Jumaat, 4 Oktober 2013

Mengesan Telefon Menggunakan Google Play

Hari ni aku nak share kaedah mengesan telefon sekiranya keciciran ataupun dicuri.Boleh cuba sendiri bagi yang tahu,cuma pagi ni tangan gatal nak menulis.Kaedah ni cuma boleh digunapakai pada smartphone Android yang dilengkapi pakej data.
Sebelum tu pastikan ada akaun Google dulu.Patutnya kena ada sebab nak configure smartphone Android mesti melalui akaun Google.
Langkah-langkahnya seperti berikut:

1.Login akaun Google.
2.Buka laman web Google Play.Nak buka website ni dulu baru login pun boleh.
3.Klik butang Setting > Android Device Manager (rujuk gambar dibawah)














4.Secara automatik Google akan mengesan kedudukan device seperti dibawah dengan ketepatan sehingga 9 meter radius.


















Walaubagaimanapun,kebanyakan smartphone akan menutup sambungan data sekiranya screen off untuk menjimatkan bateri.Atau dalam versi Android JellyBean 4.1.1,apabila fungsi power saver diaktifkan.
Untuk mengubah tetapan power saver:
1.Buka menu power saver dengan meleret jari dari atas skrin
2.Klik pada power saver untuk membuka menu power saver
3.'Off'kan dahulu untuk membenarkan tetapan power saver diubah.
4Un'tick' pada pilihan 'Data connection-Put to sleep when screen is off'
5.'On' kan semula fungsi power saver

Dalam gambar diatas ada tiga pilihan iaitu Ring,Lock dan Erase.Tetapi hanya Ring yang aktif.Untuk membenarkan fungsi Lock dan Erase dari jarak jauh,ubah tetapan didalam aplikasi Google Settings pada smartphone.
Cari aplikasi Google Settings > Android Device Manager > Tick pada 'Allow remote lock and factory reset'

Rasanya kebanyakan Antivirus ada fungsi trace & lock phone kalau berlaku kecurian.Apapun yang penting sekali pakej data kena ada dan sentiasa disambung walaupun dalam mode screen off.

Khamis, 3 Oktober 2013

ZX-10Rrrrroooaarr!




Harganya 12,199 pound di UK.
Di negara Malaysia yang serba aman ni harganya ialah RM86,900.00.

Motor ni takde siapa-siapa dalam keluarga aku yang beli.Aku post entri ni pun sebagai motivasi untuk mendapatkannya bila masanya tiba nanti,hehehe!
Beberapa tahun dulu aku cukup suka dengan Yamaha YZF-R1,sehinggalah aku dapat membelek BMW S1000RR kepunyaan seorang eksekutif kilang lama aku.Power betul BMW tu.Untuk kategori 1000cc,dialah kingnya.
Kemudian bermulalah zaman aku mula memandang serius kekuatan Kawasaki.Tipikal rider kapcai Malaysia,kat mana ranking Kawasaki?Second to none.Mostly lebih kenal Yamaha dan Honda.Last kapcainya aku pernah naik ialah Kawasaki K1.Boleh tahan laju walaupun rupa tak lawa langsung.
Berbalik kepada kategori 1000cc tadi,inilah lawan sebenar mesin BMW walaupun ada main tipu sikit tang cc.
Tonton video ni dulu.YZF R-1 memang lauk kalau main sprint.




Adoyai Demak DTM 150

Demak DTM 150.

"Sayanglah damak,getah sumpitan,menyumpit burung didalam hutaannnn!...."

Damak ngan Demak bunyi lebih kurang je kan?Hehehe!
Motor ni adik aku beli lama dah,lebih kurang sebulan la kot.Macamana dia boleh beli motor ni aku pun tak tau lah.Taste adik aku yang sorang lagi ni memang lain macam sikit.Kategori apa moto ni ek?Urban motocross?
Mustahil la kalau aku tak try walaupun motorsikal famili motorcross ni bukan selera aku.Aku yang berketinggian 172 cm terjengket sikit untuk celapak diatas kusyen motor ni.Review ni aku buat sikit-sikit jelah eh,sebab testing tak lama.Motor ni berat.Kalau rasa diri tu rendah,tak payahlah pakai motor ni.Kaki yang terjengket menyukarkan korang untuk bergerak.Motor ni pakai inverted fork bahagian depan dan monoshock belakang.
Test drive pulak.Meternya oklah,digital dengan latarbelakang lampu oren,tapi aku lupa ada takometer ke tidak.Agak fail disini ialah ketiadaan meter aras bahanapi.Payah juga tu.Disebabkan masa test tu motor baru keluar kedai,senang je enjinnya hidup.Bunyi boleh tahan garang.
Sistem gearnya standard motor klac tangan keluaran kilang,lima kelajuan.Elok tunggang motor ni pakai kasut,sebabnya jari kaki boleh robek tersangkut klip pedal gear yang agak tajam.Pickup ok la jugak,lagipun tak pernah aku tengok mat motor perah DTM ni serupa launching MotoGP.
Dari segi rupa keluaran kilang memang banyak yang perlu dibuang/ditukar.Lepas ambik dari kedai,reflektor depan dan belakang dahpun dicabut.Lepas tu cover disc belakang.Malam tadi aku tengok mudguard depan dah tukar lain,body sticker asal dan tak ada,side mirror ditukar dan cover kat hendal dibuang terus.

Rupa sebelum ditempek sticker tempahan.



















Selepas,nampak sweet sikit lahhhh!



















Pukul 11.30 malam tadi aku cabut awal,bermandi peluh tolong melayur stiker 3M pakai lighter!