Selasa, 7 Julai 2015

Bila Dhia Naik ‘Keretapi’

Semalam aku naik STAR ke KLCC,selepas bertahun-tahun aku tak menaiki kenderaan awam jenis tren.Kali terakhir rasanya zaman aku study part time dulu.Pergi Aquaria KLCC tahun 2009 rasanya.Betul dak kat KLCC?Aku dah lupa dah ni.
Sebelum aku cerita panjang lagi,aku nak bagitau yang sebenarnya aku amat-amat tak suka ke KL.Sebab aku rasa lemas.Lemas dengan keadaan trafik,lemas dengan kesibukan kota,lemas dengan temponya yang pantas dan yang utama sekali lemas dalam lautan warga asing.Terus terang aku tak rasa KL tu macam metropolitan dalam negara yang bernama Malaysia.Apa taknya,65% muka-muka yang aku nampak rasanya bukan muka-muka tempatan.Bagi aku pemandangan tu bukanlah pemandangan yang seronok untuk dilihat.Tak enjoy langsung.Cerita lah kat aku keseronokan KL tu apa dia..huhu.
Oklah,tujuan aku ke KLCC atau tepatnya Avenue K sebenarnya nak tukar baju raya yang wife aku beli dari Chenta Qaseh.Terlebih gedobos pulak padahal dah siap ukur sebelum beli online.Malam Sabtu kelmarin kitorang cuba nak tukar di booth Chenta Qaseh kat bangunan MATRADE.Ada ekspo raya kot.Sekitar Masjid Wilayah,keadaan trafik agak teruk sebab banyak kereta diparkir tepi jalan utama.Tak apalah,mungkin depan sikit menghala ke bangunan MATRADE tu dah tak sesak.Kebetulan pula ada kerja-kerja menaiktaraf menyebabkan satu lorong ditutup.Barangkali itulah punca sesaknya.
Makin bergerak menjauhi masjid,makin banyak kereta yang parking tepi jalan.Hairan jugak ni.Yang keluar dari kereta takde rupa gaya nak ke masjid pun.Rupa-rupanya kereta orang-orang yang bershopping didalam MATRADE.Me’ nate betul.
Dek kerana sesak yang teramat,dan bangunan MATRADE pun nampak jauh lagi nak menapak kedalam,aku terus set GPS balik rumah.Habis cerita.
Pagi-pagi Ahad,kitorang anak beranak naik STAR aje.Lagi senang.Lagipun anak aku yang sulung suka sangat dengan keretapi.Aku pun seronok juga dapat bawa dia merasa naik tren,cuma kesian sikitlah,terpaksa berdiri dalam keadaan tren yang penuh sesak.
Sampai kat Avenue K,kitorang betul-betul buat urusan tukar baju saja,tak minat nak ronda-ronda….
Perjalanan balik lebih teruk sesaknya.Dengan bau-bauan yang pelbagai datang dari macam-macam jenis bangsa,haha!Tetiba,aikkkk!Bau petai pun ada?Dari mana datang plak ni?Memang malam tu aku ada makan sambal bilis petai,tapi takkan plak masa ni baru nak terbau?
Ahhhh…orang lain punya bau ni…sebab baunya kejap-kejap je datang.Kalau bau aku,mesti la sepanjang masa aku yang terbau.
Lebih kurang lepas tiga-empat stesen,manusia pun berkurang..Bolehlah aku dukung anak perempuan sulung aku ni.Dapat juga dia tengok pemandangan kat luar.Sekali aku angkat…..choiiiiii!Dia berak rupanya!Patut la bau tahik.Masalahnya kenapa bau petai???
Aku terpaksa turunkan dia balik dan duduk dikerusi.Dia tak boleh duduk,kena denda berdiri sebab berak.
Anak perempuan aku ni memang stail dia berak sebaik saja kenyang makan sesuatu.Lepas siap tukar baju wife aku,aku singgah 7-Eleven belikan dia sekotak Dutch Lady Strawberry dengan roti sebelum balik.Kesian sebab dari pagi takde apa yang masuk perut dia.Tapi itulah,makanan yang kuberi,dibalas tahi didalam diapers.
Sebelum aku habiskan entri ni,aku nak cakap sikit yang pengangkutan awan jenis tren memang bagus.Harap dapat dikembangkan lagi ke tempat-tempat lain dengan frekuensi yang lebih kerap.Yang tak bagusnya cuma kemudahan awam ni dimanfaatkan oleh warga asing.Terutamanya mat Indon.Stail masing-masing dah macam Jakarta diorang buat.Aku rasa mat-mat Indon ni syok duduk Malaysia pasal ni la.Kemudahan banyak,rejeki juga banyak.Kat Jakarta takde LRT kan?
Dalam novel Ayat-Ayat cinta lagi kelakar,orang Arab bangga dengan sistem Metro,katanya sama maju macam Paris.Padahal aircond pun takde,hahaha!

Jumaat, 3 Julai 2015

Myviku Kekeringan

Ni aku ada cerita ngeri skit nak habaq kat hangpa.Terutamanya owner Myvi.

Minggu lepas hari Selasa kalau tak salah,wife aku ada tanya aku pasal satu bunyi pelik datang dari enjin sewaktu dalam keadaan idle.Masa tu waktu pagi,lepas kitorang hantar anak ke taska.
Dari pengamatan aku,bunyinya macam bunyi tapet.Tak tau cemana bunyi tapet?
Bunyinya macam ktik,ktik,ktik berterusan yang jelas kedengaran dari head enjin.Aku cakap kat wife aku,tapet clearance dah makin besar gapnya kot.Wife aku pun bawak la kereta tu pergi kerja macam biasa….dari Kota Damansara – Kepong – Serendah ( kadang-kadang meronda sekitar Rawang ).Dah namanya rutin,setiap hari lah macam tu.Balik kerja pun sama,dari Serendah – Kepong – Kota Damansara.Nak tau berapa jauh distance kereta aku jalan?Petrol kena isi RM100 seminggu.
Malam Khamis tu aku pulak bawa kereta ke Bukit Sentosa,Rawang melepak dengan member-member sekampung.Sebelum balik,aku sempat tunjukkan masalah kereta aku  kat member yang kerja Perodua.Dia cakap,mungkin juga masalah tapet.Aku pun ok lah,masalah tapet ni tak perlu nak panik sangat.Nak merepairnya pun senang,asalkan tool dan ruang kerja cukup.
Lepas buka puasa hari Jumaat,kami satu keluarga balik kampung.Rilek je aku bawak macam tak ada apa-apa.Sesekali terlajak juga sampai 130kmj,tapi biasanya ikut standard highway.Dah tua-tua ni takde mood langsung nak driving macam orang gila.Kampung aku tu pulak dekat 3 jam jarak pemanduan dari Lembah Klang.
Pagi Sabtu sebelum ke bandar cari barang-barang untuk buka puasa,aku tergerak hati nak check level minyak enjin.Bila aku celup dipstick,tu diaaaaa!! Tak ada apa-apa minyak enjin langsung!
Mujur ada balance minyak enjin dari last service haritu.Aku kumpul-kumpul dapat la seliter setengah rasanya.Aku tuang habis baru la dapat level hampir maksimum kat dipstick.Lupa nak mention,aku pakai minyak enjin Perodua Semi Synthetic 5W/30.Biasanya memang aku lanyak sampai 7K++ km.Tapi sesekali terlanjur sampai 10K km pun ada.Apa ada hal,Myvi punya service interval memang 10k km pun.
Balik ke cerita minyak enjin tadi.Aku start enjin lepas tu dua tiga saat bunyi tapet tadi pun hilang..Alhamdulillah….
Tapi aku tak boleh bersorak seronok lagi.Persoalannya sekarang,mana minyak enjin tu pergi?Kes minyak enjin kering ni biasa kita dengar kat enjin-enjin lama dengan istilah ‘makan minyak hitam’.Maksudnya minyak enjin selalu kena top-up sebab enjin dah leak sana sini.Biasanya sebab gasket atau O ring yang dah kematu.
Kemudian masalah ring piston yang haus.Minyak enjin pada dinding silinder tak dapat dikikis dengan baik oleh piston ring lalu tertinggal dalam silinder dan terbakar.Ni pun punca biasa kalau enjin dah masuk status purba.
Kes paling teruk ialah minyak hitam bercampur air.Paling biasa berlaku kalau enjin overheat.Cylinder head bengkok menyebabkan air radiator menembusi ruang yang terbuka akibat pembengkokan head.Air radiator juga akan kelihatan berminyak.
Yang jadi kat kereta aku sekarang,level minyak susut dengan banyak,tapi tak tau mana perginya.Nak kata minyak leak kat mana-mana bahagian tak ada pulak aku nampak kesan-kesannya.Minyak terbakar pun tak,asap tak ada warna putih.Air radiator pun cun.Agak-agaknya pasal apa lah ya…
Performance enjin takde drop teruk sangat,fefeeling lebih kurang macam rasa enjin dah nak kena tukar minyak hitam.Itu je.Lepas tu lampu amaran minyak enjin tak menyala pun.Sebab tu lah aku tak terfikir nak check level minyak.Sape ada pengalaman macam aku ni moh share cerita.

Ngeri tak cerita aku ni?Hihihihi…..

Kajian Waktu Keluar Bekerja

Aku dah lama nak buat benda ni,tapi hari ni baru dapat buat.Apa benda agaknya graf dibawah ni?

Traffic Chart
Haaaa….faham ke tidak agaknya tu?

Inilah anggaran masa keluar bekerja yang aku dapat terjemahkan dalam bentuk graf.Abaikan macamana aku dapat garis lengkung macam tu.Takde main magik-magik matematik.
Untuk garis biru pertama bermaksud,kalau aku keluar rumah jam 6.30 pagi,aku akan sampai ke pejabat lebih kurang jam 7.10 pagi.
Kalau aku keluar rumah jam 6.55 pagi,aku akan thumbprint jam 7.45 pagi.Begitulah lebih kurang kira-kiranya.Katakan hari ni aku keluar rumah lewat lima minit dari semalam.Tak semestinya waktu aku sampai di ofis pun lewat lima minit juga.Barangkali aku akan lewat 10 minit.Sebabnya pertambahan kenderaan yang mendadak meningkat setiap minit.

Kesimpulannya,apa faedah kajian aku ni?????Hahahahahaha!