Isnin, 18 Julai 2016

Perodua Bezza, Nyata Berbeza!

Seawal sebelum Ramadan lagi 'gambar curi' Perodua sedan baharu sudah mula viral di laman sosial. Kemudian hari ini, beberapa laman web automotif tempatan mula menyiarkan artikel ujipandu ringkas model tersebut. Khabarnya ada perjanjian antara wartawan dan Perodua sendiri dimana artikel berkaitan hanya boleh disiarkan hari ini.
Itupun dengan syarat tiada gambar penuh sehinggalah pelancaran rasmi.

Aku dah baca dua artikel berbahasa Inggeris dari Paultan dan bahasa Melayu di careta.my. Daripada artikel tu, aku rumuskan dahulu bahawa Perodua sedan yang diberi nama Bezza ini hampir melengkapi keperluan ( ya, bukan nafsu) majoriti rakyat Malaysia.
Selain dari itu, faktor keselamatan yang dikatakan tidak menjadi keutamaan Perodua sudah dipenuhi pada Perodua Bezza ini. Buktinya? Perodua Bezza sarat dengan gadget-gadget yang setaraf dengan pesaingnya.Nanti kita go through satu persatu.

1. Perodua sedan ini bukanlah model 'fotostat' sepertimana model-model terdahulu. Berasaskan platform Axia, Perodua Bezza dibangunkan 100% menggunakan bakat tempatan. Pelik kan? Bila masa Perodua pandai R&D? Itu strategi syarikat. Bukan setakat R&D, kerahsiaannya pun terjaga. Tau- tau je dah nak launching.

2. Enjin yang digunakan adalah enjin BARU yang dibina di kilang enjin Perodua Sendayan, Negeri Sembilan. Varian 1 liternya tidak sama dengan enjin Axia. Enjin 1KR-VE dilengkapi dengan VVT-i, manakala varian 1.3 dengan dual VVT-i suntikan terus. Ini menyangkal persepsi haters yang dulu gemar menggunakan alasan Perodua menggunakan enjin berteknologi purbakala.
Penggunaan roller pada camshaft dan salutan teflon pada piston bukanlah purba sangat ya adik-adik.

3. Sekiranya kelengkapan beg udara dan ABS itu biasa-biasa, Perodua menambahbaik aspek keselamatan pasif dengan VSC. Tanyalah pakar-pakar Facebook diluar sana apa itu VSC. Ya, sekali lagi ketiadaan VSC pada model-model terdahulu menjadi modal buah mulut orang. Sistem VSC ditemani dengan sistem HSA (Hill Start Assist), Regenerative Braking, EBD ( Electronic Brake Distribution), Eco-Idle, dan kamera undur.

4. Sistem audio pada varian tertinggi dipasangkan dengan pemain 2-DIN dengan sambungan Bluetooth dan Smart Link. Smart Link ni macam Mirror Link/ MHL. Senang nak duplicate screen smartphone ke display lain yang support fungsi Mirroring/ MHL ni. Boleh faham tak ni?

5. Boot sebesar 508 liter lebih besar dari Vios dan jauh lebih besar dari Saga dan mampu memuatkan tayar gantian bersaiz penuh. Kalau tak cukup juga, seat belakang boleh dilipat 60/40. Ada komentar sinis yang tanya, 'boot besar-besar ni larat ke enjin nye nak bawak beban?"
Ok, dulu kereta-kereta Perodua ni serba kecik bootnya. Ni dah bagi besar, keluar soalan bebal pulak. Guna otak la sikit, ni kereta kegunaan harian, bukan kontena 40 kaki untuk angkut barang hari-hari.

6. Last but not least, lampu brek belakang menggunakan teknologi Light Guide macam kereta- kereta conti dan KPOP. Pakai mentol kang kedekut sangat. LED pun dah biasa-biasa.