Selasa, 6 Januari 2015

Edisi Air-Cond Myvi Lagi

Entri ni patutnya aku tulis hujung bulan 11 hari tu tapi busy skit dengan urusan keluarga,makanya hari ni aku taipkan sesuatu untuk dikongsi bersama-sama.Ceritanya berkenaan kereta buruk aku tu lah,air-cond punya hal…

Tengah bulan 11 tahun lepas,air-cond kereta aku sekali lagi gagal berfungsi.Tapi kali ni agak berbeza sikit simptomnya.Masa tu aku tengah drive dalam cuaca panas tengahari,atas highway MRR2.Tiba-tiba aku rasa air-cond aku tak sejuk.Pasal apa pulak ni?

Aku pun offkan la suis air-cond,tetiba aku dengar sesuatu jatuh atas jalan dan melantun kena lantai bawah kereta.Aku tak berhenti pegi kutip balik ‘benda’ yang jatuh tu sebab masa tu aku rasa aku tau benda apa yang tertanggal.

Aku teruskan memandu sampai tempat kerja,parking dan terus buka bonet.Confirm,jangkaan aku betul.

‘Benda’ yang terjatuh atas highway tadi ialah magnetic clutch air-cond.Dia tertanggal bukan sebab skru longgar ke apa,benda tu tertanggal sebab getah yang berperanan sebagai spring pada magnetic clutch tu dah melting.Bermakna clutch tu bekerja terlalu panas.

Daripada pemerhatian aku,aku buat kesimpulan yang kompressor air-cond aku bergerak dalam keadaan heavy load.Bila sistem dia berat untuk diputarkan pulley,magnetic clutch yang menerima bebanannya.

Maksudnya macam ni,pulley pusing macam biasa ikut rpm enjin,magnetic clutch pulak transfer pusingan pulley melalui lekapan untuk memusingkan kompressor.Dalam kes aku ni,kompressor dah berat,jadi contact surface antara pulley dengan magnetic clutch ni bergeser lebih lama daripada normal,so haba yang terhasil pun lebih lah.Thats why getah dia melting….

Ok,tu baru intro.

Bila air-cond dah rosak musim-musim cuaca tak menentu ni mana boleh tahan.Aku pun bawalah Miyabi tua aku tu ke bengkel air-cond Melayu yang aku pernah cerita dalam entri lepas-lepas.

Hasil siasatan dan rundingan,bengkel akan menjalankan kerja-kerja servis penuh,penukaran unit kompressor,expansion valve dan condenser.

Total damage yang dicadangkan ialah RM1300.00.Unit kompressor adalah recond dan condenser pulak unit baru yang lebih lebar dan tebal dari saiz OEM Perodua.Condenser tu datang sekali dengan tabung dryer.

Prosedur membarai pun dijalankan…

 

Luar dan dalam…

IMAG2392

IMAG2393

Tujuan membarai dashboard diatas bertujuan untuk mengeluarkan sistem blower air-cond.Dalam kotak hitam dibawah ni ada blower,cooling coil dan expansion valve.Blower dan cooling coil dicuci manakala expansion valve diganti baru.

Expansion valve ni aku tak paham sangat pasal apa kena tukar.Kondisi yang lama dengan yang baru nampak sama je.

IMAG2395

Ni lah rupa condenser baru beserta tabung drier.Satu set RM150

IMAG2391

Walaupun kompressor aku dianggap dah punah,mekanik agak terkejut sebab katanya bahagian internal masih cantik sebab lubricant yang keluar dari lubang fitting piping masih berwarna kuning keemasan.Kata dia,sebelum ni dia biasa tengok lubricant kompressor yang dah hitam sikit.Sesekali tu yang hitam rentung pun ada juga.

Tapi aku tetap nak tukar juga sebab aku rasa kompressor tu memang dah berat,tiap kali magnetic clutch enggage,enjin terus rasa berat sangat dan bunyi berdecit tiap kali surface clutch melekap pada pulley.Tandanya kekuatan magnet tu melekap masih tak mampu nak pusingkan kompressor tanpa slip.

Lebih kurang jam 2.30 petang,kereta pun siap.Sehari dua pakai,aku mintak diorang topup gas dan sekarang puas hatilah.Not bad hasilnya walaupun tak seefisien semasa baru.Yang paling ketara,enjin tak terbeban sangat bila air-cond dibuka semasa memandu.Petrol pun jimatlah sikit.