Isnin, 29 Disember 2014

Lawa Pulak Yamaha R3 Ni

Sebenarnya tak ada isu-isu besar yang aku nak ulas kat sini walaupun penghujung tahun ni masa yang sesuai untuk orang takde idea nak buat entri macam aku.Just compile semua peristiwa-peristiwa besar dalam tahun 2014 dan nahhhhh…siap satu entri.

Kemudian aku teringat satu news dalam dunia permotorsikalan iaitu berkenaan pelancaran entry level superbike dari Yamaha melalui model baru R3.Cerita ni bukan baru pun,aku je yang malas nak menulis.

2015-Yamaha-R3-Blue_1

Tanggapan pertama aku ialah – motor ni cantik.Serius.

Flavor tipikal Yamaha sangat ketara dalam setiap perincian rekabentuk dia.Dari jauh pun boleh teka.Model ni kiranya macam famili R1 baru lah,tapi version entry level.

Cantik dipandang je pun tak cukup sebenarnya.Model yang diperkenalkan di EICMA Milan tahun ni dipastikan cukup ampuh untuk menyaingi kategori 300cc yang dikuasai Kawasaki Ninja 300.Apa?Honda CBR300?Macam kurang wujud je kt Malaysia ni.

Enjin yang dipasangkan pada R3 ni berkapasiti sebesar 321cc,dua silinder sejukan cecair dengan susunan injap DOHC EFI.Agak tak aci disitu sebab terlebih 21cc,heeeee!!

Gabungan stroke pendek 44.1mm vs 68.0mm bore dan nisbah mampatan 11.2:1 menghasilkan kuasa maksimum 42hp pada 10,750rpm.Revvy gayanya enjin ni.2015-Yamaha-R3-4Blue_A12-590x393

Dengan berat basah hanya 368lb,nampaknya R3 bakal merampas takhta kategori 300cc daripada Kawasaki.Tapi itu spec Europe.Malaysia ni lain macam sikit,silap-silap kena downgrade power dia.So,janganlah mengharap sangat….Kalau dapat dibawa masuk ke pasaran Malaysia pun dah cukup baik dah.

Di luar negara,harga yang ditawarkan sekitar $5000.Duit Malaysia aku rasa sekitar RM20k++ jugak ni.Harap Yamaha Sungai Buloh akan assemble CKD dia.Spesifikasi lanjut baca jelah kat Cycle World.com.