Khamis, 10 Julai 2014

Rim pun ada fesyen

Minggu lepas aku balik Sekinchan.Best betul time cuti sekolah ni semua adik beradik aku dapat join lepak kat kampung.Selain dari aktiviti menziarah rumah kulaan (saudara),aktiviti wajib ada ialah memancing puyu.Masa ni la baru wife aku tau betapa enjoynya memancing.

Tu baru parit depan rumah,belum lagi parit kat Sabak Bernam.Dengarnya puyu besar tapak tangan beb.Kali ni tak ada aktiviti pancingan pantai sebab ramai yang tak bawak pancing termasuk aku sekali.Hujung tahun ni kalau ada rezeki kena cuti lama sikit.

Entri ni sebenarnya bukan nak cerita pasal aktiviti tahunan keluarga aku.Sebenarnya aku nak cerita pasal sport rim.Tak kena mengena langsung ye dak?Lantak ah.

Masa aku ronda-ronda pekan Sekinchan,aku terserempak Wira yang tak berapa nak senonoh memakai rim akar.Korang tau rim akar tu apa?Rim tu glemer macam TE37,tapi limabelastahun lepas la.Masa tu aku tengok huduh je pun rimnya,tapi pasal apa glemer aku tak tau.Bayangkan lepas 15 tahun pun still nampak huduh.Haha!Kalau barang rare tu lain cerita.

Tapi dah pesen zaman tu kan,buruk-buruk pun boleh gak buat modal ayat awek.Haha!

Sport rim kereta pun macam fesyen baju juga,sentiasa berubah ikut zaman.Sama la macam fesyen Vossen CV3 sekarang,makin jemu aku tengok.Fesyen yang hot cepat ni biasanya cepat juga membosankan bila semua orang nak pakai.Tak caya tengok 2015 nanti.

Meh kita tengok fesyen/rekabentuk rim yang pernah glemer kat Malaysia ni.Tapi zaman-zaman aku jela ye,dengan persekitaran bandar kecik.Bukan macam kat KL.Lain padang mungkin lain trendnya.

 

1.Rim mangkuk

rimoldskool13

-Nama betul dia sumpah aku tak tau.Rim ni cukup biasa kelihatan pada kereta Datsun 120Y,Toyota KE30,KE70 dan jugak Nissan Vannette.Rim ni sesuai sebab offsetnya cukup kena dengan binaan kereta lama yang knucklenya agak kedalam.Saiz dalam 13/14 inci kot.Zaman tu pakai rim 15 pun dah jalan mengepak.

 

2.Cover rim

sporty 14 wheel cover set normal 12 rims kancil viva syeohgh 1111 16 syeohgh 3.jpg  800×600

FB_IMG_1435890707109 

 

-Gambar kat atas ni contoh jelah ye?Ni adalah pilihan mat-mat Kancil kebanyakan sebelum zaman mampu convert enjin L2 L5.Masa ni semua mahal pastu tayar susah nak cari.Pilihan yang ada cuma cover rim plastik saiz besar dan dipakaikan ke roda standard Kancil.Hasilnya,ia mampu menghasilkan ilusi bahawa Kancil tu  pakai rim besar dengan tayar profil 35.Kesian betul trend diorang zaman tu…aku nak gelak ni tapi aku tahan jelah…hummmmm…

Kalau diingat-ingat balik memang sangap habis trend tu,tapi harus diingat.Dikala zaman tersebut dimana gaji RM750 kedengaran macam 1.8k,Kancil umpama Myvi Xtreme tahu?Brader-brader yang pernah terjebak dengan skill mekap kereta macam ni barangkali dah pakai EVO sekarang.

 

3.Rim akar

-Ni yang aku cerita awal-awal tadi.Timeline fesyen ni lebih kurang tahun 2000.Brand apa pun aku tak tau,padahal masa ni TE37 dengan EVO Regamaster dah ada kat market.Mungkin harga mahal lagi kot.Hangpa ada Wira lowered spring potong,siap dengan rim akar 16 inci,henpon Nokia 3310,confirm hangpa la paling macho dalam pekan.Piwit awek kat stesen bas sure depa nak tumpang naik.

Aku cuba Google gambar rim ni,tapi susah betul nak dapat.

 

4.Rim waja

16012009022

-Trend ni ada la jugak sikit-sikit terutamanya geng-geng Iswara sedan.Rim Waja 15 inci duduk dalam arch Iswara spring potong dah cukup terbaeeekk dah.Oppss!Lagi satu aksesori wajib ialah grill Mitsubishi VR4.Nak ngorat awek susah sikit ler sebab masa ni Kancil Mira turbo dah banyak atas jalan.

 

4.rim apekebenda tah

IMAG2098

-Ni satu lagi jenama aku tak tau,Advanti kot,tapi entah model apa.Agak pemes jugak la sekejap rim ni.Bibir Nigger tapi offset +ve,cemana tu?Rim ni kebetulan aku jumpa masa cari sampel pokok dua hari lepas.Masih lagi melekat kat sebijik Wira sedan yang tersadai entah berapa lama agaknya.

 

5.Rim warna-warni hari raya

-Rim colourful ni aku tak tau inspirasi dari mana,JGTC kot.Tapi aku tak berkenan betul rim kaler meriah sangat ni.Matchingkan pulak dengan body standard warna kilang.Cacat betul rupa dia.Tapi kalau jenis main vinyl,kena la jugak konsepnya.Trend ni masih lagi ada cuma nak seimbangkan kemeriahan warna rim tu dengan warna badan,tak ramai yang sukses.

 

6.Rim Vossen

-Fesyen Vossen ni datang ditengah-tengah kemeriahan rim rota.Dulu sempat juga aku jatuh cinta sekejap,nasib baik tak sempat pakai.Bosan dowh,semua nak sarung Vossen.Aku jangkakan menjelang pertengahan 2015,trend kangkang-kangkang ni dah suam-suam kuku.

 

Untuk pilihan rim,aku sebenarnya lagi suka rekabentuk rim yang evergreen.Cuba tengok design Volk TE37,walaupun banyak Taiwan made kat market,rupa dia still menggiurkan.Ni aku senaraikan design rim-rim yang pada aku malar segar tak kira musim.

1.Volk RAYS TE37

2.RAYS CE28N

3.EVO Regamaster

4.Work Emotion CR Kai

5.SSR Type C

6.SSR SP1R

7.RacingHart CP

8. P1 Buddy Club

Selasa, 10 Jun 2014

Cadbury;Kesian Mereka Ni…

Abaikan nama page.Nama page tak penting.Apa yang penting baca baik-baik sebelum share/bagi komen supaya tak nampak bodoh.Hangpa sokong la parti apa pun tak kisah,tapi mata jangan simpan dalam spender.

Link : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=254561754749544&set=a.126809530858101.1073741833.100005871641592&type=1&theater

5  Umno BN Beruk Negara

10262261_254561754749544_3011293090903724835_n

 

Perenggan 3:

“Keputusan analisa makmal yang dibuat oleh Pusat Sains Halal, Kementerian Perindustrian dan Sumber-Sumber Utama, dan Jabatan Perkhidmatan Saintifik, Kementerian Kesihatan telah mendapati tiada DNA khinzir dikesan pada kedua-dua produk coklat Cadbury Dairy Milk Hazelnut dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond dan produk-produk coklat Cadbury lain yang diuji.”

 

Aku bukan nak sebelah pihak mana-mana.Kredibiliti dalam menyampaikan berita sangat penting supaya tak menjana dosa fitnah.Isu DNA babi dalam makanan halal bukan la benda baru,tapi entah pasaipa isu coklat Cadbury ni ramai yang melatah.

Sebelum ni sekitar 2012 kalau tak salah,daging burger Ramly juga dikatakan ada DNA babi tapi lama-lama kes tu senyap.Bukan senyap pasal orang nak sembunyikan fakta,isu tu senyap sebab tiada asas tuduhan yang kukuh.Barangkali DNA dikesan hasil daripada amalan ujikaji makmal yang tak mematuhi standard.Masa aku dengar berita tu aku cuma senyum sinis,sebab aku tau bagaimana Ramly menjaga sensitiviti dan keperluan halal untuk pengguna.Semua QC Melayu Islam,lengkap dengan pegawai berkelulusan Ijazah Syariah.

Orang Melayu Islam sangat-sangat alergik dengan babi.Benda haram lain ramai yang ambil mudah,tapi tang babi no way.Sampai ustaz-ustaz pun tak berapa sepakat.Apa yang susahnya pun tak tahulah,padahal kalau dah was-was tinggalkan saja.Banyak lagi coklat lain.

Suka benor pilih jalan susah,sampai nak samak mulut pun ada.Ajaran mana diorang belajar agaknya…

Kesimpulannya,niat kena baik,jangan cari salah orang saja.Terlalu banyak sangat nampak buruk orang,benda baik pun jadi salah.

Selasa, 27 Mei 2014

Proton...

Aku baru je lepas baca artikel diatas.Agak mengejutkan bila mantan PM menyalahkan Perodua dalam persaingan sengit pasaran kenderaan penumpang domestik.
Sesuatu yang tak kena apabila menyalahkan pesaing walhal kita sendiri gagal bersaing.Bukankah itu satu tindakan yang kebudak-budakan wahai Dr.M?
Tak lama sebelum tu,CEO Proton mengeluarkan kenyataan yang beliau tidak faham kenapa rakyat Malaysia tidak menyokong produk tempatan.Statement tu patut diluahkan dalam bilik mesyuarat dan dijawab oleh team-team R@D serta Marketing Proton.Hampir 30 tahun berniaga di tanah air sendiri,masakan Proton tak ada formula pemasaran yang baik?
Menyebut tentang perlindungan,pada pendapat aku inilah 'kanser' dalam industri automotif nasional.Perlindungan inilah yang memanjakan Proton.Ibarat lelaki dewasa yang sudah berkahwin dan punya dua anak,tapi masih perlu diberi wang belanja oleh mak bapak.
Cukup bulan dapat gaji,tiap tahun dapat bonus sedangkan semua tahu tiap-tiap tahun berniaga tak pernah untung.Staff yang bermentaliti macam ni kalau dalam syarikat swasta baik diberhentikan saja.Mana ada majikan nak tanggung biawak hidup?

Perodua.
Benar,Perodua bukanlah entiti automotif nasional tulen.Perodua lebih kepada assembler model-model kereta Daihatsu/Toyota yang tidak dipasarkan disini.Kena ingat,mereka berniaga.Setakat ni formula perniagaan mereka berjaya.Awalnya Proton juga begitu,rebadge model-model Mitsubishi.
Setahu aku,asalnya Perodua ditubuhkan untuk mengisi kekosongan pasaran segmen kereta kecil.Model pertama Kancil,amat berjaya kerana ada ruang permintaan atas dasar kemampuan ekonomi majoriti rakyat Malaysia.Kemudian diikuti van Rusa,Kenari dan Kelisa.
Hanya model Rusa kurang sukses barangkali kerana c.c nya yang kecil untuk mengheret badan yang agak besar.Berlainan sekali dengan Kenari atau Kelisa.Rajin-rajinkan jenguk laman jual beli kenderaan terpakai.Kereta-kereta yang dah tak dikeluarkan lagi oleh Perodua ni masih mempunyai harga yang tinggi oleh kerana faktor reliabiliti dan kecekapan penggunaan bahanapi.Jujur aku cakap,handling Perodua Kelisa lebih baik daripada Viva.
Kelangsungan Perodua diteruskan lagi dengan model-model Myvi yang tetap mencatat angka jualan baik walaupun isu pengendalian dan keselamatan penumpangnya sering dipersoal.
Tersentak dengan kejayaan Perodua,Proton mula mencuba nasib dalam segmen kereta kecil melalui model Savvy.Walaupun dibekalkan sistem pemanduan yang jauh lebih baik dari Myvi,Savvy tidak berjaya menggugat angka jualan Myvi.Jawapannya mudah,rupa luarannya yang bergaris kontur aneh dan enjin yang mahal untuk diselenggara adalah faktor utama model ini tidak mendapat sambutan.
Sekarang Proton sedang berusaha dengan model GSC.Hasilnya nanti kita lihatlah sama-sama.Terlalu banyak rumor,harapan dan spyshot di laman-laman web automotif.Harga?Letaklah apa-apa angka yang munasabah,dan bandingkan dengan harga Proton era 90-an dulu.
Berbalik kepada permasalahan Proton.Masalah utamanya ialah tiada matlamat yang jelas.Orang jual kereta kecik dia pun buat,sale MPV mencanak naik dia pun nak keluarkan MPV,fan dia mintak kereta turbo dia pun bagi kereta light turbo.Baikkah kaedah perniagaan begitu?
Baiknya tetap ada,tapi benda baik tak semestinya betul.Proton kena sedar perkara ni,apa yang diminta-minta dalam laman web hanyalah mewakili peratusan kecil pengguna kenderaan di Malaysia.Sesetengahnya begitu tegar meminati Proton,tetapi lojikkah mereka mampu membeli kesemua model-model yang dilancarkan tiap-tiap tahun?
Model-model seperti Preve,Suprima,Exora Bold diakui sebagai 'nilai terbaik untuk wang' berdasarkan spec sheet.Tapi bagaimana dengan 'nilai wang' untuk jangkamasa panjang?Anda tahu apa jawapannya.
Oklah,berleter panjang tanpa memberikan solusi amatlah tidak profesional sekali.Andaikata aku diberikan tanggungjawab memacu Proton,ini yang bakal aku buat.
1.Mengecilkan saiz Proton dari segi fasiliti dan tenaga kerja.Kedengarannya agak kejam kerana melibatkan periuk nasi pekerja,tapi inilah langkah yang perlu untuk mengurangkan beban kewangan Proton.
2.Tidak berkompromi dengan vendor yang substandard.Aku pernah terbaca tentang ada design kereta Proton yang tak dapat direalisasikan kerana vendor tak berkemampuan untuk membuatnya.Alasan bodoh untuk industri berumur hampir 30 tahun.
3.Design.Aku pernah tengok lakaran-lakaran model Proton.Sesetengahnya tak dinafikan memang mampu pergi jauh.Malangnya disebabkan isu nombor 2,produk akhir selalunya jauh beza dari lakaran.
4.Kualiti sepanjang zaman.Ini paling penting.Tak guna jual kereta yang berjela-jela spec sheet tapi kerap menziarah pusat servis tuntut warranty.
5.Matlamat yang jelas.Rujuk balik apa matlamat sebenar penubuhan Proton,nak jadi pembuat kereta nasional yang champion ke atau nak jadi champion kat trek.Aku ada nampak minat-minat Proton dalam bidang sukan lumba ni.Alang-alang dah minat,buat dengan seriuslah.Keluarkan line up model street legal performance car yang berfalsafahkan trek Sepang.Nak meresing sangat kan?Aku dengar bukan main lagi komen-komen "pembeli" yang cakap stabil 200kmj,masuk selekoh sampai mencicit tayar pun steady lagi.Hah!DNA resing dah ada.Buat betul-betul lah.
Soal harga tak payah pening,letak je harga yang masuk akal.Lingkungan 100-200k pun ok.Dengan syarat produksi model tu asing-asing dari barisan produksi utama.Unit R3 takkan la design bodykit je kot?
Tapi kena ingat balik apa blueprint sebenar penubuhan Proton.Nak jadi champion kampung atau champion antarabangsa.Itupun kena pilih juga,nak hebat atas trek atau hebat buat duit.
Sekian pendapat dua sen aku.Yang tak faham.mungkin anggap aku suka mengutuk,tapi fahami betul-betul niat aku.Proton bukan sekadar jenama,ia adalah industri yang bertujuan untuk memperkukuh ekonomi dan ilmu umat Islam di negara kita khususnya.