Selasa, 27 Mei 2014

Proton...

Aku baru je lepas baca artikel diatas.Agak mengejutkan bila mantan PM menyalahkan Perodua dalam persaingan sengit pasaran kenderaan penumpang domestik.
Sesuatu yang tak kena apabila menyalahkan pesaing walhal kita sendiri gagal bersaing.Bukankah itu satu tindakan yang kebudak-budakan wahai Dr.M?
Tak lama sebelum tu,CEO Proton mengeluarkan kenyataan yang beliau tidak faham kenapa rakyat Malaysia tidak menyokong produk tempatan.Statement tu patut diluahkan dalam bilik mesyuarat dan dijawab oleh team-team R@D serta Marketing Proton.Hampir 30 tahun berniaga di tanah air sendiri,masakan Proton tak ada formula pemasaran yang baik?
Menyebut tentang perlindungan,pada pendapat aku inilah 'kanser' dalam industri automotif nasional.Perlindungan inilah yang memanjakan Proton.Ibarat lelaki dewasa yang sudah berkahwin dan punya dua anak,tapi masih perlu diberi wang belanja oleh mak bapak.
Cukup bulan dapat gaji,tiap tahun dapat bonus sedangkan semua tahu tiap-tiap tahun berniaga tak pernah untung.Staff yang bermentaliti macam ni kalau dalam syarikat swasta baik diberhentikan saja.Mana ada majikan nak tanggung biawak hidup?

Perodua.
Benar,Perodua bukanlah entiti automotif nasional tulen.Perodua lebih kepada assembler model-model kereta Daihatsu/Toyota yang tidak dipasarkan disini.Kena ingat,mereka berniaga.Setakat ni formula perniagaan mereka berjaya.Awalnya Proton juga begitu,rebadge model-model Mitsubishi.
Setahu aku,asalnya Perodua ditubuhkan untuk mengisi kekosongan pasaran segmen kereta kecil.Model pertama Kancil,amat berjaya kerana ada ruang permintaan atas dasar kemampuan ekonomi majoriti rakyat Malaysia.Kemudian diikuti van Rusa,Kenari dan Kelisa.
Hanya model Rusa kurang sukses barangkali kerana c.c nya yang kecil untuk mengheret badan yang agak besar.Berlainan sekali dengan Kenari atau Kelisa.Rajin-rajinkan jenguk laman jual beli kenderaan terpakai.Kereta-kereta yang dah tak dikeluarkan lagi oleh Perodua ni masih mempunyai harga yang tinggi oleh kerana faktor reliabiliti dan kecekapan penggunaan bahanapi.Jujur aku cakap,handling Perodua Kelisa lebih baik daripada Viva.
Kelangsungan Perodua diteruskan lagi dengan model-model Myvi yang tetap mencatat angka jualan baik walaupun isu pengendalian dan keselamatan penumpangnya sering dipersoal.
Tersentak dengan kejayaan Perodua,Proton mula mencuba nasib dalam segmen kereta kecil melalui model Savvy.Walaupun dibekalkan sistem pemanduan yang jauh lebih baik dari Myvi,Savvy tidak berjaya menggugat angka jualan Myvi.Jawapannya mudah,rupa luarannya yang bergaris kontur aneh dan enjin yang mahal untuk diselenggara adalah faktor utama model ini tidak mendapat sambutan.
Sekarang Proton sedang berusaha dengan model GSC.Hasilnya nanti kita lihatlah sama-sama.Terlalu banyak rumor,harapan dan spyshot di laman-laman web automotif.Harga?Letaklah apa-apa angka yang munasabah,dan bandingkan dengan harga Proton era 90-an dulu.
Berbalik kepada permasalahan Proton.Masalah utamanya ialah tiada matlamat yang jelas.Orang jual kereta kecik dia pun buat,sale MPV mencanak naik dia pun nak keluarkan MPV,fan dia mintak kereta turbo dia pun bagi kereta light turbo.Baikkah kaedah perniagaan begitu?
Baiknya tetap ada,tapi benda baik tak semestinya betul.Proton kena sedar perkara ni,apa yang diminta-minta dalam laman web hanyalah mewakili peratusan kecil pengguna kenderaan di Malaysia.Sesetengahnya begitu tegar meminati Proton,tetapi lojikkah mereka mampu membeli kesemua model-model yang dilancarkan tiap-tiap tahun?
Model-model seperti Preve,Suprima,Exora Bold diakui sebagai 'nilai terbaik untuk wang' berdasarkan spec sheet.Tapi bagaimana dengan 'nilai wang' untuk jangkamasa panjang?Anda tahu apa jawapannya.
Oklah,berleter panjang tanpa memberikan solusi amatlah tidak profesional sekali.Andaikata aku diberikan tanggungjawab memacu Proton,ini yang bakal aku buat.
1.Mengecilkan saiz Proton dari segi fasiliti dan tenaga kerja.Kedengarannya agak kejam kerana melibatkan periuk nasi pekerja,tapi inilah langkah yang perlu untuk mengurangkan beban kewangan Proton.
2.Tidak berkompromi dengan vendor yang substandard.Aku pernah terbaca tentang ada design kereta Proton yang tak dapat direalisasikan kerana vendor tak berkemampuan untuk membuatnya.Alasan bodoh untuk industri berumur hampir 30 tahun.
3.Design.Aku pernah tengok lakaran-lakaran model Proton.Sesetengahnya tak dinafikan memang mampu pergi jauh.Malangnya disebabkan isu nombor 2,produk akhir selalunya jauh beza dari lakaran.
4.Kualiti sepanjang zaman.Ini paling penting.Tak guna jual kereta yang berjela-jela spec sheet tapi kerap menziarah pusat servis tuntut warranty.
5.Matlamat yang jelas.Rujuk balik apa matlamat sebenar penubuhan Proton,nak jadi pembuat kereta nasional yang champion ke atau nak jadi champion kat trek.Aku ada nampak minat-minat Proton dalam bidang sukan lumba ni.Alang-alang dah minat,buat dengan seriuslah.Keluarkan line up model street legal performance car yang berfalsafahkan trek Sepang.Nak meresing sangat kan?Aku dengar bukan main lagi komen-komen "pembeli" yang cakap stabil 200kmj,masuk selekoh sampai mencicit tayar pun steady lagi.Hah!DNA resing dah ada.Buat betul-betul lah.
Soal harga tak payah pening,letak je harga yang masuk akal.Lingkungan 100-200k pun ok.Dengan syarat produksi model tu asing-asing dari barisan produksi utama.Unit R3 takkan la design bodykit je kot?
Tapi kena ingat balik apa blueprint sebenar penubuhan Proton.Nak jadi champion kampung atau champion antarabangsa.Itupun kena pilih juga,nak hebat atas trek atau hebat buat duit.
Sekian pendapat dua sen aku.Yang tak faham.mungkin anggap aku suka mengutuk,tapi fahami betul-betul niat aku.Proton bukan sekadar jenama,ia adalah industri yang bertujuan untuk memperkukuh ekonomi dan ilmu umat Islam di negara kita khususnya.

Rabu, 21 Mei 2014

MH370;Maksud Sebaris Ayat

Dah masuk 75 hari MH370 hilang tanpa berita.Majoriti rakyat Malaysia pun dah makin hilang keterujaan tentang kisah MH370 ni.Manakan tidak,tempoh masa 75 hari ni tiada sebarang petunjuk konkrit melainkan cerita  yang berpusing-pusing.
Aku sendiri pun dah tawar hati nak jadi tukang sibuk dalam kisah MH370 ni.Dahlah bukan pakar aviation,jauh sekali jurutera penyelenggaraan MAS.Keyboard warrior lah katakan,tidak intelektual dan sel-sel otak tidak berhubung katanya…

Ini contoh topik lama yang diulang sekali lagi:
https://my.news.yahoo.com/hishammuddin-now-says-military-told-keep-eye-mh370-025118812.html
Hishammuddin now says military told to keep an eye on MH370   Yahoo News Malaysia

Penerbangan MH370 tanpa transponder melintasi ruang pengawasan radar tentera.Bak kata tajuk artikel ni,maksudnya lebih kurang tengok saja-saja dalam radar.
Sebagai orang awam yang banyak tengok wayang,aku fikirkan macam ni peringkat SOP nya:

1.Identify
-Kenalpasti apa yang terbang,betul ke tidak laluan dia ikut jadual.Cross check maklumat dengan DCA
2.Contact
-Kalau betul tak apa,kalau tak betul contact pilot.Verify apa yang berlaku.Ini action yang penting,sebab kalau tak jawab panggilan atau tak boleh dihubungi,action seterusnya boleh diambil.Masa ni juga dah keluar macam-macam persoalan,kenapa contact tak dapat dibuat,kemana halatujunya,apa kargo yang dibawa bla,bla,bla…
3.Escort
-Scramble interceptor untuk visual confirmation,kot-kot enjin terbakar ke..Andaikata contact tak boleh dilakukan,pilot pesawat awam tentu tau apa nak buat kalau dah kena escort ni kan?
4.Deadly force
-Action yang kalau boleh dielakkan.Pilot awam yang waras takkan la sanggup pilih option ni kot..

At least macam itu lah ideanya…Aku cuma musykil dengan ayat:
"If you're not going to shoot it down, what's the point of sending it (a fighter) up?"

Jawapan:
-Rujuk prosedur nombor 3

Ke guaner???

Aku harap krisis MH370 ni selesai dengan baik dalam masa terdekat.Makin panjang masanya,makin banyak cerita merepek yang keluar.

Isnin, 19 Mei 2014

Pemantapan Kajian Cermin Gelap

TINTED,TINTED,TINTED!

 

GI-3

Nampak tajuk aku bagi?Macam Strategic Reform Initiative kot?

Dah berapa tahun dah isu cermin gelap ni dok pusing-pusing macam tu je.Tak pernah ada penyelesaian muktamad.Pasal apa?Ha,part tu tak boleh la aku nak ulaskan lebih-lebih.Sebabnya negara maju dah tak hadap sangat pasal cermin gelap ni.Tak ganggu pertumbuhan ekonomi langsung katanya.Hehe!

Oklah,apa sebenarnya matlamat larangan bercermin gelap ni?Keselamatan?Pencegahan jenayah?Jika begitu,sempit benarlah skop penilaian depa ni.Takkan aku nak tulis kat sini kot macamana cara nak analisis sesuatu benda.Simple je benda alah tinted ni,apa pro & con dia lepas tu apa impact +ve atau –ve kewujudan benda tu.

Pertamanya dari segi keselamatan.Aku tak berapa faham sebenarnya.Berdasarkan maklumat apa yang menyatakan tinted/cermin gelap ni contribution dia besar sangat dalam angka kemalangan kat Malaysia ni?

Baca artikel dibawah,contoh kajian kemalangan di Britain:

“Today, Great Britain has one of the best road safety records in Europe and the world. Despite massive increases in traffic over the last few decades, the number of people killed on our roads has fallen from around 5,500 per year in the mid 1980s to 1,754 in 2012. However, this still means that around five people die on Britain's roads every day.

Sadly, DRIVER ERROR remains the most common cause of road accidents.

Speeding
Around 400 people a year are killed in crashes in which someone exceeds the speed limit or drives too fast for the conditions.

Drink Driving
Around 280 people die a year in crashes in which someone was over the legal drink drive limit.

Seat Belt Wearing
Around 300 lives each year could be saved if everyone always wore their seat belt.

Careless Driving
Around 300 deaths a year involve someone being "careless, reckless or in a hurry", and a further 125 involve "aggressive driving".

At-work
Around one third of fatal and serious road crashes involve someone who was at work.

Inexperience
More than 400 people are killed in crashes involving young car drivers aged 17 to 24 years, every year, including over 150 young drivers, 90 passengers and more than 170 other road users.

Failed to Look Properly
40% of road crashes involve someone who 'failed to look properly'.

Loss of Control
One third of fatal crashes involved 'loss of control' of a vehicle.

Failed to Judge Other Person's Path/Speed
One in five crashes involve a road user failing to judge another person's path or speed.”

http://www.rospa.com/faqs/detail.aspx?faq=298

 

Nampak?

Pandu laju,mabuk,tak pakai seat belt,lalai dan sebagainya tu salah cermin gelap ke?Tak ada satu pun punca yang disebabkan oleh kegagalan mekanikal apatah lagi cermin gelap.Sebab peratusannya teramat-amat mikro….err….skala nano barangkali.

Malaysia pulak macamana?Pada aku tak jauh beza pun dengan oversea sebab kereta zaman sekarang pun bukan pandai drive sendiri,tetap manusia yang kena kawal.Dari pengalaman aku memandu dan menunggang motorsikal,punca utama kemalangan kat Malaysia ni sebab memandu SEMBERONO,mengkhinzir buta.

Pandu laju semberono,tukar lane semberono,masuk simpang semberono,serba serbi lah.Last week motor aku kena himpit dengan Myvi putih.Nasib baik aku tak tersembam cium jalan tar.Ada side mirror tak mau guna.Tinted punya pasal ke tu?Come on,terang benderang cermin tingkap dia macam akuarium.

Menyebut soal keselamatan ni pun aku memang tak clear langsung.Keselamatan siapa?Keselamatan orang luar kereta ke orang dalam kereta?

 

Keduanya soal pencegahan jenayah.Membantu sangat ke ye?Setau aku la,kalau hari panas terik,susah nak nampak muka driver kereta sebab silau.

Pendapat aku penguatkuasa undang-undang ni ada satu sense yang boleh nampak behaviour pelaku jenayah.Part ni memang aku respek.Biasa kan dengar berita yang ayatnya lebih kurang macam ni,”kenderaan yang mencurigakan”.Macamana diorang boleh curiga?Confirm la diorang ada belajar benda ni,kalau tak macamana nak cegah jenayah.Pernah korang dengar polis cakap dalam berita macam ni,”terserempak dengan WAJAH pemandu kenderaan yang mencurigakan”..Pernah???

So kecurigaan tu berdasarkan apa?Kenderaan tu cerminnya gelap sangat?Takkan kot?Dah tentu la dari gerak hati dan pengalaman,kemudian bila kenderaan yang mencurigakan ni didekati untuk diperiksa,confirm diorang lari punya…Lagi mau tunggu ke?

Katakan aku sendiri memandu kereta bercermin gelap,tapi aku clear,tak ada buat jenayah atau salahlaku trafik.Nak lari buat apa.Betul dak?Boleh beza kan,siapa kriminal,siapa yang tidak.Amat jelas kat sini yang cermin akuarium atau gelap tak membantu langsung dalam pengecaman suspek jenayah dari jauh.

Aku cerita panjang-panjang ni pun tak guna sebenarnya.Kononnya tinted ni membataskan daya penglihatan.Jadi eksiden sebab tak nampak jalan,atau kriminal berleluasa sebab penguatkuasa undang-undang tak boleh cam muka kita yang tengah driving.

Isu ni takkan selesai sebab kajian tak pernah menyeluruh dan dikemaskini.Pindaan tahun 2000 tu dah empatbelastahun lepas.Kalau undang-undang tu manusia,dah pandai mama-papa dalam Fesbuk tahu?Sedarkah anda(pihak yang berkenaan),objek yang disarung kat kepala dalam gambar dibawah ni?

66900_150869558288467_100000962716100_222712_6284790_n

 

Apa beza benda ni dengan tinted/cermin gelap?

 

Aku tak boleh cam muka depa,jadi kriminalkah depa ni?Atau,kalau aku sarung helmet depa,adakah sewenang-wenangnya aku akan tergolek atas jalan?

Sekali lagi aku nak refresh minda hangpa semua…Dalam movie/drama atau dalam berita,kebanyakan pelaku jenayah tutup muka pakai apa?Pakai SARUNG KEPALA,SERKUP RAMBUT,paling koman STOKIN dan last sekali pakai helmet visor gelap nak habaq hang!

Soalannya,wajarkah penunggang motorsikal,pemotong rumput,pemakai purdah dipersalahkan jika penjenayah menyalahgunakan objek-objek diatas untuk menyukarkan dari dikenalpasti?

 

2014-05-20_10-49-34

Sudah terang lagi ber *DRL,antara pointnya cuma KHUATIR CERMIN GELAP DISALAHGUNA BAGI MENYUKARKAN UNTUK DIKENALPASTI.That’s why kenapa aku highlightkan pasal objek-objek lain yang boleh disalahguna untuk menyukarkan dari dikenalpasti.

Tapi kan,yang paling confirm sekali tak pernah aku dengar kisah penjenayah pi tinted muka depa sebelum merampok.

Makanya,perlukah aku bebel lagi panjang?Cukup la kot ye?Hangpa dah besaq panjang.Boleh paham sangat bahasa kebangsaan rojak aku ni.Saman/denda sepatutnya bertujuan untuk mendidik,bukan jadi sebahagian dari penjanaan pendapatan negara.

 

*Daytime Running Light