Wednesday, September 17, 2014

Penutup Cerita Piramid…

Hampir tepat dua tahun lepas,aku tulis entri berkenaan piramid Alam Melayu dimana persoalannya masih lagi tidak terjawab,sehinggalah aku terjumpa gambar berikut.

Ini adalah lokasi pir408771_421849721207705_923581441_namid Alam Melayu yang terletak di Semenanjung Malaysia.Gambar ni aku crop dari gambar asal yang sebenarnya dah agak lama berada di internet.Cari lah kat internet nanti,aku pun lupa dah link dia sebab entri ni pun dah ready lama cuma tak dipublish.

Tercatat nama Srikandi dan juga nota “gunung Daik bercabang tiga” dibahagian bawah peta lama tu.Tak retilah aku nak decipher pantun Melayu lama ni.Lagipun aku tak dapat nak sahkan ketulenan informasi ni datangnya dari Cik Srikandi.

Marking lokasi piramid tersebut diatas peta lama Tanah Melayu adalah disengajakan.Biasalah,mana boleh dapat senang-senang beb.Jika di plotkan keatas peta moden,beginilah kelihatannya…

Ancient

Ya,radiusnya amat besar untuk diteliti melalui Google Earth,ditambah lagi dengan kebanyakan kota-kota lama di Tanah Melayu ni musnah dengan teruk dan tiada usaha serius menjejaki sejarah Tamadun Melayu silam yang jauh sebelum zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Aku bekerja di persekitaran yang berkaitan dengan hutan dan biodiversiti.Dikelilingi pokok-pokok balak berharga yang ditanam hampir seratus tahun dulu membuatkan aku sedar akan satu fakta yang tidak enak tetapi itulah kebenarannya.

Balak-balak ini berketinggian lebih 60 meter dengan ukur lilitan pangkal melebihi dua pemeluk dan ada yang lebih.Sekarang bayangkan puing-puing kota berusia ribuan tahun yang jauh ditengah hutan rimba.Seratus tahun pun dah tinggi kanopi hutannya,inikan pula ribuan tahun.Benarlah kata-kata tuan Haji Shahpaskal,walaupun namanya piramid,ianya umpama tudung saji yang ditutup dengan tanah dan dibiarkan ditumbuhi pokok.Lagipun bentuknya tidaklah seperti piramid Giza.

Pengesanan secara tepat lokasi-lokasinya sudah tentu hanya mampu dilakukan orang yang berkemahiran dengan selok-belok hutan Semenanjung.Untuk kita yang biasa-biasa ni,jangan haraplah nak jumpa,hehe!Barangkali ianya lebih baik tidak dijumpai langsung untuk melindungi manusia di mukabumi ni dari bencana besar.

Kebanyakan kisah-kisah sejarah seakan dejavu.Sentiasa berulang-ulang.Contohnya peperangan.Manusia tak pernah berhenti berperang walaupun masing-masing tahu akibatnya ramai yang menderita.Manusia tak pernah belajar dari kesilapan.Pernah dengar kan yang perang dimasa akan datang akan mencapai tahap tepu dari segi teknologi dan akhirnya manusia kembali menggunakan panah dan tombak?

Perhatikan Amerika yang sangat advance pembangunan militarinya.Mereka ada teknologi rail gun,laser Avenger,adaptive camouflage dan beberapa lagi yang kedengaran sungguh komikal tetapi ianya wujud.Adakah ianya bagus?Kemuncak situasi dunia nanti,kita semua akan memusnahkan tempat kita tinggal dan bermula semula daripada awal macam orang dulu-dulu.

Pernahkah juga kita terfikir kenapa orang asli tak mahu menerima kemajuan macam kita?Ada seseorang pernah berteori bahawa orang asli ni merupakan suku kaum yang survive semasa dunia mengalami kemusnahan akibat tangan-tangan manusia.

Jadi orang asli ni dah embedded in their DNA bahawasanya kemajuan akan hanya mendatangkan kemusnahan.Sebab tulah diorang maintain dengan cara hidup simple dalam hutan.Ianya teori yang agak ekstrem tapi ada logiknya juga.

Akhir sekali,wujud sesetengah orang yang tahu rahsia Alam Melayu dan kehebatan tamadunnya,tapi tiada keperluan untuk didedahkan kepada umum…

Post a Comment