Selasa, 17 Mac 2015

Bila Jerman Beli Myvi…

Korang mesti ada terbaca post kat FB yang agak viral,pasal komplen sorang engineer Jerman pencen tentang ‘kecacatan’ Myvi bini dia.Cerita dia macam ni…bini dia beli Myvi,kemudian baru dia perasan yang sistem lampu utama kereta-kereta Perodua berbeza sedikit menyebabkan bini dia yang kurang berakal terlupa membuka lampu diwaktu malam.

Sepanjang aku memiliki Myvi, memang banyak kali aku terjumpa kereta-kereta yang dipandu tanpa menyalakan lampu utama.Terutamanya MYVI dan pemandunya PEREMPUAN!Puncanya mungkin disebabkan pencahayaan jalan di kebanyakan kawasan bandar agak baik.

Kalau nak diikutkan,ada juga kereta jenama lain yang pernah tak buka lampu waktu malam.Aku pernah terserempak Honda Jazz warna hitam kat highway PLUS dipandu di lorong paling kanan tanpa menyalakan lampu utama.Pendek kata,apa juga kereta yang menggunakan panel meter optitron berkebarangkalian agak tinggi untuk dipandu tanpa lampu utama ketika waktu malam.Di Malaysia ni paling kerap kita nampak tentulah Myvi sebab nisbahnya banyak berbanding kenderaan lain.

Dalam hal ni,dua perkara yang perlu diambil berat oleh pengguna dan pengeluar.

 

Bagi pengguna,kenali kereta yang anda beli.Study cukup-cukup sifat dan ciri-ciri kereta anda.Untuk model Perodua,Myvi sebagai contoh;lampu meter akan menyala setiap kali enjin dihidupkan.Dah tentulah enjin perlu hidup tak kira siang malam mengikut kehendak tuan dia.Bagi pemilik baru yang pertama kali jumpa kereta macam ni,perhatikan lampu-lampu instrumen lain pada dashboard.Paling mudah di waktu malam.

Bila kunci dimasukkan dan enjin dihidupkan,hanya panel gugusan meter utama yang akan menyala.Apabila lampu utama di’ON’kan,kecerahan latar belakang meter utama akan berkurang sedikit (dim) dan lampu-lampu butang pada dashboard akan menyala(radio,aircond,dsb…)Nak tak nak kena biasakan dengan sistem macam ni,takkan nak jual balik kereta tu sebab tak pandai ON lampu pulak kan?

Sama juga macam sistem tuil signal sebelah kiri.

Kereta-kereta Jepun biasanya tuil signal terletak disebelah kanan,manakala kereta-kereta Eropah memilih susunatur tuil signal sebelah kiri.Katakan sebelum ni anda biasa dengan stail kereta Jepun,tetiba beli Proton korang baru perasan tuil signal dia sebelah kiri.Kenalah biasakan juga.Mula-mula pakai mesti hangin sebab nak masuk simpang je wiper yang bergerak,tapi apa ada hal.Lama-lama tak rasa apa dah.

Begitulah halnya dengan sistem lampu utama kereta seumpama Myvi.Otomatik bila nak drive malam,tangan terus pulas tuil sebelah kanan untuk buka lampu.Benda basic je ni.Drive malam kena buka lampu.Untuk memudahkan isteri Mr. Wolf Vaupel memandu dengan selamat diwaktu malam,saya cadangkan beliau menampal memo di stereng kereta isteri beliau untuk menghidupkan lampu.

Ataupun Mr Vaupel mencari apa-apa kereta yang dilengkapi DRL.Bini beliau tak nampak jalan waktu malam tak apa,janji orang lain nampak kereta bini beliau.

 

Pihak pengeluar kenderaan pula,(dalam kes ni Perodua bersalah menurut dakwaan Mr.Wolf Vaupel) mereka perlu mewujudkan satu penunjuk pada meter yang memberitahu bahawa lampu utama tidak di’ON’kan.Buatlah dalam bentuk lampu merah berkelip-kelip ke atau lebih baik dipasangkan buzzer amaran kepada pemandu yang menggerakkan kereta diwaktu malam tanpa membuka lampu utama.Buzzer tu biar annoying bunyinya supaya tidak berlaku lagi kejadian seperti yang dihadapi bini Mr. Wolf Vaupel dan pemandu-pemandu lain.Mana la tau ada 1000 orang lagi berspesifikasi seperti bini beliau.

 

Apa yang aku dapat rumuskan ialah,Mr.Wolf Vaupel seorang yang prihatin terhadap bininya dan keselamatan pemandu lain.Cuma beliau mengetengahkan isu ni dengan agak berlebihan.Beliau cakap,

 

“I have driven in my life for more than 3 Million km in arround 30 different car brands and/or car types and all cars was having the same safe international feature: Head lights on – dasboard light on.”

 

Barangkali antara 30 jenama kenderaan yang beliau pandu,datang dari jenama yang sama,cuma model berlainan.Atau boleh jadi beliau seorang yang bertuah sebab tak pernah jumpa kereta bermeterkan optitron.

Dalam hal ni aku tak mau bersifat bias walaupun aku pengguna kereta buatan Perodua.Seingat aku,sejak hari pertama aku pakai Myvi,ada juga sesekali aku terlupa ON headlight terutamanya di tahun pertama.Tapi tak lah lama sampai cruising highway pun tak buka lampu,beberapa saat je aku dah sedar yang pemandangan depan gelap semacam.Tipikal sebahagian kecil pemandu perempuan agaknya,start kereta terus jalan tak kira siang malam.Silap-silap tayar sebijik tak ada pun tak perasan.

Pada pendapat aku perkara ni taklah kritikal pun.Sejak Myvi mula dilancarkan tahun 2006 dulu,dah berapa ratus ribu unit ada atas jalan ditangan beratus ribu pemilik.Tiba-tiba muncul engineer pencen claim bini dia tak pandai guna headlamp kereta jenis Perodua Myvi.Untuk situasi menang-menang kedua-dua pihak,eloklah dibuatkan juga sistem amaran yang aku cakap kat perenggan atas tu.Selesai masalah.

Jumaat, 6 Mac 2015

Rizab Sungai

Benda ni aku perasan lama dah,sebab sebelum ni aku kan part time kaki pancing kampung.Sepanjang laluan aliran sungai memang akan dibiarkan wujud pokok-pokok asal sebagai zon penampan di tebingnya.Tujuannya mestilah untuk memelihara kondisi asal dan mengelakkan hakisan tebing.

Beberapa tahun kebelakangan ni ada aku dengar segelintir peneroka Felda yang membuka tanah di rizab sungai untuk tanaman sawit.Bukan sikit-sikit keluasan dia,ada yang berpuluh ekar.Lagi luas dari ladang asal.Itu takpe lagi,kot-kot ada juga warga asing yang tumpang sekaki.

Biasa tepi sungai ni PATI suka buat pondok kongsi,lepas tu ada la sikit-sikit tanaman untuk kegunaan diorang.Tanaman kontan kecik-kecik ni takpelah,kita nak fokus kat pembukaan plot tanaman sawit yang menggunakan rizab sungai.

Persoalannya adakah ianya dilakukan secara sah dan mengikut garis panduan yang betul?Iyelah,cari rezeki tambahan tu tak salah.Muka bumi ni luas,usahakanlah selagi mampu.Tapi kena ingat juga,kita ni bergantung pada alam.Kita rosakkan dia,kita jugalah yang terima akibat dia nanti.

Secara amnya,inilah maksud rizab sungai yang aku petik dari dokumen yang boleh diakses di laman web Jabatan Pengairan dan Saliran.

 

“Rizab sungai – suatu jalur tanah yang bersebelahan kedua-dua tebing sungai yang diwartakan di bawah Seksyen 62 Kanun Tanah Negara “

water.gov.my images pdf information_for garis panduan pembangunan melibatkan sungai  26 rezab sungai.pdf

Jadi,sebarang pembangunan tertakluk kepada garis panduan yang ditetapkan undang-undang.Di kampung aku penerokaan rizab sungai adalah untuk tanaman sawit.Untuk pembangunan rizab sungai bagi aktiviti pertanian,dibawah ni garis panduan dia…Juga dari website yang sama.

 

3.1.6 Pertanian

3.1.6.1 Pengenalan

Secara amnya aktiviti-aktiviti pertanian adalah termasuk tanaman kontan dan akuakultur di dalam rizab dan di dalam sungai.

3.1.6.2 Perkara-Perkara Yang Perlu Di Ambil Kira

a) Kelulusan untuk memajukan tanah perlu diperolehi dari pihak berkuasa yang berkaitan terlebih dahulu sebelum sebarang aktiviti dimulakan.

• Satu zon penimbal perlu disediakan di antara tapak cadangan dan tebing sungai.

- Bagi tanaman kontan ~ 3 meter

- Bagi ternakan akuakultur ~ 20 meter

• Aktiviti penternakan haiwan tidak digalakkan.

Tanaman kekal tidak dibenarkan.

• Kumbahan dari aktiviti akuakultur mesti dirawat sebelum disalurkan ke dalam sungai dan mesti menepati piawaian Jabatan Alam Sekitar.

• Pengambilan air sungai bagi aktiviti pertanian hendaklah merujuk kepada Garis Panduan Pengambilan Air yang tertentu.

• Status tanah adalah secara sementara sahaja (TOL) dan perlu diperbaharui mengikut masa yang ditentukan.

• Pengusaha mesti berhenti menjalankan aktiviti pertanian setelah menerima notis daripada JPS untuk tujuan kerja-kerja penyenggaraan tanpa apa-apa pampasan.

• Pengusaha mesti menjaga kebersihan, keindahan dan kestabilan tebing, ban dan sungai, sebelum menamatkan aktiviti dan semasa menjalankan aktiviti.

• Kerajaan tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kerosakan akibat banjir dan lain-lain kejadian semulajadi.

• Pemohon tidak dibenarkan menjalankan lain-lain aktiviti selain daripada yang diluluskan oleh JPS.

 

*sumber http://water.gov.my/images/pdf/information_for/garis%20panduan%20pembangunan%20melibatkan%20sungai%20%26%20rezab%20sungai.pdf

 

So tanaman sawit termasuk kategori mana?Sebab takrifan tanaman kontan ialah tanaman yang singkat masa tuaian hasilnya seperti jagung,keledek,sayuran dan sekategori dengannya.Kalau ikutkan cycle tanaman semula sawit yang kadang-kadang lebih 25 tahun,terang-teranglah sawit bukan kontan.

Barangkali ada yang fikir tanaman sawit mampu menjalankan tugas sebagai penampan sungai sebab dia pun pokok.Betul tak?Memang sawit tu pokok juga,tapi dia bukan asli.Kepelbagaian bio yang asal dah tak ada kalau diganti dengan sawit.

Sebab apa aku kata tanaman sawit tak boleh ganti tugas zon penampan asal dengan baik?Baca entri Port Maksiat Dalam Ladang.Entri ni tajuk dia je ganas,isi dia takde sekelumit maksiat pun.Kat entri tu aku ada ceritakan perubahan-perubahan anak sungai dari aku kecik,sampai la pokok sawit kat situ bakal ditebang beberapa tahun lagi.

Barangkali juga ada yang fikir hal ni remeh-temeh je,buat apa aku nak ganggu rezeki orang.Terpulanglah,ada masa renungkan dan cuma fikir-fikir la sikit sumber rezeki buat menyara keluarga tu datang dari hak kita atau tidak.

 

Itu cerita sawit.

Sebulan dua ni adik aku ada cerita pasal Hutan Simpan Tekam yang melatari kampung aku dah nampak tompokan botak dikaki bukitnya.Aku tak faham sebenarnya status hutan simpan ni boleh di tukar-tukar sesuka hati ek?

Lepar Kat area yang bertanda bintang bentuk star of david ni la kawasan penebangan balak terbaru.Maaflah,mungkin aku tak tau sangat pasal teknik pembalakan.Aku rasa balak pun kena pilih-pilih juga yang mana sesuai untuk ditebang.Dalam hutan tebal sekalipun tak mungkin pulak balak-balak ni tumbuh rapat-rapat.

Yang aku musykil,pasal apa kawasan pembalakan tu clear macam semua pokok kena sapu?Maknanya kaedah pilih-pilih balak dan tanam semula benih balak baru setakat sembang deras jela.Ini juga bermaksud kawasan tu akan dibangunkan ladang,sama macam pembangunan ladang LKPP.Hari-hari balak ditebang,tau-tau je hutan clear sejauh mata memandang.

Hasil balak dan tentu banyak duitnya,jalanraya shortcut dari Jerantut ke Sungai Lembing bila nak buat wooiii??!!

Rabu, 4 Mac 2015

2015 Civic Type R;FWD Torsion Beam Masta!

Bulan September tahun lepas aku dah tulis sikit pasal Civic Type R baru dan secara rasminya ditayangkan di Geneva Motor Show 2015.Bezanya dengan model concept cuma lampu brek belakang yang lebih sesuai dengan masa sekarang,sama macam model ujian bercamouflage kat Nurburgring dulu.Tak nampak macam alien.Rekaan lampu LED yang bersambung dengan spoiler belakang pada model concept nampak agak errrrrrrr……

Spec lebih kurang sama saja angka-angkanya iaitu 2.0 liter VTEC turbo,310ps dan 400Nm tork pada 2500 rpm.Prestasi pecutan 0-100 kmj dalam masa 5.7 saat dan kelajuan maksimum 270kmj.Impresif?Untuk FWD ya.Apapun matlamat sebenar Civic baru ni ialah untuk dethrone Renault Megane RS 275 Trophy R yang memegang rekod pusingan terpantas untuk kategori kenderaan pacuan hadapan.

Cuba tengok gambar dia,tak bergerak pun nampak laju,huhuhu!

Honda-Civic-Type-R-04-850x403

Usaha Honda berhasil bila catatan ujian masa yang dicatatkan di Nurburgring ialah 7 minit 50.63 saat,4 saat lebih cepat dari Megane RS selepas talaan ringan (membuang sistem AC,audio, seat penumpang dan dipasangkan roll cage).Jadi,apa yang menariknya pencapaian Honda ni?

Bagi aku,pencapaian terkini Honda membuktikan layout gantungan torsion beam bukan penghalang untuk catatan masa terbaik di trek.Eh,bukan Honda jelah,banyak lagi hot hatch yang pakai set up torsion beam.

Dulu-dulu aku selalu dengar rumor yang cakap torsion beam ni bodyroll dia kuat.Betullah tu,cuma silap diorang bila belasah kereta yang tujuannya untuk bawak family macam bawa kereta trek,lepas tu buat comparison yang tak sesuai.Lagipun untuk kegunaan normal,kita tak boleh rasa pun beza torsion beam dengan multilink.Tak apalah,depa pro racer

VIDEO  Honda Civic Type R sets 7 50.63 Nurburgring lap time

Zaman moden ni torsion beam bukan macam zaman dulu,nak pulak torsion beam Type R.Sah-sah dah factory setting Type R ni rigidity chassis dia mantap.Kesimpulannya statement bahawa sistem gantungan torsion beam ni untuk kereta makcik-makcik pergi pasar tak tepatlah.Barangkali sistem yang ada pada Civic ni jauh lebih baik dari multilink/McPherson era 90-an.

Teknik driving yang menentukan sebenarnya,tambahan lagi bila melalui laluan berselekoh.Kalau nak kira jalan lurus,Viva pun laju.Bila masa nak brek,tukar gear rendah,sudut masukan/exit,banyaklah kaedahnya.Point paling penting sentiasa realistik pada limitasi kenderaan yang dipandu.Beragak lah sikit brader kalau sedar suspensi OEM kilang yang tak pernah bertukar sejak hari pertama pakai…

Isnin, 16 Februari 2015

Senangin Saat Akhir!

Lama jugak rasanya kan aku tak cerita pasal aktiviti memancing?Entri terakhir berkaitan aktiviti hanyir yang ramai isteri-isteri kurang mengerti ni masa aku masuk hutan Raub dulu.Bulan Mei tahun lepas.

Sebenarnya sesekali ada juga aku turun padang, cuma hasilnya taklah best mana.Segan nak riuh rendah setakat bawak naik gelama pisang.Cuma Ahad bebaru ni aku berjaya juga menguji kekuatan kombinasi Ryobi AP Power II + Lemax Starmaxx yang dipasangkan tangsi 25 paun.Ikan apa yang mengasak peralatan diatas,teruskan bacaan tak berfaedah ni,huhu!

Port memancing aku dengan adik-beradik biasanya di Pulau Carey,yakni didalam territori Sime Darby Plantation.Maksudnya  tempat tu bukan untuk semua orang access.Setakat ni hasilnya taklah membanggakan sangat,cuma tempat tu taklah jahanam dibelasah terlalu ramai pemancing.

Semalam aku dengan adik-beradik pergi ke Pulau Carey untuk memancing,tapi tak masuk ke port biasa memandangkan member dalaman Sime Darby sibuk dengan pertandingan memancing kat pantai Morib.Kitorang pun pergilah ke pantainya dengan harapan yang tak seberapa sebab masa tu jam dah pukul 9 lebih,sedangkan peak level air pasang dalam pukul 8 macam tu.

Telahan aku memang betul.Sampai je kat pantai,air laut dah beratus-ratus meter dari tebing pemecah ombak.Driver punya pasal la ni,dia bantai tido jam 5 pagi lepas layan movie,pastu aku call pukul 6 pagi,telefon tak berangkat.Pukul 6.30 pagi aku call adik aku yang duduk Teluk Panglima Garang mintak dia cuba call pulak.Aku dah tak berapa nak semangat sebab confirm tak sempat kejar waktu air pasang.Baik sambung tidorr….

Lebih kurang pukul 7.40,adik aku yang paling muda(driver) call bagitau dia on da way,singgah isi minyak kejap katanya.Pulak dah.Aku baru je nak masuk fasa hibernasi hujung minggu.Dekat pukul 8.00 baru dia sampai Kota Damansara,switch driver (aku pulak yang jadi driver).Bagi can dia lelap sekejap.

Dah sampai Teluk Panglima Garang,memusing-musing pulak dalam 20 minit mencari rumah adik aku sorang lagi ni.Hantu betul.Ada ke patut,aku mintak koordinat rumah dia,dibaginya koordinat Sekolah Agama Rakyat.

Dari situ pulak gerak ke pantai Pulau Carey,itu yang sampai pukul 9 lebih tu.Lepak sekejap bincang-bincang rancangan seterusnya,kami decide nak pergi Morib.Adik aku suggest pegi istana lama Sultan Selangor kat Jugra.Tengok-tengok tempat bersejarah.Sampai kat jambatan masuk ke Pulau Carey,adik aku cerita pulak pasal kolam pancing.Ah,pegi tengok orang memancing pun boleh lah.

Akhirnya kitorang kumpul-kumpul duit, dan check in memancing kat situ bertiga.Untuk tempoh 3 jam minima,kos satu pancing RM60 + RM20 deposit.Total damage RM240 3 batang pancing.Ikan-ikan yang ada ialah kerapu,siakap,jenahak,kaci dan senangin.Umpan udang hidup pulak RM0.50 seekor.Murah kot.Biasa seringgit sekor.Tolak deposit semula masa check out nanti,total damage RM180.

Dalam sejam yang pertama kitorang guna kaedah bottom dan adik aku yang paling muda mendahului carta dengan tangkapan ikan jenahak dalam anggaran 2.5kg++ minima.Pancing aku senyap sunyi sampai masuk jam kedua.Ada ragutan tapi udang yang dicangkuk dikepalanya hilang.Pandai ikan tu curi senyap-senyap.

Bekal udang hidup pulak dah meninggal sebab kurang oksigen,terpaksa la aku pakai kaedah pelampung dengan udang kopek.Kira tawakkal habis dah ni.Masa tu la wife menghantar mesej-mesej WhatsApp yang meruntuhkan lagi moral memancing selepas tiada update tangkapan,huhu!

 

Setengah jam terakhir aku cabut pelampung dan guna kaedah bottom semula.Bezanya cuma persembahan umpan tak fresh dan natural langsung.Kalau rezeki ada,ada lah…...

Tak lama lepas tu tali pancing aku bergerak sikit.Aku pegang pancing dan rasa pergerakan tali di hujung kail dengan jari.Aku tarik slow-slow untuk rasa ada lagi ke tidak ‘orangnya’…..tetiba ‘makhluk’ yang menelan kail aku lari!

Aku layankan dengan agak santai (sambil duduk kat kerusi plastik),dan biarkan ikan menarik keluar tali dari spool dengan drag yang diset agak loose sikit.Bila dipam naik ke permukaan,ikan tu membenam semula dengan gagah.Fuhhhh…terbaik betul feeling masa tu sambil ditemani Surya original.

Lebih kurang 5 minit,ikan dah pancit dan berjaya disauk.Apa taknya,set pancing medium heavy 9 kaki dengan mesin saiz 8000.Ooooo…encik senangin rupanya.Hampir dua kali panjang dari jenahak pertama tadi,anggaran beratnya mungkin lebih kurang 5kg++ maksimum.

Lepas ambik gambar lebih kurang,post kat FB untuk next trip approval,then kitorang bungkus balik rumah bikin kari lahh...

Next time dah confirm tak ada masalah bebelan untuk trip seterusnya.Terbaik juga kolam ni.Siapa nak try kolam air masin yang baru buka Disember lepas ni,cuba-cuba la cari kolam GANSAAN berhampiran jambatan baru dekat dengan traffic light ke Pulau Carey.Koordinat dia aku tengok dalam gambar:

Gansaan

 

Walaupun hasil kitorang cuma dua ekor,bukan bermakna kolam ni tak banyak ikan.Pemancing-pemancing lain aku nampak busy juga melayan ikan.Yang lima,enam kali rabut pun ramai.Rezeki memasing kan?Mana nak sama si kucing belang(tiba-tiba).

Apa yang aku perhatikan,ada pemancing yang mempraktikkan kaedah casting udang kopek (agak efektif) dan ada yang sekadar melayan bottom dengan umpan isi ikan kembung.Dua mata kail tak apa,asalkan bukan mata tiga.

Equipment cukup dengan mesin bersaiz 4000 dengan rod medium 5-6 kaki.Tali 15-25 paun la kot.Rasa-rasa nak melayan ikan lebih,buat la macam adik aku yang duduk Teluk Panglima Garang tu.Tak pernahnya nak beli set pancing kasar sikit,semuanya ciput-ciput.Bila trip ke pantai mula la tali habis bila baling jauh.Aku lain,jarang main kolam,tak pernahnya ada set kecik-kecik.Nantilah cari set macam mikro jigging tu.Zen Zagan ke apa tah nama rod dia.Satu lagi,penyauk bawa sendiri punya.Kat situ takde sediakan penyauk.

Bekal makanan,rokok dengan air bawak la sendiri siap-siap.Dari situ nak keluar ke kedai berdekatan kompom malas.

 

* Aku rasa nak share sikitlah dekat perenggan tambahan ni.Kitorang naik Vios G manual 2nd generation 2013 adik aku punya.Base model je.Masa baru beli dulu pun aku pernah cerita dah  tentang keekonomian FC dia.Sekarang ni kalau aku compare balik dengan Myvi tua aku,FC Vios dia lagi ohsem lah.

Dia refuelling full tank dekat Taman Medan,gerak ke Seksyen 4 Kota Damansara,kemudian kitorang masuk NKVE dan SKVE sampai ke Teluk Panglima Garang.Pusing-pusing sesat,masuk Pulau Carey,patah balik keluar pulau dan balik ke Kota Damansara.Total distance aku tak pasti.Yang aku pasti betul bila sampai kat tempat parking kereta rumah aku di Seksyen 4,meter bahanapi dia masih tak bergerak-gerak.Kalau Myvi aku tadi confirm dah hilang dua bar paling kurang.

Nak kata Vios tu standard pekak,memang taklah.Piping complete dari manifold sampai muffler stainless steel,saiz berapa aku tak pasti.Masa low rpm bunyi dah serupa enjin boxer.Intake funnel Apexi dipasangkan untuk pernafasan mesin 1NZ-FE yang kemudiannya dikerah pula untuk mengheret rim 17 inci.

Efisien?Ya.Sangat efisien.Seriously.Walaupun reputasi Vios dipandang remeh oleh sesetengah so called hardcore automotive fan, realiti yang enjin purbakala 1NZ-FE still relevant because of their FC & reliability.Bak kata majalah KERETA,bulletproof.Lain kali baca prakata editor dia.

Khamis, 12 Februari 2015

nanoFlowcell Quant F

Semalam aku baca artikel dari laman Paul Tan berkenaan sebuah kenderaan elektrik Quant F.Apa yang menarik perhatian aku ialah kuasa dan jarak pemanduannya yang hebat.Diklaim mempunyai 1090 hp/ 801.69 kW,Quant F mampu bergerak lebih 800km!Setakat yang aku tahu,kereta elektrik penuh ni kalau dapat bergerak 3,4 ratus km pun dah kira achievement terbaik dah.

Disebalik angka-angka yang amazing tadi,ada teknologi termaju dibelakangnya.Buat masa ini,kereta hibrid atau elektrik penuh menggunakan rechargeable battery atau kombinasi dengan enjin petrol biasa.Kuasa elektrik pada Quant F dijanakan oleh satu teknologi penghasilan kuasa elektrik bernama nanoFlowcell.

 

nano-flow-cell-79146432

Apakebenda nanoFlowcell ni?

“ The flow cell battery is a beacon of hope because it is an especially simple and effective storage medium for electrical energy. Flow cells are chemical batteries that combine aspects of an electrochemical accumulator cell with those of a fuel cell. Liquid electrolytes circulate through two separate cells in which a “cold burning” takes place, during which oxidation and reduction processes happen in parallel and thereby produce electrical power for the drive train.

The flow cell battery’s greatest advantage lies in its range: It can drive a vehicle 20-times further than a conventional lead-acid battery and 5-times further than the lithium-ion technology that powers most of today’s electric cars. Flow cell batteries are also durable. Furthermore, recharging them does not take hours and hours. All that is required to recharge them is to exchange spent electrolytes (which can be recharged outside the vehicle) for new, charged fluid.”

-sumber,http://www.nanoflowcell.com/en/nanoflowcell

 

Haaa,tu dia.Sistem bateri flow cell ni berupaya menghasilkan elektrik setinggi 735V.Walaubagaimanapun atas faktor teknikal dan ekonomikal,kuasanya distabilkan pada 400V 50A dan satu unit buffer akan meningkatkan ampere sehingga 2000A.

Bateri flow cell tak sama macam bateri boleh cas biasa.Sebab tu kereta Quant F dipasangkan 2 tangki berasingan sebesar 250 liter setiap satu untuk menempatkan ‘bahanapi’ bateri.Mungkin lebih kurang macam bateri sel basah.

Apa yang diperlukan oleh bateri flow cell sama seperti bateri sel basah memerlukan air bateri.Tangki yang berasingan tadi menempatkan dua bendalir ionik dengan dua cas berbeza,positif dan negatif.Lagi kemungkinan yang bendalir ionik ni perlu direfill macam isi petrol kot. Bagaimana sistem pengecasan bendalir ionik tadi aku tak tau.

Secara am,kereta Quant F ialah sebuah sport saloon sepanjang 5.25 meter dengan mod elektrik penuh beserta pacuan empat motor elektrik di keempat-empat sudut roda.Senang cerita,4X4 tapi boleh ditukar kepada mod RWD dengan ‘declutchedaxle roda depan.Rumit benar bunyinya.

Aku imagine nak switch daripada AWD kepada RWD dia macam ni,cut power supply kepada motor roda depan,dan tadaaaa….jadi la RWD.

Tapi cakap senang la ye?Hihi!

Feature lain,aerofoil belakang 2 peringkat yang akan deploy pada kelajuan melebihi 80kmj.Apesal dia tak sebut spoiler je.

Pendapat aku,teknologi nanoFlowcell ni bakal mengubah dunia automotif di masa depan.Cuma,aku tak perlukan kuasa setinggi lebih 1000hp.Cukup sekadar kuda ‘jinak’ 600hp,saiz kereta yang tak terlalu besar dan jarak 1500km.