Khamis, 25 Mei 2017

#utogarage, brek dan loan


Ni ha member aku si #utogarage tiap-tiap kali jumpa mesti tanya, ‘ada update blog tak?’. Terkesima aku dibuatnya. Nah, baca la apa yang aku terfikir nak tulis sekarang ni.
Tulis blog ni kekadang boleh jadi bengong dibuatnya. Kena pulak time tu idea memang takde. So, aku merapu jelah hari ni pasal kereta.


Sikit update kat Myvi kesayangan aku sejak kali terakhir aku tulis entri ialah penukaran kaliper dan rotor brek 3SZ menggantikan set brek depan asal Myvi. Setelah berkhidmat hampir 300k km, rotor asal haus dengan kronik menyebabkan ‘muncul’ tebing disisi rotor. Bila keadaan macam ni berlaku, pad brek yang tebal pun tak ada guna lagi sebab tebing tu akan menyentuh besi pad brek lalu menghasilkan bunyi yang annoying.
Zaman aku berpomen-pomenan dulu, biasanya aku akan grind tebing tu tiap kali customer minta tukar pad brek. Sekarang buat sendiri kat rumah mana ada grinder. Bila dah teruk macam ni baik tukar saja lagi senang.


Alasan lainnya ialah brek asal Myvi dah tak mampu nak memberhentikan momentum kereta aku pada jarak efektif. Antara rotor kegemaran pengguna Myvi ialah rotor 11 inci dari Honda Odyssey dan rotor 10 inci dari 3SZ. Aku tak tau apesal diorang pakai nama 3SZ bila jual set brek ni. Kan lagi senang kalau sebut model keretanya. Brek Odyssey boleh pulak pakai nama betul. Awat tak pakai kod enjin Odyssey?
Ok, pilihan aku ialah set brek dari 3SZ (tak tau dari 3SZ Alza, Sette, Luminas, Bb atau Avanza?) Saiz rotornya besar sikit saja dari rotor Myvi yang bersaiz 9.2 inci. Tapi contact surface area lebih lebar.
Untuk part pad brek, saiznya masih sama dengan pad brek Myvi generasi pertama (2005- 2011)


TAPI,


Barang sesiapa yang berhajat nak memakai set brek 3SZ ni baik cari siap-siap pad brek Suzuki ERV* atau Daihatsu YRV. Brek pad untuk dua model kereta ni lebih sesuai sebab ‘pad’nya lebar, ngam cantik dengan rotor 3SZ. Nak pakai pad brek Myvi pun boleh saja, tapi rugilah. Potensi sebenar tak boleh dimanfaatkan.
Nak beli kat kedai jangan kabor nak pad brek 3SZ,kang sesia kena maki dengan tokey kedai. Biasanya kedai akan tanya, nak brek pad kereta apa. Hah, kereta apa korang nak sebut? Myvi? Tunjuk sampel pad brek dan dengan tenang bisik kat tokey kedai tu saya nak pad brek SUZUKI ERV…..


---------------------------------------------------------------------------


Sejak sebulan lepas sebenarnya aku ada memohon pembiayaan sewa beli kenderaan dari Ambank. Aku berhajat nak beli Toyota Vios G tahun 2014. Tapi itulah nak ceritanya, tak pernah lagi dalam sajarah hidup aku yang nama aku susah buat pinjaman. Yang peliknya si Ambank ni haram tak call interview ke, bagitau loan gagal ke….
Senyap sunyi sampai kesudah.


Adik aku cakap banker Ambank bagitau aku ada rekod CCRIS yang kurang cantik. Ambank mintak aku pergi Bank Negara dan clearkan rekod CCRIS.
Masalahnya aku takde hutang yang major. Myvi aku pun dah settle lump sump awal April lepas. Entah rekod apa dia cakap aku pun tak tau. Sudahnya aku pergi juga Bank Negara dan print out CCRIS statement. Nampak cantik dan tak ada masalah. Aku rujuk pulak kat pegawai Bank Negara dan ceritakan masalah loan aku yang tak lepas sebab CCRIS ni.


As expected dia cakap rekod aku baik, tak ada masalah kalau apply loan baru. Dia cakap attach report CCRIS ni dalam permohonan pinjaman. Ok, Ambank suruh aku update rekod kat Bank Negara, bank Negara pulak suruh aku pass je report CCRIS kepada Ambank.
Nak tambah nasik lagi bila emel aku ke bank Negara tentang hal ni sebelum aku dapatkan printout CCRIS dibalas macam ni:


‘”Kami mendapati pihak tuan telahpun mendapatkan laporan CCRIS pada 17/5/2017. Tuan perlu menghubungi bank tersebut jika mereka masih belum mengemaskini rekod pembiayaan tuan.”


Bank tersebut tu bank apa? Aku syak Maybank sebab loan Myvi aku dulu kat situ. Masalahnya pihak Maybank dah keluarkan surat pengesahan penyelesaian pinjaman dan aku dah pun attach sekali masa apply loan Ambank. So, apa masalahnya kat siapa ni?
Sampai saat aku menaip ni Ambank masih hold permohonan aku. Macamananpun benda ni aku dah bincang dengan wife aku petang semalam masa on da way balik kerja. Aku cakap agaknya aku takde jodoh dengan Vios kot. Kita ambil Axia baru jelah. Lagipun untuk ulang alik pergi kerja je. Bayaran bulanan murah, petrol pun hirup sikit-sikit,heeee!

Asalnya dulu aku cadang nak pakai Vios sebab sedap sikit cruising highway. Minyak pun jimat. Tapi Myvi aku sekarang pun dah sedap sangat cruising dengan RPM yang sesedap rasa. Nak henjut 180kmj  pun tak jadi masalah, wife aku pernah try tau tak?


Awal bulan Mei haritu aku pergi Perlis. Dari Serendah sampai Hotel Seri Malaysia Perlis, konsumsi petrol lebih kurang 5 out of 8 bar saja. Power betul 3SZVE auto. Seriously recommended. Kalau nak pakai manual pun boleh tapi aku tak pasti final ratio manual Jepun berapa,itupun kalau ada lah. Alza punya gear 5 tak syok jugak rojak dengan 3SZ sebab 100kmj @3000 rpm.
Perancangan seterusnya ialah mencantikkan Myvi untuk wife aku pakai dan aku layan Axia untuk angkut anak pergi sekolah. Yeahhhh!


#kcarlife


*rujukan blog tacradiy.com (keyword brek pad ERV)

1 ulasan:

haikalwafiqhii berkata...

Assalaamualaikum, nak ucap terima kasih jumpa juga info mengenai engine K3ve dengan 3sz, saya nak swap engine dari EJ 1000cc (auto) sebab daily drive highway, 100km/h = rpm dalam 3100.. letih gak.. tapi sekarang ni saya nak tanya kalau bro tau K3ve auto dari jepun (storia) kalau 100km/h tu rpm dia dalam brapa?

Terima kasih sharing information bro.