Monday, October 13, 2014

Angka-Angka Tak Boleh Blah…

Beberapa minggu lepas punya cerita (ayat budak batak dalam FB)..

 

Timbalan Menteri Kewangan announce,

Penggunaan RON95 mengikut pendapatan isi rumah:

RM3000 kebawah = RM132 sebulan

RM5000 keatas = RM375 sebulan

 

Soalan :

1) Yang gaji RM3001 – RM4999 pakai berapa banyak pulak Datuk?

2) Survey ni siapa yang conduct dan dibuat dimana Datuk?

3) Figure pendapatan isi rumah ni bersih ke kasar?

 

Secara jujurnya aku nak cakap,aku amat kecewa dengan hasil tinjauan melepas batuk ditangga semacam ini.Malas pula aku nak cakap kasar-kasar ni.Not my style.Lainlah setahun dua lepas.Mau aku maki hamunkan aje.

Aku pernah terbaca kat mana entah,ada sorang tolong buatkan kira-kira mudah untuk tunjukkan statement penggunaan RON95 tu tidak berasas.

RM132 (perbelanjaan RON95 sebulan) / 30 hari = RM4.40 sen

RM4.40 sen / RM2.30 sen (harga RON95 per liter) = 1.91 liter sehari

 

1.91 liter lebih dari cukup untuk aku yang bekerja dekat dengan rumah,lebih kurang 20km macam tu lah.Sebabnya aku pakai motorsikal 4 lejang 125cc.Orang lain yang pakai kereta macamana?

Contohnya wife aku.Dia kerja di Raub.Perbelanjaan dari KL ke Raub memerlukan sekurang-kurangnya RM40,petrol RM30,tol RM8.Itu perjalanan sehala,belum termasuk kos penggunaan bahanapi dari Isnin sampai Jumaat,lebih kurang RM40 juga kalau tak kemana-mana.Hari Jumaat kena keluarkan amaun yang sama untuk balik KL semula.

Dalam sebulan paling kurang RM500 tahu tak??Ini pakai Myvi tau,baru 1300cc je.Campur perbelanjaan untuk motor aku dah berapa?Kos balik kampung jenguk mak aku kat kampung sebulan sekali?

Banyak betul persoalan aku dengan statement menteri tu.Itu baru soal perbelanjaan bahanapi sebulan.Belum lagi perbelanjaan wajib macam sewa rumah,ansuran kereta,pinjaman peribadi,bil utiliti dan jugak perbelanjaan barang-barang dapur.Dengan pendapatan isi rumah sekitar RM4000,baki yang tinggal untuk makan minum belanja harian dan kos petrol,ada la dalam RM1200++.Kalau belanja petrol je dah lebih RM500,bayangkan la sesaknya kami ni.Dah la BR1M tak dapat.Aihhh…..hidup dalam kemarahan ajelah macam ni.

Yang mana gaji kurang RM2000 aku rasa bukan sesak lagi dah.Tahap anak kecik pun kena minum sirap la nampaknya.Semalam ada lagi sorang menteri cakap dia sendiri ikat perut.Oh my……jangan buat lawak plissss..Dia tujukan ayat dia tu kat rakyat Malaysia ke lembu?Lembu takpe la,rumput free.

Apepun syukurrrrrlah masih berupaya makan nasik,belum tahap makan tanah lagi,huhuhuhu!

Post a Comment