Rabu, 17 September 2014

Komentar tentang Iriz

Berita automotif tempatan yang paling panas buat masa ni tak lain tak bukan adalah berkenaan Proton Iriz.Tentatif harga dari blog Paultan menunjukkan lingkungan RM 42,888 untuk 1.3 manual standard hingga RM 62,888 1.6 CVT metalik.
Macam orang lain juga,aku pun jenis gatal tangan nak mengomen.Cuma orang lain takde blog,aku ada,haha!
Biasanya orang save the best for last,tapi aku nak bagitau pandangan aku yang best tentang Iriz dulu ye?Yang nampak tak best kemudian cerita.Sebelum tu aku nak bagitau yang aku sebenarnya tak into langsung dengan kereta-kereta Proton.Handling Lotus power sangat ke sampai boleh rasa masa hadap jem pergi balik kerja atau design Proton timeless sangat sampai tak jemu mata memandang walaupun 10 tahun lagi?Ke memang ada jenis orang yang tiap pagi pulun layan trek seround dua dulu sebelum punch card?
Macamana pun aku ni seorang yang realistik.Aku taklah taksub dengan sesuatu brand sampai tutup mata terus untuk jenama lain.Maka,inilah komentar awal yang aku boleh cakap berdasarkan informasi yang bertaburan dalam internet.
Spesifikasi atas kertas memang terbaik.Aku tak pedulilah berapa banyak airbag dan berapa bintang safety dia dapat.Yang aku perasan Iriz ada port USB untuk  pengecasan gadget.Ini memang thorbaikkk.Leceh kot nak cas henpon dalam kereta kalau cuma bergantung pada soket pencucuh rokok.Port USB kat player audio biasa pulak tak mampu nak deliver cukup voltan untuk mengecas,setakat nak baca data boleh la.Time tu plak bini nak mengecas henpon sebab busy berWhatsApp,yang laki nak guna GPS.Memang cari pasal lah kan?
So,wujudnya port USB yang dedicated untuk tujuan mengecas semestinya satu value added yang layak diberi pujian.Serius aku suka ni.

Dari segi interior design,material,upholsteri dan susunatur ergonomik,not bad lah kot as long as warnanya hitam.Bukan apa,warna hitam ni warna ‘selamat’.Bila tujuan kereta dibina untuk kegunaan keluarga,kebarangkalian untuk berlaku tumpahan air sangat tinggi.Yang bujang bolehlah lagi maintain kebersihan dalaman kabin,tapi bagi yang ada anak kecik,redha ajelah kalau fabrik seat tu bertompok-tompok bekas susu atau aiskrim tumpah.Jengok pulak kat ruang kaki,bersepah dengan saki-baki jajan.
Pasal enjin aku taknak komen banyak,ok lah kot ada dua pilihan enjin.Rasa-rasa nak celen VW Polo ambiklah versi 1.6 manual.Mengikut kata-kata diehard fan Proton,enjin Proton ni powernya mak oiii…sehebat-hebat enjin dalam alam ni dengarnya.
Ok sori,jangan sentap plak,huhu!Pada jangkaan aku sesaran sebesar 1600cc dengan sistem VVT (ada VVT kan??) sekurang-kurangnya mampu produce tak kurang dari 110 hp.Lari lelaju nak pergi mana pun ye dak?Hangpa entry corner pun serupa sampan hanyut.
Sekarang meh tengok gambar Iriz tanpa camouflage yang dipandu Tun M ke Pavillion aritu.

tun-mahathir-proton-iriz-pavilion

Takpayah letak link kredit pun takpe kan?Terpampang besar watermark Paultan kat situ.
Dari sudut depan tiga suku ni secara keseluruhannya nampak inilah design Proton yang paling kemas aku rasa.Ada dinamik.Proportion lampu,gril dan garis badan berada di tempat yang betul.Paling aku suka ialah perincian pada headlamp.Rekaan yang tak terlalu kompleks tapi dalam masa yang sama tidaklah huru hara macam previous model.

Secara keseluruhan,model Iriz ni menepati matlamat asal pembinaannya yang bertunjangkan falsafah global small car.Macam ni punya rupa dan spesifikasi memang boleh pergi peringkat global senang-senang je.
Masa model ni masih lagi bersalut sticker camo,aku nampak wheel archnya amat kecik,mengingatkan aku kepada wheel arch Saga FL.Baru letak rim 15,tayar 50 dah senak nak muat sampai terkangkang-kangkang.Jangan ingat aku tak tau stail hellaflush pulak ye?
Berlainan dengan gambar diatas,wheel arch kelihatan sesuai dengan dimensi badan kereta dan saiz tayar yang memenuhi ruang.Maybe yang arch kecik tu model 1.3 kot.

Proton_PCC_Iriz_undisguised_008-850x457
Dari sudut ni pun segalanya nampak cantik kecuali bahagian yang aku tandakan dalam bulatan merah.ngbbs42d0eb13602c7



Pertamanya lampu brek belakang.Bentuk keseluruhan ok,tapi yang aku tak berkenan ialah susunan LED yang diwarisi dari Exora.Ianya mengingatkan aku kepada gambar viral disebelah.Damnnn!Trauma betul bila aku mengekor Exora lama-lama.Membahayakan keselamatan tahu tak?Huhuhu!

Bahagian bumper belakang nampak sedikit aneh seperti ‘terpaksa’ dimuatkan pada ruang yang terhad.Kesudahannya ia nampak seperti terkopak.Engineer buat dimensi keseluruhan dan juga engineer platform wheelbase nampak macam gaduh-gaduh manja gitu.
Sorang nak body kompak,sorang lagi nak wheelbase panjang,maka jadilah macam ni bila digabungkan. Aku rasa kalau bumbungnya dipanjangkan lagi barang 100-150mm,barulah bumpernya terletak dengan cantik.Lagipun boleh tambah lagi kapasiti ruang simpanan belakang.Mungkin makan masa sikit untuk terima takdir bumpernya macam ni.

Rumusannya,dengan harga yang sesuai,spesifikasi yang amat baik dan juga rekabentuk yang terbaik,Proton Iriz mampu menjadi ikon kejayaan Proton di masa akan datang.Tak perlu soft turbo apa bagai,mengada-ngada sungguh fans depa ni.Pastu bila jual mahal salahkan DRB.Feature packed memang bagus,tapi kalau banyak yang meragam dari yang elok,sakit kepala juga.

Penutup Cerita Piramid…

Hampir tepat dua tahun lepas,aku tulis entri berkenaan piramid Alam Melayu dimana persoalannya masih lagi tidak terjawab,sehinggalah aku terjumpa gambar berikut.

Ini adalah lokasi pir408771_421849721207705_923581441_namid Alam Melayu yang terletak di Semenanjung Malaysia.Gambar ni aku crop dari gambar asal yang sebenarnya dah agak lama berada di internet.Cari lah kat internet nanti,aku pun lupa dah link dia sebab entri ni pun dah ready lama cuma tak dipublish.

Tercatat nama Srikandi dan juga nota “gunung Daik bercabang tiga” dibahagian bawah peta lama tu.Tak retilah aku nak decipher pantun Melayu lama ni.Lagipun aku tak dapat nak sahkan ketulenan informasi ni datangnya dari Cik Srikandi.

Marking lokasi piramid tersebut diatas peta lama Tanah Melayu adalah disengajakan.Biasalah,mana boleh dapat senang-senang beb.Jika di plotkan keatas peta moden,beginilah kelihatannya…

Ancient

Ya,radiusnya amat besar untuk diteliti melalui Google Earth,ditambah lagi dengan kebanyakan kota-kota lama di Tanah Melayu ni musnah dengan teruk dan tiada usaha serius menjejaki sejarah Tamadun Melayu silam yang jauh sebelum zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Aku bekerja di persekitaran yang berkaitan dengan hutan dan biodiversiti.Dikelilingi pokok-pokok balak berharga yang ditanam hampir seratus tahun dulu membuatkan aku sedar akan satu fakta yang tidak enak tetapi itulah kebenarannya.

Balak-balak ini berketinggian lebih 60 meter dengan ukur lilitan pangkal melebihi dua pemeluk dan ada yang lebih.Sekarang bayangkan puing-puing kota berusia ribuan tahun yang jauh ditengah hutan rimba.Seratus tahun pun dah tinggi kanopi hutannya,inikan pula ribuan tahun.Benarlah kata-kata tuan Haji Shahpaskal,walaupun namanya piramid,ianya umpama tudung saji yang ditutup dengan tanah dan dibiarkan ditumbuhi pokok.Lagipun bentuknya tidaklah seperti piramid Giza.

Pengesanan secara tepat lokasi-lokasinya sudah tentu hanya mampu dilakukan orang yang berkemahiran dengan selok-belok hutan Semenanjung.Untuk kita yang biasa-biasa ni,jangan haraplah nak jumpa,hehe!Barangkali ianya lebih baik tidak dijumpai langsung untuk melindungi manusia di mukabumi ni dari bencana besar.

Kebanyakan kisah-kisah sejarah seakan dejavu.Sentiasa berulang-ulang.Contohnya peperangan.Manusia tak pernah berhenti berperang walaupun masing-masing tahu akibatnya ramai yang menderita.Manusia tak pernah belajar dari kesilapan.Pernah dengar kan yang perang dimasa akan datang akan mencapai tahap tepu dari segi teknologi dan akhirnya manusia kembali menggunakan panah dan tombak?

Perhatikan Amerika yang sangat advance pembangunan militarinya.Mereka ada teknologi rail gun,laser Avenger,adaptive camouflage dan beberapa lagi yang kedengaran sungguh komikal tetapi ianya wujud.Adakah ianya bagus?Kemuncak situasi dunia nanti,kita semua akan memusnahkan tempat kita tinggal dan bermula semula daripada awal macam orang dulu-dulu.

Pernahkah juga kita terfikir kenapa orang asli tak mahu menerima kemajuan macam kita?Ada seseorang pernah berteori bahawa orang asli ni merupakan suku kaum yang survive semasa dunia mengalami kemusnahan akibat tangan-tangan manusia.

Jadi orang asli ni dah embedded in their DNA bahawasanya kemajuan akan hanya mendatangkan kemusnahan.Sebab tulah diorang maintain dengan cara hidup simple dalam hutan.Ianya teori yang agak ekstrem tapi ada logiknya juga.

Akhir sekali,wujud sesetengah orang yang tahu rahsia Alam Melayu dan kehebatan tamadunnya,tapi tiada keperluan untuk didedahkan kepada umum…

2ZZ-GE

Entri ni sengaja dipublish sebagai ‘filler’,maklumlah dah jarang mengepos entri.Tapi bila tengok pageview semalam sekitar 7 ratus lebih dan bulan lepas lebih 22,000,gua terharu beb….huhuhu!Terima kasih semua.

Enjin 4AGE samada dari varian 16V atau 20V adalah pilihan yang paling biasa untuk penambahan kuasa mudah untuk jentera Toyota.Nak kata besar sangat kuasanya tidaklah juga tapi sekurang-kurangnya ruang modifikasi terbuka luas dan sudah tentunya jauh lebih baik dari enjin asal yang tujuannya dibina untuk jimat bahanapi.
Lingkungan kuasanya pelbagai,dari 115hp hinggalah ke 240hp dalam keadaan NA dan seterusnya dengan bantuan pendesak.Bagi siri 20V samada Silvertop atau Blacktop,masing-masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.Khabarnya Silvertop mempunyai internal part yang lebih kuat untuk revving tinggi tetapi MAP sensornya mudah rosak.Manakala internal part Blacktop tidak sekuat Silvertop tetapi komponen elektrikalnya lebih baik.
Jalan yang terbaik adalah merojakkan kedua-dua enjin ni.Ini orang cakaplah,berdasarkan sumber bacaan dan juga maklumbalas dari pengguna.
Banyak forum yang bincangkan topik 4AGE ni,cuma kali ni aku nak fokuskan kat satu lagi enjin NA Toyota yang tak kurang hebatnya juga iaitu 2ZZ-GE.Nampak je kod “G” ni memang semua tahu ianya dibina untuk performance.So,bagaimana agaknya jika enjin ni diletakkan didalam engine bay siri Corolla sebaik saja halfcut Celica GT-S mula tiba di pasaran tempatan?

Sedikit informasi teknologi berkenaan mesin 2ZZ-GE yang sudahpun berusia lebih 15 tahun :

Sesaran 1800 c.c
Bore & Stroke 82 x 85 mm
Nisbah mampatan 11.5 : 1
Sistem injap DOHC 4,VVTL-i
pacuan rantai
Aspirasi Natural
Blok dan silinder Aluminium dengan liner MMC
Kuasa maksimum 135kW/181hp @ 7600rpm
Tork maksimum 180Nm @ 6800rpm
Berat enjin 115kg
 2001.2.8N7ZQengaToyotaCelicaZR
Dibina berasaskan platform 1ZZ-FE dengan kolaborasi bersama Yamaha Motor Corporation,matlamat sampingannya selain dari memenuhi piawaian emisi terkini(masa tahun ia dibina) ialah untuk mencapai prestasi kelajuan tinggi,dan nisbah kuasa kepada sesaran enjin yang terbaik disamping mengekalkan dimensi asal.
Modifikasi siri Corolla SE ataupun SEG dah sinonim sangat dengan enjin 4AGE.Tapi jarang sangat kita dapat jumpa kombinasi Corolla tempatan dengan 2ZZ-GE.Aku yakin,ada banyak contoh diluar sana cuma ownernya jenis diam-diam ubi barangkali.
Kerja memasukkan 2ZZ-GE kedalam enjin bay Corolla tidaklah semudah memasukkan 4AGE,tapi itu cuma masalah kecik.Kalau kat Siam tu berlambak 2ZZ-GE ni duduk diam bawah hud enjin Vios walaupun enjin ni paling cocok sebenarnya dengan cesi Altis.Aku pernah baca satu statetment dalam majalah automotif tempatan,orang tak waras je modified Altis.
Tapi benda yang tak waras ni la kadang-kadang menghasilkan karya yang layak dihormati tak gitu?Sebagai contoh,aku pernah jumpa modifikasi Altis bernadikan 2ZZ-GE dengan kit badan penuh C-West.Memang rare kit dia,tapi ada.Original ke tidak aku tak tau.
14
13
Harga pasaran tempatan halfcut Celica 2ZZ-GE berkisar antara RM7500-8000.Berbaloi-baloi sudah tentu.Layan kondisi pekak sudeyyyyy!!

Selasa, 26 Ogos 2014

Xiaomi Mi4 vs. HTC One E8

Ok,semalam aku dah baca review GSMArena tentang flagship terbaru Xiaomi yang dinanti-nantikan iaitu Mi4.Smartphone ni tersenarai diantara calon-calon yang dipilih untuk program penggantian One X barai aku,hehe!

Untuk pengetahuan,HTC One X aku berada dalam kondisi tenat buat masa ni sebab kemalangan.Umpama pepatah lama,sudah jatuh diatas jalan tar,digelek motorsikal pula.Sebuah lagi HTC One X yang dibeli serentak untuk wife aku masih berkhidmat dengan baik kecuali prestasi bateri yang makin menurun.Tambahan lagi kapasiti bateri sebesar 1800mAh sangatlah 2012.

Secara keseluruhannya Mi4 Xiaomi baik tapi apa yang lebih penting bagaimana prestasinya sekiranya head to head dengan calon utama pilihan aku iaitu HTC One E8.Aku ringkaskan saja point-pointnya berdasarkan apa yang aku baca malam tadi.Kalau ada yang miss tu,maaflah.Ingatan tak berapa nak tajam macam zaman belajar dulu.

 

Kelebihan Xiaomi Mi4 mengatasi HTC One E8

 

- Dimensi yang lebih padat untuk skrin 5 inci dan juga kemasan premium aluminium dengan       potongan jitu

- Memori terbesar yang ditawarkan 64GB dan RAM sebesar 3GB

- Kamera hadapan 8MP

- Rakaman video 4k

- FM radio

- Bateri sebesar 3080mAh

- Dilengkapi IR blaster

- Standard video codec yang lebih baik

- Harga sedikit murah berbanding HTC One E8

 

Kelebihan HTC One E8 berbanding Xiaomi Mi4

 

- Sedikit ringan hasil penggunaan material polikarbonat

- Perlindungan paparan Corning Gorilla Glass 3

- Slot Micro SD yang menyokong sehingga 128GB

- Stereo speaker dengan kualiti audio yang lebih baik

- Ketahanan bateri lebih baik berbanding Mi4 walaupun berkapasiti lebih kecil

- Prestasi hampir kesemua ujian synthetic benchmark mengatasi Mi4

 

Jadi yang mana jadi pilihan anda termasuklah aku sekali?

Rabu, 20 Ogos 2014

HTC One E8

Kelmarin member aku minta aku komen pasal smartphone HTC Desire 816.Aku tak tau sangat model-model lain HTC selain dari keluarga One.Secara amnya Desire 816 ni just boleh la pakai,nak kata awesome tu tidak lah.So my friend EastOne,please read this and you will understand why i’m suggesting you another model.Bonus Perodua biasanya masyukkkk baq angg…now reward yourself lah.

Skrin Desire 816 dah cukup besar,tapi agak mendukacitakan piksel sejumlah 720 x 1280 diregangkan sehingga 5.5 inci menyebabkan ketumpatan pikselnya hanya 267 ppi.Tak cun kot??Kemudian isi perutnya OS Android Kitkat 4.4.2 dijana oleh Qualcomm Snapdragon 400,Quad Core 1.6GHz Cortex-A7 dan GPU Adreno 305.Memadai untuknya,tapi bukanlah yang termantap buat masa ni.

Apapun faktor penentunya ialah harga.Sepatutnya ia dipasarkan pada harga tidak melebihi 1k,pada pendapat akulah.

 

 

Sebenarnya aku nak membahaskan sesuatu pasal HTC One E8.Boleh dikatakan model yang agak latest dari pengeluar telefon hidup segan mati tak mahu Taiwan ni.One E8 secara zahirnya adalah versi downgrade HTC One E8M8 iaitu daripada kerangka dan kemasan logam premium kepada plastik polikarbonat.Walaupun aluminium bukanlah logam yang eksklusif dalam jadual unsur,ia adalah logam yang menepati ciri-ciri produksi seperti kos,kebolehtempaan,pemesinan jitu,pengaloian dan kemasan.Manakala polikarbonat menawarkan pilihan yang lebih murah kos produksinya.

Dari segi rupa luaran memang downgrade sikit dari abang M8,tetapi jika diperiksa baik-baik spesifikasinya,ada beberapa penambahbaikan untuk mengimbangi kekurangan penampilan premium.Eh,cantik je rasanya glossy polycarbonate ni.

 

Pertamanya kamera.One E8 dipasangkan kamera 13 Megapiksel yang dirasakan memadai dan lebih sesuai untuk smartphone terkini.HTC akhirnya akur bahawa teknologi UltraPixel nya tidaklah advance mana pun.Memang tak dinafikan secara amnya gambar yang diambil kamera UltraPixel cukup baik,tetapi mana mungkin oversized pixel dapat mengatasi kepadatan piksel yang tinggi.

Kebanyakan ujian kamera yang aku tengok akan ‘crop’ imej yang diambil untuk meneliti kejituan foto yang diambil.Apa lagi nak dikata…UltraPixel memang kalah teruk disini.

Piksel memang akan sentiasa menjadi keutamaan fotografi.Fikirkan kenapa skrin telefon berevolusi daripada monokrom,TFT 256K,HD,Full HD dan seterusnya.Tujuannya adalah untuk memaparkan imejan yang sehampir mungkin dengan keupayaan mata manusia.

Ataupun bayangkan kita diberi pilihan untuk mata yang kita ada sekarang digantikan dengan mata yang melihat imejan dengan kuantiti piksel rendah tetapi saiz pikselnya besar.Siapa mau?Hujah ini sepatutnya menguburkan terus teknologi UltraPixel.

HTC wajib datang semula dengan teknologi itu jika mampu menghasilkan teknologi UltraPiksel yang lebih baik.Jika tidak,ikut sajalah trend kamera telefon pintar terkini.Aku pelik juga kenapa HTC beria-ia mempopularkan UltraPiksel sebelum ni,nak kata mampu merendahkan lagi kos pengeluaran telefon tidak juga.Inovasi mesti la kena ada output yang jauh lebih baik.Kalau takat marketing stunt je baik tak payah goreng lebih sangat.

Apapun sepanjang menggunakan HTC,aku rasa kelebihannya ialah kamera yang aku cukup suka pakai.Mengambil gambar biasa atau burst cukup mudah dan pantas.Cip pemproses imejannya cukup baik barangkali.Jadi kekalkanlah kelebihan ini untuk model-model mendatang.

 

Kedua ialah dual-nano-sim.One M8 cuma ada satu slot sim,manakala One E8 boleh letak dua sim yang mana bagus juga idea tu,contohnya pengguna macam aku.Nak pakai dua phone agak melecehkan tapi dalam masa yang sama network DiGi agak teruk dikampung aku.Maka bolehlah pakai dua operator dalam satu phone.Selesai masalah.

*Oh waitt,aku baru je terbaca dari amanz.my yang versi Malaysia cuma satu sim.Damn!

 

Dari segi benchmark sintetik,UI,kualiti bunyi dan rakaman video,aku tak boleh dan bukanlah orang yang sesuai nak komen.

 

Sedikit berbeza cuma E8 dikuasakan CPU Quad Core Krait 400 2.5GHz,manakala M8 2.3GHz.Tetapi E8 tiada IR port sepertimana abangnya M8.Lain-lain spesifikasi aku rasa lebih kurang je contohnya kamera depan 5MP,slot Micro SD,dan bateri 2600 mAh.Berkenaan dengan bateri,HTC cukup ‘liat’ nak pasangkan bateri berkapasiti besar pada flagship smartphonenya.Sepatutnya untuk lebih ketenangan fikiran,ada baiknya telefon berskrin 5 inci keatas dibekalkan dengan kuasa sekurang-kurangnya sebesar 3000mAh.

Mujurlah HTC agak berpengalaman dalam memanipulasi penggunaan kuasa.2600mAh pada E8 mampu memberikan angka endurance setinggi 77 jam.Agak baik untuk kapasiti sebesar itu.Harga pulak bagaimana?

 

HTC One M8 : RRP MYR2399

HTC One E8 : RRP MYR1699

 

Gua tetap pilih E8 untuk calon pengganti One X gua yang barai ni.