Monday, October 13, 2014

Iriz vs Myvi

Sebelum pelancaran Iriz haritu aku ada buat imejan bertindih Myvi vs. Iriz tapi belum sempat aku buat entri,gambarnya hilang entah kemana.Semalam aku terbaca entri dari Funtasticko.net berkenaan perbandingan dimensi Iriz vs. beberapa model yang dijadikan benchmark.
Ada komentar yang menyatakan perbandingan tu kurang tepat disebabkan faktor scaling.Aku cuba buat satu perbandingan antara Myvi 1.5 Extreme manual vs. Iriz 1.6 Premium manual menggunakan apps PicsArt.Hasilnya tidaklah tepat sangat memandangkan amat susah menindihkan gambar menggunakan skrin sesentuh yang separa hancur.Lainlah kalau aku ada Photoshop.Penanda aras skala yang digunakan adalah saiz PCD rim sepertimana yang dicadangkan oleh seorang pengomen.
Myvi 1.5 Extreme menggunakan rim aloi 14 inci manakala Iriz 1.6 Premium menggunakan rim 15 inci.Manakala wheelbase Myvi 2440mm dan Iriz 2555mm.Perbezaan adalah sebanyak 115mm atau 11.5cm.Jadi,inilah perbandingan versi aku.
true comp

Rasanya tak perlulah aku huraikan panjang lebar,gambar diatas menceritakan semuanya.Dimensi keseluruhan Iriz melebihi Myvi sepertimana yang tertera dalam spec sheet.Cuma dalam gambar ni ketinggian bumbung dan panjang wheelbase je macam kurang tepat.Tapi sebenarnya yang penting ialah usable space yakni ruangan kabin dan ruang simpanan barang.Dalam entri berkenaan Iriz yang lepas,ulasan aku lebih kepada penampilan luaran dan juga safety feature.
Macamanapun,selepas meneliti spesifikasi dari laman web Proton,ada beberapa point yang aku rasa nak bincangkan sikit.
Pertamanya dari segi power plant.Memandangkan Iriz ialah direct rival kepada Myvi,patut benarlah Myvi dijadikan perbandingan.Takkanlah Axia pulak.Ok,Iriz 1.6 digerakkan oleh enjin baru Proton yang berupaya menghasilkan 80kW atau 107.3hp.Ini adalah conversion secara terus.Ramai orang tak boleh imagine berapa kuat enjin kereta tu kalau unitnya kilowatt.
Kuasa yang terhasil ni perlu menggerakkan beban badan sebanyak 1165kg.Angka nisbah kuasa ialah 0.0921hp/kg atau 92.1hp/tan.
Manakala enjin Myvi 1.5 menghasilkan sebanyak 76kW atau 102hp.Nisbah kuasanya pula ialah 0.1025hp/kg atau 102.5hp/tan memandangkan berat Myvi cuma 995kg.Secara teorinya Myvi 1.5 memiliki lebih sedikit kuasa berbanding Iriz.Sekurang-kurangnya itulah yang ditunjukkan oleh angka-angka diatas.
Kedua ialah penggunaan bahanapi sebab ianya berkait rapat dengan faktor berat kenderaan tu sendiri.Semenjak harga bahanapi naik sebanyak 20 sen,ramai yang mula memikirkan ekonomi seharian.Harga bahan api aku yakin takkan turun lagi macam harga 15-20 tahun lepas sebab ianya adalah sumber yang terhad dan bakal habis.
Cuba perhatikan trend kereta di Eropah sekarang.Banyak pengeluar sudah mula bereksperimentasi dengan segmen kapasiti enjin kecil berserta bantuan pendesak turbo.
Kedua-dua kereta yang dibandingkan dalam entri ni mempunyai tangki bahanapi sebesar 40 liter.Selepas membaca beberapa perenggan,korang tentu dapat meneka kereta yang mana lebih cepat mengosongkan tangki  berdasarkan penggunaan bahanapi harian.
Peralatan-peralatan keselamatan yang dilengkapkan pada Iriz amat baik untuk kenderaan sekelasnya,tapi terpaksa mengorbankan berat keseluruhan kereta.Tidak dapat tidak,Iriz memerlukan lebih bahanapi untuk menggerakkan badannya.
Aku baru terbaca laporan ujipandu Iriz dari blog paultan.org.Salah satu gambar menunjukkan paparan rpm dan kelajuan dimana enjin Iriz hanya memerlukan lebih kurang 2200rpm untuk bergerak pada kelajuan 100kmj.Final ratio gearnya nampak membantu penjimatan bahanapi dalam pemanduan konsisten atas lebuhraya.
Apapun masing-masing ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.Iriz adalah cubaan terbaik Proton setakat ini,cuma ada ruang-ruang yang boleh ditambah baik terutamanya dari sudut kuasa enjin untuk disesuaikan dengan berat badan.Agak pelik bila aku baca komen-komen yang kekadang suka kereta berat ni.Katanya lebih stabil.
Dah tu macam tak guna jugalah teknologi proses dan juga material yang kuat tetapi ringan.Proton pun ada kan teknologi HPF yang khabarnya menghasilkan struktur casis yang lebih kuat.Achievement yang nak dicapai sebenarnya kekuatan lentur yang lebih tinggi dengan berat material yang sama.
Pernah dengar perbandingan yang tulang manusia lagi kuat dari besi?Maksud dia bukanlah korang boleh karate rel keretapi sampai bengkok.Maksud dia ialah,dengan berat jisim yang sama,kekuatan tulang menahan lenturan lebih tinggi dari besi.Stabiliti kelajuan tinggi pulak dicapai dengan aerodinamik,bukan berat.Ringan bermakna laju,cepat memecut dan kurang penggunaan bahanapi.Pegi cek tengok berat kereta F1 berapa kilo?
Selain dari tu,potensi enjin empat lejang masih luas untuk diteroka.Sebagai contoh,prototaip Kawasaki H2R,sebuah motorsikal 1000c.c dengan pengecas lampau berupaya menghasilkan kuasa setinggi 300hp.Pasca Perang Dunia Kedua dulu,enjin Maybach 5000cc cuma mampu produce kuasa setara enjin Campro 1.6 je tahu?

Post a Comment