Rabu, 7 Oktober 2015

Bangkit Dari Tidur Yang Panjang

Sepanjang aku menulis blog,ada masa aku rasa performance tulisan aku baik,tapi kebanyakan masa macam jilaka juga.Seingat aku,untuk aku hasilkan satu tulisan yang baik,masa dan network yang bebas pemantauan amat penting.
Dulu masa aku kerja kilang,masa terluang agak boleh tahan juga ditambah dengan talian internet yang tak dipantau sebagaimana talian internet gomen.Maka,hasilan karya lebih kerap dan kebanyakannya agak baik.
Salah satu entri feveret aku ialah entri Reaksi Dari Seberang .Entri ni aku tulis dengan berhati-hati supaya apa yang aku sampaikan itu jelas dan tiada hati-hati manusia yang sakit lepas membacanya.

Adakah aku seorang yang jujur dalam penulisan?
Maksud aku ialah adakah aku ni jenis lepas cakap atau jenis cakap berlapik / demi menjaga perasaan orang lain.

Ya dan tidak.

Bergantung pada situasi.
Terlalu jujur adalah baik untuk orang yang maksum,yakni orang yang hatinya suci bersih tanpa sebarang titik-titik hitam dan tidak melakukan dosa.Masalahnya sebagai manusia biasa,kita tidak maksum.
Terlalu jujur dalam berkata-kata kadangkala mengundang padah kalau isinya tidak difahami orang ataupun cara penyampaiannya salah.Andainya dikhuatiri kata-kata kita bakal menjurus kearah itu,adalah lebih baik kita tidak jujur dalam mempamerkan apa yang kita rasa.
Dalam sesetengah keadaan,adalah lebih baik kita bersikap begitu daripada menyakiti hati orang.

Waktu bila aku jujur?
Selalunya aku berlaku jujur di ruang komentar blog peminat tegar Proton.Aku akan cakap apa yang aku rasa nak cakap,orang nak terima ke tak aku tak kisah.Cuma ayat yang aku guna tak adalah kejam sangat.Tak semua benda pun perlu kena bash.Tapi jangan pulak jadi membuta tuli sampai semua benda nak puji.

………………………………..

Alamak…..lost sekejap.Aku nak tulis apa sebenarnya ni..

Ni lah masalah aku kebelakangan ni.Menulis blog ni kena ada momentum.Time datang gila dia sehari sampai tiga empat entri.Ni jangankan momentum,punya la tidor lama sangat sampai lima enam entri tulis sekerat je,lepas tu save kat draft.
Okay,aku dah nampak dah apa nak tulis lepas ni.Tetiba bertalu-talu pulak idea datang.Tapi esok-esok je lah ye?Hihihi!

*Jangan salahkan aku kalau tak faham apa yang aku merepek kat atas tu.Diam-diam sudah.

Tiada ulasan: