Wednesday, February 17, 2016

Spesifikasi Satria F150 Indonesia


Secara rasminya Suzuki 'Belang' terbaru iaitu Suzuki Satria F150 injection telahpun dilancarkan di Litar Antarabangsa Sentul,Bogor.Seronok ya dunia permotoran Indonesia,meriah dengan pelbagai variasi motorsikal.Kat Malaysia cuma ada kelas skuter,kapcai dan moped untuk kelas berisipadu kecik.Kategori antara 200 - 300cc kelas apa pun taktau.
Berita baiknya ialah model tambahbaik Belang ini bakal dipasarkan ke Malaysia dalam masa beberapa bulan lagi.Antara ciri-ciri terbaru yang tak dapat dipastikan dalam entri Kelibat Satria FU Injection di Indonesia lepas akan aku kongsikan dibawah:

1. Enjin baru DOHC 4 Valve 150cc
2. Speedometer Digital penuh
3. Ruang kompartmen
4. Lampu LED
5. Sistem kunci shuttered key

1. - Sistem penyampaian bahanapi menggunakan dual spray injector yang dikawal oleh ECM (                 Electronic Control Module) yang disokong enam sensor
    - Susunan injap direka semula dengan lebih rapat dan menggunakan muka injap yang lebih besar
    - Blok baharu disejukkan menggunakan sistem sejukan bendalir dilengkapi dengan radiator                   terbesar dalam kelasnya
    - Dinding silinder blok disaluti dengan SCEM ( Suzuki Composite Electrochemical Material )
    - Throttle body kini berukuran 32mm
    - Airbox lebih besar untuk pertambahan suapan udara lebih 24%
    - Piston short-skirted ringan

2. - Paparan meter kini digital sepenuhnya meliputi meter kelajuan, RPM, posisi gear, FI ready, suhu       bendalir penyejuk, twin trip, dan oil change interval.
    - Sistem 1-push electric starter.Sistem ini berfungsi menghidupkan enjin hanya dengan sekali  
      sentuhan.Maksudnya pengguna tidak perlu menekan butang penghidup enjin beberapa saat untuk       cranking sepertimana sistem penghidup elektrik konvensional.Pertama dalam kelas 150cc.

3. - Lampu utama menggunakan full LED untuk cahaya yang lebih terang demi kenyamanan
      visibilitas kendara dimalam hari,kahkahkah copy terus bahasa diorang.Syok gak bahasa rojak
      Indonesia ni.
4. - Shutter key sebagai tambahan keselamatan.

5. - Lain lain:
     a) footstep hadapan boleh lipat dengan bank sensor.Apebenda pun aku tak tau bank sensor ni.Besi         kecik yang terkeluar sikit dekat pedal kaki tu kot untuk tau limit kecondongan motor semasa  
        mengambil selekoh.
     b) ruang kompartmen yang terletak diantara handle dan tempat duduk.Senang cerita celah
        kangkang.Boleh la untuk simpan phone agaknya.

Bagaimana dari segi prestasi?

Set up overbore lama masih dikekalkan tetapi nisbah mampatan ditingkatkan kepada 11.5 : 1 dan ditala semula sehingga menghasilkan 13.6kW(18.5 hp) pada 10,000 rpm dan tork sebanyak 13.8Nm/8,500 rpm.Hangpa peduli apa nombor-nombor ni,berapa laju boleh pergi ni?

142km/j.Angkanya nampak kecil saja,tapi zaman aku pakai 2 stroke dulu laju macam ni boleh keluar air mata dah kalau tak pakai helmet.Untuk motorsikal 4 stroke moden yang ada dipasaran Malaysia sekarang,aku rasa yang ini memang laju.Meter Belang lama pun dah jauh berat dari meter motor-motor kapcai lain.
Harga di Indonesia ialah Rp.21,950,000.00 atau lebih kurang RM6,733.00 untuk versi standard dan RM6,827.00 untuk varian tertinggi.Bebaru ni member aku beli Yamaha F150ZR RM9,800.00,mak aiiiii!!!Itu cash tahu?Belum hutang AEON lagi.Marilah kita berhuhu secara berjemaah.
 
Post a Comment

Post a Comment