Rabu, 20 Ogos 2014

HTC One E8

Kelmarin member aku minta aku komen pasal smartphone HTC Desire 816.Aku tak tau sangat model-model lain HTC selain dari keluarga One.Secara amnya Desire 816 ni just boleh la pakai,nak kata awesome tu tidak lah.So my friend EastOne,please read this and you will understand why i’m suggesting you another model.Bonus Perodua biasanya masyukkkk baq angg…now reward yourself lah.

Skrin Desire 816 dah cukup besar,tapi agak mendukacitakan piksel sejumlah 720 x 1280 diregangkan sehingga 5.5 inci menyebabkan ketumpatan pikselnya hanya 267 ppi.Tak cun kot??Kemudian isi perutnya OS Android Kitkat 4.4.2 dijana oleh Qualcomm Snapdragon 400,Quad Core 1.6GHz Cortex-A7 dan GPU Adreno 305.Memadai untuknya,tapi bukanlah yang termantap buat masa ni.

Apapun faktor penentunya ialah harga.Sepatutnya ia dipasarkan pada harga tidak melebihi 1k,pada pendapat akulah.

 

 

Sebenarnya aku nak membahaskan sesuatu pasal HTC One E8.Boleh dikatakan model yang agak latest dari pengeluar telefon hidup segan mati tak mahu Taiwan ni.One E8 secara zahirnya adalah versi downgrade HTC One E8M8 iaitu daripada kerangka dan kemasan logam premium kepada plastik polikarbonat.Walaupun aluminium bukanlah logam yang eksklusif dalam jadual unsur,ia adalah logam yang menepati ciri-ciri produksi seperti kos,kebolehtempaan,pemesinan jitu,pengaloian dan kemasan.Manakala polikarbonat menawarkan pilihan yang lebih murah kos produksinya.

Dari segi rupa luaran memang downgrade sikit dari abang M8,tetapi jika diperiksa baik-baik spesifikasinya,ada beberapa penambahbaikan untuk mengimbangi kekurangan penampilan premium.Eh,cantik je rasanya glossy polycarbonate ni.

 

Pertamanya kamera.One E8 dipasangkan kamera 13 Megapiksel yang dirasakan memadai dan lebih sesuai untuk smartphone terkini.HTC akhirnya akur bahawa teknologi UltraPixel nya tidaklah advance mana pun.Memang tak dinafikan secara amnya gambar yang diambil kamera UltraPixel cukup baik,tetapi mana mungkin oversized pixel dapat mengatasi kepadatan piksel yang tinggi.

Kebanyakan ujian kamera yang aku tengok akan ‘crop’ imej yang diambil untuk meneliti kejituan foto yang diambil.Apa lagi nak dikata…UltraPixel memang kalah teruk disini.

Piksel memang akan sentiasa menjadi keutamaan fotografi.Fikirkan kenapa skrin telefon berevolusi daripada monokrom,TFT 256K,HD,Full HD dan seterusnya.Tujuannya adalah untuk memaparkan imejan yang sehampir mungkin dengan keupayaan mata manusia.

Ataupun bayangkan kita diberi pilihan untuk mata yang kita ada sekarang digantikan dengan mata yang melihat imejan dengan kuantiti piksel rendah tetapi saiz pikselnya besar.Siapa mau?Hujah ini sepatutnya menguburkan terus teknologi UltraPixel.

HTC wajib datang semula dengan teknologi itu jika mampu menghasilkan teknologi UltraPiksel yang lebih baik.Jika tidak,ikut sajalah trend kamera telefon pintar terkini.Aku pelik juga kenapa HTC beria-ia mempopularkan UltraPiksel sebelum ni,nak kata mampu merendahkan lagi kos pengeluaran telefon tidak juga.Inovasi mesti la kena ada output yang jauh lebih baik.Kalau takat marketing stunt je baik tak payah goreng lebih sangat.

Apapun sepanjang menggunakan HTC,aku rasa kelebihannya ialah kamera yang aku cukup suka pakai.Mengambil gambar biasa atau burst cukup mudah dan pantas.Cip pemproses imejannya cukup baik barangkali.Jadi kekalkanlah kelebihan ini untuk model-model mendatang.

 

Kedua ialah dual-nano-sim.One M8 cuma ada satu slot sim,manakala One E8 boleh letak dua sim yang mana bagus juga idea tu,contohnya pengguna macam aku.Nak pakai dua phone agak melecehkan tapi dalam masa yang sama network DiGi agak teruk dikampung aku.Maka bolehlah pakai dua operator dalam satu phone.Selesai masalah.

*Oh waitt,aku baru je terbaca dari amanz.my yang versi Malaysia cuma satu sim.Damn!

 

Dari segi benchmark sintetik,UI,kualiti bunyi dan rakaman video,aku tak boleh dan bukanlah orang yang sesuai nak komen.

 

Sedikit berbeza cuma E8 dikuasakan CPU Quad Core Krait 400 2.5GHz,manakala M8 2.3GHz.Tetapi E8 tiada IR port sepertimana abangnya M8.Lain-lain spesifikasi aku rasa lebih kurang je contohnya kamera depan 5MP,slot Micro SD,dan bateri 2600 mAh.Berkenaan dengan bateri,HTC cukup ‘liat’ nak pasangkan bateri berkapasiti besar pada flagship smartphonenya.Sepatutnya untuk lebih ketenangan fikiran,ada baiknya telefon berskrin 5 inci keatas dibekalkan dengan kuasa sekurang-kurangnya sebesar 3000mAh.

Mujurlah HTC agak berpengalaman dalam memanipulasi penggunaan kuasa.2600mAh pada E8 mampu memberikan angka endurance setinggi 77 jam.Agak baik untuk kapasiti sebesar itu.Harga pulak bagaimana?

 

HTC One M8 : RRP MYR2399

HTC One E8 : RRP MYR1699

 

Gua tetap pilih E8 untuk calon pengganti One X gua yang barai ni.