Friday, February 12, 2016

Kabel Bukan Sebarang Kabel

Buat masa ni aku dan isteri ada dua power bank:

1. Pineng 20,000mAh
2. e-tric 5,000mAh

Power bank jenama Pineng dibeli sekitar pertengahan tahun lepas pada harga RM95 kalau tak silap aku dan power bank e-tric dapat percuma dengan pembelian telefon awal tahun baru-baru ni.
Walaupun power bank ni dibeli untuk menghadapi saat-saat kecemasan ketiadaan punca bekalan elektrik untuk pengecasan,kami agak jarang menggunakannya kebelakangan ni sebab kapasiti bateri telefon mencukupi untuk penggunaan seharian diluar rumah.
Selepas menggunakan power bank ni beberapa lama, barulah aku dapat memahami beberapa isu penting dalam penggunaan power bank terutamanya kepantasan pengecasan, kapasiti pengecasan dan juga keupayaan mengecas gadget.

Semenjak popularnya power bank,kapasiti simpanan power bank meningkat dengan mendadak daripada sekecil 2000mAh sampailah aku terbaca satu iklan tu, power bank dia berkapasiti 50,000mAh!!Kalau tengok figure dia memang dahsyat la kan, tapi kaji dulu sebelum membeli.Bukan apa,kebanyakan power bank kapasiti besar melebihi 25,000mAh ni kebanyakannya hancing dengan serius.Terutamanya cap ayam China. Tulis 50,000mAh,yang betulnya cuma 5,000mAh,baki 45,000 lagi batu,kayu,tanah,simen dan sebagainya.
Diperingkat awal penggunaan power bank Pineng, aku rasa brand ni pun lebih kurang je dengan brand lain; kapasiti yang digembar-gemburkan tak memadai dengan keupayaan pengecasan dia. Masa dibeli baru,power bank ni tidak dibekalkan dengan kabel mini USB,tercicir atau memang tak termasuk sekali dalam pakej tak taulah.

Sebelum guna mestilah kena cas dulu kan? Wife aku dapat kabel mini USB dari mana entah, jenama PISEN yang kitorang gunakan untuk mengecas power bank ni dan mengecas gajet.Kami tak guna sumber kuasa dari mobile charger sebaliknya power bank tu kami cas guna port USB dekoder Astro.
Durasi pengecasan dari malam sampai ke pagi biasanya hanya mampu mengecas sebanyak 45%- 50%.Kalau nak penuh kena biarkan sekurang- kurangnya sehari atau lebih.
Keupayaan pengecasan pulak biasa -biasa saja.Tak laju mana dan anggaran pengecasan dari power bank Pineng ni ke Xperia Z2 lebih kurang 2.5 kali.Maksudnya kapasiti 20,000mAh power bank ni hanya mampu mengecas penuh phone aku sekitar 2 kali setengah sebelum simpanan tenaga habis digunakan.

Untuk power bank jenama e-tric pulak,pembeliannya disertakan kabel mini USB yang agak kontot.Dengan kabel yang dibekalkan,power bank kecik ni cepat dicas walaupun hanya menggunakan dekoder Astro. Keupayaan pengecasannya pulak agak pantas,tapi pantas juga simpanan tenaganya habis.Kapasiti 5,000mAh hanya mampu mengecas Z2 sekali sahaja dan tenaga berbaki sekitar 25%.

Satu hari aku gunakan kabel USB dari power bank e-tric pada power bank Pineng untuk dicas sebelum tidur.Bila aku tengok waktu pagi,kapasiti pengecasan melebihi 75%.Wow! Laju pulak. Sama juga bila power bank tu digunakan untuk mengecas gadget. Keupayaan pengecasan dari port 2.1A jauh lebih pantas dari sebelum ni dan kapasiti tenaga yang digunakan tak lebih 30% untuk sekali cas Xperia Z2.

Nah,sekarang kami dah tau apa puncanya. Segala kekurangan diperingkat awal yang aku cerita tadi berpunca dari kabel PISEN!

Secara teorinya kami beranggapan macam ni:

Ambil nilai maksimum selamat sekitar 75% - 80% sahaja kapasiti simpanan tenaga power bank berbanding dengan angka yang dipaparkan.Jika 20,000mAh,simpanan tenaga bersih cuma sekitar 15,000mAh (75%) dan baki 25% dianggap 'lost' dimana-mana.
Dengan simpanan tenaga bersih sebesar 15,000mAh, dan gajet berbateri sebesar 3000mAh, keupayaan pengecasan sepatutnya lima kali. Tapi kita tak boleh ambil lima kali tu sebagai keupayaan sebenar. Paling tidak pun ianya hanya mampu mengecas sebanyak empat kali.Bakinya sekali lagi dikira 'lost' iaitu terbazir sepanjang proses pengecasan.
Itupun dengan syarat anda menggunakan kabel yang baik. Dapat yang pendek lagi bagus.

Sepanjang aku menggunakan gadget terutamanya telefon pintar, faktor paling kritikal yang aku utamakan sekarang ialah kabel mini USB yang baik. Kabel yang terbaik datangnya daripada kilang, iaitu yang disertakan sekali dengan pembelian telefon. Usahakanlah supaya kabel ini berkeadaan baik untuk jangkamasa panjang. Jangan jadi macam Xperia Z2 aku. Dia sempat merasa charger quickcharge Sony original cuma beberapa bulan sebelum ianya hilang akibat tercicir.Hilang sekali dengan earphone original pulak tu..sedih....
Sekarang ni aku ada spare satu kabel magnetik pogo-pin yang dipadankan dengan kepala charger tulen dari HTC.Walaupun outputnya hanya 1.0A berbanding 1.5A Sony,kelajuan pengecasan cuma terjejas sikit sahaja asalkan dipadankan dengan kabel yang baik,sekurang-kurangnya jenama REMAX.

Aku pernah guna kabel mini USB dari kedai DIY.Harganya cuma RM3,panjang pulak tu kabelnya.
Rupa-rupanya rintangan dalaman kabel tu sangat tinggi menyebabkan kuasa yang sampai ke telefon amat sedikit untuk pengecasan. Pendek kata tak boleh usik langsung lah masa phone dicas,dah la phone jadi panas .Patut la murah. Kualiti pun murahan.

Akhir kata,kerana kabel murahan,hidup anda akan merana.
Ok bai.
Post a Comment

Post a Comment