Isnin, 6 Mac 2017

ATF 3SZ-VE + Cooling Coil Passo

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bersua kembali di laman blog yang semakin terpinggir. Tak apalah, bagi aku platform blogspot ni masih lagi medan yang sesuai untuk menulis panjang lebar.
Hari ni aku nak tulis sikit pasal kereta. Pertama sekali tentang transmisi automatik 3SZ-VE, dan kedua berkenaan pendingin hawa kereta aku.

Lepas kereta aku siap menjalani proses transplan nadi penggerak, ada satu kelainan yang aku rasa tak patut berlaku iaitu 'lag' semasa penukaran posisi gear daripada 'N' kepada 'D'. Lag yang aku maksudkan ialah sistem transmisi mengambil masa sekitar 0.5 - 1 saat untuk enggage.
Siapa yang biasa bawa kereta automatik baru mesti dapat rasa 'lag' ni kalau bawa kereta aku. Apatah lagi kalau lepas switch dari 'N' kepada 'D',terus tekan pedal. Alamatnya kereta akan bergerak dengan mengejut. Macam kereta gear manual lepas klac tiba-tiba dalam gear 1.
Minggu lepas aku tukar minyak ATF. Kalau ikut spesifikasi yang disyorkan, transmisi automatik Aisin-Warner 3SZ-VE Toyota bB menggunakan minyak ATF Toyota T-IV. So, aku pun beli minyak yang sama.
Kuantiti penuh yang diperlukan ialah 5 liter, tapi kalau drain minyak ATF lama melalui drain plug, hanya 2 liter dapat dikeluarkan. Minyak asal yang ada dalam gearbox aku taktau lah spesifikasinya bagaimana, tapi lepas masuk minyak T-IV, respon gearbox bertambah baik.
Apapun ikutlah spesifikasi yang disyorkan pengilang, sebab enjin 3SZ-VE yang digunakan Perodua menggunakan ATF SP-III kalau tak salah. Namanya mungkin berbeza, barangkali sifat-sifat teknikalnya ada persamaan.

Ok, cerita bab aircond pulak.
Sejak lebih sebulan lepas sistem aircond aku mengalami masalah kebocoran kecil. Mekanik cakap mungkin cooling coil yang bocor sebab tiada kesan kebocoran pada piping dan kompressor.
Bila aku rujuk balik mekanik yang swap enjin aku haritu, barang pulak tak ada. Tunggu punya tunggu akhirnya aku cari sendiri sajalah lagi senang.
Mujur saudara Azizi Zain respon posting aku kat Facebook bagitau yang dia ada simpan cooling coil Passo. Walaupun lokasi beliau di Bandar Baru Bangi, tak kisahlah travel 1 jam 40 minit dari Serendah asalkan dapat barang yang tepat.
Terima kasih Azizi Zain kerana menjual barang yang baik dengan harga berpatutan. Siap test bocor dua kali dan percuma kotak angin aircond. Entah apa nama betul housing cooling coil tu aku tak tau.
Kerja-kerja membaraikan dashboard dikepalai oleh En. Is Drummer di rumah beliau yang merangkap #utocustomgarage.
Part membaraikan dashboard ni agak panjang kalau nak ditulis, pendek kata agak sukar sebab terpaksa buka batang besi yang menjadi tulang dashboard.
Didapati kotak saluran angin yang ada kat kereta aku sedikit berbeza dari kotak angin yang dibeli dari saudara Azizi Zain.
Kotak asal tiada slot filter kabin tetapi ada slot untuk cooling coil temperature probe, manakala kotak yang dibeli ada slot filter kabin tetapi tiada lubang slot temperature probe. Sistem asal Myvi pula probe sensor temperaturenya dicucuk pada fin cooling coil. Tapi tak apa, boleh mix and match saja, no problem.
Kemudian timbul satu masalah lain iaitu cooling coil tak dapat duduk dengan kemas di tempatnya. Rupa-rupanya kotak angin yang mempunyai slot temperature probe mempunyai saiz cooling coil yang kecil sedikit. Lebih kurang sama saiz dengan cooling coil standard Myvi. Cooling coil Passo pulak lebih panjang sekitar 1 inci. Secara teorinya surface area lebih luas mestilah lebih sejuk ye tak?
Soal cooling coil tak dapat duduk kemas tadi senang saja solusinya. Potong sikit dah siap.
Start kerja jam 11.00 pagi,kerja-kerja pemasangan semula selesai sekitar jam 8.00 malam. Ya, agak lama sebab kami buat kerja santai-santai.
Semasa pengujian fungsi-fungsi butang kawalan setelah selesai kerja-kerja pemasangan semula, didapati klac magnetik kompressor tidak enggage selepas suis aircond ditekan. Mujur aku teringat, ada sesetengah sistem aircond yang cut-off bila sensor mendapati tiada tekanan gas didalam sistem untuk mengelakkan kompressor rosak. Sebelum buka sistem, mesti la kita recovery dan buang semua gas dari dalam sistem awal-awal tadi kan? Jangan panik dan teruskan kehidupan macam biasa.

Walaupun dah siap pasang, masih ada kerja yang masih perlu dibuat iaitu refill gas dan tambah minyak kompressor. Part ni aku serahkan kat kedai ekon je. Alhamdulillah sistem berjalan dengan baik. Kos yang terlibat RM60( gas + minyak kompressor ) + RM100 ( cooling coil + kotak angin ). Total belanja kasar lebih kurang RM250 termasuk kos-kos sampingan.
Untuk pengetahuan harga cooling coil Myvi baru ialah RM350. Belum upah buka dashboard lagi. Senang cerita tak kurang dari RM600. Sesiapa yang berkemampuan untuk buat sendiri, belajarlah. Banyak boleh jimat ooo....


Tiada ulasan: