Isnin, 22 September 2014

Untuk Renungan Semua…

Semalam aku rasa nak tulis pasal smartphone Vivo Xshot sebab dengar kemain rancak iklan dia dalam radio.Kemudian aku pun checklah spesifikasi dia dalam GSMArena.Nak kata hardware dia best sangat taklah kot,maybe penekanan lebih diberikan kepada fungsi mengambil gambar.Siap OIS rasanya.

Jangkaan aku Vivo ni punya league sama macam telefon pintar lain yang berspesifikasi sederhana dan mampu milik.Lain kalilah aku tulis,mood IT lambat mari pulak.

Makin menghampiri ke hujung tahun,banyak benda dalam hidup aku suami isteri yang perlu disemak semula terutamanya dari segi prestasi taraf hidup.Hampir setahun yang lepas,aku dan isteri berhijrah daripada dunia pekerjaan swasta kepada penjawat awam;yang mana aku yakin amat ramai mengimpikan kerjaya sebagai penjawat awam.

Aku tak tahu kenapa,barangkali sejak kecik sudah ditanamkan dalam fikiran bahawa kerjaya sebagai penjawat awam adalah kerjaya yang paling ‘selamat’.Selamat dari kebankrapan,tiada gaji/gaji lewat,dan pinjaman mudah dari pihak bank serta segala jenis kemaslahatan kerjaya dalam bidang swasta.

Apapun baca dulu hikayat yang aku nak sampaikan ni.

 

Dari zaman bujang sehinggalah memiliki seorang anak kecik,aku dan isteri aku sama seperti kebanyakan pasangan suami-isteri lain yang bekerja swasta di Lembah Kelang ni.Nak kata senang lenang jauh sekali,tapi bolehlah nak hidup cukup-cukup makan.Di usia 30,aku berasakan peningkatan taraf hidup agak lambat tapi taklah menyesal dengan rezeki yang telah ditentukan Alllah S.W.T.Dengan gaji terkumpul kasar sekitar 6k dan senarai komitmen hutang,kehidupan di bandar memang ‘tough’.

Mungkin rezeki kami suami isteri,permohonan aku bekerja di sebuah badan berkanun diterima dan diikuti isteri aku yang mendapat pekerjaan sebagai seorang pegawai di sebuah kementerian.Bagaimanapun disebabkan tuntutan kerjaya,kami terpisah dimana isteri terpaksa bertugas di negeri jiran.

Keputusan yang dibuat berkaitan penerimaan jawatan tersebut bukanlah secara bersendirian,pelbagai pendapat dari ahli keluarga lain turut diterima.Sama macam yang aku sebut kat atas tadi,katanya kerjaya penjawat awamlah paling selamat.Rugi kalau tolak.

Sebaliknya pula dari sudut kewangan keluarga aku,hasil kira-kira pendapatan terkumpul sebenarnya amat-amat cukup makan disebabkan gaji permulaan pegawai kerajaan gred 41 jauh berbeza dari gaji semasa yang diterima semasa bekerja swasta.Masa tu kami tawakkal sahaja apabila susut ribuan ringgit daripada pendapatan bersama sebelum ini.Mungkin ada rezeki lain yang bakal datang.

Di peringkat awal memang amat-amat perit.Kedudukan kewangan sangat genting bila terpaksa menyediakan keperluan rumah yang bakal diduduki isteri.Takkan sehelai sepinggang pulak kan?Alatan rumah yang asas perlu disediakan.Dalam masa yang singkat juga rumah sewa perlu dicari.

Kami sekeluarga pernah meronda seluruh ceruk pekan dan taman perumahan dalam hujan dengan barang-barang rumah sendat dalam kereta untuk mencari rumah sewa.Masa tu tuhan saja yang tahu betapa luluhnya hati aku melihat isteri menangis tidak henti-henti apabila berdepan cabaran yang sedang diterima.Itu belum lagi soal penjagaan anak yang entah siapa pengasuhnya.

Setelah semuanya diatasi perlahan-lahan,kemudian sekali lagi ujian menimpa.Disebabkan isteri melapor diri pada bulan Disember,tiada peruntukan pembayaran gaji dari pihak Kementerian.Biasalah hujung-hujung tahun Kementerian tutup akaun,tunggu peruntukan baru tahun berikutnya.Bayangkan bagaimana peritnya menanggung keluarga yang tinggal berjauhan dengan pendapatan aku seorang sahaja.Gaji pertama beliau diterima selepas tiga bulan bekerja.Memang bunyi gaji terkumpul tu banyak,tapi dalam masa tiga bulan hutang yang tertunggak juga menimbun banyak.

Segala macam usaha dibuat(tak perlu cerita kot) untuk menampung hidup dengan harapan selepas dapat gaji segalanya kembali seperti biasa.Sekarang hampir setahun kami mengharungi keadaan sedemikian,nampaknya tidak ada tanda-tanda bakal pulih.Tanggungan setiap bulan yang mampu dipikul semasa didalam bidang swasta tidak mampu langsung diatasi dengan pendapatan penjawat awam.

Ramai yang cakap sabar sajalah.Oh memang,…..kami sangat sabar sampai setahun dan boleh sabar lagi untuk beberapa tahun.Tapi bank tidak penyabar seperti kami.Cukup bulan,hutang mesti dibayar.Pihak yang rancak memberi galakan menyertai kerjaya penjawat awam diperingkat awal hanya tahu bercakap saja.Tolong pun tidak.Setakat galakan moral,kami baca sendiri kat internet pun boleh.

Setelah dianalisis punca-puncanya tidak lain dan tidak bukan ialah pengaruh orang lain dalam membuat keputusan.Aku tidak sesekali menyalahkan gaji kerajaan yang seciput itu,tetapi meletakkan kesalahan kepada orang yang tidak pernah bekerja langsung tapi seronok bercerita nikmat menjadi pekerja penjawat awam.

Cerita kat atas ni aku dah permudahkan sikit untuk mengelakkan entri blog ni menjadi seumpama hikayat sejarah Tanah Melayu dalam Sulalatus Salatin yang aku baca semula malam tadi.Cerita detail sangat kang ada yang bercucuran air mata pulak.

Ada beberapa perkara yang aku rasa patut dikongsi untuk kebaikan bersama.Di zaman kehidupan yang serba serbi memerlukan banyak aliran wang tunai bulanan,baik ditelitikan point-point dibawah sebagai panduan.

 

1.Pekerjaan sebagai penjawat awam adalah satu tugas yang mulia.Sekiranya dilakukan dengan amanah,banyak pahala boleh dapat terutamanya yang bekerja di bidang perkhidmatan. Tetapi pertimbangkan juga dari segi status diri semasa tawaran diterima.

Pendapat aku,ada baiknya tawaran kerja sebagai penjawat awam diterima semasa masih muda dan bujang.Semasa bujang,tak banyak komitmen keluarga yang perlu difikirkan,begitu juga kemudahan sekiranya bertugas ditempat yang jauh.Sekiranya berstatus suami atau isteri orang,tekanan emosi sangat tinggi,gangguan moral dan kos ulang alik menjejaskan kewangan keluarga.

Dah berkahwin pun boleh accept,asalkan hati kental ataupun lokasi bertugas masih berbaloi untuk berulang alik.

2.Perbezaan gaji semasa dan gaji permulaan penjawat awam perlu diambilberat.Kalau tak banyak beza it’s ok.Teruskan perjuangan.Jika terlalu besar,baik tak payah.Kerja kerajaan senang buat pinjaman?Wak lu senang.Komitmen tak ada yes,bolehlah tambah hutang,kalau memang komitmen banyak baik lupakan.Sekarang institusi kewangan mengetatkan syarat pinjaman hatta kepada penjawat awam sekalipun.

Dua tahun lepas member satu sekolah aku pernah cakap,kerja kerajaan boleh hutang sampai gaji negatif.Gila ke apa?Sekarang tidak lagi.Cuba la buat loan dengan komitmen lebih 60% gaji.Maksud aku kat sini,kerja kerajaan senang buat hutang mungkin betul,tapi kemudahan tu juga akan membunuh kalian.

Senang nak beli rumah?Sila periksa berapa harga rumah sekarang.Rumah saiz reban kambing harga 200k dah tentu komitmen RM1100 sebulan.Itupun kalau ada lagi developer buat.

3.Buatlah keputusan sendiri berdasarkan bebanan kewangan dan tanggungan peribadi.Orang lain tak nampak kecuali kita sendiri.

Apa yang aku tuliskan ni bukanlah nak melemahkan semangat pemohon-pemohon kerja kerajaan.Kan aku dah cakap,kerja kerajaan ni amat bagus,dengan syarat keadaan semasa korang mengizinkan.Soal dapat pencen toksahlah difikirkan sangat.Kalau start kerja dah umur 30,kena servis sampai umur 60 baru dapat pencen.

Agak-agak sempat tak hidup sampai umur tu,ataupun korang memang boleh predict yang korang mampu hidup selesa tahun 2044 nanti dengan duit pencen.Perkara terasnya disini,buang mentaliti bahawa kerja kerajaan adalah yang terbaik untuk korang.Diulangi,kerja kerajaan baik,tapi tak semestinya terbaik untuk korang.Yang bakal jadi mak ayah nanti toksah le masuk campur dalam pilihan kerjaya anak-anak.

Jenis masuk campur tapi bantu di peringkat susah tak apa,jangan pandai cakap tapi tak membantu.Kat belakang seronok bercerita dengan jiran-jiran/ saudara mara yang anak dia kerja kerajaan.Apa yang bangga sangat entahlah.

Siapa yang ada pendapat,boleh luahkan di ruang komen.Tak kisah la nak share pengalaman yang lebih kurang sama ke ataupun nak counter balik statement aku kat atas.Pengalaman aku bila baca posting-posting related dengan kerjaya penjawat awam,ramai golongan veteran berjawatan tetap yang perasan bagus sangat bila tinggalkan komen.

Hakikatnya kami sendiri dah nampak environment kerja dengan kerajaan ni macamana berbanding swasta especially dealing with ‘orang lama’.Tapi tak semua lah,hanya segelintir sahaja yang merosakkan imej institusi awam.Macam bebaru ni aku tengok dalam sambutan Hari Raya,baik yang muda,tua,sama tak reti nak beratur ambil makanan.Berebut macam ayam kampung bila ditabur beras.Memalukan sungguh.

Mungkin ada yang cakap,dah tu berenti jelah kerja kerajaan,masuk swasta semula.I’m not saying swasta lebih baik dari kerajaan ataupun sebaliknya.Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.Analisis terperinci tu penting.Dapatkan nasihat dari kawan-kawan yang berkhidmat dalam kedua-dua bidang kerja.

Kebelakangan ni bila aku renung muka anak kecik aku,aku sedih sangat sebab anak kecil ini terpaksa berjauhan dengan ibu-bapanya disaat masih terlalu muda.Bila hujung minggu,anak kecil itu riang gembira berada dirumah dengan ibu bapa disisi,tanda yang dia merindui kami berdua.

Untuk pasangan lain yang barangkali bakal mengalami situasi hampir sama seperti kami,janganlah ulangi kesilapan kami.Berilah anak-anak anda semua peluang bersama ibu-bapanya semasa masih kecil dan juga semasa peringkat membesar.Kita tak tahu sampai bila kita boleh menatap wajah anak-anak kita.Sementara ada peluang,jangan bazirkannya.Apa pun bidang pekerjaan anda,pastikan setiap hari anda ada dirumah bersama keluarga.

Akhir kata andai kandungan entri ni berselerak,mohon maaf sebab ianya ditulis berdasarkan apa yang terlintas dalam kepala.

Jumaat, 19 September 2014

Komentar Axia

Entri ni pendek je,tapi aku akan cuba tambah apa-apa yang patut dikemudian hari.Minta maaf la kalau tak best ye?
Baru-baru ni Perodua melancarkan model pengganti Viva iaitu Axia yang dibangunkan daripada platform Ayla/Agya.Sepertimana yang semua orang tahu,ianya adalah model rebadged dan diubahsuai kosmetiknya oleh Perodua.Ini biasa,tak ada yang peliknya bagi Perodua kecuali sesebuah pengeluar kereta lain yang tiba-tiba keluarkan model rebadge selepas sekian lama design kereta sendiri 100%.
Barangkali sudah menjadi teras syarikat,Perodua menumpukan perhatian kepada segmen pasaran enjin berkapasiti kecil yang sudah tentunya bertujuan untuk penjimatan bahanapi.Pertengahan 90-an dulu siapa sangka segmen kereta kecil rupa-rupanya mempunyai potensi pasaran yang amat besar di Malaysia.Kemuncaknya model Myvi meletakkan Perodua ditempat teratas selama beberapa tahun.
Trend pemasaran Perodua dapat dilihat dengan penamatan model-model lama untuk memberi laluan kepada model baru dimana kali ini Axia menggantikan Viva.Langkah ni penting untuk mengelakkan pertindihan slot pasaran dan juga persaingan sesama adik-beradik.Bila dah balik modal dan ada untung,cukuplah kan?Lagipun kos R&D rebadge taklah setinggi membina model daripada fasa atas kertas.
perodua-axia-standard-green-copy
Oklah,cerita pasal keretanya pulak.Sebagaimana informasi yang banyak di internet,dimensi Perodua Axia berada ditengah-tengah antara Viva dan Myvi.Taklah kecik sangat dan cukup-cukup sesuai dengan saiz orang Asia.Tetapi ruang yang ada digunakan dengan optimum lalu menghasilkan sebuah kereta yang dikhabarkan cukup luas ruang simpanan dan kabinnya.

interior
Bahagian interior berwarna hitam dan direka dengan kemas.Cuma di ruangan kaki pemandu kelihatan linkage stering yang tidak disembunyikan dengan baik.Walaupun tidak mengganggu pemanduan,nampak agak cacat jugalah .
Fungsi reminder buzzer untuk kunci,seatbelt pemandu dan juga headlamp aku rasa sama je dengan Myvi kot.Satu lagi benda yang aku rasa patut ada untuk kereta baru ialah reminder headlamp waktu malam.Banyak betul aku nampak kereta-kereta yang lupa pasang lampu,mentang-mentang la highway terang.
Dengan berat hanya 850kg(SE),Axia digerakkan oleh enjin baru 1.0 liter iaitu 1KR-DE2 yang berupaya menghasilkan 65hp pada 6000rpm.Ia adalah keluarga varian enjin 1KR dimana tiada VVT-i tetapi nisbah mampatan ditingkatkan kepada 11:1.
Kombinasi enjin dan berat kereta memadailah,sesuai dengan matlamat Energy Efficient Vehicle dan untuk itu Perodua meng’klaim’ penggunaan bahanapi sebanyak satu liter mampu memberi jarak sejauh 21.6km.Angka-angka ni aku tak pasti untuk pemanduan urban atau lebuhraya.
Dari segi performance enjin,handling dan safety produk Perodua kebiasaannya biasa-biasa saja walaupun spesifikasi tertinggi.Tapi mengatakan kereta Perodua sebagai keranda bergerak melampau pulaklah rasanya.Kalau yang pegang stereng tu beruk,bagi lah kereta apa pun.Hasilnya ke longkang juga.
B
Versi basic Axia dilengkapi sepasang airbag yang mana mandatori untuk semua kereta-kereta baru,manakala versi tertinggi disertakan ABS,EBD dan BA.Kalau skala internasional,feature ni dikira paling asas untuk safety standard.Harga yang ditawarkan bermula dari RM24,600 hingga RM42,530.

perodua-axia-red
Dari segi rupa paras selepas ubahsuai kosmetik oleh Perodua,tak banyak aku nak komen cuma pendapat dua kupang aku,grill depan Axia SE dan Advance dibentuk terlalu besar.Agak tak berapa kena dengan spesifikasi dia yang low profile.Manakala lampu depan model asas Axia tak cantik. Itu saja yang kurang sedap dipandang.
Sesetengah orang masih lagi pelik kenapa model-model Perodua ni laku betul sedangkan secara amnya ia bukanlah kereta yang sedap dipandu,boleh dibuat berlumba ataupun cukup luas untuk keluarga besar?
Aku rasa jawapannya adalah kerana reliabiliti dan satu faktor lagi ialah ruang modifikasi JDM.Hasil godekan internet,aku terjumpa Toyota Agya versi TRD yang keren di Indonesia.
Agya-Putih-0013
DSC3979

Satu kebetulan yang berimpak besar kepada Perodua ialah pertembungan dengan model baru Proton Iriz.Walaupun kelas enjin berbeza,pengguna tetap menilai dua kereta ni dalam satu liga yang sama.Kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri,versi Axia termahal hanya berbeza sebanyak RM92 daripada versi paling murah 1.3 manual bercat solid Proton Iriz,manakala list spesifikasi Iriz jauh lebih baik untuk versi 1.6.
Siapa yang menang,sama-sama kita tunggu.Dari pandangan peribadi aku,kebarangkalian Iriz merebut penguasaan pasaran kereta kompak yang selama ini dikuasai Perodua amat tinggi.Model Perodua akan datang diharapkan akan menggunakan transmisi CVT sebab ada orang cakap gear automatik 4 kelajuan ni teknologi purba…huhuhu!

Rabu, 17 September 2014

Komentar tentang Iriz

Berita automotif tempatan yang paling panas buat masa ni tak lain tak bukan adalah berkenaan Proton Iriz.Tentatif harga dari blog Paultan menunjukkan lingkungan RM 42,888 untuk 1.3 manual standard hingga RM 62,888 1.6 CVT metalik.
Macam orang lain juga,aku pun jenis gatal tangan nak mengomen.Cuma orang lain takde blog,aku ada,haha!
Biasanya orang save the best for last,tapi aku nak bagitau pandangan aku yang best tentang Iriz dulu ye?Yang nampak tak best kemudian cerita.Sebelum tu aku nak bagitau yang aku sebenarnya tak into langsung dengan kereta-kereta Proton.Handling Lotus power sangat ke sampai boleh rasa masa hadap jem pergi balik kerja atau design Proton timeless sangat sampai tak jemu mata memandang walaupun 10 tahun lagi?Ke memang ada jenis orang yang tiap pagi pulun layan trek seround dua dulu sebelum punch card?
Macamana pun aku ni seorang yang realistik.Aku taklah taksub dengan sesuatu brand sampai tutup mata terus untuk jenama lain.Maka,inilah komentar awal yang aku boleh cakap berdasarkan informasi yang bertaburan dalam internet.
Spesifikasi atas kertas memang terbaik.Aku tak pedulilah berapa banyak airbag dan berapa bintang safety dia dapat.Yang aku perasan Iriz ada port USB untuk  pengecasan gadget.Ini memang thorbaikkk.Leceh kot nak cas henpon dalam kereta kalau cuma bergantung pada soket pencucuh rokok.Port USB kat player audio biasa pulak tak mampu nak deliver cukup voltan untuk mengecas,setakat nak baca data boleh la.Time tu plak bini nak mengecas henpon sebab busy berWhatsApp,yang laki nak guna GPS.Memang cari pasal lah kan?
So,wujudnya port USB yang dedicated untuk tujuan mengecas semestinya satu value added yang layak diberi pujian.Serius aku suka ni.

Dari segi interior design,material,upholsteri dan susunatur ergonomik,not bad lah kot as long as warnanya hitam.Bukan apa,warna hitam ni warna ‘selamat’.Bila tujuan kereta dibina untuk kegunaan keluarga,kebarangkalian untuk berlaku tumpahan air sangat tinggi.Yang bujang bolehlah lagi maintain kebersihan dalaman kabin,tapi bagi yang ada anak kecik,redha ajelah kalau fabrik seat tu bertompok-tompok bekas susu atau aiskrim tumpah.Jengok pulak kat ruang kaki,bersepah dengan saki-baki jajan.
Pasal enjin aku taknak komen banyak,ok lah kot ada dua pilihan enjin.Rasa-rasa nak celen VW Polo ambiklah versi 1.6 manual.Mengikut kata-kata diehard fan Proton,enjin Proton ni powernya mak oiii…sehebat-hebat enjin dalam alam ni dengarnya.
Ok sori,jangan sentap plak,huhu!Pada jangkaan aku sesaran sebesar 1600cc dengan sistem VVT (ada VVT kan??) sekurang-kurangnya mampu produce tak kurang dari 110 hp.Lari lelaju nak pergi mana pun ye dak?Hangpa entry corner pun serupa sampan hanyut.
Sekarang meh tengok gambar Iriz tanpa camouflage yang dipandu Tun M ke Pavillion aritu.

tun-mahathir-proton-iriz-pavilion

Takpayah letak link kredit pun takpe kan?Terpampang besar watermark Paultan kat situ.
Dari sudut depan tiga suku ni secara keseluruhannya nampak inilah design Proton yang paling kemas aku rasa.Ada dinamik.Proportion lampu,gril dan garis badan berada di tempat yang betul.Paling aku suka ialah perincian pada headlamp.Rekaan yang tak terlalu kompleks tapi dalam masa yang sama tidaklah huru hara macam previous model.

Secara keseluruhan,model Iriz ni menepati matlamat asal pembinaannya yang bertunjangkan falsafah global small car.Macam ni punya rupa dan spesifikasi memang boleh pergi peringkat global senang-senang je.
Masa model ni masih lagi bersalut sticker camo,aku nampak wheel archnya amat kecik,mengingatkan aku kepada wheel arch Saga FL.Baru letak rim 15,tayar 50 dah senak nak muat sampai terkangkang-kangkang.Jangan ingat aku tak tau stail hellaflush pulak ye?
Berlainan dengan gambar diatas,wheel arch kelihatan sesuai dengan dimensi badan kereta dan saiz tayar yang memenuhi ruang.Maybe yang arch kecik tu model 1.3 kot.

Proton_PCC_Iriz_undisguised_008-850x457
Dari sudut ni pun segalanya nampak cantik kecuali bahagian yang aku tandakan dalam bulatan merah.ngbbs42d0eb13602c7



Pertamanya lampu brek belakang.Bentuk keseluruhan ok,tapi yang aku tak berkenan ialah susunan LED yang diwarisi dari Exora.Ianya mengingatkan aku kepada gambar viral disebelah.Damnnn!Trauma betul bila aku mengekor Exora lama-lama.Membahayakan keselamatan tahu tak?Huhuhu!

Bahagian bumper belakang nampak sedikit aneh seperti ‘terpaksa’ dimuatkan pada ruang yang terhad.Kesudahannya ia nampak seperti terkopak.Engineer buat dimensi keseluruhan dan juga engineer platform wheelbase nampak macam gaduh-gaduh manja gitu.
Sorang nak body kompak,sorang lagi nak wheelbase panjang,maka jadilah macam ni bila digabungkan. Aku rasa kalau bumbungnya dipanjangkan lagi barang 100-150mm,barulah bumpernya terletak dengan cantik.Lagipun boleh tambah lagi kapasiti ruang simpanan belakang.Mungkin makan masa sikit untuk terima takdir bumpernya macam ni.

Rumusannya,dengan harga yang sesuai,spesifikasi yang amat baik dan juga rekabentuk yang terbaik,Proton Iriz mampu menjadi ikon kejayaan Proton di masa akan datang.Tak perlu soft turbo apa bagai,mengada-ngada sungguh fans depa ni.Pastu bila jual mahal salahkan DRB.Feature packed memang bagus,tapi kalau banyak yang meragam dari yang elok,sakit kepala juga.

Penutup Cerita Piramid…

Hampir tepat dua tahun lepas,aku tulis entri berkenaan piramid Alam Melayu dimana persoalannya masih lagi tidak terjawab,sehinggalah aku terjumpa gambar berikut.

Ini adalah lokasi pir408771_421849721207705_923581441_namid Alam Melayu yang terletak di Semenanjung Malaysia.Gambar ni aku crop dari gambar asal yang sebenarnya dah agak lama berada di internet.Cari lah kat internet nanti,aku pun lupa dah link dia sebab entri ni pun dah ready lama cuma tak dipublish.

Tercatat nama Srikandi dan juga nota “gunung Daik bercabang tiga” dibahagian bawah peta lama tu.Tak retilah aku nak decipher pantun Melayu lama ni.Lagipun aku tak dapat nak sahkan ketulenan informasi ni datangnya dari Cik Srikandi.

Marking lokasi piramid tersebut diatas peta lama Tanah Melayu adalah disengajakan.Biasalah,mana boleh dapat senang-senang beb.Jika di plotkan keatas peta moden,beginilah kelihatannya…

Ancient

Ya,radiusnya amat besar untuk diteliti melalui Google Earth,ditambah lagi dengan kebanyakan kota-kota lama di Tanah Melayu ni musnah dengan teruk dan tiada usaha serius menjejaki sejarah Tamadun Melayu silam yang jauh sebelum zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Aku bekerja di persekitaran yang berkaitan dengan hutan dan biodiversiti.Dikelilingi pokok-pokok balak berharga yang ditanam hampir seratus tahun dulu membuatkan aku sedar akan satu fakta yang tidak enak tetapi itulah kebenarannya.

Balak-balak ini berketinggian lebih 60 meter dengan ukur lilitan pangkal melebihi dua pemeluk dan ada yang lebih.Sekarang bayangkan puing-puing kota berusia ribuan tahun yang jauh ditengah hutan rimba.Seratus tahun pun dah tinggi kanopi hutannya,inikan pula ribuan tahun.Benarlah kata-kata tuan Haji Shahpaskal,walaupun namanya piramid,ianya umpama tudung saji yang ditutup dengan tanah dan dibiarkan ditumbuhi pokok.Lagipun bentuknya tidaklah seperti piramid Giza.

Pengesanan secara tepat lokasi-lokasinya sudah tentu hanya mampu dilakukan orang yang berkemahiran dengan selok-belok hutan Semenanjung.Untuk kita yang biasa-biasa ni,jangan haraplah nak jumpa,hehe!Barangkali ianya lebih baik tidak dijumpai langsung untuk melindungi manusia di mukabumi ni dari bencana besar.

Kebanyakan kisah-kisah sejarah seakan dejavu.Sentiasa berulang-ulang.Contohnya peperangan.Manusia tak pernah berhenti berperang walaupun masing-masing tahu akibatnya ramai yang menderita.Manusia tak pernah belajar dari kesilapan.Pernah dengar kan yang perang dimasa akan datang akan mencapai tahap tepu dari segi teknologi dan akhirnya manusia kembali menggunakan panah dan tombak?

Perhatikan Amerika yang sangat advance pembangunan militarinya.Mereka ada teknologi rail gun,laser Avenger,adaptive camouflage dan beberapa lagi yang kedengaran sungguh komikal tetapi ianya wujud.Adakah ianya bagus?Kemuncak situasi dunia nanti,kita semua akan memusnahkan tempat kita tinggal dan bermula semula daripada awal macam orang dulu-dulu.

Pernahkah juga kita terfikir kenapa orang asli tak mahu menerima kemajuan macam kita?Ada seseorang pernah berteori bahawa orang asli ni merupakan suku kaum yang survive semasa dunia mengalami kemusnahan akibat tangan-tangan manusia.

Jadi orang asli ni dah embedded in their DNA bahawasanya kemajuan akan hanya mendatangkan kemusnahan.Sebab tulah diorang maintain dengan cara hidup simple dalam hutan.Ianya teori yang agak ekstrem tapi ada logiknya juga.

Akhir sekali,wujud sesetengah orang yang tahu rahsia Alam Melayu dan kehebatan tamadunnya,tapi tiada keperluan untuk didedahkan kepada umum…

2ZZ-GE

Entri ni sengaja dipublish sebagai ‘filler’,maklumlah dah jarang mengepos entri.Tapi bila tengok pageview semalam sekitar 7 ratus lebih dan bulan lepas lebih 22,000,gua terharu beb….huhuhu!Terima kasih semua.

Enjin 4AGE samada dari varian 16V atau 20V adalah pilihan yang paling biasa untuk penambahan kuasa mudah untuk jentera Toyota.Nak kata besar sangat kuasanya tidaklah juga tapi sekurang-kurangnya ruang modifikasi terbuka luas dan sudah tentunya jauh lebih baik dari enjin asal yang tujuannya dibina untuk jimat bahanapi.
Lingkungan kuasanya pelbagai,dari 115hp hinggalah ke 240hp dalam keadaan NA dan seterusnya dengan bantuan pendesak.Bagi siri 20V samada Silvertop atau Blacktop,masing-masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.Khabarnya Silvertop mempunyai internal part yang lebih kuat untuk revving tinggi tetapi MAP sensornya mudah rosak.Manakala internal part Blacktop tidak sekuat Silvertop tetapi komponen elektrikalnya lebih baik.
Jalan yang terbaik adalah merojakkan kedua-dua enjin ni.Ini orang cakaplah,berdasarkan sumber bacaan dan juga maklumbalas dari pengguna.
Banyak forum yang bincangkan topik 4AGE ni,cuma kali ni aku nak fokuskan kat satu lagi enjin NA Toyota yang tak kurang hebatnya juga iaitu 2ZZ-GE.Nampak je kod “G” ni memang semua tahu ianya dibina untuk performance.So,bagaimana agaknya jika enjin ni diletakkan didalam engine bay siri Corolla sebaik saja halfcut Celica GT-S mula tiba di pasaran tempatan?

Sedikit informasi teknologi berkenaan mesin 2ZZ-GE yang sudahpun berusia lebih 15 tahun :

Sesaran 1800 c.c
Bore & Stroke 82 x 85 mm
Nisbah mampatan 11.5 : 1
Sistem injap DOHC 4,VVTL-i
pacuan rantai
Aspirasi Natural
Blok dan silinder Aluminium dengan liner MMC
Kuasa maksimum 135kW/181hp @ 7600rpm
Tork maksimum 180Nm @ 6800rpm
Berat enjin 115kg
 2001.2.8N7ZQengaToyotaCelicaZR
Dibina berasaskan platform 1ZZ-FE dengan kolaborasi bersama Yamaha Motor Corporation,matlamat sampingannya selain dari memenuhi piawaian emisi terkini(masa tahun ia dibina) ialah untuk mencapai prestasi kelajuan tinggi,dan nisbah kuasa kepada sesaran enjin yang terbaik disamping mengekalkan dimensi asal.
Modifikasi siri Corolla SE ataupun SEG dah sinonim sangat dengan enjin 4AGE.Tapi jarang sangat kita dapat jumpa kombinasi Corolla tempatan dengan 2ZZ-GE.Aku yakin,ada banyak contoh diluar sana cuma ownernya jenis diam-diam ubi barangkali.
Kerja memasukkan 2ZZ-GE kedalam enjin bay Corolla tidaklah semudah memasukkan 4AGE,tapi itu cuma masalah kecik.Kalau kat Siam tu berlambak 2ZZ-GE ni duduk diam bawah hud enjin Vios walaupun enjin ni paling cocok sebenarnya dengan cesi Altis.Aku pernah baca satu statetment dalam majalah automotif tempatan,orang tak waras je modified Altis.
Tapi benda yang tak waras ni la kadang-kadang menghasilkan karya yang layak dihormati tak gitu?Sebagai contoh,aku pernah jumpa modifikasi Altis bernadikan 2ZZ-GE dengan kit badan penuh C-West.Memang rare kit dia,tapi ada.Original ke tidak aku tak tau.
14
13
Harga pasaran tempatan halfcut Celica 2ZZ-GE berkisar antara RM7500-8000.Berbaloi-baloi sudah tentu.Layan kondisi pekak sudeyyyyy!!