Khamis, 27 Mac 2014

Coretan Tentang MH370…

Rasa malas nak tulis pasal MH370 pun ada,tapi tangan tetap gatal nak menaip.Hari ni dah 27 Mac 2014,hilang sejak 8 Mac 2014.Lama betul,probably the most complicated incident in aviation history.

Sejak PM kita announce yang flight MH370 ended somewhere at Indian Ocean,ramailah yang berkongsi perasaan masing-masing di Facebook terutamanya orang Islam yang menyedekahkan Al-Fatihah untuk mangsa tragedi.

I’m not going to say they are doing a wrong thing.Bagi aku,pentafsiran kata-kata PM tu penting.Aku jugak yakin itulah ayat terbaik yang difikirkan PM untuk disampaikan kepada seluruh dunia.Masih berkias untuk menjaga perasaan waris-waris mangsa yang menaruh harapan.

Aku pun macam tu.The best thing yang kita boleh assume ialah masih ada survivor walaupun lojik sains menunjukkan peratusannya amat-amat tipis,barangkali 0.001%.Walaupun amat-amat tipis,kuasa Allah S.W.T siapa yang tahu?

Terlalu banyak teori yang aku baca sampaikan aku sendiri jadi malas dah nak follow perkembangan tragedi ni.Bukan tak simpati,masalahnya kebanyakan teori terlalu dangkal.Sesetengahnya pulak terlalu complicated sampai otak aku tak boleh nak digest.Agak penat memikirkannya,so biar sajalah pakar-pakar Google terus berteori.I have my own theory supported with the information from my current boss.But i’m not going to share it here.

Berkenaan dengan nasib penumpang MH370,kita tunggulah sehingga bukti kukuh muncul.So far debris yang dikesan satelit pun tak dapat disahkan lagi.Diharap waris-waris penumpang bertabah,semua orang akan ‘pergi’,cuma masa dan bagaimana kita tak tahu.Mungkin masa mereka sudah tiba,dan mungkin juga umur mereka masih panjang.Terimalah dengan hati yang tenang.

I know how the feeling when we lost someone in our life.Bila aku kehilangan arwah abah aku secara mengejut lebih kurang lapan tahun lepas,i said to myself,semua bapa akan pergi.That day is my father turn.Bapa orang lain akan menyusul kemudian.

Jangan menuding jari kata ada informasi yang disembunyikan.Baru tadi aku baca dari Yahoo News pasal komplenan Zhang Ziyi tentang kerajaan Malaysia.Siap nak boikot apa juga benda dari Malaysia.Come on lah,152 Chinese dalam flight tu pun nak menggelabah.Look around the world,thousands of people slaughtered everyday,but who care about it?Penampor buaya nak?

Macamanapun kisah MH370 yang panjang dan belum berkesudahan ni tetap menimbulkan sedikit persoalan terutamanya tentang radar.

 

Air traffic radar

Gambar hiasan,link

Macam ni ceritanya.

 

 

Semalam aku terbaca artikel dalam majalah Perajurit,keluaran berapa aku dah lupa.Cover depannya gambar ACV300 Adnan kalau tak salah aku.Salah satu artikel tu menceritakan tentang eksais pemintasan pesawat tidak dikenali oleh Skuadron 17/19 MiG-29N.

Latihan ni menggunakan pesawat C130 yang dipandu oleh PANGOP( Panglima Operasi ) dari Johor.Terbang dalam kepekatan malam dan transponder IFF ( Identification Friend or Foe ) dimatikan pada altitud terrain hugging menuju kearah utara.Kemudian bila diyakini radar tentera mengesan pesawat ni,lencongan ke Kuantan dilakukan.

Di pusat kawalan radar,kakitangan stesen radar mula mengesan satu pesawat misteri menuju ke Kuantan.Komunikasi cuba dilakukan tapi tiada respon.Tanpa ragu-ragu pesawat MiG-29N discramble untuk membuat pemintasan dan seterusnya memaksa pesawat turun.

OPS CURIGA tersebut berjaya dan membuktikan pihak TUDM sentiasa bersiap-siaga menghadapi sebarang kemungkinan pencerobohan ruang udara Malaysia.

Dalam artikel tu juga ada menunjukkan skrin radar yang mempamerkan puluhan pesawat yang terbang diruang udara Malaysia dan liputannya sehingga selatan Vietnam dan pesisir pantai Indonesia.

Ok,sekarang dapat agak tak apa yang aku fikirkan?Persoalannya,kenapa?

 

* Baru sekejap tadi aku tengok TV1,rancangan khas berkenaan MH370 yang menunjukkan jawapan Dato’ Seri Hishamuddin Hussein kepada persoalan kenapa arahan scramble tidak diberikan kepada TUDM.Katanya tindakan tersebut akan menjejaskan imej Malaysia dimata dunia.Apa yang perlu dilakukan sekiranya pesawat tersebut dipintas?Deadly force?Itu bukanlah pilihan yang terbaik pada pertimbangan beliau.

Rumusan dari RTM,pesawat HANYA akan dipintas sekiranya memberi ancaman kepada negara.

Statement berhighlight merah ni yang menarik ni.Bagaimana tahap ancaman tersebut dinilai semasa pesawat tidak dikenali tiba-tiba dikesan melintasi ruang udara Malaysia.Berdasarkan gerak hati?

Laluan pesawat?.Macamana kalau tiba-tiba pesawat tersebut dijunamkan tepat ke pangkal KLCC,ataupun masa OPS CURIGA tempohari arahan pemintasan tidak dikeluarkan.Bacalah artikel Alert 5! dalam majalah pertahanan tempatan,PERAJURIT keluaran Oktober 2012.Banyak pencerahan yang baik tentang membuat keputusan yang betul dalam menghadapi sebarang kemungkinan.Pasti ada peringkat-peringkat tindakan dalam SOP pemintasan.

Benda ni juga hangat dibincangkan dalam page-page Facebook pertahanan.Cuma yang tak bestnya bila kita orang awam ni sentuh sikit hal-hal berkaitan secara terperinci,jawapan yang diberi berbunyi seperti,”siapa suruh tak masuk askar”,”cakap pandai lah”,”macai PR”,bla..bla..bla..kesimpulannya orang awam tak layak bicara soal pertahanan.Apa ni??Orang lain aku tak tau,tapi aku neutral person.Yang aku tahu,aku amat menyanjung tinggi personnel yang berada dalam barisan pertahanan.Pernah emel aku jadi bahan kutukan mat Indon dalam forum KASKUS hanya kerana mempertahankan maruah ATM dan kedaulatan negara yang sering diperjudikan untuk memanaskan hubungan Malaysia-Indonesia.

Jadi,personnel-personnel yang berusaha menjawab persoalan orang awam mesti bijak memilih bait-bait kata yang sesuai untuk menjelaskan sebarang situasi.Kita explain untuk rakyat sendiri,bukan bangsa luar.Satu perkara tersirat yang perlu disedari,masih ramai yang risau dengan keselamatan negara.Tanda bahawa kami semua sayangkan Malaysia.

Cukuplah setakat ni coretan aku sekadar untuk menggerakkan minda.Kalau nak listkan semua persoalan,takut salah diinterpretasi.Masalah besar nanti.Maklumlah orang biasa,manalah tahu sangat hal-hal keselamatan negara ni.

Mohon maaf andai bahasa rojak kat artikel ni berterabur Inggerisnya.Sekian terima kasih…

Mabuk Corolla

Finally i'm back!

Sepatutnya semalam ada satu entri dan hari ni ada satu entri,tapi ada masalah sikit dengan domain renewal yang masih belum selesai oleh pihak ServerFreak ( semasa artikel ni ditulis ).Disebabkan tangan dah gatal nak menulis,aku tulis jugalah walaupun simpan sebagai draft aje.
Buat masa ni aku masih kemabukan cinta dengan Corolla 4AGE.Aku ada tuliskan dalam entri lepas tentang bajet.Nampk gayanya aku tak boleh dapatkan kombinasi AE111 + 4AGE 20V Silvertop sebab harga halfcut dipercayai beyond my expectation.Lainlah tahun 2005 dulu,RM2.3k pun dah boleh dapat Silvertop.
So,kombinasi terbaik yang fit dengan bajet ialah platform AE101.Cun juga AE101 ni bila ditenung lama-lama.Dibawah adalah contoh spesimen AE101 bertenaga Blacktop yang ditawarkan pada harga amat-amat berpatutan.
Toyota Corolla 1.6  A  BLACK TOP LEVIN 20V  92   Exterior
Toyota Corolla 1.6  A  BLACK TOP LEVIN 20V  92   Engine Bay

Dengan harga RM11,999,nilah best deal yang aku jumpa setakat ni walaupun gear auto.Bab gear ni aku cerita hujung-hujung nanti.Dari gambar memang cun,realitinya aku tak taulah.
Dalam survey-survey aku setakat ni,varian 4AGE 20V yang sudah ditransplan masuk ke platform AE101/AE111 kebanyakannya ialah jenis Blacktop Auto.Kenapa Blacktop lebih glemer?Mohon otai-otai jawab.
Adakah semata-mata hp nya  lebih sikit dari Silvertop?Ke ada isu lain dengan Silvertop?Kemudian sistem transmisi.Rasanya dalam tiga empat bijik SEG masuk enjin 4AGE 20V Automatik,cuma sebijik yang Manual.Ni sebab harga halfcut Manual mahal ke atau susah nak dapat?
Dalam entri lepas abang ipar aku ada komen,tapi tak boleh view pulak.Komen dia aku dapat baca dari email je.
Rumusan dari komen beliau ialah berkenaan Silvertop vs. 4AGE 3rd Gen (RedTop).Bang,on paper head to head 160ps vs. 125ps bang.Tau la pakai manifold RS-R ngan short shift custom,haha!Okeh2,gua respek abang ipar gua yang sanggup membela Sprinter Cielo yang agak nazak masa memula beli dulu.Entah berapa belas ribu dah hangus agaknya.
Camni bang,i have my own ‘unique’ touch.Yang penting platformnya nanti bernadikan 20V.Enjin lantai spare akan disediakan sekali.Ilmu permotoran 10 tahun lepas akan diasah kembali sepertimana projek Proton Knight 1.3 karburetor 190kmj.Persoalannya sekarang:

1)Berapa harga halfcut terkini 4AGE 20V?
2)Anggaran bajet diperlukan termasuk kos swap enjin,minor service,endorse,bla..bla.. bla..?
3)Upah overhaul halfcut tu sebelum masuk dalam engine bay berapa?

Mohon sesiapa tolong jawab…

Selasa, 11 Mac 2014

Kepentingan Line Roller Bearing

Tercerita pasal Banax GT Extreme,baru aku teringat satu benda yang aku nak tuliskan.Aku ni memang pesen macam ni.Satu entri terdahulu akan diikuti entri susulan yang nampak macam sama.

Minggu lepas aku servis mesin bajet rendah Tomman Megatronic AL4000 yang aku beli tahun 2010 dulu.Mesin tu amat jarang aku pakai sebenarnya disebabkan ketiadaan masa untuk serius memancing.Ditambah lagi dengan kehadiran satu set pancingan yang baru,mesin ni dibiarkan berhabuk dalam stor.

TOMMAN REEL   MEGATRONIC AL   TCE TACKLES SINGAPORE PTE LTD

Lampu disko kat rotornya memang lulz!

Secara amnya Tomman Megatronic 4000 ni dibina dengan material murah dan kejuruteraan yang ringkas untuk membolehkannya dijual pada harga bawah RM50.Aku dah lupa berapa tapi memang amat murah.

Nama pun mesin murah,maka prestasinya pun oooppsss gituu!!haaaa!Paham kot ye?Bila aku uji mesin tu yang dipadankan dengan rod AwaShima untuk mengangkat helmet,terasa dragnya agak tersangkut-sangkut.Lepas tu tali monofilamennya jadi berpintal-pintal macam mee megi.

Agak pelik juga sebab sistem dragnya bersih dan sudahpun diletakkan sedikit pelincir untuk mengelakkan karat.

Kemudian aku periksa line roller.Masa spooling tali tanpa beban,line roller bergerak lancar.Tapi bila mula menarik beban,line roller berhenti bergerak dan tali mula bergesel.Tekanan tali menekan line roller rapat ke bushing plastik yang berfungsi sebagai ‘bearing’ dan seterusnya rotor jammed.Itulah punca drag tersangkut-sangkut dan tali jadi mee megi.

942c

Contoh line roller Shimano

Disebabkan pengurangan kos binaan,mesin Tomman Megatronic ni cuma dibekalkan 3 ball bearing,dua di gear pemacu dan satu untuk bahagian rotor (pinion gear).Ketiga-tiga bearing ni bekerja dengan baik,cuma ketiadaan bearing pada line roller menghadkan keupayaannya bekerja.Patut la masa aku pam belukang 1.5kg pun rasa macam pam kayu balak hanyut.

Kesimpulannya ialah,pilih mesin pancing yang mempunyai ball bearing di tempat yang menerima tekanan tinggi semasa bekerja.Tak banyak bearing tak apa,janji ianya diletakkan ditempat yang betul.

Contohnya macam ni:

 

1 pada pinion gear

2 pada gear pemacu

1 pada line roller (paling penting)

1 pada handle

1 infinite anti-reverse gear

Kombinasi 5 + 1 bearing ni biasanya tak mungkin dapat bawah RM100.Harga mesin pancing mahal-mahal pun belum tentu dapat hasil.Kena sesuaikan dengan padang pancingan.Cuma kalau pernah rasa betapa smoothnya mesin yang baik kejuruteraannya,tentu dah tak berkenan lagi pakai mesin bajet.

Walaupun pemakaian line roller bearing ni selalu diabaikan pembuat mesin bajet rendah,sebenarnya tugas line roller lah paling kritikal.Diorang ni tak study ke apa.Bayangkan tugas menyusun tali yang tegang ditarik ikan ditanggung oleh roller yang hanya dialas dengan plastik.Merepek sungguh!