Khamis, 21 Januari 2016

Samsung A7

Hari ni aku nak kasi blog aku berisi sikit.Lama sangat tak menulis rasanya ni.Topik yang aku rasa sesuai sebagai warm up tahun ni ialah berkenaan smartphone.
Awal Januari hari tu aku buat keputusan untuk membelikan wife aku satu telefon baru sebab HTC One X dia dah agak tenat.Skrinnya dah penuh dengan retakan,bateri pulak tak tahan lama lagi dah.Jadi aku rasa dah sampai masa untuk dia dihentikan tugas selepas berkhidmat dengan cemerlang selama 3 tahun 7 bulan 23 hari.
Penggantinya adalah jenama mainstream yang aku rasakan sesuai dengan keperluan wife aku.Sebab apa aku pilih jenama ni?Ni aku nak cerita la ni.Siapa-siapa yang rajin follow blog aku dan baca entri berkenaan smartphone,korang mesti sedia maklum yang aku tak gemar betul dengan cap Samsung.Nampak murahan tapi harga mahal.
Tapi kebelakangan ni Samsung dah mula bermain dengan material premium dan hasilnya boleh tahan.Salah satu model pertengahan yang aku rasa menarik ialah model A7.Dipasarkan di Malaysia dengan harga RM1499,dan dibekalkan dengan hardware tahap pertengahan,aku rasa model ni agak menarik walaupun ada yang cakap harga dia patut sedikit murah lagi.Betul tu.Kalau lagi murah,baguslah tapi dengan harga ni pun oklah aku rasa.

Samsung A7 tergolong dalam kategori phablet dengan saiz skrin AMOLED 5.5 inci 1080x1920 piksel dan ketumpatan setinggi 401ppi.Skrin hadapan dilindungi Gorilla Glass 4,bezel aluminium dan bahagian belakang plastik yang tidak boleh dibuka.Masih ada plastik tapi kali ni plastik matte finishnya tidak nampak murahan.Walaupun skrinnya besar,A7 agak kompak juga bila diletak sebelah menyebelah dengan Xperia Z2 aku sebab bezelnya nipis.
Ketebalannya juga hanya 6.3mm,kecuali lensa kamera yang tersembul keluar.Disebabkan kenipisannya tu,'hanya' bateri bersaiz 2600mAh mampu dimuatkan.
Dari segi hardware,A7 versi tempatan ialah A700FD yang mana cipnya ialah Qualcomm Snapdragon 615,Quad-core 1.5&1.0 GHz Cortex A-53,dan GPU Adreno 405.Memori dalaman 16GB,2GB RAM,kamera belakang 13MP dan kamera depan 5MP.Slot memori hibrid juga disediakan yang mana slot ni juga boleh diletakkan kad sim.
Boleh pakai dua sim sebenarnya,tapi terpaksa sacrifice memori tambahan.Kalau redho memori ciput,silakan pakai dua sim.Slot memori ni boleh menyokong sehingga 64GB sahaja,dan untuk phone wife aku,aku bagi 32GB sudah.
Dari segi speaker,cuma diberikan satu dan diletakkan mengadap kebelakang bersebelahan lensa kamera.A7 berkemampuan LTE Cat.4,WiFi 802.11 a/b/g/n (tiada ac) dan apa lagi eh?USB biasa tiada MHL atau OTG.
Pakej didatangkan dengan aksesori standard iaitu plug-in earphone ( cukup solid bunyinya bila dipadankan dengan Xperia Z2) dan charger standard beroutput 1.55A.

Ha,tu baru pengenalan je.Sekarang nak citer user experience.Aku buat dalam bentuk point saja.Simple.

1.Luaran 3.5/5
- Agak besar digenggaman,tetapi cukup padat untuk saiz skrin 5.5 inci,AMOLED 401ppinya menghasilkan warna yang 'punchy' dan resolusinya tajam,tapi warna putihnya agak yellowish bila dibandingkan sebelah-menyebelah dengan IPS LCD.
- Terbaik dari segi berat dan ketebalan,cuma lensa kamera terbonjol je pakcik kurang gemar.Pakcik suka lensa flush dengan body macam Sony.Chassis aluminium yang dimesin dan bucu yang tak terlalu bulat satu kredit besar untuk Samsung.
- Tiada lampu notifikasi.

2.Dalaman 3.5/5
- Kombinasi CPU,GPU,chipset dan RAM seimbang.Fitur dual sim / slot memori relevan memandangkan memori dalaman cuma sekitar 11GB.

3.Bunyi 3.5/5
- Kualiti bunyi baik untuk speaker tunggal dan cukup lantang,cuma bila dah biasa dengar dual speaker,agak terasa kekurangan disitu.Posisi speaker mengadap kebelakang menambahkan lagi rasa kekurangan tersebut.

4.Kamera 4/5
- Kualiti gambar sangat baik.Kamera hadapan sesuai untuk kaki selfie.Ada tetapan khas untuk me'ramping'kan pipi pau dan juga membesarkan bijik mata.

5. Bateri 4/5
- Walaupun hanya 2600mAh,Samsung melakukan tugas yang terbaik bilamana baterinya mampu bertahan lama setara dengan bateri bersaiz 3000mAh keatas.Rating GSMarena 83 jam.Pengecasan agak pantas sekitar 80% dalam masa anggaran 1 jam setengah.

+ Pembelian ini disertakan dengan dua barang FOC iaitu power bank berjenama e-tric berkapasiti 5000mAh dan juga flip case brand apa tah dah lupa,tapi nampak mahal juga.Power bank e-tric ni pengecasan dia boleh tahan pantas,tapi drain pun cepat juga.

Dengan kapasiti simpanan tenaga sebanyak 99% sebesar 5000mAh,keupayaan pengecasan hanya sekali sahaja untuk Z2 yang mempunyai bateri sebesar 3200mAh.Ye ke 5000mAh ni....hmmmm....




Tiada ulasan: