Tuesday, March 17, 2015

Bila Jerman Beli Myvi…

Korang mesti ada terbaca post kat FB yang agak viral,pasal komplen sorang engineer Jerman pencen tentang ‘kecacatan’ Myvi bini dia.Cerita dia macam ni…bini dia beli Myvi,kemudian baru dia perasan yang sistem lampu utama kereta-kereta Perodua berbeza sedikit menyebabkan bini dia yang kurang berakal terlupa membuka lampu diwaktu malam.

Sepanjang aku memiliki Myvi, memang banyak kali aku terjumpa kereta-kereta yang dipandu tanpa menyalakan lampu utama.Terutamanya MYVI dan pemandunya PEREMPUAN!Puncanya mungkin disebabkan pencahayaan jalan di kebanyakan kawasan bandar agak baik.

Kalau nak diikutkan,ada juga kereta jenama lain yang pernah tak buka lampu waktu malam.Aku pernah terserempak Honda Jazz warna hitam kat highway PLUS dipandu di lorong paling kanan tanpa menyalakan lampu utama.Pendek kata,apa juga kereta yang menggunakan panel meter optitron berkebarangkalian agak tinggi untuk dipandu tanpa lampu utama ketika waktu malam.Di Malaysia ni paling kerap kita nampak tentulah Myvi sebab nisbahnya banyak berbanding kenderaan lain.

Dalam hal ni,dua perkara yang perlu diambil berat oleh pengguna dan pengeluar.

 

Bagi pengguna,kenali kereta yang anda beli.Study cukup-cukup sifat dan ciri-ciri kereta anda.Untuk model Perodua,Myvi sebagai contoh;lampu meter akan menyala setiap kali enjin dihidupkan.Dah tentulah enjin perlu hidup tak kira siang malam mengikut kehendak tuan dia.Bagi pemilik baru yang pertama kali jumpa kereta macam ni,perhatikan lampu-lampu instrumen lain pada dashboard.Paling mudah di waktu malam.

Bila kunci dimasukkan dan enjin dihidupkan,hanya panel gugusan meter utama yang akan menyala.Apabila lampu utama di’ON’kan,kecerahan latar belakang meter utama akan berkurang sedikit (dim) dan lampu-lampu butang pada dashboard akan menyala(radio,aircond,dsb…)Nak tak nak kena biasakan dengan sistem macam ni,takkan nak jual balik kereta tu sebab tak pandai ON lampu pulak kan?

Sama juga macam sistem tuil signal sebelah kiri.

Kereta-kereta Jepun biasanya tuil signal terletak disebelah kanan,manakala kereta-kereta Eropah memilih susunatur tuil signal sebelah kiri.Katakan sebelum ni anda biasa dengan stail kereta Jepun,tetiba beli Proton korang baru perasan tuil signal dia sebelah kiri.Kenalah biasakan juga.Mula-mula pakai mesti hangin sebab nak masuk simpang je wiper yang bergerak,tapi apa ada hal.Lama-lama tak rasa apa dah.

Begitulah halnya dengan sistem lampu utama kereta seumpama Myvi.Otomatik bila nak drive malam,tangan terus pulas tuil sebelah kanan untuk buka lampu.Benda basic je ni.Drive malam kena buka lampu.Untuk memudahkan isteri Mr. Wolf Vaupel memandu dengan selamat diwaktu malam,saya cadangkan beliau menampal memo di stereng kereta isteri beliau untuk menghidupkan lampu.

Ataupun Mr Vaupel mencari apa-apa kereta yang dilengkapi DRL.Bini beliau tak nampak jalan waktu malam tak apa,janji orang lain nampak kereta bini beliau.

 

Pihak pengeluar kenderaan pula,(dalam kes ni Perodua bersalah menurut dakwaan Mr.Wolf Vaupel) mereka perlu mewujudkan satu penunjuk pada meter yang memberitahu bahawa lampu utama tidak di’ON’kan.Buatlah dalam bentuk lampu merah berkelip-kelip ke atau lebih baik dipasangkan buzzer amaran kepada pemandu yang menggerakkan kereta diwaktu malam tanpa membuka lampu utama.Buzzer tu biar annoying bunyinya supaya tidak berlaku lagi kejadian seperti yang dihadapi bini Mr. Wolf Vaupel dan pemandu-pemandu lain.Mana la tau ada 1000 orang lagi berspesifikasi seperti bini beliau.

 

Apa yang aku dapat rumuskan ialah,Mr.Wolf Vaupel seorang yang prihatin terhadap bininya dan keselamatan pemandu lain.Cuma beliau mengetengahkan isu ni dengan agak berlebihan.Beliau cakap,

 

“I have driven in my life for more than 3 Million km in arround 30 different car brands and/or car types and all cars was having the same safe international feature: Head lights on – dasboard light on.”

 

Barangkali antara 30 jenama kenderaan yang beliau pandu,datang dari jenama yang sama,cuma model berlainan.Atau boleh jadi beliau seorang yang bertuah sebab tak pernah jumpa kereta bermeterkan optitron.

Dalam hal ni aku tak mau bersifat bias walaupun aku pengguna kereta buatan Perodua.Seingat aku,sejak hari pertama aku pakai Myvi,ada juga sesekali aku terlupa ON headlight terutamanya di tahun pertama.Tapi tak lah lama sampai cruising highway pun tak buka lampu,beberapa saat je aku dah sedar yang pemandangan depan gelap semacam.Tipikal sebahagian kecil pemandu perempuan agaknya,start kereta terus jalan tak kira siang malam.Silap-silap tayar sebijik tak ada pun tak perasan.

Pada pendapat aku perkara ni taklah kritikal pun.Sejak Myvi mula dilancarkan tahun 2006 dulu,dah berapa ratus ribu unit ada atas jalan ditangan beratus ribu pemilik.Tiba-tiba muncul engineer pencen claim bini dia tak pandai guna headlamp kereta jenis Perodua Myvi.Untuk situasi menang-menang kedua-dua pihak,eloklah dibuatkan juga sistem amaran yang aku cakap kat perenggan atas tu.Selesai masalah.

Post a Comment