Selasa, 30 September 2014

Civic Type R Concept

Buat masa ni aku amat meminati jentera Toyota.Biasanya purist Toyota takkan sudi menyebut nama Honda.Hubungan ‘istimewa’ kedua-dua peminat jenama terkenal Jepun ni umpama penyokong PAS dan UMNO.Tak pernah sebulu langsung.

Disebabkan aku bukan purist,aku bebas untuk menghargai keajaiban kejuruteraan mana-mana pembuat kereta.Hihihi!Aku sayang dengan dunia automotif sebenarnya,tapi apa boleh buat..bidang kerja aku sekarang tak ada kena mengena langsung dengan mesin.Lebih kepada mencintai alam sekitar rasanya.

 

Toyota lebih veteran dalam dunia automotif berbanding Honda yang hanya mula membuat kenderaan empat roda pada awal 60-an.Tetapi Honda amat cepat berkembang,terutamanya selepas kemunculan teknologi ikonik VTEC.Banyak model-model lagenda yang terhasil di zaman kegemilangan automotif Jepun antara tahun 80-an hingga menjelang tahun 2000 seperti NSX,Integra,keluarga Civic dan juga roadster S2000.

Selain rekod dalam perlumbaan F1 yang lebih baik daripada Toyota,enjin F20C roadster S2000 juga adalah satu contoh kejuruteraan yang mengagumkan.Dengan isipadu silinder 1,997cc NA,enjin ini mampu menghasilkan kuasa setinggi 247hp @ 218Nm tork.Aku pernah baca dalam majalah apa entah,enjin ni punya la mesra tuning.Tukar air filter je pun dah boleh dapat ekstra 10hp.Aku ingat kalau tukar mentol signal dia,mesti tambah lagi 0.0358hp.

Pendek kata bab enjin NA,Honda memang champion.Disokong pula dengan lambakan produk aftermarket dari macam-macam pengeluar,Honda menempa nama sebagai pembuat kereta yang disegani.Ayat kampungan tak boleh blah,lanjiooo betul….

Tahun lepas,aku dengar khabar angin yang Honda dah insaf daripada menghasilkan mesin rempit.Nak main teknologi hijau pulak katanya.Manakala model Type-R terakhir ialah FD2 dan juga FN2 yang keluar dari kilang Honda.Tapi masa tu pun aku dah musykil,iyelah,bertahun-tahun bergelumang dengan dunia perlumbaan,glemer pun pasal mesin lumba,ilmu F1 banyak,takkan la nak tinggal macam tu je kan?

Nak pulak Type-R ni umpama perkataan keramat.Tengok perkataannya pun dah tau laju.Branding Type-R ni sangat kuat sampai Kancil 660 pun rasa laju atas highway bila ada setepek stiker Type-R kat bonet belakang.Adrenalin rush terus,huhuh!2015-Honda-Civic-Type-R-turbocharged-engine

Sekitar awal tahun ni pulak,tiba-tiba muncul berita dan gambar di internet menunjukkan model misteri Honda yang bersalut stiker camouflage sedang menjalani ujian trek di Nurburgring.Rumor mengatakan model itu dikuasakan oleh enjin baru VTEC dengan tambahan pendesak turbo.Ingat dah insaf,makin menjadi-jadi pulak rupanya.

 

 

Antara cerita menariknya ialah matlamat Honda untuk merampas takhta pacuan roda hadapan terpantas di litar Nurburgring yang buat masa ini dipegang oleh Renault Megane RS 275 Trophy-R.Nama panjang-panjang ni tak laju juga tak tau la.

bff0ec3a475d3dea53a9f5e89c5f15fa

Ini adalah Civic Type-R Concept Halilintar Membelah Langit Champion League.Haaaaa….Power tak?

Dengan rekabentuk yang mewarisi genetik dari Civic FN,model terbaru ni menampilkan banyak inovasi baru selain daripada rupa luaran yang …… ah,susah nak describe.The most powerful & aggressive Type-R ever made.Bodek lebih ni boleh payung sebijik kot??

Secara ringkasnya Type-R baru membawakan dua perkara besar melalui model ini.Pertamanya enjin 2.0 liter i-VTEC turbo Earth Dream yang berupaya menghasilkan lebih 276hp untuk diagihkan melalui transmisi manual 6 kelajuan.Yang keduanya ialah butang ‘+R’.

Bila Type-R ditambahkan lagi ‘R’ apa maknanya?Rempit?Rajesh Khanna?

 

Butang +R memberikan pilihan lebih agresif daripadan mod standard Type-R.Dengan mengaktifkan mod ‘+R’,respon enjin dan steering,pemetaan tork,serta 4 point talaan suspensi  untuk lebih lincah di jalanraya mahupun litar lumba.Race Mode la senang cerita.Sistem suspensi depan juga ditambah sistem mekanikal apa kejadah kingpin tah,yang barang pasti tujuannya untuk memantapkan kawalan steering.

Setakat ni tak banyak informasi yang didedahkan,bagaimanapun aku yakin banyak lagi benda-benda yang menarik untuk diperkatakan dengan Type-R ni apabila spesifikasi rasmi diumumkan.

Bagaimana dengan Toyota?Ada tak model yang directly compete dengan keluarga Type-R?Maksud aku sedan bukan premium empat pintu,dan enjin NA/turbo pelesit.Tak ada?Sila bikin satu.

Khamis, 25 September 2014

Manfaat Speech to Text

Banyak kali kot aku cerita pasal henpon buruk aku yang rosak ni.Makin susah nak menaip teks.Bila dipegang vertikal,huruf ‘A’ tak boleh tekan,bila dipegang horizontal,huruf ‘J’ pulak taknak keluar.Terpaksa lah menaip sampai tonggang-terbalik henfon.

Masa bateri penuh oklah lagi,paling leceh bila tengah mengecas.Lubang USB mikro ni pulak dah lobos,apa taknya dua tahun lebih kena rogol tiga empat kali sehari,huhuhuhu!

Tapi disebabkan aku ni genius tanpa sempadan (puiiii!!),aku berjaya jumpa satu method menulis yang amat sesuai dipraktikkan bila terjadinya keadaan macam aku sekarang.Android ni cukup canggih sebenarnya,tapi aku yakin amat-amat sikit yang manfaatkan fungsi dia.Percaya tak,ramai yang beli smartphone sebab nak install WhatsApp,Wechat,main Facebook,selfie dan paling biasa sekali sebab nak bersaing dengan kawan-kawan.

Hehe!jangan marah,aku gurau je.

 

Rasanya ramai yang tau benda ni tapi tak pernah guna betul tak?Android ada satu feature speech to text yang mana benda ni menukarkan bait-bait perkataan yang kita cakap kepada teks.Fungsi ni amatlah berguna sekali bila skrin rosak ataupun kita nak tulis mesej sambil memandu.

Mula-mula kena configure dulu sebab by default bahasa yang akan ditaip adalah bahasa Inggeris.Tapi rasanya dia ikut tetapan bahasa masa mula-mula kita beli dan aktifkan phone.

Caranya macam ni,tapi ni dalam Android versi Jelly Bean 4.1.1.Alah,Android ni lebih kurang sama je fungsi asas dia:

1. Buka Setting

2.Scroll pilihan yang ada dan cari menu Language & Keyboard.Dia duduk dekat area Storage,Power,Date & Time bla..bla..bla..

3.Klik Language & Keyboard dan cari menu Voice Search

4.Dalam menu Voice Search,pilih Language

5.Klik kat situ dan pilih bahasa Melayu.

6.Bila dah siap,buka aplikasi SMS atau apa-apa jelah yang memerlukan korang menaip teks.

7.Rujuk gambar.2014-09-25_22-38-02 8.Nampak simbol yang ditandakan dalam kotak merah?Klik dan hold butang tu sampai keluar macam ni:

2014-09-25_22-38-11

 

9.Tekan dan akan keluar bunyi ‘beep’.Lepas tu cakap la apa korang nak cakap.Jangan sebut laju-laju pulak.Dia ni bukannya manusia.Kena cakap seketul-seketul baru boleh detect perkataan apa yang keluar dari mulut kita.Dah habis cakap tekan balik butang tu.

10.Sistem ni taklah perfect,tapi agak baik sebenarnya asalkan korang treat dia sebagai gajet ciptaan manusia,bukan sesuatu objek yang datang dari syurga.Slang etnik Melayu dia tak boleh detect ya?Jangan bantai bercakap dengan dia slang Kedah pulak.

Gunung Berapi Pulakk

Akhir-akhir ni (selalu perkataan pertama adalah kebelakangan),sejarah tanahair sangat mengujakan aku.Tak tahulah kenapa,tapi yang pastinya menelusuri sejarah Malaysia ni macam jigsaw puzzle.Semakin diteroka dan dicantumkan kepingan-kepingannya,semakin cantik gambaran yang terhasil.

Aku mula berblogging lebih kurang empat tahun agaknya.Masa mula-mula berblogging dulu,tentulah ada idola.Maksudnya blogger terkenal yang mampu goyang telor kat rumah tapi berduit.Selepas beberapa lama,aku rasa angan-angan nak jadi macam diorang ni baik dilupakan saja.Aku teruskan menulis tapi ikut acuan dan haluan aku sendiri.

Tengoklah entri blog aku,macam-macam ada.Ikut sedap tangan aku masa tu lah nak tulis apa.Sebabnya minat aku ni macam-macam,tapi yang kuat buat masa ni ialah isu teknikal,gadget,militari dan sejarah.Akan datang mungkin fotografi kot?

Dalam dunia berblogging ni,aku respek tiga orang blogger iaitu Shah Paskal ,Mo Razzi ,dan juga Cik Srikandi.Ketiga-tiganya berjaya memupuk minat aku mendalami sejarah walaupun pada asalnya aku lebih menggemari isu-isu militari hasil tulisan Shah Paskal.Brader ni la yang buka cerita pasal piramid Alam Melayu.Aku nak jadi macam dia tak bolehlah,dia kabel kuat.Banyak network.

Sekarang ni cerita piramid dia tergantung dah dua tahun kot.Sambil selang seli dengan cerita cari emas,la ni dia sibuk dengan misi cari gunung berapi kat Johor pulak.Adooiiii!Cerita bro Shah Paskal memang macam ni,kekadang tak terjangkau dek akal rasanya.Tapi sesiapa yang rajin siasat,InsyaAllah dapat pautkan kebenaran dalam bait-bait perkataan dia.

Actually bro Shah Paskal ni takkan share banyak info dalam blog dia kerana terikat dengan protokol,kecuali payung dia rokok League sekotak sambil TT.Tapi sebelum tu kena angkat sumpah menjaga kerahsiaan kot?hehe!

Bila la agaknya dapat duduk semeja sambil ternganga dengar cerita-cerita dia…hmmmm…..

 

Berbalik kepada cerita gunung berapi tadi,alkisahnya gunung berapi purbakala tu adalah tempat mendaratnya bahtera Nabi Nuh AS masa banjir besar dulu…aaaaaaaaa….(ternganga)

Kemudian Nabi Nuh ternampak satu gunung berapi lalu Nabi Nuh AS berdoa supaya gunung tu berhenti mengeluarkan api.Allah SWT memperkenankan doa Nabi Nuh AS dan menutup lubang gunung tersebut dengan emas.Yaaaa….emas lagiii.

 

Tapi bukan ke bahtera Nabi Nuh AS terdampar di gunung Ararat?Versi lain cakap Bukit Judi.Kedua-duanya terletak di benua Asia Barat sana.Macamana tiba-tiba timbul versi mendarat di Tanah Melayu pulak?Nanti aku siasat ye kot-kot ada hikayat lama lain yang menceritakan pasal perjalanan Nabi Nuh AS ni.

Untuk menyiasat kebenaran posting brader Shah Paskal,mula-mula kena cari gunung berapi di Malaysia.Ada ke gunung berapi atau bekas-bekas dia kat Malaysia ni?Tak pernah jumpa dalam buku teks sekolah punn???

Hahahaha!Of course.Benda ni kena belajar dengan Universiti Google.Oklah,gunung berapi tak ada,tapi ada banyak mata air panas kan?Sebenarnya ada lebih 40 gunung berapi purba di Malaysia.Secara fizikalnya memang tak ada gunung berapi aktif macam kat Indonesia nun,sebab gunung berapi kat Malaysia ni dah mati berjuta-juta-juta tahun dulu.island

Yang pasti boleh dijumpai dalam carian Google ialah satu kawasan bekas gunung berapi,tapi di Sabah.Maria Ozawa Volcanic Caldera nama dia,yang terletak di Taman Bukit Tawau Sabah.Satu lagi ialah pulau yang muncul pada 21 September 1897 selepas berlaku aktiviti gunung berapi iaitu Pulau Tiga.Juga terletak di perairan Sabah.

Walaupun kedua-duanya adalah bekas gunung berapi,ianya tidak menepati kata kunci kedua iaitu JOHOR. We need more clue.

Bro Shah Paskal meninggalkan beberapa klu iaitu EMAS,GUNUNG,JOHOR,BELERANG,dan TIMUR dalam posting Facebook dia.Dengan menggunakan bakat mengGoogle aku,pencarian aku menuju kepada satu gunung yang menepati ciri-ciri yang digambarkan.

xxxhistoryxxx

 

Not exactly where it is,but real close to ‘that’ mountain.

Then,i stumble upon this yang mengukuhkan lagi fakta diatas: (BI jahanam sial)Ujian mineral disini juga pernah dilakukan menunjukkan ianya terkait dengan kata kunci EMAS.Malaysia ni kan Aurea Chersonese.

Aktiviti perlombongan emas secara haram juga pernah berlaku di hutan simpan berhampiran.Seminggu dapat 29K wooo!

xxxhistoryxxx2

 

Sori la ada padam-padam sikit ye?Hehe!Bukan apa,aku menghormati orang yang mula-mula menimbulkan cerita ni.Biarlah Shah Paskal explore dulu then tunggu dia karang hikayat explorasi dia.

Itupun kalau korang sabarlah.Kalau tak sabar,boleh je buat macam aku,then pergi sendiri.Aku boleh dapat dari Google takkan korang tak boleh ye dak?

 

Tapi jaga-jaga..dengarnya tempat tu angkerrrrrr…Huhuhu!

Rabu, 24 September 2014

Kopi Pasta Prevention Activation

Sebentar tadi aku berjalan-jalan ke blog lain menggunakan keyword sama sepertimana kebanyakan entri yang aku tulis.Nampaknya masih ada pihak yang tidak menghormati karya orang lain tanpa memberikan kredit.

Masalahnya ialah,link sumber dari blogger ternama ada pulak diorang letak?Ini tidak bagus.Mana boleh main pilih-pilih ni.Rasanya agak lama juga aku buangkan right click disable untuk menggalakkan perkongsian ilmu,dengan syarat link kembali sumbernya kesini.

Terpaksalah aku aktifkan semula preventive action untuk mengelakkan penjarahan idea.Barangkali perkara ni nampak remeh,

“Eleh,blog tak pemes,poyo je lebih!’

 

Tahu tak,beberapa blogger hebat yang aku kenal sudah mula melakukan kawalan informasi termasuk mengenakan bayaran yuran bulanan untuk akses?Ada juga yang mula berhenti menulis sebab kecewa hasil karya mereka diplagiat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab,siap buat duit lagi.Akhirnya diorang buat buku,compile semua hasil tulisan diorang dan jual.Lebih baik begitu daripada tak dapat apa-apa.

Nampak tak perbuatan ni mendatangkan mudarat kepada orang lain yang dahagakan ilmu?Sebagai peminat,tak jadi masalah untuk berkorban sedikit wang untuk membeli buku.Sekurang-kurangnya ada galakan untuk diorang terus menulis.Ingat semua jenis blogger tulis entri tak keluar modal ke?

Lainlah jenis blogger yang main copy paste,sambil korek hidung pun blog boleh femes.Tapi habuk pun takde.Choiiii!

Selasa, 23 September 2014

Persona Hikayat Melayu Lama II

Salam jumpa lagi.

Nampak gayanya mood historian membuak-buak pulak malam ni.Terpaksalah lepaskan juga sangap menulis kisah sejarah.Benda yang aku tulis ni bukanlah benda yang baru,siapa pernah baca Sulalatus Salatin for sure biasa dengan kisah-kisah mitos pengembaraan Raja Suran.

Tapi bukan semua mitos ya?Ada dua tiga fakta yang terbukti benar bila dirujuk silang dengan informasi yang bertaburan di internet.

Oklah,kita sambung lagi kisah Raja Suran yang sedang berada bersama keluarganya di negeri Dika yang terletak dibawah laut.

 

Dalam tempoh anak-anaknya membesar,Raja Suran terfikir untuk membawa anak-anaknya keluar dari Negeri Dika.Dalam dok terfikir tu,dengan izin Allah SWT,datang raja jin? bernama Asmaghiah Peri masuk mengadap.Raja Suran pun meminta raja jin membuatkan tiga mahkota untuk dipakai anak-anaknya supaya ada tanda  pewaris Iskandar Zulkarnain.

Raja jin pun segera ghaib dan mengambil mahkota dari perbendaharaan Paduka Mambang

(Raja Sulaiman AS) dan diserahkan kepada Raja Suran.Raja Suran kemudiannya menyerahkan ketiga-tiga mahkota tersebut kepada Raja Aktabu’l-Ard dan berpesan supaya mahkota tersebut diserahkan kepada anak-anaknya apabila besar nanti.

Kemudian Raja Suran kembali ke permukaan laut dengan menaiki kuda semberani jantan (Pegasus) yang diberikan oleh Raja Aktabu’l-Ard.Sampai saja ke darat,Raja Suran disambut rakyatnya manakala kuda semberani kembali kedalam laut.

Selepas bersemayam di takhtanya,Raja Suran menitahkan menterinya menyiapkan bala tentera,pengangkutan kuda dan gajah,mengubatkan orang-orang sakit dan memperbaiki senjata yang rosak.Tujuannya adalah untuk begerak pulang (ke Negara Hindi).

Dalam masa yang sama,Raja Suran mengarahkan tukang ukir membuat satu *batu bersurat dan dicatatkan kisah pengembaraannya kedalam laut untuk diketahui anak cucu dimasa akan datang (masa kini).

Batu bersurat tersebut dipahatkan tulisan Hindustan dan dimasukkan emas,perak,permata,manikam dan benda-benda ajaib? lalu Raja Suran bertitah akhir zaman nanti seorang anak cucunya akan beroleh harta tersebut dan dialah raja yang menakluk seluruh negeri dibawah angin.

 

Now..apa pendapat kalian dari kisah pendek pendek pengembaraan Raja Suran?Terlalu dongeng?Wujud ke negeri bawah laut dan Pegasus?Bagaimana pula dengan siri bercakap dengan raja jin?Macam novel cerita seram Tamar Jalis pulak.

Aku sendiri tak tau apa jawapan yang sesuai untuk menjawab persoalan tu.Tapi yang pasti batu bersurat yang dipahatkan atas titah Raja Suran memang wujud.

 

Yes.Sila Googlekan batu bersurat Singapura.

 

__________________________________*****____________________________________

*Batu bersurat Singapura dijumpai oleh pekerja Stamford Raffles semasa membersihkan hutan di kawasan yang dipanggil Rocky Point berhampiran muara Sungai Singapura pada Jun 1819.Batu tersebut berketinggian 10 kaki,tebal dua ke lima kaki dan selebar 10 kaki (ada juga yang cakap sedepa,ada yang enam kaki).440px-SingaporeStone-bwphoto

Pelbagai usaha dilakukan untuk menterjemah tulisan tersebut termasuklah salinannya dihantar ke London,tetapi tiada yang pakar dalam bahasa purba tersebut.Pada tahun 1843,batu tersebut diletupkan oleh seorang Superitendan Kerja Awam British bernama G.D Coleman untuk membesarkan muara Sungai Singapura bagi memberi laluan kepada projek pembesaran Perlabuhan Fullerton dan pembinaan kuarters.Kerja meletupkan batu dilakukan atas arahan Kapten D.H. Stevenson iaitu seorang Jurutera Penempatan.

Inskripsi asal sebelum diletupkan mempunyai sebanyak 50 hingga 52 baris tulisan.Seorang residen Singapura bernama John Crawfurd (1783-1868) pernah melihat batu tersebut dan dicatatkan dalam jurnalnya pada 3 Februari 1822.Catatannya berbunyi begini :

 

“On the stony point which forms the western side of the entrance of the salt creek,on which the modern town of Singapore is building,there was discovered,two years ago,a tolerably hard block of sandstone with an inscription upon it.This i examine this morning.

The stone,in shape,is a rude mass,and formed of the one-half of a great nodule broken into two nearly equal parts by artificial means; for the two portions now face each other,separated at the base by a distance of not more than two feet and a half,and reclining opposite to each other at an angle of about forty degrees.

It is upon the inner surface of the stone that the inscription is engraved.The workmanship is far ruder than any thing of the kind that i have seen in Java or India;and the writings,perhaps from time,in some degree,but more from the natural decomposition of the rock,so much obliterated as to be quite illegible as a composition.Here and there,however,a few letters seem distinct enough.

The character is rather round than square.”

Interpret la sendiri ye?Hehe!Aku interpret kan kang jadi serupa subtitle DVD cetak rompak pulak.Ada lagi satu deskripsi dalam jurnal tentang batu bersurat ni yang diterbitkan pada 1837,tapi korang cari sendirilah kat internet.Taip je Singapore Stone.

Leftenan Kolonel James Low meminta batu tersebut tidak dimusnahkan,malangnya permintaannya tidak diendahkan.Beliau menyeberang sungai dari pejabatnya dan mengutip serpihan batu bersurat Raja Suran.Serpihan bersaiz besar yang tertera tulisan dengan jelas dipahat menjadi bahagian-bahagian kecil oleh seorang lelaki Cina dan seterusnya dihantar ke muzium Royal Asiatic Society di Calcutta India untuk dianalisis.

Apabila berita mengenai pemusnahan batu tersebut sampai di Bengal,James Prinsep meminta Kolonel William John Butterworth untuk menyelamatkan saki baki batu bersurat dan dihantar ke Calcutta.Malangnya serpihan batu tersebut ada yang dijadikan tempat duduk dan serpihan terbesarnya terbiar di Fort Canning lalu dipecahkan untuk menurap jalan.Tapak Rocky Point sekarang ini sudahpun didirikan Hotel Fullerton.

Part_of_Singapore_Island_(British_Library_India_Office_Records,_1825,_detail)_-_cropped

Kedudukan Rocky Point

 

Catatan lain berkenaan batu bersurat Singapura dikarang oleh Abdullah bin Abdul Kadir dalam Hikayat Abdullah yang menceritakan :

 

“di muka kuala sungai,mereka menemukan batu besar yang terlindung oleh semak-samun.Batu itu licin,berbentuk segi empat kira-kira sedepa lebar dan permukaannya terdapat inskripsi yang dipahat.Bagaimanapun tulisannya kurang jelas kerana hakisan air.Hanya Allah SWT yang tahu sudah berapa ribu tahun usianya.Selepas berita penemuannya tersebar,ramai penduduk pelbagai kaum datang melihatnya.Orang India mengatakan itu tulisan Hindu tetapi mereka tidak dapat membacanya.Yang Cina pula mengatakan itu adalah karakter tulisan Cina.

Saya melihat batu tersebut bersama Mr.Raffles dan Paderi Mr.Thomsen yang mana di mata saya kelihatannya seperti tulisan Arab,tetapi hurufnya tenggelam timbul dan kelihatan kurang jelas kerana hakisan air laut.

Ramai bijak pandai cuba menterjemahkan tulisan itu,ada yang menerakan ukiran batu tersebut dengan adunan tepung,dan ada yang menyapukan jelaga dakwat hitam untuk menampakkan tulisannya.Bagaimanapun tiada sesiapa yang berjaya.Akhirnya Raffles memutuskan tulisan tersebut tulisan Hindu berdasarkan sejarah imigran tertua yang menduduki Asia Tenggara.

Batu itu terbiar sehinggalah Mr.Bonham menjadi Gabenor dan Mr.Coleman meletupkannya.Amat malang sekali perbuatan itu amatlah tidak patut dilakukan entahkan tidak tahu kepentingannya atau memang bodoh dan bebalnya mereka.Mereka tidak mempertimbangkan bahawa ada pihak yang lebih bijak dari mereka untuk merungkai rahsia batu tersebut.Apa yang saya dengar,di England ada bijak pandai berupaya memahami tulisan pelbagai bahasa atau kaum.

Bak kata orang Melayu,”andai tidak mampu memperbaiki,janganlah pula dirosakkan” ”

Terjemahan diatas adalah terjemahan aku berdasarkan terjemahan Hikayat Abdullah dalam bahasa Inggeris.Dari Bahasa Melayu lama (W.G.Shellabear)> Bahasa Inggeris > Bahasa Melayu semula mungkin akan menyebabkan ketepatan catatan tersebut terjejas,tapi aku cuba sebaik mungkin memahami apa yang cuba disampaikan penulis asal.

 

Begitulah berakhirnya riwayat batu bersurat yang menceritakan pengembaraan agung Raja Suran.British ni memang jahat perangai dia dari dulu,lepas dijarahnya benda-benda berharga dalam negara kita,habis semua puing-puing diletupkan.Sebab tu payah betul nak buktikan yang tanahair kita dulu cukup maju tamadunnya sebab tak ada lagi struktur-struktur kota lama sebagai bukti.

Seperti biasa,beberapa soalan muncul difikiran.

1.Benarkah batu bersurat tersebut diletupkan untuk memberi laluan kepada pembangunan atau sengaja dilakukan untuk menutup sejarah tamadun Alam Melayu?

 

2.Tidakkah pelik monumen misteri yang belum sempat dikaji perlu dimusnahkan sedangkan pada masa itu sudah ada kesedaran memulihara kesan-kesan sejarah oleh pihak British?

 

3.Adakah barang-barang emas,perak,permata dan benda–benda ajaib yang telah dimasukkan oleh Raja Suran kedalam batu bersurat tersebut telah ditemui dan diseludup keluar dari Singapura?

 

4.Adakah pembangunan muara Sungai Singapura dijadikan alasan oleh pihak British untuk memecah dan mendapatkan barang-barang berharga tersebut setelah mengkaji manuskrip-manuskrip lama Sejarah Melayu?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Singapore_Stone

https://www.google.com.my/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fmymanuskrip.fsktm.um.edu.my%2FGreenstone%2Fcollect%2Fpublishe%2Findex%2Fassoc%2FDSulatus.dir%2Fdoc.doc&ei=E6QjVOe5K4rp8AWAhYKwCw&usg=AFQjCNFJA9-l1VUXlIJmaigLlSg6X56pyw&sig2=mN3fINQWCJMoEW5SB8XnZg

Persona Hikayat Melayu Lama

Dalam entri semalam,aku ada sebut tentang hikayat Melayu lama bernama Sulalatus Salatin karangan Tun Sri Lanang atau dalam ertikata lainnya Sejarah Melayu.Tarikh asal naskhah Sulalatus Salatin ni ada pelbagai,entah yang mana satu yang betul.Ada informasi yang cakap ianya ditulis sejak tahun 1356,ada 1511 dan 1528.Seriously aku tak tau,nak siasat betul-betul bukan kerja mudah yang boleh dibuat dalam masa singkat.Kerja-kerja mengesahkan karya penulisan lama ni eloklah diserahkan kepada pakar sejarah.

Seronok ke baca naskhah lama dengan gaya bahasa zaman silam ni?Terpulang.Semuanya bermula dari hati.Seronok ke tidak,kenalah ada minat membaca.Kemudian kena ada minat nak tau sejarah Tanah Melayu lebih daripada apa yang terkandung dalam buku teks sekolah.Kalau kita perhatikan,bukan saja anak muda sekarang tak minat mengenal sejarah negara sendiri,dari dulu pun memang dah ditanamkan macam itu ideologinya.

Nak cemerlang dalam pelajaran dan berjaya dalam hidup,kita kena menguasai Bahasa Inggeris,Matematik,Sains,Fizik,Kimia dan macam-macam lagi,tapi pelajaran Sejarah bukanlah salah satunya.Sama juga zaman aku sekolah dulu,dah lah isi kandungan buku teks sekolah tu ceritanya basic sangat,cikgu yang mengajar pulak jenis ‘O’(zero) dalam pengetahuan am sejarah Tanah Melayu.Sebijik-sebijik ikut buku.Langsung tak ada kreativiti nak tarik minat pelajar.

Sudahnya yang dapat A dalam subjek Sejarah bukannya sebab faham pun,sebab dok menghafal fakta.Matlamat awal pun dah salah sebenarnya.KPI cikgu semata-mata untuk hasilkan pelajar cemerlang dalam exam,cemerlang atas slip peperiksaan.

Mengajar berpandukan buku teks tu memang betul sebab itulah yang bakal ditanyakan dalam exam.Tapi cabaran sebenar mengajar pelajaran Sejarah ni ialah bagaimana nak menarik minat pelajar mengenali dan mendalami sejarah tanahair sendiri.Soalnya bagaimana?

Hikayat-hikayat lama Sejarah Melayu ada banyak cerita menarik dan kebanyakannya disulami situasi-situasi yang kedengaran seperti mitos.Apa salahnya mitos kan?Cerita Hollywood yang terang-terang mitos pun orang suka tengok.

Peranan cikgu-cikgi mata pelajaran Sejarah adalah menyelitkan cerita-cerita tamadun Alam Melayu yang agung disamping mengajar ikut modul pelajaran.Sebagai contoh,siapa tahu Tanah Melayu ni sangat banyak emas di zaman kegemilangannya sampaikan orang-orang kaya dahulu bagi budak-budak main je emas dia?Nah ambik segenggam sorang,pi main jauh-jauh.Itu baru orang kaya-kaya,Sultannya punya emas ada berapa banyak?Fikirkan.

 

Bagi statement macam tu untuk trigger minat diorang menyiasat sendiri kebenarannya.Baru la timbul minat nak belajar sejarah.Ini tidak,ada ke cakap Melayu lawan Portugis guna keris dengan lembing je.Come on,masa tu orang Melaka dah pakai istinggar(matchlock) le.Apatah lagi meriam.Ada ke patut menggambarkan bangsa Melayu sebagai bangsa yang lemah,pakai cawat,istana atap rumbia,tapi dalam masa yang sama komplen anak muda masa kini jatidirinya rendah.Apa daaa!!!

Berbalik kepada hikayat Sulalatus Salatin tadi,majoriti isi penulisannya ialah berkenaan zaman Kesultanan Melayu Melaka.Versi yang aku baca dah tentulah versi moden yang disusun semula oleh A.Samad Ahmad(DBP) pada 1978,tapi dalam bentuk PDF lah.Gaya bahasanya masih lagi agak lama,tapi boleh difahami.Takkan la nak guna bahasa moden pulak.Lari maksudnya nanti,dan tak dibuat orang manuskrip lama diterjemah sebegitu rupa.

Walaupun ceritanya banyak berkenaan Kesultanan Melayu Melaka,yang paling menarik bagi aku ialah intronya berkenaan penjelajahan Raja Iskandar anak raja Darab berbangsa Rom dari negara Makaduniah(Macedonia,Greece hari ini) hinggalah warisnya Raja Suran mendirikan kerajaan di Temasik (Singapura) dan berakhir di Bijaya Negara (Vijayanagara,Karnataka,India).

Hikayat-hikayat lama ni seperti yang kita jangka ianya disulami dengan mitos(mungkin juga benar,wallahua’lam).Seronok dibaca tapi janganlah dijadikan pegangan pula.

 

____________________________________*****____________________________________

INTRO

Raja Iskandar berjalan dari Rom bersama bala tentera ke arah matahari terbit(timur) dan berjumpa kerajaan di negeri Hindi yang rajanya bernama Raja Kida Hindi.Perang tercetus dan kerajaan Raja Kida Hindi tewas.Raja Kida Hindi tidak dibunuh tapi disuruh beriman dengan agama Nabi Ibrahim.

acf86-nabi-khidir Raja Kida Hindi ada anak perempuan bernama Puteri Syahrul Bariyah yang kemudiannya dikahwinkan dengan Raja Iskandar yang mana perkahwinan itu dinikahkan oleh Nabi Khidir.Amazing is’t it?

- Soalan: Adakah Raja Iskandar diatas sama seperti Alexander The Great yang amat popular dalam sejarah Barat?Pada tahun berapakah peristiwa diatas berlaku berdasarkan time frame kewujudan Nabi Khidir?

 

Hasil perkahwinan tersebut,lahirlah Raja Aristun Syah yang kemudiannya menjadi raja negeri Hindi.Raja Iskandar pula kembali ke Makaduniah.Raja Aristun Syah berada diatas takhta selama 355 tahun dan digantikan anaknya Raja Aftus.

Selepas silih berganti pelbagai raja,*kisahnya beralih kepada cucu Raja Sulan dari kerajaan Amdan Negara yang besar iaitu Raja Suran.(*macam ada page yang missing)Raja-raja dibawah jajahan takluk kerajaan Amdan Negara ni saja berjumlah 1200.

Kemudian Raja Suran bersama bala tentera yang ramai pergi menyerang benua China,tetapi tiada pengkisahan bagaimana situasi peperangan dengan China itu.Tersesat barangkali.

-Soalan:Dimanakah terletaknya kerajaan Amdan Negara dan berapa besarkah jajahan takluknya?

 

Perancangan asal menyerang China bertukar menjadi peperangan dengan Kerajaan Gangga Negara yang terletak di Perak (darat Dinding/Manjung).Kerajaan Gangga Negara yang dirajai oleh Raja Gangga Syah Johan bertahan didalam kota.

Pintu kota Gangga Negara dipecahkan oleh Raja Suran dengan hanya sekali paluan cokmar.Raja Gangga Syah Johan memanah dahi gajah Raja Suran lalu tersungkur gajahnya.Raja Suran melompat dan memenggal kepala Raja Gangga Syah Johan.

Dipendekkan cerita,perang tamat,Kerajaan Gangga Negara tewas dan puteri Raja Syah Johan iaitu Puteri Dara Segangga dikahwini oleh Raja Suran.

-Soalan:Adakah kota-kota dan binaan bangunan dahulu dibina daripada kayu sepertimana yang dimomokkan dalam buku Sejarah menyebabkan begitu mudah pecah selepas dihayun cokmar?

 

Raja Suran kemudiannya berjalan ke selatan semenanjung Tanah Melayu iaitu ke Negeri Langgiu,negeri dengan kotanya dibina dari batu hitam dan terletak di hulu Sungai Johor.Raja Negeri Langgiu ialah Raja Chulan iaitu orang Siam.

Orang zaman dulu-dulu ni bukan jalan-jalan cari makan.Asal jumpa je kerajaan lain,terus berperang.Gengster betul.Dalam Sulalatus Salatin dinyatakan bahawa perang ini antara rakyat Siam dan rakyat Keling.Situasi peperangannya digambarkan dengan dahsyat,berpuluh ribu nyawa terkorban dan pihak yang menyerang selalunya menang.Raja Chulan dipanah oleh Raja Suran serta seluruh isi harta benda Kota Langgiu yang tidak terkira banyaknya dirampas.

Macam biasa,Puteri raja pihak yang tewas dijadikan isteri.Kali ini Puteri Onang Kiu diperisterikan Raja Suran.

-Soalan:Peperangan dikatakan berlaku berhampiran Sungai Pangkali.Walaupun pelbagai usaha mencari menemui jalan buntu,benarkah puing-puing kota besar ini benar-benar hilang?

 

Perenggan terakhir.

Raja Suran meneruskan perjalanan ke Temasik(Singapura).Kisah paling menarik di Temasik ini ialah kisah bagaimana Raja Suran teringin nak tengok keadaan dan isi bawah laut.Segala bijak pandai dipanggil dan diminta perbuatkan satu peti kaca berpesawat (submarine??).Berpesawat barangkali membawa maksud lengkap dengan alat kawalan.

Selepas siap,peti itu dimasuki Raja Suran dan diturunkan kedalam laut.Maka sampailah Raja Suran ke dunia dibawah air bernama Dika.(whatt??)Negeri yang cantik itu didiami kaum Bu-Sum,dikatakan sesetengahnya Islam dan sesetengahnya kafir.

raja suran ke laut

Kerajaan dalam bumi bernama Dika ni rajanya bernama Raja Aktabu’l-Ard.Selepas berkenal-kenalan(tiada perang sebab Raja Suran lone ranger),duduklah beliau dinegeri Dika dan berkahwin dengan puteri Raja Aktabu’l-Ard bernama Puteri Mahtabu’l-Bahri.Dalam masa tiga tahun,beliau beroleh tiga anak lelaki.

-Apakah sebenarnya negeri Dika itu?Negeri bunian atau sememangnya ada dunia lain dibawah sana?

 

Kisah pengembaraan Raja Suran dan anak-anaknya di Bukit SiGuntang masih lagi panjang,tak larat aku nak tulis balik dalam gaya santai.Maybe di masa akan datang.Nak kata tahyul semuanya tidak juga,sebagai contoh batu bersurat Raja Suran yang memang wujud di Singapura manakala kisah beliau keluar dari laut menggunakan kuda semberani (Pegasus) kedengaran macam errrrrr..……sikit.

Apapun ia tetap hikayat yang menarik untuk dihayati.Hikayat lama kita tak kurang hebatnya berbanding mitologi Norse dan Greek.Cumanya kita tiada kemampuan nak menggarapkan hikayat lama ni dengan berkesan sepertimana filem Hollywood Thor dan juga Clash of The Titan.Dananya tidak murah,kerjanya leceh dan kekurangan tenaga pakar pulak tu.Nak harap KRU??Hmmmmm……

Berkaitan dengan subjek Sejarah ni juga,ramai pakar anak Melayu diluar sana yang mana kajian dan ilmu pengetahuan diorang tak kurang hebat.Tapi agak mengecewakan bila sudah mula nampak tanda-tanda ilmu Sejarah tanahair ini mula menjadi sesuatu yang ekskusif.Maksud aku tiada lagi ilmu mendalami sejarah dengan percuma.Yang ada cuma artikel dan nota-nota biasa,cari sendiri kat Google pun boleh dapat.Kesudahannya nanti ramai yang baru-baru nak minat terus hilang minat,dan yang tak pernah minat Sejarah,langsung tak ambil peduli.

Sekian,jumpa lagi dalam subjek History Channel yang lain.

Isnin, 22 September 2014

Untuk Renungan Semua…

Semalam aku rasa nak tulis pasal smartphone Vivo Xshot sebab dengar kemain rancak iklan dia dalam radio.Kemudian aku pun checklah spesifikasi dia dalam GSMArena.Nak kata hardware dia best sangat taklah kot,maybe penekanan lebih diberikan kepada fungsi mengambil gambar.Siap OIS rasanya.

Jangkaan aku Vivo ni punya league sama macam telefon pintar lain yang berspesifikasi sederhana dan mampu milik.Lain kalilah aku tulis,mood IT lambat mari pulak.

Makin menghampiri ke hujung tahun,banyak benda dalam hidup aku suami isteri yang perlu disemak semula terutamanya dari segi prestasi taraf hidup.Hampir setahun yang lepas,aku dan isteri berhijrah daripada dunia pekerjaan swasta kepada penjawat awam;yang mana aku yakin amat ramai mengimpikan kerjaya sebagai penjawat awam.

Aku tak tahu kenapa,barangkali sejak kecik sudah ditanamkan dalam fikiran bahawa kerjaya sebagai penjawat awam adalah kerjaya yang paling ‘selamat’.Selamat dari kebankrapan,tiada gaji/gaji lewat,dan pinjaman mudah dari pihak bank serta segala jenis kemaslahatan kerjaya dalam bidang swasta.

Apapun baca dulu hikayat yang aku nak sampaikan ni.

 

Dari zaman bujang sehinggalah memiliki seorang anak kecik,aku dan isteri aku sama seperti kebanyakan pasangan suami-isteri lain yang bekerja swasta di Lembah Kelang ni.Nak kata senang lenang jauh sekali,tapi bolehlah nak hidup cukup-cukup makan.Di usia 30,aku berasakan peningkatan taraf hidup agak lambat tapi taklah menyesal dengan rezeki yang telah ditentukan Alllah S.W.T.Dengan gaji terkumpul kasar sekitar 6k dan senarai komitmen hutang,kehidupan di bandar memang ‘tough’.

Mungkin rezeki kami suami isteri,permohonan aku bekerja di sebuah badan berkanun diterima dan diikuti isteri aku yang mendapat pekerjaan sebagai seorang pegawai di sebuah kementerian.Bagaimanapun disebabkan tuntutan kerjaya,kami terpisah dimana isteri terpaksa bertugas di negeri jiran.

Keputusan yang dibuat berkaitan penerimaan jawatan tersebut bukanlah secara bersendirian,pelbagai pendapat dari ahli keluarga lain turut diterima.Sama macam yang aku sebut kat atas tadi,katanya kerjaya penjawat awamlah paling selamat.Rugi kalau tolak.

Sebaliknya pula dari sudut kewangan keluarga aku,hasil kira-kira pendapatan terkumpul sebenarnya amat-amat cukup makan disebabkan gaji permulaan pegawai kerajaan gred 41 jauh berbeza dari gaji semasa yang diterima semasa bekerja swasta.Masa tu kami tawakkal sahaja apabila susut ribuan ringgit daripada pendapatan bersama sebelum ini.Mungkin ada rezeki lain yang bakal datang.

Di peringkat awal memang amat-amat perit.Kedudukan kewangan sangat genting bila terpaksa menyediakan keperluan rumah yang bakal diduduki isteri.Takkan sehelai sepinggang pulak kan?Alatan rumah yang asas perlu disediakan.Dalam masa yang singkat juga rumah sewa perlu dicari.

Kami sekeluarga pernah meronda seluruh ceruk pekan dan taman perumahan dalam hujan dengan barang-barang rumah sendat dalam kereta untuk mencari rumah sewa.Masa tu tuhan saja yang tahu betapa luluhnya hati aku melihat isteri menangis tidak henti-henti apabila berdepan cabaran yang sedang diterima.Itu belum lagi soal penjagaan anak yang entah siapa pengasuhnya.

Setelah semuanya diatasi perlahan-lahan,kemudian sekali lagi ujian menimpa.Disebabkan isteri melapor diri pada bulan Disember,tiada peruntukan pembayaran gaji dari pihak Kementerian.Biasalah hujung-hujung tahun Kementerian tutup akaun,tunggu peruntukan baru tahun berikutnya.Bayangkan bagaimana peritnya menanggung keluarga yang tinggal berjauhan dengan pendapatan aku seorang sahaja.Gaji pertama beliau diterima selepas tiga bulan bekerja.Memang bunyi gaji terkumpul tu banyak,tapi dalam masa tiga bulan hutang yang tertunggak juga menimbun banyak.

Segala macam usaha dibuat(tak perlu cerita kot) untuk menampung hidup dengan harapan selepas dapat gaji segalanya kembali seperti biasa.Sekarang hampir setahun kami mengharungi keadaan sedemikian,nampaknya tidak ada tanda-tanda bakal pulih.Tanggungan setiap bulan yang mampu dipikul semasa didalam bidang swasta tidak mampu langsung diatasi dengan pendapatan penjawat awam.

Ramai yang cakap sabar sajalah.Oh memang,…..kami sangat sabar sampai setahun dan boleh sabar lagi untuk beberapa tahun.Tapi bank tidak penyabar seperti kami.Cukup bulan,hutang mesti dibayar.Pihak yang rancak memberi galakan menyertai kerjaya penjawat awam diperingkat awal hanya tahu bercakap saja.Tolong pun tidak.Setakat galakan moral,kami baca sendiri kat internet pun boleh.

Setelah dianalisis punca-puncanya tidak lain dan tidak bukan ialah pengaruh orang lain dalam membuat keputusan.Aku tidak sesekali menyalahkan gaji kerajaan yang seciput itu,tetapi meletakkan kesalahan kepada orang yang tidak pernah bekerja langsung tapi seronok bercerita nikmat menjadi pekerja penjawat awam.

Cerita kat atas ni aku dah permudahkan sikit untuk mengelakkan entri blog ni menjadi seumpama hikayat sejarah Tanah Melayu dalam Sulalatus Salatin yang aku baca semula malam tadi.Cerita detail sangat kang ada yang bercucuran air mata pulak.

Ada beberapa perkara yang aku rasa patut dikongsi untuk kebaikan bersama.Di zaman kehidupan yang serba serbi memerlukan banyak aliran wang tunai bulanan,baik ditelitikan point-point dibawah sebagai panduan.

 

1.Pekerjaan sebagai penjawat awam adalah satu tugas yang mulia.Sekiranya dilakukan dengan amanah,banyak pahala boleh dapat terutamanya yang bekerja di bidang perkhidmatan. Tetapi pertimbangkan juga dari segi status diri semasa tawaran diterima.

Pendapat aku,ada baiknya tawaran kerja sebagai penjawat awam diterima semasa masih muda dan bujang.Semasa bujang,tak banyak komitmen keluarga yang perlu difikirkan,begitu juga kemudahan sekiranya bertugas ditempat yang jauh.Sekiranya berstatus suami atau isteri orang,tekanan emosi sangat tinggi,gangguan moral dan kos ulang alik menjejaskan kewangan keluarga.

Dah berkahwin pun boleh accept,asalkan hati kental ataupun lokasi bertugas masih berbaloi untuk berulang alik.

2.Perbezaan gaji semasa dan gaji permulaan penjawat awam perlu diambilberat.Kalau tak banyak beza it’s ok.Teruskan perjuangan.Jika terlalu besar,baik tak payah.Kerja kerajaan senang buat pinjaman?Wak lu senang.Komitmen tak ada yes,bolehlah tambah hutang,kalau memang komitmen banyak baik lupakan.Sekarang institusi kewangan mengetatkan syarat pinjaman hatta kepada penjawat awam sekalipun.

Dua tahun lepas member satu sekolah aku pernah cakap,kerja kerajaan boleh hutang sampai gaji negatif.Gila ke apa?Sekarang tidak lagi.Cuba la buat loan dengan komitmen lebih 60% gaji.Maksud aku kat sini,kerja kerajaan senang buat hutang mungkin betul,tapi kemudahan tu juga akan membunuh kalian.

Senang nak beli rumah?Sila periksa berapa harga rumah sekarang.Rumah saiz reban kambing harga 200k dah tentu komitmen RM1100 sebulan.Itupun kalau ada lagi developer buat.

3.Buatlah keputusan sendiri berdasarkan bebanan kewangan dan tanggungan peribadi.Orang lain tak nampak kecuali kita sendiri.

Apa yang aku tuliskan ni bukanlah nak melemahkan semangat pemohon-pemohon kerja kerajaan.Kan aku dah cakap,kerja kerajaan ni amat bagus,dengan syarat keadaan semasa korang mengizinkan.Soal dapat pencen toksahlah difikirkan sangat.Kalau start kerja dah umur 30,kena servis sampai umur 60 baru dapat pencen.

Agak-agak sempat tak hidup sampai umur tu,ataupun korang memang boleh predict yang korang mampu hidup selesa tahun 2044 nanti dengan duit pencen.Perkara terasnya disini,buang mentaliti bahawa kerja kerajaan adalah yang terbaik untuk korang.Diulangi,kerja kerajaan baik,tapi tak semestinya terbaik untuk korang.Yang bakal jadi mak ayah nanti toksah le masuk campur dalam pilihan kerjaya anak-anak.

Jenis masuk campur tapi bantu di peringkat susah tak apa,jangan pandai cakap tapi tak membantu.Kat belakang seronok bercerita dengan jiran-jiran/ saudara mara yang anak dia kerja kerajaan.Apa yang bangga sangat entahlah.

Siapa yang ada pendapat,boleh luahkan di ruang komen.Tak kisah la nak share pengalaman yang lebih kurang sama ke ataupun nak counter balik statement aku kat atas.Pengalaman aku bila baca posting-posting related dengan kerjaya penjawat awam,ramai golongan veteran berjawatan tetap yang perasan bagus sangat bila tinggalkan komen.

Hakikatnya kami sendiri dah nampak environment kerja dengan kerajaan ni macamana berbanding swasta especially dealing with ‘orang lama’.Tapi tak semua lah,hanya segelintir sahaja yang merosakkan imej institusi awam.Macam bebaru ni aku tengok dalam sambutan Hari Raya,baik yang muda,tua,sama tak reti nak beratur ambil makanan.Berebut macam ayam kampung bila ditabur beras.Memalukan sungguh.

Mungkin ada yang cakap,dah tu berenti jelah kerja kerajaan,masuk swasta semula.I’m not saying swasta lebih baik dari kerajaan ataupun sebaliknya.Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.Analisis terperinci tu penting.Dapatkan nasihat dari kawan-kawan yang berkhidmat dalam kedua-dua bidang kerja.

Kebelakangan ni bila aku renung muka anak kecik aku,aku sedih sangat sebab anak kecil ini terpaksa berjauhan dengan ibu-bapanya disaat masih terlalu muda.Bila hujung minggu,anak kecil itu riang gembira berada dirumah dengan ibu bapa disisi,tanda yang dia merindui kami berdua.

Untuk pasangan lain yang barangkali bakal mengalami situasi hampir sama seperti kami,janganlah ulangi kesilapan kami.Berilah anak-anak anda semua peluang bersama ibu-bapanya semasa masih kecil dan juga semasa peringkat membesar.Kita tak tahu sampai bila kita boleh menatap wajah anak-anak kita.Sementara ada peluang,jangan bazirkannya.Apa pun bidang pekerjaan anda,pastikan setiap hari anda ada dirumah bersama keluarga.

Akhir kata andai kandungan entri ni berselerak,mohon maaf sebab ianya ditulis berdasarkan apa yang terlintas dalam kepala.

Jumaat, 19 September 2014

Komentar Axia

Entri ni pendek je,tapi aku akan cuba tambah apa-apa yang patut dikemudian hari.Minta maaf la kalau tak best ye?
Baru-baru ni Perodua melancarkan model pengganti Viva iaitu Axia yang dibangunkan daripada platform Ayla/Agya.Sepertimana yang semua orang tahu,ianya adalah model rebadged dan diubahsuai kosmetiknya oleh Perodua.Ini biasa,tak ada yang peliknya bagi Perodua kecuali sesebuah pengeluar kereta lain yang tiba-tiba keluarkan model rebadge selepas sekian lama design kereta sendiri 100%.
Barangkali sudah menjadi teras syarikat,Perodua menumpukan perhatian kepada segmen pasaran enjin berkapasiti kecil yang sudah tentunya bertujuan untuk penjimatan bahanapi.Pertengahan 90-an dulu siapa sangka segmen kereta kecil rupa-rupanya mempunyai potensi pasaran yang amat besar di Malaysia.Kemuncaknya model Myvi meletakkan Perodua ditempat teratas selama beberapa tahun.
Trend pemasaran Perodua dapat dilihat dengan penamatan model-model lama untuk memberi laluan kepada model baru dimana kali ini Axia menggantikan Viva.Langkah ni penting untuk mengelakkan pertindihan slot pasaran dan juga persaingan sesama adik-beradik.Bila dah balik modal dan ada untung,cukuplah kan?Lagipun kos R&D rebadge taklah setinggi membina model daripada fasa atas kertas.
perodua-axia-standard-green-copy
Oklah,cerita pasal keretanya pulak.Sebagaimana informasi yang banyak di internet,dimensi Perodua Axia berada ditengah-tengah antara Viva dan Myvi.Taklah kecik sangat dan cukup-cukup sesuai dengan saiz orang Asia.Tetapi ruang yang ada digunakan dengan optimum lalu menghasilkan sebuah kereta yang dikhabarkan cukup luas ruang simpanan dan kabinnya.

interior
Bahagian interior berwarna hitam dan direka dengan kemas.Cuma di ruangan kaki pemandu kelihatan linkage stering yang tidak disembunyikan dengan baik.Walaupun tidak mengganggu pemanduan,nampak agak cacat jugalah .
Fungsi reminder buzzer untuk kunci,seatbelt pemandu dan juga headlamp aku rasa sama je dengan Myvi kot.Satu lagi benda yang aku rasa patut ada untuk kereta baru ialah reminder headlamp waktu malam.Banyak betul aku nampak kereta-kereta yang lupa pasang lampu,mentang-mentang la highway terang.
Dengan berat hanya 850kg(SE),Axia digerakkan oleh enjin baru 1.0 liter iaitu 1KR-DE2 yang berupaya menghasilkan 65hp pada 6000rpm.Ia adalah keluarga varian enjin 1KR dimana tiada VVT-i tetapi nisbah mampatan ditingkatkan kepada 11:1.
Kombinasi enjin dan berat kereta memadailah,sesuai dengan matlamat Energy Efficient Vehicle dan untuk itu Perodua meng’klaim’ penggunaan bahanapi sebanyak satu liter mampu memberi jarak sejauh 21.6km.Angka-angka ni aku tak pasti untuk pemanduan urban atau lebuhraya.
Dari segi performance enjin,handling dan safety produk Perodua kebiasaannya biasa-biasa saja walaupun spesifikasi tertinggi.Tapi mengatakan kereta Perodua sebagai keranda bergerak melampau pulaklah rasanya.Kalau yang pegang stereng tu beruk,bagi lah kereta apa pun.Hasilnya ke longkang juga.
B
Versi basic Axia dilengkapi sepasang airbag yang mana mandatori untuk semua kereta-kereta baru,manakala versi tertinggi disertakan ABS,EBD dan BA.Kalau skala internasional,feature ni dikira paling asas untuk safety standard.Harga yang ditawarkan bermula dari RM24,600 hingga RM42,530.

perodua-axia-red
Dari segi rupa paras selepas ubahsuai kosmetik oleh Perodua,tak banyak aku nak komen cuma pendapat dua kupang aku,grill depan Axia SE dan Advance dibentuk terlalu besar.Agak tak berapa kena dengan spesifikasi dia yang low profile.Manakala lampu depan model asas Axia tak cantik. Itu saja yang kurang sedap dipandang.
Sesetengah orang masih lagi pelik kenapa model-model Perodua ni laku betul sedangkan secara amnya ia bukanlah kereta yang sedap dipandu,boleh dibuat berlumba ataupun cukup luas untuk keluarga besar?
Aku rasa jawapannya adalah kerana reliabiliti dan satu faktor lagi ialah ruang modifikasi JDM.Hasil godekan internet,aku terjumpa Toyota Agya versi TRD yang keren di Indonesia.
Agya-Putih-0013
DSC3979

Satu kebetulan yang berimpak besar kepada Perodua ialah pertembungan dengan model baru Proton Iriz.Walaupun kelas enjin berbeza,pengguna tetap menilai dua kereta ni dalam satu liga yang sama.Kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri,versi Axia termahal hanya berbeza sebanyak RM92 daripada versi paling murah 1.3 manual bercat solid Proton Iriz,manakala list spesifikasi Iriz jauh lebih baik untuk versi 1.6.
Siapa yang menang,sama-sama kita tunggu.Dari pandangan peribadi aku,kebarangkalian Iriz merebut penguasaan pasaran kereta kompak yang selama ini dikuasai Perodua amat tinggi.Model Perodua akan datang diharapkan akan menggunakan transmisi CVT sebab ada orang cakap gear automatik 4 kelajuan ni teknologi purba…huhuhu!

Rabu, 17 September 2014

Komentar tentang Iriz

Berita automotif tempatan yang paling panas buat masa ni tak lain tak bukan adalah berkenaan Proton Iriz.Tentatif harga dari blog Paultan menunjukkan lingkungan RM 42,888 untuk 1.3 manual standard hingga RM 62,888 1.6 CVT metalik.
Macam orang lain juga,aku pun jenis gatal tangan nak mengomen.Cuma orang lain takde blog,aku ada,haha!
Biasanya orang save the best for last,tapi aku nak bagitau pandangan aku yang best tentang Iriz dulu ye?Yang nampak tak best kemudian cerita.Sebelum tu aku nak bagitau yang aku sebenarnya tak into langsung dengan kereta-kereta Proton.Handling Lotus power sangat ke sampai boleh rasa masa hadap jem pergi balik kerja atau design Proton timeless sangat sampai tak jemu mata memandang walaupun 10 tahun lagi?Ke memang ada jenis orang yang tiap pagi pulun layan trek seround dua dulu sebelum punch card?
Macamana pun aku ni seorang yang realistik.Aku taklah taksub dengan sesuatu brand sampai tutup mata terus untuk jenama lain.Maka,inilah komentar awal yang aku boleh cakap berdasarkan informasi yang bertaburan dalam internet.
Spesifikasi atas kertas memang terbaik.Aku tak pedulilah berapa banyak airbag dan berapa bintang safety dia dapat.Yang aku perasan Iriz ada port USB untuk  pengecasan gadget.Ini memang thorbaikkk.Leceh kot nak cas henpon dalam kereta kalau cuma bergantung pada soket pencucuh rokok.Port USB kat player audio biasa pulak tak mampu nak deliver cukup voltan untuk mengecas,setakat nak baca data boleh la.Time tu plak bini nak mengecas henpon sebab busy berWhatsApp,yang laki nak guna GPS.Memang cari pasal lah kan?
So,wujudnya port USB yang dedicated untuk tujuan mengecas semestinya satu value added yang layak diberi pujian.Serius aku suka ni.

Dari segi interior design,material,upholsteri dan susunatur ergonomik,not bad lah kot as long as warnanya hitam.Bukan apa,warna hitam ni warna ‘selamat’.Bila tujuan kereta dibina untuk kegunaan keluarga,kebarangkalian untuk berlaku tumpahan air sangat tinggi.Yang bujang bolehlah lagi maintain kebersihan dalaman kabin,tapi bagi yang ada anak kecik,redha ajelah kalau fabrik seat tu bertompok-tompok bekas susu atau aiskrim tumpah.Jengok pulak kat ruang kaki,bersepah dengan saki-baki jajan.
Pasal enjin aku taknak komen banyak,ok lah kot ada dua pilihan enjin.Rasa-rasa nak celen VW Polo ambiklah versi 1.6 manual.Mengikut kata-kata diehard fan Proton,enjin Proton ni powernya mak oiii…sehebat-hebat enjin dalam alam ni dengarnya.
Ok sori,jangan sentap plak,huhu!Pada jangkaan aku sesaran sebesar 1600cc dengan sistem VVT (ada VVT kan??) sekurang-kurangnya mampu produce tak kurang dari 110 hp.Lari lelaju nak pergi mana pun ye dak?Hangpa entry corner pun serupa sampan hanyut.
Sekarang meh tengok gambar Iriz tanpa camouflage yang dipandu Tun M ke Pavillion aritu.

tun-mahathir-proton-iriz-pavilion

Takpayah letak link kredit pun takpe kan?Terpampang besar watermark Paultan kat situ.
Dari sudut depan tiga suku ni secara keseluruhannya nampak inilah design Proton yang paling kemas aku rasa.Ada dinamik.Proportion lampu,gril dan garis badan berada di tempat yang betul.Paling aku suka ialah perincian pada headlamp.Rekaan yang tak terlalu kompleks tapi dalam masa yang sama tidaklah huru hara macam previous model.

Secara keseluruhan,model Iriz ni menepati matlamat asal pembinaannya yang bertunjangkan falsafah global small car.Macam ni punya rupa dan spesifikasi memang boleh pergi peringkat global senang-senang je.
Masa model ni masih lagi bersalut sticker camo,aku nampak wheel archnya amat kecik,mengingatkan aku kepada wheel arch Saga FL.Baru letak rim 15,tayar 50 dah senak nak muat sampai terkangkang-kangkang.Jangan ingat aku tak tau stail hellaflush pulak ye?
Berlainan dengan gambar diatas,wheel arch kelihatan sesuai dengan dimensi badan kereta dan saiz tayar yang memenuhi ruang.Maybe yang arch kecik tu model 1.3 kot.

Proton_PCC_Iriz_undisguised_008-850x457
Dari sudut ni pun segalanya nampak cantik kecuali bahagian yang aku tandakan dalam bulatan merah.ngbbs42d0eb13602c7



Pertamanya lampu brek belakang.Bentuk keseluruhan ok,tapi yang aku tak berkenan ialah susunan LED yang diwarisi dari Exora.Ianya mengingatkan aku kepada gambar viral disebelah.Damnnn!Trauma betul bila aku mengekor Exora lama-lama.Membahayakan keselamatan tahu tak?Huhuhu!

Bahagian bumper belakang nampak sedikit aneh seperti ‘terpaksa’ dimuatkan pada ruang yang terhad.Kesudahannya ia nampak seperti terkopak.Engineer buat dimensi keseluruhan dan juga engineer platform wheelbase nampak macam gaduh-gaduh manja gitu.
Sorang nak body kompak,sorang lagi nak wheelbase panjang,maka jadilah macam ni bila digabungkan. Aku rasa kalau bumbungnya dipanjangkan lagi barang 100-150mm,barulah bumpernya terletak dengan cantik.Lagipun boleh tambah lagi kapasiti ruang simpanan belakang.Mungkin makan masa sikit untuk terima takdir bumpernya macam ni.

Rumusannya,dengan harga yang sesuai,spesifikasi yang amat baik dan juga rekabentuk yang terbaik,Proton Iriz mampu menjadi ikon kejayaan Proton di masa akan datang.Tak perlu soft turbo apa bagai,mengada-ngada sungguh fans depa ni.Pastu bila jual mahal salahkan DRB.Feature packed memang bagus,tapi kalau banyak yang meragam dari yang elok,sakit kepala juga.

Penutup Cerita Piramid…

Hampir tepat dua tahun lepas,aku tulis entri berkenaan piramid Alam Melayu dimana persoalannya masih lagi tidak terjawab,sehinggalah aku terjumpa gambar berikut.

Ini adalah lokasi pir408771_421849721207705_923581441_namid Alam Melayu yang terletak di Semenanjung Malaysia.Gambar ni aku crop dari gambar asal yang sebenarnya dah agak lama berada di internet.Cari lah kat internet nanti,aku pun lupa dah link dia sebab entri ni pun dah ready lama cuma tak dipublish.

Tercatat nama Srikandi dan juga nota “gunung Daik bercabang tiga” dibahagian bawah peta lama tu.Tak retilah aku nak decipher pantun Melayu lama ni.Lagipun aku tak dapat nak sahkan ketulenan informasi ni datangnya dari Cik Srikandi.

Marking lokasi piramid tersebut diatas peta lama Tanah Melayu adalah disengajakan.Biasalah,mana boleh dapat senang-senang beb.Jika di plotkan keatas peta moden,beginilah kelihatannya…

Ancient

Ya,radiusnya amat besar untuk diteliti melalui Google Earth,ditambah lagi dengan kebanyakan kota-kota lama di Tanah Melayu ni musnah dengan teruk dan tiada usaha serius menjejaki sejarah Tamadun Melayu silam yang jauh sebelum zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Aku bekerja di persekitaran yang berkaitan dengan hutan dan biodiversiti.Dikelilingi pokok-pokok balak berharga yang ditanam hampir seratus tahun dulu membuatkan aku sedar akan satu fakta yang tidak enak tetapi itulah kebenarannya.

Balak-balak ini berketinggian lebih 60 meter dengan ukur lilitan pangkal melebihi dua pemeluk dan ada yang lebih.Sekarang bayangkan puing-puing kota berusia ribuan tahun yang jauh ditengah hutan rimba.Seratus tahun pun dah tinggi kanopi hutannya,inikan pula ribuan tahun.Benarlah kata-kata tuan Haji Shahpaskal,walaupun namanya piramid,ianya umpama tudung saji yang ditutup dengan tanah dan dibiarkan ditumbuhi pokok.Lagipun bentuknya tidaklah seperti piramid Giza.

Pengesanan secara tepat lokasi-lokasinya sudah tentu hanya mampu dilakukan orang yang berkemahiran dengan selok-belok hutan Semenanjung.Untuk kita yang biasa-biasa ni,jangan haraplah nak jumpa,hehe!Barangkali ianya lebih baik tidak dijumpai langsung untuk melindungi manusia di mukabumi ni dari bencana besar.

Kebanyakan kisah-kisah sejarah seakan dejavu.Sentiasa berulang-ulang.Contohnya peperangan.Manusia tak pernah berhenti berperang walaupun masing-masing tahu akibatnya ramai yang menderita.Manusia tak pernah belajar dari kesilapan.Pernah dengar kan yang perang dimasa akan datang akan mencapai tahap tepu dari segi teknologi dan akhirnya manusia kembali menggunakan panah dan tombak?

Perhatikan Amerika yang sangat advance pembangunan militarinya.Mereka ada teknologi rail gun,laser Avenger,adaptive camouflage dan beberapa lagi yang kedengaran sungguh komikal tetapi ianya wujud.Adakah ianya bagus?Kemuncak situasi dunia nanti,kita semua akan memusnahkan tempat kita tinggal dan bermula semula daripada awal macam orang dulu-dulu.

Pernahkah juga kita terfikir kenapa orang asli tak mahu menerima kemajuan macam kita?Ada seseorang pernah berteori bahawa orang asli ni merupakan suku kaum yang survive semasa dunia mengalami kemusnahan akibat tangan-tangan manusia.

Jadi orang asli ni dah embedded in their DNA bahawasanya kemajuan akan hanya mendatangkan kemusnahan.Sebab tulah diorang maintain dengan cara hidup simple dalam hutan.Ianya teori yang agak ekstrem tapi ada logiknya juga.

Akhir sekali,wujud sesetengah orang yang tahu rahsia Alam Melayu dan kehebatan tamadunnya,tapi tiada keperluan untuk didedahkan kepada umum…

2ZZ-GE

Entri ni sengaja dipublish sebagai ‘filler’,maklumlah dah jarang mengepos entri.Tapi bila tengok pageview semalam sekitar 7 ratus lebih dan bulan lepas lebih 22,000,gua terharu beb….huhuhu!Terima kasih semua.

Enjin 4AGE samada dari varian 16V atau 20V adalah pilihan yang paling biasa untuk penambahan kuasa mudah untuk jentera Toyota.Nak kata besar sangat kuasanya tidaklah juga tapi sekurang-kurangnya ruang modifikasi terbuka luas dan sudah tentunya jauh lebih baik dari enjin asal yang tujuannya dibina untuk jimat bahanapi.
Lingkungan kuasanya pelbagai,dari 115hp hinggalah ke 240hp dalam keadaan NA dan seterusnya dengan bantuan pendesak.Bagi siri 20V samada Silvertop atau Blacktop,masing-masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.Khabarnya Silvertop mempunyai internal part yang lebih kuat untuk revving tinggi tetapi MAP sensornya mudah rosak.Manakala internal part Blacktop tidak sekuat Silvertop tetapi komponen elektrikalnya lebih baik.
Jalan yang terbaik adalah merojakkan kedua-dua enjin ni.Ini orang cakaplah,berdasarkan sumber bacaan dan juga maklumbalas dari pengguna.
Banyak forum yang bincangkan topik 4AGE ni,cuma kali ni aku nak fokuskan kat satu lagi enjin NA Toyota yang tak kurang hebatnya juga iaitu 2ZZ-GE.Nampak je kod “G” ni memang semua tahu ianya dibina untuk performance.So,bagaimana agaknya jika enjin ni diletakkan didalam engine bay siri Corolla sebaik saja halfcut Celica GT-S mula tiba di pasaran tempatan?

Sedikit informasi teknologi berkenaan mesin 2ZZ-GE yang sudahpun berusia lebih 15 tahun :

Sesaran 1800 c.c
Bore & Stroke 82 x 85 mm
Nisbah mampatan 11.5 : 1
Sistem injap DOHC 4,VVTL-i
pacuan rantai
Aspirasi Natural
Blok dan silinder Aluminium dengan liner MMC
Kuasa maksimum 135kW/181hp @ 7600rpm
Tork maksimum 180Nm @ 6800rpm
Berat enjin 115kg
 2001.2.8N7ZQengaToyotaCelicaZR
Dibina berasaskan platform 1ZZ-FE dengan kolaborasi bersama Yamaha Motor Corporation,matlamat sampingannya selain dari memenuhi piawaian emisi terkini(masa tahun ia dibina) ialah untuk mencapai prestasi kelajuan tinggi,dan nisbah kuasa kepada sesaran enjin yang terbaik disamping mengekalkan dimensi asal.
Modifikasi siri Corolla SE ataupun SEG dah sinonim sangat dengan enjin 4AGE.Tapi jarang sangat kita dapat jumpa kombinasi Corolla tempatan dengan 2ZZ-GE.Aku yakin,ada banyak contoh diluar sana cuma ownernya jenis diam-diam ubi barangkali.
Kerja memasukkan 2ZZ-GE kedalam enjin bay Corolla tidaklah semudah memasukkan 4AGE,tapi itu cuma masalah kecik.Kalau kat Siam tu berlambak 2ZZ-GE ni duduk diam bawah hud enjin Vios walaupun enjin ni paling cocok sebenarnya dengan cesi Altis.Aku pernah baca satu statetment dalam majalah automotif tempatan,orang tak waras je modified Altis.
Tapi benda yang tak waras ni la kadang-kadang menghasilkan karya yang layak dihormati tak gitu?Sebagai contoh,aku pernah jumpa modifikasi Altis bernadikan 2ZZ-GE dengan kit badan penuh C-West.Memang rare kit dia,tapi ada.Original ke tidak aku tak tau.
14
13
Harga pasaran tempatan halfcut Celica 2ZZ-GE berkisar antara RM7500-8000.Berbaloi-baloi sudah tentu.Layan kondisi pekak sudeyyyyy!!