Isnin, 29 Februari 2016

Speedometer Passo Merah Edisi Bajet

As requested by Mr. Eastone, aku tuliskan satu artikel untuk beliau sempena menyambut speedometer Passo backlight merah. Serius aku tak tau apa-apa langsung pasal barang-barang Passo ni. Selain dari aksesori yang berbagai-bagai spec,harga juga sangat varian daripada kategori mampu milik,sampailah jajan-jajan mahal yang super rare.
Barang-barang rare aku tak pandai nak cerita lah,yang aku tau meter bertenggek atas kolum stereng tu maknanya dah swap dashboard Passo. Main body dengan dashboard ni kira naiktaraf dari kelas main stiker zaman 2008 dulu. Itupun berapa ribu dah lebur akibat racunan kengkawan. Sebab tu la aku maintain body facelift 2009 rim patbelas,haha!

Ok, ada satu hari Sabtu tu wife aku dengan anak-anak nak tidur kat Taman Pinggiran,so aku macam biasalah,merdeka macam orang bujang. Cepat-cepat aku rojer Mr. Eastone kot-kot la dia tak balik kampung jenguk bini.
Kebetulan pulak dia pun tengah melapok kat rumah mengerjakan barang kereta dia. Memang cantik sangatlah buat port melepak sampai malam.Dia tanya aku,
"pandai main solder tak?"
Aku jawab "ada barang,on je.takdak hal."

Sampai kat rumah dia @ "bengkel", rupanya dia tengah kaizen suis foglamp kot.Bulbnya dah terbakar. Masalah dengan lampu-lampu suis/meter ni,pengeluar gunakan mini bulb. Susah siot nak cari. Jalan Pasar mungkin la ada kot.

Dalam gambar kat sebelah ni ialah bulb asal yang terbakar. Kakinya cukup panjang untuk dimasukkan kedalam casing.
Disebabkan alatganti tak ada,Mr. Eastone rembat bulb dari radio mana tah,tapi masalahnya kaki dah pendek.
Sebab tu yang dia tanya aku pandai solder ke tidak. Aku gamble jelah sambung kaki sampai jadi. Boleh la menyala warna merah butang suis tu.

Kerja-kerja mengkaizen belum selesai lagi sebenarnya. Mr. Eastone minta tolong aku solderkan LED strip warna merah untuk diletakkan belakang muka speedometer. Meter Passo yang dia pakai sekarang warna kuning,tak Racy kata dia. Entah,aku pun tak faham lagi permainan Passo ni.
Aku pun sambungkan la tiga gugusan LED merah yang mengandungi 3 LED setiap satu. Plan asalnya nak selitkan gugusan strip LED tu belakang muka meter je sebab jarum tak boleh cabut. Agak lawak method tu sebab hasil kerja barang pasti caca marba dengan wiring yang berserabut. Mana nak tap power source lagi.
Dipendekkan cerita entah macamana Mr. Eastone berjaya mencabut jarum speedometer yang menjadi penghalang proses pembaraian meter Passo. Hah! Dah senang kerja la ini macam.
Rupa papan litar speedometer Passo yang dibaraikan termasuk LCD display ditanggalkan sekali

Bila aku perhatikan betul-betul, LED speedometer ni sebijik sama dengan LED strip yang kami dah modified awal-awal tadi. Aku bagitau dia,kalau ada bran,buang LED lama ( kuning ),letak LED baru la. Kemas skit. Boleh pulak dia tanya aku balik,"kalau hang,bran tak?"
Bran tak bran la kan,dah buat pantang mundur kecuali bini call.

Lastly kitorang try sebijik dulu. Nak menanggalkan LED dari strip dah satu hal,nak solder pulak benda-benda saiz mikro ni tangan tak boleh goyang. Mamat ni punya solder pun satu macam,hujung tip dia tak berapa panas.
Walaupun susah sikit, akhirnya satu LED berjaya dipasang. Apa-apahal pun test dulu.Yess!! Berjaya.
Untuk LED seterusnya,kerja-kerja berjalan agak pantas sebab dah cekap sikit. Gila kau,aku dah berbelas tahun tak pegang soldering iron.
Menjelang Maghrib, lima LED untuk latar belakang angka-angka halaju, tiga untuk jarum speedometer dan satu untuk backlight LCD siap dipasang.Hasilnya seperti dibawah:
Semua menyala dengan terang.Glaring sebab belum pasang muka meter
Proses menenyeh paparan LCD kedalam slot
Tadaaaa!!! Dalam gambar ni je nampak warna dia macam oren-oren sikit dan tak sekata,keadaan sebenarnya jauh lebih cantik
Settle pasang semua barang,kitorang mencekik kat Restoran Rodong,Adenium Bukit Beruntung. Ni port wajib geng-geng dia melayan WiFi ceroi. Sampai Restoran tutup la biasanya baru reti nak angkat bontot.
OTW balik rumah dia untuk ambik kereta aku,aku try drive kereta dia yang dah swap pakai EPS. Sedap juga merembat K3-VE injektor Vios (ke Yaris tah,lupa plak), cuma sayang jalan beralun-alun+ spring keras kung membuatkan kendalian huru-hara jugak la. Alignment tayar kiri plak lari teruk sebab langgar pagar rumah berhantu. Next time setting cantik-cantik ye boss,boleh test run lagi sekali.Hehe!