Friday, March 6, 2015

Rizab Sungai

Benda ni aku perasan lama dah,sebab sebelum ni aku kan part time kaki pancing kampung.Sepanjang laluan aliran sungai memang akan dibiarkan wujud pokok-pokok asal sebagai zon penampan di tebingnya.Tujuannya mestilah untuk memelihara kondisi asal dan mengelakkan hakisan tebing.

Beberapa tahun kebelakangan ni ada aku dengar segelintir peneroka Felda yang membuka tanah di rizab sungai untuk tanaman sawit.Bukan sikit-sikit keluasan dia,ada yang berpuluh ekar.Lagi luas dari ladang asal.Itu takpe lagi,kot-kot ada juga warga asing yang tumpang sekaki.

Biasa tepi sungai ni PATI suka buat pondok kongsi,lepas tu ada la sikit-sikit tanaman untuk kegunaan diorang.Tanaman kontan kecik-kecik ni takpelah,kita nak fokus kat pembukaan plot tanaman sawit yang menggunakan rizab sungai.

Persoalannya adakah ianya dilakukan secara sah dan mengikut garis panduan yang betul?Iyelah,cari rezeki tambahan tu tak salah.Muka bumi ni luas,usahakanlah selagi mampu.Tapi kena ingat juga,kita ni bergantung pada alam.Kita rosakkan dia,kita jugalah yang terima akibat dia nanti.

Secara amnya,inilah maksud rizab sungai yang aku petik dari dokumen yang boleh diakses di laman web Jabatan Pengairan dan Saliran.

 

“Rizab sungai – suatu jalur tanah yang bersebelahan kedua-dua tebing sungai yang diwartakan di bawah Seksyen 62 Kanun Tanah Negara “

water.gov.my images pdf information_for garis panduan pembangunan melibatkan sungai  26 rezab sungai.pdf

Jadi,sebarang pembangunan tertakluk kepada garis panduan yang ditetapkan undang-undang.Di kampung aku penerokaan rizab sungai adalah untuk tanaman sawit.Untuk pembangunan rizab sungai bagi aktiviti pertanian,dibawah ni garis panduan dia…Juga dari website yang sama.

 

3.1.6 Pertanian

3.1.6.1 Pengenalan

Secara amnya aktiviti-aktiviti pertanian adalah termasuk tanaman kontan dan akuakultur di dalam rizab dan di dalam sungai.

3.1.6.2 Perkara-Perkara Yang Perlu Di Ambil Kira

a) Kelulusan untuk memajukan tanah perlu diperolehi dari pihak berkuasa yang berkaitan terlebih dahulu sebelum sebarang aktiviti dimulakan.

• Satu zon penimbal perlu disediakan di antara tapak cadangan dan tebing sungai.

- Bagi tanaman kontan ~ 3 meter

- Bagi ternakan akuakultur ~ 20 meter

• Aktiviti penternakan haiwan tidak digalakkan.

Tanaman kekal tidak dibenarkan.

• Kumbahan dari aktiviti akuakultur mesti dirawat sebelum disalurkan ke dalam sungai dan mesti menepati piawaian Jabatan Alam Sekitar.

• Pengambilan air sungai bagi aktiviti pertanian hendaklah merujuk kepada Garis Panduan Pengambilan Air yang tertentu.

• Status tanah adalah secara sementara sahaja (TOL) dan perlu diperbaharui mengikut masa yang ditentukan.

• Pengusaha mesti berhenti menjalankan aktiviti pertanian setelah menerima notis daripada JPS untuk tujuan kerja-kerja penyenggaraan tanpa apa-apa pampasan.

• Pengusaha mesti menjaga kebersihan, keindahan dan kestabilan tebing, ban dan sungai, sebelum menamatkan aktiviti dan semasa menjalankan aktiviti.

• Kerajaan tidak akan bertanggungjawab di atas apa-apa kerosakan akibat banjir dan lain-lain kejadian semulajadi.

• Pemohon tidak dibenarkan menjalankan lain-lain aktiviti selain daripada yang diluluskan oleh JPS.

 

*sumber http://water.gov.my/images/pdf/information_for/garis%20panduan%20pembangunan%20melibatkan%20sungai%20%26%20rezab%20sungai.pdf

 

So tanaman sawit termasuk kategori mana?Sebab takrifan tanaman kontan ialah tanaman yang singkat masa tuaian hasilnya seperti jagung,keledek,sayuran dan sekategori dengannya.Kalau ikutkan cycle tanaman semula sawit yang kadang-kadang lebih 25 tahun,terang-teranglah sawit bukan kontan.

Barangkali ada yang fikir tanaman sawit mampu menjalankan tugas sebagai penampan sungai sebab dia pun pokok.Betul tak?Memang sawit tu pokok juga,tapi dia bukan asli.Kepelbagaian bio yang asal dah tak ada kalau diganti dengan sawit.

Sebab apa aku kata tanaman sawit tak boleh ganti tugas zon penampan asal dengan baik?Baca entri Port Maksiat Dalam Ladang.Entri ni tajuk dia je ganas,isi dia takde sekelumit maksiat pun.Kat entri tu aku ada ceritakan perubahan-perubahan anak sungai dari aku kecik,sampai la pokok sawit kat situ bakal ditebang beberapa tahun lagi.

Barangkali juga ada yang fikir hal ni remeh-temeh je,buat apa aku nak ganggu rezeki orang.Terpulanglah,ada masa renungkan dan cuma fikir-fikir la sikit sumber rezeki buat menyara keluarga tu datang dari hak kita atau tidak.

 

Itu cerita sawit.

Sebulan dua ni adik aku ada cerita pasal Hutan Simpan Tekam yang melatari kampung aku dah nampak tompokan botak dikaki bukitnya.Aku tak faham sebenarnya status hutan simpan ni boleh di tukar-tukar sesuka hati ek?

Lepar Kat area yang bertanda bintang bentuk star of david ni la kawasan penebangan balak terbaru.Maaflah,mungkin aku tak tau sangat pasal teknik pembalakan.Aku rasa balak pun kena pilih-pilih juga yang mana sesuai untuk ditebang.Dalam hutan tebal sekalipun tak mungkin pulak balak-balak ni tumbuh rapat-rapat.

Yang aku musykil,pasal apa kawasan pembalakan tu clear macam semua pokok kena sapu?Maknanya kaedah pilih-pilih balak dan tanam semula benih balak baru setakat sembang deras jela.Ini juga bermaksud kawasan tu akan dibangunkan ladang,sama macam pembangunan ladang LKPP.Hari-hari balak ditebang,tau-tau je hutan clear sejauh mata memandang.

Hasil balak dan tentu banyak duitnya,jalanraya shortcut dari Jerantut ke Sungai Lembing bila nak buat wooiii??!!

Post a Comment