Rabu, 8 Januari 2014

Kawalan Pemanduan VS Reliabiliti

Rasanya agak lama aku tak menulis pasal kereta.Tak banyak benda menarik pasal kereta sejak tekanan ekonomi kebelakangan ni.Nak ulas pun tak ada mood sebenarnya.Dalam keadaan ekonomi sekarang,kebanyakan pembeli masih lagi berpegang pada elemen ekonomikal dalam pemilihan kenderaan harian.Ekonomikal disini bukan sekadar harga belian yang berpatutan,ianya lebih kepada jangka panjang seperti penggunaan bahanapi,ketahanan material dan service cycle.
Seperti biasa nama-nama seperti Vios dan Myvi masih lagi memperoleh angka jualan yang baik saban tahun.Kenapa agaknya?Ambil contoh Vios.Walaupun memperoleh jualan dan rekod penggunaan yang baik,kereta ni mendapat maklumbalas negatif sejak dulu lagi terutamanya di laman web PaulTan.
Hasil pemerhatian aku,dua perkara utama yang menjadi bahan hentaman ialah enjin 1NZ-FE 1.5 teknologi lama dan juga harga yang mahal berbanding spesifikasi yang ditawarkan.Tetapi orang tetap membeli juga.Rasanya semua orang tahu jawapannya.Reliabiliti dan kecekapan bahanapi yang telah dibuktikan bergenerasi lamanya.Ada bantahan?
Berlainan pula dengan Suprima S.Kereta ni serba-serbi lengkap,beleklah brosur kereta ni,jenama lain takkan berani offer spesifikasi selengkap ini dengan harga yang munasabah.Respon pengkritik dalam PaulTan juga sangat menggalakkan.Siapa kutuk memang kena thumbs down.Kenapa aku rujuk laman PaulTan saja?Sebab aku percaya ramai peminat Proton berkumpul disitu.


Tetapi...selepas beberapa bulan dipasaran adakah sambutannya sehangat komentar mereka?Perhatikan sekeliling kalian semasa memandu.Berapa banyak Suprima S menelusuri jalanraya?Aku bagi contoh di tempat kerja aku yang mempunyai 700++ pekerja.Setakat ni aku cuma nampak sebiji saja Suprima S warna biru.Inilah realitinya.Secara teorinya Suprima S enak dipandu,tetapi satu faktor penentu utama telah menjadi kelemahan Suprima S iaitu penggunaan bahanapi.
Kereta ini tidak tergolong dalam kategori penjimat bahanapi.Berat keringnya melebihi sedan Preve.Sekarang tugas peminat-peminat jentera Proton membuktikan kesetiaan mereka.Sudahkah anda semua membeli Suprima S?
Cukuplah setakat itu saja ulasan berkenaan persaingan pasaran.Realiti yang pedih tak semua orang sanggup dengar.Perkara ni perlu penelitian sehingga peringkat akar umbi perusahaan automotif nasional.Cuma tinggal satu saja kekuatan Proton iaitu sistem pemanduan.
Hampir sebulan lepas aku ke Alor Star atas urusan walimatulurus adik ipar aku.Kali ni aku kesana menaiki Proton Persona adik ipar lelaki aku.Miyabi buruk kesayangan aku terpaksa direhatkan selepas bekerja keras sepanjang bulan Disember.Bertolak dari Gombak lebih kurang jam 9.30 pm,kami sampai di Langgar,Alor Star hampir jam 3.30 am.Separuh perjalanan pertama dipandu adik ipar aku dan aku sambung pemanduan hingga ke destinasi.
Kelajuan purata antara 120-130kmj.Untuk perjalanan sejauh itu,kami terpaksa laju sedikit untuk mengurangkan rasa bosan akibat memandu terlalu lama.Itu pun cuba baca balik jam berapa baru sampai.Cuma sedikit pelik kenapa perjalanan memakan masa selama itu sedangkan sebelum ni aku pernah ke Langgar juga memandu Myvi aku dengan tempoh masa perjalanan dari jam 9.30pm dan sampai di Langgar jam 2.15am.Kelajuan lebih kurang sama dan waktu rehat juga hampir sama.
Dari pengamatan aku,memandu kelajuan sebegitu dengan Persona standard dan tayar baru agak menyeronokkan.Kenderaan cukup stabil dijalan lurus.Satu lagi benda yang aku rasa agak menarik ialah sistem pertukaran gear manualnya.Feel umpama short shift.Lain-lain semua ok,kecuali sistem tuil signal disebelah kiri stereng amat annoying.Part handling aku bagi markah lebih untuk power steering Persona dibandingkan dengan EPS Vios 2013.
EPS juga stabil dijalan lurus tapi melayan selekoh agak gayat sikit sebab feel respon steering agak artificial intelligence.Dalam kes melayan selekoh ni,aku lebih suka feeling Myvi aku yang dibantu oleh tayar berprofil 205/40/17.Terasa kawalan lebih tepat walaupun di jalan lurus agak fail.Aku tak buat lawak ni.Barangkali ada yang menuduh aku sembang deras,jadah apa Myvi torsion bar syok layan selekoh.Aku tak kata syok,aku cuma cakap,lebih meyakinkan dengan setup dan teknik yang bersesuaian.
Sama macam Persona yang aku pandu semasa ke Kedah tu,tayar tebal standard memang win faktor keselesaan,tapi sedikit gayat juga di selekoh.Tak apa,benda boleh improve.Untuk Vios yang aku pandu tu pulak,barangkali konfigurasi rim concave tak kena untuk pemanduan sedikit agresif.Keadaan bibir tayar yang terkangkang untuk memenuhi lebar rim 9 inci menjejaskan kestabilan semasa berlakunya lateral force di selekoh.
Apapun tak semua orang bercitarasa macam aku.Apatah lagi golongan yang mampu membeli kereta mahal.Yang mana duit berkepuk,beli sajalah pakej lengkap,tak payah pening nak improve sana-sini.Apa yang aku nak tekankan kat sini ialah pertimbangkan juga faktor kestabilan dalam memilih kenderaan dimasa akan datang.Tidak dapat tidak mesti kereta tu akan digunakan untuk perjalanan yang jauh.Pengalaman aku memandu Proton tak banyak,tapi dulu aku suka handling Satria 1.3 Injection abang ipar aku.Handling 'A' tapi enjin lemau pulak dah.
Oh  ya,dalam perjalanan yang panjang hari tu,agak lama juga kami membontoti Mitsubishi Lancer GT.Nampak cukup gagah dijalanraya.Dah renung lama-lama macam tu rasa nak pakai kereta sedan pulak.Kereta keluarga akan datang Proton Inspira barangkali?Hehe!



Ahad, 5 Januari 2014

Projek Jalanraya...


Salam bertemu lagi...
Sebenarnya agak banyak idea untuk penulisan sempena tahun baru ni,tapi malangnya kebanyakan topik tidak sesuai diulas dalam kedudukan aku sekarang berbanding sebelum ni semasa bekerja di sektor swasta.Terpaksalah aku tapis dulu topik-topik yang sesuai sedangkan ada antara isu-isu tu yang tak tahan jejari ni nak mengulas.Cuma yang merisaukan adalah bila ada segelintir pembaca tak sampai kepada maksud tersirat yang aku cuba sampaikan.
Jalan selamatnya adalah menulis cerita-cerita biasa saja,orang pun senang faham.Beberapa minggu lepas aku ada terjumpa satu laporan impak kepada alam sekitar berkenaan projek jalan penghubung antara Felda Lepar Utara - Sungai Lembing.Isi kandungan laporan tu aku ceritakan serba sedikit kejap lagi.Mula-mula kena tahu dulu projek apa benda ni dan juga apa keperluan untuk projek yang khabarnya dirancang sejak pertengahan 80-an lagi.


Aku yakin ramai yang tahu dimana terletaknya Sungai Lembing,rasanya ada tercatat dalam buku teks Geografi sekolah menengah.Dulu-dulu Sungai Lembing ni makmur dengan adanya lombong bijih timah,tapi seperti juga kebanyakan bandar-bandar perlombongan,kemajuannya terhenti dan merosot bila galian mula berkurangan.Tapi tak apa,pokoknya orang tahu apa itu pekan Sungai Lembing dan dimana terletaknya Sungai Lembing.
Itu cerita tentang Sungai Lembing.Sekarang aku nak tanya pembaca,dimana terletaknya Lepar Utara?Zaman aku sekolah dulu pun ada juga orang Pahang yang tak tau dimana Lepar Utara.Kalau ada yang tau pun orang akan cakap tempat tu jauh bebenor,dalam hutan,ulu banat dan sebagainya.Ya,hampir kesemua telahan tu benar,tapi tidak tepat.Adakah 2 jam 30 minit dari Lepar Utara ke Gombak lebih jauh dari 4 jam 30 minit dari Gombak ke Alor Star?Pernah dengar lagi tak orang cakap 'uiiiiiiiiiiii!jauhnya kampung hang!'bila disebut anda berasal dari Alor Star?Tak ada kan?
Kecuali anda warga Lepar Utara.Barangkali orang Pahang sendiri akan cakap lokasinya jauh.Secara geografinya,Lepar Utara ni terletak di tengah-tengah Negeri Pahang dan dikelilingi ladang kelapa sawit dan hutan hujan Khatulistiwa yang bergunung ganang.Bandar terdekat ialah Bandar Jengka dalam anggaran 50km dan jarak ke Gombak lebih kurang 200km.Aku pernah catat mileage dari halaman rumah kakak aku di Greenwood hingga ke laman rumah mak aku,tepat 200km.
Jarak ke ibu Negeri Pahang pulak ialah 210km iaitu dari Felda Lepar Utara 4 - Kuantan melalui gugusan Jengka,Lebuhraya Pantai Timur dan exit di Gambang.Nampak tak betapa turun ke Gombak lebih dekat sikit daripada turun ke Kuantan?Tak hairanlah pertama kali aku sendiri menjejak kaki ke Kuantan masa aku berumur 19 tahun.Siapa nak pergi kalau dah jauh macam tu?
Kalau rajin lepas ni buat macam yang aku cakap ye?Buka Google Earth,pinpoint kat mana Lepar Utara(N 3'53' 58.2",E 102 46' 43.4") dan Sungai Lembing.(N 3 55' 4.8",E 103 2' 9.9")Lepas tu guna function ruler,ukur jarak kedua-dua tempat tu.Dari kiraan aku,jaraknya lebih kurang  35km.Route calculation pulak dari Sungai Lembing ke bandar Kuantan lebih kurang 35km juga.Jumlah keseluruhan 70km.Sekarang bandingkan jarak asal Lepar Utara-Kuantan (210km,sebahagiannya bertol) VS. jarak baru 70km (tiada tol).
Jauh bezanya kan?
Disitulah relevannya pemmbinaan jalan baru penghubung antara Lepar Utara dan Sungai Lembing tadi.Jarak dan masa perjalanan dapat dipendekkan,dan seterusnya memakmurkan sosio ekonomi dikawasan sekitarnya.Jalan baru tu juga dapat memendekkan jarak dari bandar Jerantut ke Kuantan.
Berkenaan projek tersebut,khabarnya ia akan dimulakan awal 2014 dan berakhir sekitar akhir 2016.Itu dari apa yang aku baca dalam laporan tu lah.Wallahua'lam..
Untuk baca laporan tersebut,boleh baca di sini.











Selasa, 31 Disember 2013

Entri Penutup 2013


Kembali bertemu selepas lama aku tak mengemaskini entri blog ni.Nak kata sibuk tu tak lah,cuma ketiadaan komputer untuk menaip.Masa yang ada depan PC pun biasanya digunakan untuk mengemaskini laporan bulanan.Selebihnya masa aku banyak dihabiskan ditapak semaian keratan pokok.
Seronok sebenarnya belajar benda-benda baru.Bidang pertanianlah satu bidang yang masih lagi dipandang rendah oleh sebahagian masyarakat kita.Sesetengah orang tak bagi anak dia belajar Ijazah yg berkaitan pertanian.Kerja kotor katanya.Baik jadi engineer atau cikgu,besarkan perut dengan kerusi empuk dalam kondisi aircond.
Berapa gaji engineer fresh grad?
Adik member aku study akaun sampai Ireland,balik tanam rock melon atas tanah 3-4 ekar,rilek je dapat puluh ribu semusim.Amacam?
Realiti yang kita semua tak sedar ialah,kebanyakan benda yang kita makan hari-hari adalah diimport dari luar.Barang makan yang paling asas,beras,pun diimport dari luar sebab bekalan dalam negara tak cukup.Ingat lagi perkataan Negeri Kedah Jelapang Padi?
Aku rasa dah tak relevan lagi dah sekarang ni.Cuba jenguk-jenguk sawah padi kat Alor Star nun.Banyak yang tanam rumput dari padi.Yang ditambak jadi taman perumahan pun banyak juga.Terengganu,Pulau Pinang,Perak dan Kelantan pun ada padi tapi tak secantik dan sesistematik sistem penanaman padi di Selangor.Kalau ada rezeki ke negeri orang,tengok-tengoklah sama benda yang kita letak dalam pinggan tiap hari.
Bercakap mengenai import makanan,apa benda yang kita tak import?Hampir semua import belaka.Cili kering,bawang,kentang,kobis...banyaklah kalau nak ditulis satu-satu.Bayangkan semua benda-benda ni tak mampu lagi dibekalkan ke negara kita,dan yang dihasilkan dalam negara pulak melambung berganda-ganda harganya sebab tak cukup bekalan.Boleh jawap "duduk oversea kalau Malaysia mahal"?
Sistem yang ada sekarang tak betul.Terlalu mengejar kemodenan infrastruktur sampai terlupa asas untuk hidup iaitu makanan.Tengok macam aku ni ha,nak menaip pun gigil sebab tak lunch lagi.Apa guna PC power kalau tak larat nak menaip sebab kebulur?
Bila dah kebulur cari nasik.Mana datang nasik?Dari beraslah.Beras pulak siapa tanam?Orang kampunglah,Malaysia punya.Ye ke?.....cuba check bebaik dari mana datangnya...

Sebelum aku habiskan entri ni,aku ucapkan Selamat Tahun Baru 2014,dan bertabahlah menghadapi cabaran berat ekonomi  2014.Berbelanja dengan bijak,tambahkan pendapatan.



Selasa, 10 Disember 2013

Renungan Sejenak


Tadi aku luangkan masa agak lama membelek inbox email Yahoo.Walaupun email utama aku pakai sekarang ialah Gmail,semua komen dalam blog aku ni akan masuk kedalam email Yahoo.Ada la satu dua email yang aku sempat reply awal,ada jugak yang dah hampir setahun baru aku sedar ada komen kat entri tu.Maaf lah ye?Ada tujuh ratus lebih entri yang berkemungkinan dibaca orang.
Sambil-sambil scroll inbox lama-lama,rupanya ada juga komen yang aku terlepas pandang.Bila aku baca semua komen-komen yang aku dapat,aku sedar yang tak semua penulisan aku diterima orang.Aku mengaku,ada fasa-fasa zaman berblogging aku yang agak keras dan agak semberono.Mostly entri-entri lama.
Terima kasih untuk semua yang menegur samada secara baik atau kasar.Semuanya adalah pembaca blog ni.Tak semua benda yang berlaku disekeliling kita ni boleh dikongsi sewenang-wenangnya.Apatah lagi andaikata ianya ditulis dengan skil yang rendah,barang pasti maksudnya akan disalahertikan.
Dalam masa kejarangan aku menulis entri ni,aku juga ada berfikir tentang hala tuju blog ni,apa matlamat sebenarnya.Dalam kebanyakan entri aku suka kongsi maklumat ilmiah,pengalaman dan sikit sebanyak penulisan buah fikiran yang tak berapa nak genius.
So,aku buat keputusan untuk mengekalkan penulisan pengalaman dan maklumat ilmiah sahaja berbanding ulasan atau luahan perasaan terhadap kebobrokan dunia sekeliling.Dikhuatiri ramai yang sakit hati dan menyumpah seranah.Tak semestinya apa yang baik itu betul pada masanya.
Diawal-awal aku berblogging dulu memang aku cuba menegur dunia sekeliling aku,malangnya orang kita sukar menerima perubahan.Tegar macam tunggul balak.Apapun aku akan kembali menulis benda yang aku arif sahaja.

*Hujan diluar pejabat mencurah-curah turun.Macamana aku nak pegi stesen bas nihhh??



Aku takde apa nak cerita jugak sebenarnya ni..