac tiba-tiba dalam gear 1.
Minggu lepas aku tukar minyak ATF. Kalau ikut spesifikasi yang disyorkan, transmisi automatik Aisin-Warner 3SZ-VE Toyota bB menggunakan minyak ATF Toyota T-IV. So, aku pun beli minyak yang sama.
Kuantiti penuh yang diperlukan ialah 5 liter, tapi kalau drain minyak ATF lama melalui drain plug, hanya 2 liter dapat dikeluarkan. Minyak asal yang ada dalam gearbox aku taktau lah spesifikasinya bagaimana, tapi lepas masuk minyak T-IV, respon gearbox bertambah baik.
Apapun ikutlah spesifikasi yang disyorkan pengilang, sebab enjin 3SZ-VE yang digunakan Perodua menggunakan ATF SP-III kalau tak salah. Namanya mungkin berbeza, barangkali sifat-sifat teknikalnya ada persamaan.

Ok, cerita bab aircond pulak.
Sejak lebih sebulan lepas sistem aircond aku mengalami masalah kebocoran kecil. Mekanik cakap mungkin cooling coil yang bocor sebab tiada kesan kebocoran pada piping dan kompressor.
Bila aku rujuk balik mekanik yang swap enjin aku haritu, barang pulak tak ada. Tunggu punya tunggu akhirnya aku cari sendiri sajalah lagi senang.
Mujur saudara Azizi Zain respon posting aku kat Facebook bagitau yang dia ada simpan cooling coil Passo. Walaupun lokasi beliau di Bandar Baru Bangi, tak kisahlah travel 1 jam 40 minit dari Serendah asalkan dapat barang yang tepat.
Terima kasih Azizi Zain kerana menjual barang yang baik dengan harga berpatutan. Siap test bocor dua kali dan percuma kotak angin aircond. Entah apa nama betul housing cooling coil tu aku tak tau.
Kerja-kerja membaraikan dashboard dikepalai oleh En. Is Drummer di rumah beliau yang merangkap #utocustomgarage.
Part membaraikan dashboard ni agak panjang kalau nak ditulis, pendek kata agak sukar sebab terpaksa buka batang besi yang menjadi tulang dashboard.
Didapati kotak saluran angin yang ada kat kereta aku sedikit berbeza dari kotak angin yang dibeli dari saudara Azizi Zain.
Kotak asal tiada slot filter kabin tetapi ada slot untuk cooling coil temperature probe, manakala kotak yang dibeli ada slot filter kabin tetapi tiada lubang slot temperature probe. Sistem asal Myvi pula probe sensor temperaturenya dicucuk pada fin cooling coil. Tapi tak apa, boleh mix and match saja, no problem.
Kemudian timbul satu masalah lain iaitu cooling coil tak dapat duduk dengan kemas di tempatnya. Rupa-rupanya kotak angin yang mempunyai slot temperature probe mempunyai saiz cooling coil yang kecil sedikit. Lebih kurang sama saiz dengan cooling coil standard Myvi. Cooling coil Passo pulak lebih panjang sekitar 1 inci. Secara teorinya surface area lebih luas mestilah lebih sejuk ye tak?
Soal cooling coil tak dapat duduk kemas tadi senang saja solusinya. Potong sikit dah siap.
Start kerja jam 11.00 pagi,kerja-kerja pemasangan semula selesai sekitar jam 8.00 malam. Ya, agak lama sebab kami buat kerja santai-santai.
Semasa pengujian fungsi-fungsi butang kawalan setelah selesai kerja-kerja pemasangan semula, didapati klac magnetik kompressor tidak enggage selepas suis aircond ditekan. Mujur aku teringat, ada sesetengah sistem aircond yang cut-off bila sensor mendapati tiada tekanan gas didalam sistem untuk mengelakkan kompressor rosak. Sebelum buka sistem, mesti la kita recovery dan buang semua gas dari dalam sistem awal-awal tadi kan? Jangan panik dan teruskan kehidupan macam biasa.

Walaupun dah siap pasang, masih ada kerja yang masih perlu dibuat iaitu refill gas dan tambah minyak kompressor. Part ni aku serahkan kat kedai ekon je. Alhamdulillah sistem berjalan dengan baik. Kos yang terlibat RM60( gas + minyak kompressor ) + RM100 ( cooling coil + kotak angin ). Total belanja kasar lebih kurang RM250 termasuk kos-kos sampingan.
Untuk pengetahuan harga cooling coil Myvi baru ialah RM350. Belum upah buka dashboard lagi. Senang cerita tak kurang dari RM600. Sesiapa yang berkemampuan untuk buat sendiri, belajarlah. Banyak boleh jimat ooo....